Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Hmm finner ingen Ferrari produksjonsbil uten elmotor som har klart ringen kjappere en yangwang

Fordi ferrari ikke tester bilene sine rundt ringen tipper jeg er grunnen til det. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (6 timer siden):

Ser jo ikke ut som den får Netflix så Tesla har jo bedre spec.....

Hehe, takk! Synes forøvrig den ser helt okay ut, men det er noe trist med at Porsche, Lambo og Ferrari har begynt å lage crossovers/suvs.

Skrevet
10 hours ago, bzzlink said:

Hmm finner ingen Ferrari produksjonsbil uten elmotor som har klart ringen kjappere en yangwang

Ser ingen Yangwang rundetider på Fiorano...

Skrevet
1 hour ago, sverreb said:

Ser ingen Yangwang rundetider på Fiorano...

Nei man velger vel den banen man kommer best ut på.

Når man har 500km/t toppfart så får man mye igjen for det på Nurburging. De fleste andre baner, not so much. 

Gitt prisen så har vel ikke Luce noen særlige direkte konkurrenter. Og den er vel ikke bygget for banekjøring i tankene vil jeg tippe. 

Men uansett hadde det jo vært greit om den klarte å hamle opp med noen av de andre bilene Executive EV gruppa. Man trenger jo noen bragging rights når man har brukt 6,5 mill på en elbil.

https://nuerburgring.de/info/nuerburgring/records?locale=en

Screenshot 2026-05-28 at 12.20.09.png

Skrevet

Ensidig, "biased" skrevet på tv2, "VIKTIG: Rask varsling av ulykker kan redde liv. Derfor er e-Call systemet også så viktig", påstand uten dekning. Fra Finland og Sverige har det kommet analyser & rapporter om at systemet ikke er spesielt godt, og skaper hovedsaklig falske positive.

Utdrag:

Sitat

"En statistisk analys av responstid (medelvärdet) och andel omkomna av alla olycksdrabbade
visar inte på någon fördel med automatlarm: 14,0 minuter med automatlarm (CI95 13,5–14,5)
respektive 11,9 minuter utan automatlarm (CI95 11,8–12,1); samt 1,8 procent omkomna med
automatlarm (CI95: 0,7–3,0 procent) respektive 1,3 procent utan automatlarm (CI95 1,1–1,5
procent). I statistiken om responstider har vi uteslutit ett extremvärde.
Motsvarande analys för sju län med lägst befolkningstäthet visar inte heller på några fördelar
med automatlarm: 16,7 minuter med automatlarm (CI95 18,1–15,3) respektive 14,1 minuter
utan automatlarm (CI95 14,3–13,9); samt 2,3 procent omkomna med automatlarm (CI95: 0,0–
4,9 procent) respektive 2,4 procent utan automatlarm (CI95 1,9–2,9 procent)."

side 12: i https://www.trafa.se/globalassets/pm/2024/pm-2024-9-framtida-trafiksakerhetsrisker-med-2g3g-ecall-system.pdf

Videre, "Mange systemer bruker fortsatt det gamle 2G-nettet.", her burde man ha vist til oppdaterte tall. Finnes det nyere data enn det som siteres fra 2025 antar jeg det var, når Telia og ice stengte sine 2G nett? "anslag om 120.000 trygghetsalarmer, 35.000 heiser og et høyt antall vann- og avløpsinstallasjoner"

Skrevet
On 5/22/2026 at 8:58 PM, Jalla21 said:

Poenget her var vel hvis mobilen var "død" Da kan du fortsatt holde den på en angitt plass for å åpne bilen.

Det har jeg ikke testet. Min mobil er aldri død. Kan lade i bilen?

Men har nøkkel med meg.

Skrevet (endret)
29 minutes ago, Kjetil Lura said:

Det har jeg ikke testet. Min mobil er aldri død. Kan lade i bilen?

Men har nøkkel med meg.

Er jo flott med backup om mobilen er død da..

Selv har jeg kun telefonen med meg  i hverdagen. Handler på butikken med den og kjører bilen med den.
Trenger ikke ha med verken pengebok eller nøkkel og det er jo fantastisk.

Endret av Complexity
Skrevet (endret)

Enorm prisøkning på lading fra i fjor til i år. Jeg har ikke ladet noe annet sted enn hjemme siden i fjor sommer, fikk bakoversveis, over 7 kroner kWh.

