Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
obygda skrev (2 timer siden):

Jeg hadde ventilerte seter på xpeng g6. Var første gang jeg har hatt noe slikt. Men for meg var det av lite verdi. Samme med massasje..bare tull synes nå jeg. Seteforlenger finner jeg mer glede i..det hadde ikke xpeng,men setene var ikke så veldig korte så det gikk greit.

De beste bilene jeg har eid har faktisk vært de med litt mindre utstyr og stoffseter eller alcantara. Mindre som kan bli feil og mindre å irritere seg over. Men folk er ulike her..bare innser det.

Ekte skinnseter synes jeg fort blir stygge og så er det jo det at de tåler ikke at passasjerer har snodige bukser med metall her og der like godt som stoff og alcantara

Ja, er godt vi er forskjellige. Jeg simpelthen elsker ventilerte skinnseter (som holder seg veldig godt etter 7 + års bruk...) på min bil, og HUD, selv om det er en "fattigmannsHUD". Massasje i setene kunne absolutt vært deilig å ha, og sette på mens man lader om man ikke har noe annet å gjøre i mellomtiden.

Forlenger for seter trenger jeg ikke med mine 170 cm fordelt slik at føttene er kortere enn fra beltet og opp. Kjøper gjerne bukser med 30 i lengde, der det er tilgjengelig, men hadde fint klart meg meg 28. Kjøpte ettpar bukser i 32, og sikker på at jeg kunne kortet de ned med minst 7-8 cm uten å få "høyvanns-buksser" av den operasjonen!

Ellers må jeg si V2L/V2G er krav til neste bil, samme med Camper Mode (har det på Kona'en, og setter stor pris på det), men vært enda bedre med Dog/Pet Mode i tillegg. Og så må jeg ha frunk. Nå har jeg fikset meg noe ettermontert 3.parts-utstyr, men fint med noe som er originalt!

• Liker 2
Skrevet
4 minutes ago, Snowleopard said:

Ellers må jeg si V2L/V2G er krav til neste bil, samme med Camper Mode (har det på Kona'en, og setter stor pris på det), men vært enda bedre med Dog/Pet Mode i tillegg. Og så må jeg ha frunk. Nå har jeg fikset meg noe ettermontert 3.parts-utstyr, men fint med noe som er originalt!

Orginal frunk på 2026 kona da.

Ikke store greiene da men får en brusflaske der.

Ellers er jeg ikke så overrasket over at kineserne selger bedre enn koreanere. Nye Kona f.eks virker teknisk veldig gammeldags. Det gjør gjerne ikke kinesiske konkurrenter..

Skrevet (endret)
Complexity skrev (19 minutter siden):

Orginal frunk på 2026 kona da.

Ikke store greiene da men får en brusflaske der.

Ellers er jeg ikke så overrasket over at kineserne selger bedre enn koreanere. Nye Kona f.eks virker teknisk veldig gammeldags. Det gjør gjerne ikke kinesiske konkurrenter..

Fikk original-frunk på 24-modellen ja. Ikke lest om det er blitt noen endringer på 26-modellen. Men MYE forskjeller på de fra 24 og nyere, med raskere lading, selv om det er treigt ennå, frunk, mer plass pga større lengde, 3-delt baksete og interiøret har hentet masse fra Ioniq 5 med skjerm-oppsettet, langt bedre HUD, trådløs Android (ikke bare trådløs for iPhone) som gjør det mulig å slippe kabel når den allikevel ligger på ladeplata.

Virker nesten som Ioniq 3 er en halvgod erstatning for 18-23 Kona, bare veldig treg aks bl.a. men ca like kort! Må vel bli Ioniq 4 som vil erstatte Kona, når den kommer.

Kunne sikkert levd med en 24-26 Kona, om den var bedre priset, for den har mye å like ved seg (ser bort fra preferanser på eksteriørt design, selv om det er godt spiselig for min del), men nå faller den gjennom på stort sett alle punkter, IMHO. De må vel få bilen ned mot 300K med det store batteriet, før den får godt med salg igjen! Men det tror jeg ikke skjer!

Ser den med minste batteriet kan fås for ca 340K nå, men må vel opp i ca 420K selv med 75K prisavslag og 0%-rente, og en ekstrafordel (3 års service eller Komfort-pakke) hos Mobile nå!

https://mobile.no/nybil/personbil/hyundai/kona/kampanje/

Noe rimeligere i utgangspunktet hos BNH, men de prøver jeg unngå da de virker å være griskere på service og deler enn Mobile!

https://www.bnh.no/biler/hyundai-kona/?utm_campaign=

EDIT: Kona er vel siste som er basert på ice-plattform og fremdeles kan leveres som ren ICE i noen markeder!

