Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
obygda skrev (16 minutter siden):

Ja..det var nettopp dette at de leste av bilens id og sjekket mot ladekortet UTEN at man hadde aktivert plug&charge jeg reagerte på. Det føltes som et overtramp rett og slett. Derfor vil jeg jo tro at de skanner ALLE biler uten at du som kunde har sagt ja til dette. Denne passive overvåkingen reagerte jeg på.

Leste du ikke vilkårene på det du signerte. 
Det står svart på hvitt at ladeavtalen er tilknyttet ett kjøretøy med spesifikt VIN nr.

Dette er sakset fra BMW Charging generelle vilkår.

IMG_3712.jpeg

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Leste du ikke vilkårene på det du signerte. 
Det står svart på hvitt at ladeavtalen er tilknyttet ett kjøretøy med spesifikt VIN nr.

Dette er sakset fra BMW Charging generelle vilkår.

IMG_3712.jpeg

Dette gjaldt en VW i 2022..nei,da var avtalen personlig. Så endret de avtalen uten mitt samtykke. Jeg vet jo dettw fordi jeg kranglet med dem.

Sleipe drittsekker var de

Skrevet

I drivstoffbransjen er det ganske godt kjent hva de internasjonale bensin- og diesel-prisene ligger på og ca-priser for frakt til Norge og distribusjon. Vi vet også nøyaktig hva veibruksavgiften og CO2-avgiften er, mens mva er litt mer usikker siden den avhenger av hvor mye de mva de kan trekke av totalbeløpet. Uansett, hurtigladestasjonene har vi omtrent null forhold til hva de betaler. Vi vet ikke om de har innkjøpsavtaler som er fastpris-baserte, spotprisbaserte eller hva de betaler i effektledd. Disse avtalene er sikkert forretningshemmeligheter. Dermed får vi en uggen følelse av å bli ført bak lyset og ranet med skyhøye påslag. Hele bransjen burde vært mer åpne om innkjøpspriser, påslag og grunnlag for de prisene de har.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det er ikke så vanskelig å gå inn og finne effektprising til ulike nettselskap. Men om de faktisk betaler dette er jo en annen sak. Her er det gjerne storkunde og nasjonale avtaler de drar nytte av. Så er det jo en betydelig kostnad med erverv av grunn, godkjenninger til bygging samt selve finansieringen og byggingen av hurtiladestasjonen. Hvis stasjonen kostet f.eks 20 mill totalt vil jo eierne av dette ha en viss avkastning og overskudd på dette, f.eks 10 % som kan sammenlignes med plassering i rentefond. Så er det løpende kostnader til drift og vedlikehold av alt dette. Et relativt stort regnestykke, i tillegg er nok de fleste del av et stort konsern eller kjede som de også må betale til for at det skal  holdes i drift. 

Skrevet (endret)

Da er det litt rart at volkswagen.no har dette p.d.d under faq på sine sider angående vw we charge

https://www.volkswagen.no/no/lading-av-elbil/we-charge.html

IMG_3714.jpeg

Det er overhodet ikke rart. Det skyldes jo at de lurte folk i starten - dette er trolig for å rydde opp i dette. Faktisk kan min sak ha vært medvirkende til at de faktisk nå skriver dette på nettsiden sin. Jeg ble jo temmelig forbannet på at de snudde fra å være ett ladekort jeg kunne bruke på alle mine elbiler - til KUN å gjelde VW sin.  Jeg tok både kontakt med VW og Ionity og påpekte at i min avtale stod det at ladekortet var knyttet til meg som person - ikke bilen. Etter å ha klaget og laget litt rabalder om dette så ga jeg bare opp (sikkert noe de håpte på) - og bare sluttet å bruke Ionity. Men det sier veldig mye om selskapet. Derfor eier jeg ikke VW lenger - og jeg bruker aldri Ionity.  Og jeg har ikke aktivert ladeavtalen som ligger i min BMW nå f.eks

Jeg vet akkurat hva jeg prater om. Jeg har kjørt elbil siden 2013 og har hatt mange ulike merker - og siden jeg bor der bil er et must - så har vi 2 elbiler til enhver tid her. 