Ser at Elton ligger høyere i pris, hele NAF-rabatten blir spist opp. :hrm:

Endret av ^fmj
Skrevet
^fmj skrev (10 minutter siden):

Enorm prisøkning på lading fra i fjor til i år. Jeg har ikke ladet noe annet sted enn hjemme siden i fjor sommer, fikk bakoversveis, over 7 kroner kWh.

Hos hvem? Det er veldig store forskjeller ute å går her.

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (23 minutter siden):

Hos hvem? Det er veldig store forskjeller ute å går her.

I Elton-appen. Ser at de blir ubrukelige selv med NAF-rabatt.

Hvor lader folk i Norge og Sverige som ikke har ladeabonnement?

Skrevet (endret)
^fmj skrev (9 minutter siden):

Flere bilmerker har abb. som gir brukerne OK priser hos andre enn Ionity, men spesielt gunstig lading hos Ionity.

Lader stortsett bare hos Ionity, dog med Ionity-abb. som gir meg 3,- per kWh, men de har og et billigere abb. som gir 3,75 per kWh. Registrert kunde uten abb. betaler 5, og uregistrert kunde 5,27.

Ellers kan du se her noen andre eksempler, som tyder på at Elton-abb. ditt er totalt ulønnsomt, da prisene er lavere enn det du tydeligvis får! Og normalt får man bedre priser ved å være registrert. Med f.eks. NAF-brikke du får gratis som NAF-kunde, kan du registrere den hos de fleste selskapene, og derved få beste pris med kun en ladebrikke for å starte (og ev. stoppe) ladingen! Innsatsen er verdt det!

image.thumb.png.e942c1e47fbdd91fa2f736331a332943.png

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Skrevet

I Sverige har de innført noe de kaller «elbilspremie», eller kanskje klimabonus på norsk for 2026.
Det er naturvardsverket som administrer ordningen, og som behandler søknadene.

Følgende regler gjelder.

Du må bo i ett av områdene i Sverige som er listet opp.
Husets inntekt kan maks være 80% av gjennomsnittsinntekten i Sverige. Er den under 50% får du 18.000 ekstra.
Maks støtte er 46.800. (1 300 kronor per måned i 36 måneder)
Bilen som kan være ny eller brukt og kan maks koste 450.000
Du kan kjøpe eller lease.
Ingen i huset kan eie eller lease elbil fra før

Ser at en har søkt om tilskudd for å kjøpe en brukt Porsche Taycan som skal koste under grensebeløpet, men saken er ikke ferdig behandlet enda.

https://www.naturvardsverket.se/bidrag/elbilspremien/

Skrevet
^fmj skrev (1 time siden):

Bruker som regel Uno-x eller Eviny. Eviny har jeg litt rabatt hos. Ellers har jeg en mulighet jeg ikke har aktivert med ionity rabatt for BMW.  Lader så sjelden på hurtigladere så i bunn og grunn handler det mer om enkel lading enn pris. Jeg liker konseptet til Uno-x da man vet at prisene ofte er er helt ok,om ikke alltid best. Ionity uten avtale er bare dumt...liker ikke Ionity og har derfor heller ikke aktivert rabatt avtalen gjennom BMW. Vil ikke støtte en slik kynisk aktør som Ionity. Ionity leser også av bilens ID og sperrer for bruk av flere biler på samme avtale. Det synes jeg er kynisk da jeg mener en avtale må gjelde mot person,ikke bil. Eviny har jeg f.eks brukt med rabatt med brikke på flere biler opp gjennom årene. Slikt går ikke med Ionity

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (6 minutter siden):

Bruker som regel Uno-x eller Eviny. Eviny har jeg litt rabatt hos. Ellers har jeg en mulighet jeg ikke har aktivert med ionity rabatt for BMW.  Lader så sjelden på hurtigladere så i bunn og grunn handler det mer om enkel lading enn pris. Jeg liker konseptet til Uno-x da man vet at prisene ofte er er helt ok,om ikke alltid best. Ionity uten avtale er bare dumt...liker ikke Ionity og har derfor heller ikke aktivert rabatt avtalen gjennom BMW. Vil ikke støtte en slik kynisk aktør som Ionity. Ionity leser også av bilens ID og sperrer for bruk av flere biler på samme avtale. Det synes jeg er kynisk da jeg mener en avtale må gjelde mot person,ikke bil. Eviny har jeg f.eks brukt med rabatt med brikke på flere biler opp gjennom årene. Slikt går ikke med Ionity

Klarer ikke se hva du egentlig misliker med Ionity, bortsett fra en misoppfatning. Jeg har som sagt Ionity, og kan betale for andre som vil lade, samtidig som jeg lader selv. Eller med forskjellige biler, alt etter hva jeg er på tur med.