Endret av Snowleopard
skriveleif + EDIT:
Skrevet
2 minutes ago, Snowleopard said:

Virker nesten som Ioniq 3 er en halvgod erstatning for 18-23 Kona, bare veldig treg aks bl.a. men ca like kort! Må vel bli Ioniq 4 som vil erstatte Kona, når den kommer.

Hva med Kia PV5. Den ser jo ganske morsom ut. Og sikkert veldig praktisk

Skrevet (endret)
6 minutes ago, Snowleopard said:

Fikk original-frunk på 24-modellen ja. Ikk elest om det er blitt noen endringer på 26-modellen. Men MYE forskjeller på de fra 24 og nyere, med raskere lading, selv om det er treigt ennå, frunk, mer plass pga større lengde, 3-delt baksete og interiøret har hentet masse fra Ioniq 5 med skjerm-oppsettet, langt bedre HUD, trådløs Android (ikke bare trådløs for iPhone) som gjør det mulig å slippe kabel når den alikevel ligger på ladeplata.

Kunne sikkert levd med en 24-26 Kona, om den var bedre priset, for den har mye å like ved seg (ser bort fra preferanser på eksteriørt design, selv om det er godt spiselig for min del), men nå faller den gjennom på stort sett alle punkter, IMHO. De må vel få bilen ned mot 300K med det store batteriet, før den får godt med salg igjen! Men det tror jeg ikke skjer!

Ser den med minste batteriet kan fås for ca 340K nå, men må vel opp i ca 420K selv med 75K prisavslag og 0%-rente, og en ekstrafordel (3 års service eller Komfort-pakke) hos Mobile nå!

https://mobile.no/nybil/personbil/hyundai/kona/kampanje/

Noe rimeligere i utgangspunktet hos BNH, men de prøver jeg unngå da de virker å være griskere på service og deler enn Mobile!

https://www.bnh.no/biler/hyundai-kona/?utm_campaign=

Mulig det ble endring i 2024 ja. Bare så det var på 2026.

Skulle parkere en slik nylig utenfor en butikk. Den begynte å ule eller noe når jeg levna den. Skjønte ikke så mye.

Men viste seg at jeg hadde glemt å trykke på "av" knappen før jeg forlot bilen, og den kan vist ikke ordne dette selv.

Slike ting har kineserne på plass. Og de fleste andre og forsåvidt :p

Kunne også åpne bagasjerommet og fremdørene med nøkkelen i lomma, men ikke bakdørene? Er det noe instillinger for det? Må være utrolig irriterende om man har barn..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (Akkurat nå):

Hva med Kia PV5. Den ser jo ganske morsom ut. Og sikkert veldig praktisk

Venter ihvertfall til jeg ser hva den kommer til å koste i 4WD-utgave, da noe v det jeg misliker med Kona er FWD. Vil ha RWD eller 4WD i min neste bil!

Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Mulig det ble endring i 2024 ja. Bare så det var på 2026.

Skulle parkere en slik nylig utenfor en butikk. Den begynte å ule eller noe når jeg levna den. Skjønte ikke så mye.

Men viste seg at jeg hadde glemt å trykke på "av" knappen før jeg forlot bilen, og den kan vist ikke ordne dette selv.

Slike ting har kineserne på plass. Og de fleste andre og forsåvidt :p

Hehehe! Ja, er litt uling og piping i de Koreanske, såvel som de Kinesiske. Skulle gjerne sluppet det. Men mer irritert over at jeg ikke kan låse bilen trådløst med nøkkel når den er i den tilstanden.

Nå må jeg sette bil i "Utility Mode" om jeg vil ha AC på (bruker mindre strøm da enn å være på), låse bil med knapp på døra, og så låse opp førerdøra med manuell låseknapp før jeg åpner døra. Når jeg er ute, så må jeg pirke frem manuell nøkkel fra keyfob, for å låse førerdøra.

Tungvint, men har nå klart å leve med det sålang. Fine fordelen med å måtte slå av bilen, er ihvertfall at jeg ikke får uventet kraftig akselerasjon i det jeg åpner døra... :thumbs:

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, Snowleopard said:

Venter ihvertfall til jeg ser hva den kommer til å koste i 4WD-utgave, da noe v det jeg misliker med Kona er FWD. Vil ha RWD eller 4WD i min neste bil!