At de nå skriver at kortet kan brukes til flere biler vil jeg tro at de valgte å snu på dette etter massive klager (både fra meg og sikkert andre også). Jeg har uansett ikke gått tilbake til Ionity da jeg opplevde dette som satans frekt

PS. Bare så det er sagt - selve ladekortet fungerte på ALLE stasjoner for ALLE biler - unntatt nettopp Ionity. Hvorvidt Ionity fortsatt sperrer slike ladekort som man fikk fra bilprodusent til kun å gjelde den ene bilen - det vet jeg ikke. Men de sperret for meg i sin tid - og jeg sluttet å bruke dem

Endret av obygda
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Da har jeg sjekket litt mer, det er mest Elton som er mye dyrere. Trodde jeg skulle gjøre det godt med 24% rabatt hos Elton.

Ser ut som Circle K med NAF og DNB Mastercard blir billigst for meg. Fant en Uno X-stasjon som tar 5,1 kroner per kWh, skulle vært flere slike stasjoner.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (1 time siden):

Det er overhodet ikke rart.

Jo , det er rart at det fremdeles står der i mai 2026 at det er lov å lade andre biler med wecharge kortet om dette ikke lenger er gjeldende.

Om det ikke er gjeldende siden 2022 burde opplysningene i faq være fjernet for lenge siden . Eller endret.

Endret av Syar-2003
Skrevet

Jo , det er rart at det fremdeles står der i mai 2026 at det er lov å lade andre biler med wecharge kortet om dette ikke lenger er gjeldende.

Om det ikke er gjeldende siden 2022 burde opplysningene i faq være fjernet for lenge siden . Eller endret.

Rart at man ikke kan bruke bmw sitt blå kort på to biler med samme eier? Disse er tydligvis kun knyttet til ett vin nummer

Skrevet
Syar-2003 skrev (2 timer siden):

Du forstår ikke tidsrekken i dette. 

Det VAR lov å lade med we-charge kortet for ALLE biler man hadde på Ionity chargere og få denne rabatten som var der.

Jeg fikk med ett slikt we-charge kort ved nybilkjøp. Og jeg brukte kortet på denne VW og en annen elbil på Ionity - alt fungerte fint. 

Så etter ca 1 år eller noe deromkring så fungerte dette kortet KUN på VW bilen - hver gang jeg forsøkte å lade med kortet på en annen elbil - så nektet Ionity laderen å lade. Den bare koblet vekk. Jeg forsøkte kortet andre steder - og det virket på alle andre ladere, men ikke Ionity sin, Jeg kontaktet så Ionity som sa at jeg ikke fikk lov å lade andre biler enn VW med det kortet jeg hadde. Kontaktet så VW forhandleren som synes det var snodig, men undersøkte å bekreftet at Ionity hadde sperret for bruk av denne avtalen for andre biler enn VW som jeg hadde kjøpt av dem. Jeg påpekte da at avtalen gjaldt ladekortet - ikke bilen - mao en personlig avtale mellom meg og we-charge. (det var knyttet en rabatt til avtalen). Jeg kontaktet Ionity og fortalte at de ikke kunne sperre meg ute fra avtalen. Da endret de vilkårene slik at avtalen skulle gjelde for en konkret bil knyttet til ladekortet - og ingen andre biler. Da ble jeg forbannet og sa opp avtalen og sluttet å lade der.

Så viser du til vilkår som kan tyde på at de har snudd igjen. Jeg vet jo med 100% sikkerhet at de sperret meg ute fra å bruke we-charge kortet for å lade på andre biler enn denne VW. Jeg skrev noe krasse mail til dem, we-charge samt forhandleren - og jeg finner det ikke usannsynlig at flere andre kan ha opplevd det samme og pekt på at dette var avtalebrudd. Derfor kan det tenkes at disse we-charge kortene kan brukes for flere biler på Ionity nå.

