Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
24 minutes ago, Hanhijnn said:

Noen av dere som bedriver "motorvask" av elbilen?

Må si at jeg ble litt spektisk når jeg så denne: https://www.motor.no/aktuelt/kan-du-gjore-motorvask-pa-elbiler/356085

Særlig den artikkelen om den Peugeot e-2008 som nesten ble skrotet, kun 5 år gammel: https://www.motor.no/aktuelt/fikk-problemer-med-skitten-koblingsboks-i-elbil/355850

Best å ha moderne bil uten sikringsboks ;)

Spyler i motorommet mitt to ganger i året. Har en ledbar jeg tar av om sommeren (blir ikke mørkt her da så trengs ikke) og jeg må ut med plasten under panseret for å komme til den. Da høver det å få spylt litt. Spesielt etter vinterhalvåret.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hanhijnn skrev (32 minutter siden):

Noen av dere som bedriver "motorvask" av elbilen?

Må si at jeg ble litt spektisk når jeg så denne: https://www.motor.no/aktuelt/kan-du-gjore-motorvask-pa-elbiler/356085

Særlig den artikkelen om den Peugeot e-2008 som nesten ble skrotet, kun 5 år gammel: https://www.motor.no/aktuelt/fikk-problemer-med-skitten-koblingsboks-i-elbil/355850

Burde holde lenge med å spraye på motorvask eller en alkalisk såpeblanding, gjerne en APC -All Purpose Cleaner.

La det virke noen minutter, så gjerne skrubbe litt med en oppvaskbørste, detailingkost eller lignende, og så skylle med vanlig slange eller en bøtte og øse. Har man vannslange får man mer enn godt nok trykk med en finger foran, men det er sjeldent nødvendig med mer enn rennende vann.

Høyttrykkspyler ville jeg holdt meg langt unna, da det kan føre til vann i sikringsboks og andre steder der vann ikke er ønsket. Selv om man kan unngå tabber, er det lettere å omgå hele problemet ved å ikke bruke vann under hardt trykk.

Om man absolutt vil rengjøre inni sikringsboks, burde trykkluft på boks holde lenge.

Gjennomgang fra de som mener å kunne dette:

https://bilnerden.no/innhold/motorvask

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg har ikke sjekket noe på min Model Y på 3 år. Tenkte jeg skulle ta opp frunk-balja og se over nå i sommer. 

Er på tide å bytte hepafilter så

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Complexity said:

Best å ha moderne bil uten sikringsboks ;)

Du vet det er sikringer der selv om de kan resettes via software eller selvresetter ikke sant? Det er fysiske komponenter som har som oppgave å sikre mot feil. Og når de slår ut må du for all del fikse feilen før du resetter de.

Slike utsagn minner litt om Mac fansen som i sin tid var så krye over at de hadde millioner av farger men PCene bare hadde 24 bit...

Endret av sverreb
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, bzzlink said:

Jeg har ikke sjekket noe på min Model Y på 3 år. Tenkte jeg skulle ta opp frunk-balja og se over nå i sommer. 

Er på tide å bytte hepafilter så

Kan være lurt å klipse av plasten til radiatoren og spyle av den og. Samles mye gørr i den.

48 minutes ago, sverreb said:

Du vet det er sikringer der selv om de kan resettes via software eller selvresetter ikke sant? Det er fysiske komponenter som har som oppgave å sikre mot feil. Og når de slår ut må du for all del fikse feilen før du resetter de.

Slike utsagn minner litt om Mac fansen som i sin tid var så krye over at de hadde millioner av farger men PCene bare hadde 24 bit...

Haha ja men det er ikke som i fleste andre biler, masse dårlig isolerte bokser under panseret.

Har vel 3 sikringsbokser under panseret på Leafen. Der må man være forsiktig med vann..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
6 minutes ago, Complexity said:

Der må man være forsiktig med vann..

Gjelder vel alle elektronikkbokser om de inneholder sikringer eller ei.

Skrevet (endret)
9 minutes ago, sverreb said:

Gjelder vel alle elektronikkbokser om de inneholder sikringer eller ei.

Når de kun består av ett plastlokk, uten noe pakning eller sikring mot vann så er det vel ekstra utstatt. Ref artikkelen det handler om også.

VCFRONT som er eneste "sikringsboksen" i motorommet på Tesla er iallefall sprutsikker.

Men selvfølgelig ugunstig å få vann der og

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
MrL skrev (På 26.5.2026 den 10.52):

Man skulle faktisk tro det 

På forsiden på e24.no

image.thumb.png.30eebd73e7d89dee74b61017d90f9250.png

Aksjemarkedet er sjeldent en indikasjon på noe som helst vettugt.

Personlig så synes jeg Ferrari Luce ser veldig fin ut. Det er kontroversielt design for all del, men jeg synes den får ufortjent mye hat.

Eneste jeg ikke helt skjønner meg på er hvorfor de har valgt å ta flaggskip-penger for den. Jeg er sikker på at det blir et banemonster, men det kunne jo vært en helt ypperlig mid range Ferrari slik som F12 eller Roma.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Gavekort skrev (25 minutter siden):

Personlig så synes jeg Ferrari Luce ser veldig fin ut. Det er kontroversielt design for all del, men jeg synes den får ufortjent mye hat.