Kjørte bruttern sin 1. gen Kona en del og den traction controllen kunne de med fordel jobba litt mer med. Framhjula spant hele tiden når jeg skulle kjøre i gang. Skulle ikke mer enn regnvåt vei til før jeg følte jeg måtte konse skikkelig for ikke å spinne når jeg kjørte i gang

Skrevet
2 hours ago, Snowleopard said:

Jeg har aldri skjønt prisstrategien dems. 
De har vært for dyre helt fra start. Og den batterileie greia gir bare masse usikkerhet ved restverdi og videresalg.

Batteribytte er det vel egentlig bare taxisjåfører og Teslabjørn på 1000km challenge som er i kundegruppa for her i Norge.

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, kremt said:

Hva med Zeekr GT rwd

Må bli 4wd. Orker ikke noe annet. Akselerasjon ut på 80 veg fra stillestående minst 5 ganger daglig. 

Ikke luke eller 40/20/40 er utrolig irriterende når man har 2 barneseter i bilen. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutes ago, bzzlink said:

Kjørte bruttern sin 1. gen Kona en del og den traction controllen kunne de med fordel jobba litt mer med. Framhjula spant hele tiden når jeg skulle kjøre i gang. Skulle ikke mer enn regnvåt vei til før jeg følte jeg måtte konse skikkelig for ikke å spinne når jeg kjørte i gang

Er ikke noe bedre på 2026 modellen. Overasket over hvor mye hjulpspinn den hadde selv i "normal" kjøremodus.
Forhjulsdrift, mye moment og åpen differensial hjelper nok ikke men tror andre er bedre her..

Min eldgamle leaf har og mye hjulspinn men den er litt unnskyldt så klager ikke der 😛

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (21 minutter siden):

Ja, er kraftig motor fremme. De første dekkene den ble levert med, var spesielt glatte på vått føre. Og hjelper jo ikke på at vekta er 50/50 når den står stille, for en del av vekta flytter seg jo bakover fortere enn svint!

Ba om Michelin på vinterdekka, og selv da de var så gamle at jeg bestemte meg for å bytte til neste sesong, var langt bedre på sommerføre enn de elendige dekkene den ble levert med som sommerdekk.

Om han hadde de samme sommerdekkene på sin, så har jeg veldig stor forståelse for at du reagerte, for de var skikkelig bånn i bøtta på våt vei. Men de spant jo og på tørr asfalt.

Complexity skrev (13 minutter siden):

Er ikke noe bedre på 2026 modellen. Overasket over hvor mye hjulpspinn den hadde selv i "normal" kjøremodus.
Forhjulsdrift, mye moment og åpen differensial hjelper nok ikke men tror andre er bedre her..

Min eldgamle leaf har og mye hjulspinn men den er litt unnskyldt så klager ikke der 😛

Har du kjørt 1. gen Kona med de koreanske dekkene? Høres jammen ikke sånn ut. De bytta vel til Michelin sommerdekk fra 2020-modellene, for det var tydeligvis mange som var missfornøyd med de. At bilen og fikk lengre WLTP-rekkevidde på sommerføre (fra 442 til 484 om jeg husker rett) med de Michelin-dekkene, og muligens noe justering av hjuloppheng/dempere, var jo en ren bonus!

Skrevet (endret)
42 minutes ago, Snowleopard said:

Har du kjørt 1. gen Kona med de koreanske dekkene? Høres jammen ikke sånn ut. De bytta vel til Michelin sommerdekk fra 2020-modellene, for det var tydeligvis mange som var missfornøyd med de. At bilen og fikk lengre WLTP-rekkevidde på sommerføre (fra 442 til 484 om jeg husker rett) med de Michelin-dekkene, og muligens noe justering av hjuloppheng/dempere, var jo en ren bonus!

Har kjørt 1.gen kona men ikke min bil så aner ikke hvilke dekk det var.
Aner forøvrig ikke hvilke dekk det var på den helt nye heller. Men den spinner iallefall lett.