Jeg vet jo ikke hvordan det er nå - men som sagt - det var slik at denne we-charge avtalen jeg hadde ble knyttet til en bestemt bil. Og jeg aktiverte aldri plug@charge - mao ble kun kortet brukt til identfikasjon. Jeg husker at når jeg pratet med denne damen i andre enden så fikk jeg vite at når du plugger inn kabelen så kommuniserer bilen med laderen og laderen ber om identifikasjon fra bilen - så de vet hvilken bil som lader selv om du har identfisert deg med kortet. Og matcher ikke kortet med bilen og avtalen den er knyttet til så kobler de deg bare vekk.

Det var i alle fall slik det var - om de har kommet på bedre tanker nå vet jeg ikke. Men det var jo rabatter knyttet til we-charge kortet - og de ville ikke gi denne rabatten om man ikke ladet med akkurat den bilen som var knyttet til avtalen.

Du kan diskutere og prøve å kverulere på dette så mye du vil - jeg vet med 100% sikkerhet at Ionity den gang (og sikkert også nå) - leste av bilens ID ved lading..og så sjekket om avtalen som ble brukt var gyldig mot den bilen eller ikke..Og jeg vet at de sperret ute andre biler fra å bruke denne avtalen - og at avtalen opprinnelig gjaldt mellom meg og we-charge. Den hadde jo opprinnelig ikke noen sperrer på hvilke biler jeg skulle lade. Men så oppgraderte de laderene og begynte å lese av bilens ID.  Deretter endret de vilkårene slik at de sa at denne we-charge avtalen kun skulle gjelde EN bil. 

Hva som nå gjelder vet jeg ikke. Jeg har f.eks et BMW charging kort her som jeg aldri har aktivert som visstnok skal gi rabatter på Ionity om jeg aktiverer et abonnement. Jeg har valgt å gi blanke i dette og heller bare bruke en gammel RFID brikke jeg har som min ladebrikke og koble den opp mot ulike operatører. Og jeg lader aldri på Ionity lenger.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Trestein skrev (1 time siden):

Rart at man ikke kan bruke bmw sitt blå kort på to biler med samme eier? Disse er tydligvis kun knyttet til ett vin nummer

Det er slik det var..og kanskje det fortsatt er slik nå også...Uansett - nye ladere leser av bilens ID, og de sjekker hvilket kort du bruker..så det kan godt tenkes at man blir sperret om man kommer med feil BMW charging kort om man eier 2 BMW med hvert sitt kort......Skulle ikke forundre meg.  Jeg mener dette er til ugunst for oss som kunder om de driver på slik.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (24 minutter siden):

Du forstår ikke tidsrekken i dette.

Det er vel du som ikke helt forstår, eller tar til deg det jeg skriver her og henviser til . Sitatet og skjermdump er fra i dag 30.Mai-2026 hvor man sier at er er lov.
Det er det jeg finner som rart om det er stikk motsatte regler idag (siden 2022 i følge det du erfarer ).

Jeg tviler ikke på at det du forteller er rett informasjon og erfart.

🙂

Endret av Syar-2003
Skrevet (endret)
Trestein skrev (1 time siden):

Vi snakker nå mere om en Volkswagen wecharge kort/avtale. 

BMW charging har hatt binding til VIN og en bil i allefall 6 år (da jeg tegnet første gang i 2019/2020). Men har gått an å jukse . Men det er brudd på vilkårene .

Endret av Syar-2003
Skrevet
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Det er vel du som ikke helt forstår eller tar til deg det jeg skriver her og henviser til . Sitatet og skjermdump er fra i dag 30.Mai-2026 hvor man sier at er er lov.
Det er det jeg finner som rart om det er stikk motsatte regler idag (siden 2022 i følge det du erfarer ).

🙂

Nei..du forstår ikke meg. Jeg påpeker at det ikke var lov i 2022.. Dermed sluttet jeg å bruke dem. Hva som er lov nå vet jeg ikke. Husk we-charge hadde store rabatter til VW eiere på Ionity. Den rabatten fikk du ikke lov å bruke på flere biler

• Liker 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (11 minutter siden):

Nei..du forstår ikke meg. Jeg påpeker at det ikke var lov i 2022.. Dermed sluttet jeg å bruke dem. Hva som er lov nå vet jeg ikke. Husk we-charge hadde store rabatter til VW eiere på Ionity. Den rabatten fikk du ikke lov å bruke på flere biler

Ok. Da kan vi kanskje avslutte 🙂

Husk at Ionity og DCS gmbh eies av de tyske bilprodusentene og er vel rett og rimelig at når man får rabatt/goder (ladeavtale i 1 år f.eks) om man handler nybil av en av eierne og at det knyttes til nybilen/merket. 