Enig. Mange reagerer nok mest fordi designet er uvanlig og uventet. Jeg tror Luce vokser seg inn i rollen etter hvert. Superbiler skal provosere og skille seg ut. Det er mye av poenget og vi kan sikkert dra fram en lang liste over superbiler som i sin tid provoserte og fikk instinktiv kritikk som senere rant ut i sanda.

Jaguar type 01 drar den kanskje lengst av alle. Jeg tror den vil bli ikonisk. En øyefanger av de sjeldne, som ingen andre kan kopiere uten å virke som tamme etterligninger.

Endret av Simen1
Skrevet
On 5/26/2026 at 9:09 AM, MrL said:

6.5 millioner før skatt og avgift for nye Ferrari "Luce" EV med dette forferdelige designet. 

Dette må vel bli en av de største floppene i bilhistorien.

Ferrari Luce All-Electric Car Brings a Radical Shift to Maranello
69691ab5-95a6-40bc-83d2-cde94eadacaa.jpg?resize=980:*

De fleste el er en flopp. Poenget mitt med det er at el er å si forskning/beta biler.

5/10år til og Dere ser poenget. Alle el biler i dag er testbiler.

Dere som har noen år på baken vet hva som er poenget mitt. Det er ikke el biler. Kan ikke si noe om det her, sorry

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Complexity said:

Kan være lurt å klipse av plasten til radiatoren og spyle av den og. Samles mye gørr i den.

Haha ja men det er ikke som i fleste andre biler, masse dårlig isolerte bokser under panseret.

Har vel 3 sikringsbokser under panseret på Leafen. Der må man være forsiktig med vann..

Du skal du være forsiktig med på alle moderne biler, er ikke bare sikringbokser som er problemet.

I gamle dager kunne vi spyle motoren, det må du for all del ikke gjøre nå. Da får du problemer.

Skrevet
Gavekort skrev (1 time siden):

Er det jeg som er blind, eller er det ingen i tråden som enda har sagt den koster ti ganger for mye siden deres Tesla har samme specs?

• Liker 1
Skrevet
21 minutes ago, frohmage said:

Er det jeg som er blind, eller er det ingen i tråden som enda har sagt den koster ti ganger for mye siden deres Tesla har samme specs?

Ser jo ikke ut som den får Netflix så Tesla har jo bedre spec.....

• Hjerte 2
Skrevet

Hva er specs? 0 til 100? Det er jo ikke ukjent at topp effekt og kontinuerlig effekt er drastisk forskjellig på bla. Tesla, der det typisk halveres etter kort tid med banekjøring.

Jeg blir seriøst overrasket om Ferrari valgte å slippe dette som flaggskip om den ikke spiser Tesla og Xiaomi til frokost på banen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutes ago, Gavekort said:

Hva er specs? 0 til 100? Det er jo ikke ukjent at topp effekt og kontinuerlig effekt er drastisk forskjellig på bla. Tesla, der det typisk halveres etter kort tid med banekjøring.

Jeg blir seriøst overrasket om Ferrari valgte å slippe dette som flaggskip om den ikke spiser Tesla og Xiaomi til frokost på banen.

Blir spennende å se.

Den har jo 4 motorer kontra 3 på Model S plaid, men den veier ca 160 kilo mer som nok er en ulempe i svingene.

Sansynligvis ett mye råere understell. 880V batteri vil nok hjelpe på utholdenheten, sammens med den store kapasiteten som fordeler stresset bedre.

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (Akkurat nå):

Blir spennende å se.

Spørs om det blir noe å se. Det er ikke ofte vi ser Ferrari flaggskip på f.eks. nordsløyfa. Du er heldig om du får se en på veien.

Skrevet (endret)

Tipper ferrari ikke har så store ønsker om å ta banerekorder for elbil når de produserer fosil/hybrid biler som er raskere rundt en bane uansett hvor mye batterier, effekt og torque vecotring de stapper i en tung elbil. Som nok og er grunnen til at deres første elbil og blir deres første 5 seter, og kanskje deres mest praktiske dagligdagse bil. Kanskje en gang da vi får faststoff batterier som veier såpass lite at det er mulig for en elbil å konkurere med superbilene kan det hende vi får en 2 dørs elektrisk ferrari superbil uten noe praktisk bruksnytte, men frem til det er det nok ikke en konkuranse de ikke bryr seg så mye i. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Skrevet
25 minutes ago, Evil-Duck said:

Tipper ferrari ikke har så store ønsker om å ta banerekorder for elbil når de produserer fosil/hybrid biler som er raskere rundt en bane uansett hvor mye batterier, effekt og torque vecotring de stapper i en tung elbil. Som nok og er grunnen til at deres første elbil og blir deres første 5 seter, og kanskje deres mest praktiske dagligdagse bil. Kanskje en gang da vi får faststoff batterier som veier såpass lite at det er mulig for en elbil å konkurere med superbilene kan det hende vi får en 2 dørs ferrari superbil uten noe praktisk bruksnytte, men frem til det er det nok ikke en konkuranse de ikke bryr seg så mye i. 

Hmm finner ingen Ferrari produksjonsbil uten elmotor som har klart ringen kjappere en yangwang

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...