Men det er ganske effektive biler ja. Meget lavt forbruk og bra og lettleselig HUD (såfremst man ikke bruker solbriller for da blir den borte)

Men dårlig sikt... Høyt dashbord (iallefall i forhold til Tesla) og panseret er litt i veien. Samtidig har de en stor boks bak speilet som også blokkerer sikten ganske mye. Denne irriterte meg veldig og ser ikke helt hva de har tenkt her?
2026-hyundai-kona-forward-cabin-ak.thumb.webp.f889cd34a896bdcfc15c96848bec2043.webp

Også knappegallore.. En knapp for å slå på klima og en annen knapp for å slå den av..
En knapp for å deaktivere vindusheiser bak - en annen knapp for å aktivere dem.. 
And so it goes on. Er man glad i unødvendige knapper så er Hyundai kansje noe å vurdere 😛

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
9 hours ago, bzzlink said:

Om det lader flatt på 150 kw på 400V så ser jeg ikke på det som et problem. Men har bare fått med meg at KIA eller Hyundai tror jeg det var ladet ganske håpløst tregt på Tesla stolper. (og halvparten av hurtigladestolpene i Norge står det Tesla på)

Øh, tror ikke du har fulgt helt med her. Det er mer enn 11000 hurtigladere i norge. Tesla har omtrent like mange hurtigladeuttak som det finnes chademo uttak, drøyt 2000. 

Alle andre enn tesla bygger i all hovedssak ut 800V ladere så det er ikke vanskelig å finne noe bedre enn en teslalader.

Skrevet (endret)
5 minutes ago, sverreb said:

Øh, tror ikke du har fulgt helt med her. Det er mer enn 11000 hurtigladere i norge. Tesla har omtrent like mange hurtigladeuttak som det finnes chademo uttak, drøyt 2000. 

Alle andre enn tesla bygger i all hovedssak ut 800V ladere så det er ikke vanskelig å finne noe bedre enn en teslalader.

Tesla V4 ladere har jo støtte for 1000V 500kW, men de er per dags dato begrenset av V3 ladekabinett.
Tesla har dog begynt å levere V4 ladekabinetter. 800V arkitektur vil kun bli ett pluss i fremtiden.

Tesla har naturlig nok ikke stresset med 800V siden de ikke har noen biler i landet som har 800V enda.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
9 hours ago, kremt said:

Det hevdes at 250 kw er maks på 400 volt. Mens for 800 volt makser det ut på 446 kw. 

250 og 500kW hhv. 500A er max i.h.t. standarden (og 400V er egentlig 500V max, og 800V, 1000V max). Det er naturligvis mulig å bryte standarden, men da er du ute på egen hånd. 

Dette er noe teoretisk siden du må nå maks spenning og maks strøm samtidig, og maks strøm tar gjerne batteriet bare når det har lav SOC, og maks spenning når du når det er fullt. Alle batterier må designes til å ha en maksimal ladespenning (typisk mellom 4.1-4.4V/celle ganget med antall cerller i serie for NMC) som er under 500/1000V hhv så å nå denne grensen betyr gjerne et enormt stort batteri som kan ta unna 500A på 99% SOC.

Man kan tenke seg at 800V biler som uansett på ha en spenningsbooster på 400V ladere kunne klart det, men stort sett må slike boostere lages som enkle doblere for å ikke bli for ineffektive, så det hjelper fortsatt ikke.

Skrevet
43 minutes ago, Complexity said:

En knapp for å slå på klima og en annen knapp for å slå den av..
En knapp for å deaktivere vindusheiser bak - en annen knapp for å aktivere dem.. 

Dette er et designprinsipp jeg kan stille meg bak. Multimodale/kontekstsensitive knapper er uheldig. Med knapper som har kun en funksjon (og da er en toggle to funksjoner) vet du at du kan bare trykke på den knappen for å få ønsket effekt, du trenger ikke vite eller sjekke hva som er tilstanden akkurat nå.

Skrevet (endret)
17 minutes ago, sverreb said:

Dette er et designprinsipp jeg kan stille meg bak. Multimodale/kontekstsensitive knapper er uheldig. Med knapper som har kun en funksjon (og da er en toggle to funksjoner) vet du at du kan bare trykke på den knappen for å få ønsket effekt, du trenger ikke vite eller sjekke hva som er tilstanden akkurat nå.

På knappen har 3 funksjoner, hvor man justerer viftehastigheten ved hvert trykk. Derfor var det ekstra pussig at ingen av trykkene slo det av..

"Auto" på viskerne er jo heller ikke spesielt "Auto" når du har en bryter for å velge sensitivitet. Blir bare hallveis auto da når man hele tiden må justere sensitiviteten.

Ikke noe for meg iallefall..

Endret av Complexity
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...