Men Ionity har også frittstående merkeuavhengig abonnement med månedsavgift man tegner direkte.

Endret av Syar-2003
Skrevet
obygda skrev (2 timer siden):

Det er slik det var..og kanskje det fortsatt er slik nå også...Uansett - nye ladere leser av bilens ID, og de sjekker hvilket kort du bruker..så det kan godt tenkes at man blir sperret om man kommer med feil BMW charging kort om man eier 2 BMW med hvert sitt kort......Skulle ikke forundre meg.  Jeg mener dette er til ugunst for oss som kunder om de driver på slik.

Spurte AI om dette og den påstod at om jeg brukte ionity appen kunne jeg lade begge bilene mine med en rabattavtale. Ionity brydde seg kun om betaling og ikke bil så om man ladet kun mot en konto i appen ville man få rabatten uten å ha to rabattavtaler. 

Skrevet
Trestein skrev (5 minutter siden):

Spurte AI om dette og den påstod at om jeg brukte ionity appen kunne jeg lade begge bilene mine med en rabattavtale. Ionity brydde seg kun om betaling og ikke bil så om man ladet kun mot en konto i appen ville man få rabatten uten å ha to rabattavtaler. 

Et veldig godt eksempel på at man skal ta AI-svar med svært stor skepsis.

Jamfør Ionity, kan du ikke lade via Ionity-appen og samtidig betale via tjeneste-leverandør. Så har du f.eks. BMW Charge, må du bruke BMW Charge sitt ladekort eller app. Lader man med Ionity-appen, så er det avtalen man har direkte mot Ionity som avgjør prisen du får.

https://support.ionity.eu/no/faqs/hvordan-kan-jeg-betale

image.thumb.png.b24d70145e80c8c4973bdd22dce21752.png

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Et veldig godt eksempel på at man skal ta AI-svar med svært stor skepsis.

Jamfør Ionity, kan du ikke lade via Ionity-appen og samtidig betale via tjeneste-leverandør. Så har du f.eks. BMW Charge, må du bruke BMW Charge sitt ladekort eller app. Lader man med Ionity-appen, så er det avtalen man har direkte mot Ionity som avgjør prisen du får.

https://support.ionity.eu/no/faqs/hvordan-kan-jeg-betale

image.thumb.png.b24d70145e80c8c4973bdd22dce21752.png

Jeg stoler aldri på AI. AI påstod at om jeg koblet ionity appen til BMW kontoen min som hadde rabattavtale så skulle det virke?

Skrevet
Trestein skrev (2 minutter siden):

Jeg stoler aldri på AI. AI påstod at om jeg koblet ionity appen til BMW kontoen min som hadde rabattavtale så skulle det virke?

Som du ser av skjermbildet jeg tok av Ionity sine egne beskrivelser, så får du altså ikke gjort dette. Får dessverre ikke aktivert Plug&Charge mot bil dersom man har avtale direkte med Ionity, bare via partnere som tilbyr dette.

Altså må du f.eks. bruke BMW Charge for å sette opp P&C mellom bilen din, Ionity-laderne og BMW Charge-kontoen din.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Som du ser av skjermbildet jeg tok av Ionity sine egne beskrivelser, så får du altså ikke gjort dette. Får dessverre ikke aktivert Plug&Charge mot bil dersom man har avtale direkte med Ionity, bare via partnere som tilbyr dette.

Altså må du f.eks. bruke BMW Charge for å sette opp P&C mellom bilen din, Ionity-laderne og BMW Charge-kontoen din.

AI sier nå at jeg kan gjøre det i en BMW app og legge inn samme kort på begge bilene. Så det må jeg sjekke. Da bruker jeg bare det kortet som har rabattavtale. Men jeg må nok ta med meg rett kort når jeg kjører den ene eller andre bilen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...