Jeg kan til og med starte og stoppe lading for andre, mens jeg er fysisk et annet sted, ved å bruke appen. Trenger bare å vite hvor de står, og hvilken "pumpe" de skal bruke. Dog, ikke samtidig som jeg lader selv fra appen, men har jeg ladekortet, kan jeg starte opp til flere ladinger med det, om de ikke har innført noen begrensninger jeg ikke har fått med meg.

Tenker du blander med f.eks. BMW, Audi, MB eller andre Ionity-partnere som låser denne mot bilen, om du bruker Plug&Charge. Dette er ikke Ionity sin skyld tipper jeg, men bilprodusenten sin skyld.

Legg merke til at du med UNO-X betaler som regel mer (5,50 kr/kWh) enn uregistrert kunde hos Ionity (5,27 kr/kWh), men med regisrering og da og kunne få ladekort, slipper unna med 5,0 kr/kWh. Da kan f.eks. kona ha Ionity-kortet i sin veske/bil, og du kan bruke appen for din bil, eller den bilen du for øyeblikket bruker. Og, du kan som sagt starte lading for andre fra din app, men kun ha en aktiv ladesesjon om gangen fra appen. Men ingen problem med at du lader fra app, samtidig som kona lader med ladekortet.

Skrevet
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Klarer ikke se hva du egentlig misliker med Ionity, bortsett fra en misoppfatning. Jeg har som sagt Ionity, og kan betale for andre som vil lade, samtidig som jeg lader selv. Eller med forskjellige biler, alt etter hva jeg er på tur med.

Jeg kan til og med starte og stoppe lading for andre, mens jeg er fysisk et annet sted, ved å bruke appen. Trenger bare å vite hvor de står, og hvilken "pumpe" de skal bruke. Dog, ikke samtidig som jeg lader selv fra appen, men har jeg ladekortet, kan jeg starte opp til flere ladinger med det, om de ikke har innført noen begrensninger jeg ikke har fått med meg.

Tenker du blander med f.eks. BMW, Audi, MB eller andre Ionity-partnere som låser denne mot bilen, om du bruker Plug&Charge. Dette er ikke Ionity sin skyld tipper jeg, men bilprodusenten sin skyld.

Legg merke til at du med UNO-X betaler som regel mer (5,50 kr/kWh) enn uregistrert kunde hos Ionity (5,27 kr/kWh), men med regisrering og da og kunne få ladekort, slipper unna med 5,0 kr/kWh. Da kan f.eks. kona ha Ionity-kortet i sin veske/bil, og du kan bruke appen for din bil, eller den bilen du for øyeblikket bruker. Og, du kan som sagt starte lading for andre fra din app, men kun ha en aktiv ladesesjon om gangen fra appen. Men ingen problem med at du lader fra app, samtidig som kona lader med ladekortet.

Jeg hadde i sin tid ett ionity ladekort jeg fikk sammen med ny bil (en VW ID.4 2022 modell..altså FØR VW støttet plug&charge). Aktiverte aldri plug&charge heller..

Men jeg fikk KUN ladet den bilen med dette kortet..den andre elbilen nektet den å lade med kortet. Det som skjedde var at bilens ID ble sjekket opp mot ladekortet og stemte de ikke overrens så ble man nektet lading. Jeg mente avtalen var mellom meg og ionity..men ionity nektet. De sjekker alltid bilens ID via ladeplugg. Og oppdaget de at man bruker kortet mot andre biler..så nektet de å lade. Derfor stoppet jeg å bruke Ionity. Problemet var kun for ionity ladere. Brukte jeg ladekortet mot andre operatører så var det aldri noen problemer å bytte mellom biler. Så ionity har en protokoll som sjekker ID på bilen før lading..og det gjelder nok alle biler. Jeg forsøkte å få dem i tale,men de bare sa at avtalen gjaldt en bil..selv om det aldri ble opplyst om dette til meg når bilen ble kjøpt. Faktisk var det en avtale inngått med meg og Ionity..men de endret bare vilkårene og nektet meg å lade flere biler på avtalen. Så jeg ga opp Ionity. Jeg mener en avtale skal gjelde mellom meg og ladeselskap..ikke mellom en bil og ladeselskap..men de sperret for dette og begrenset det til kun en bil. Dermed kuttet jeg ut Ionity

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde i sin tid ett ionity ladekort jeg fikk sammen med ny bil (en VW ID.4 2022 modell..altså FØR VW støttet plug&charge). Aktiverte aldri plug&charge heller..

Men jeg fikk KUN ladet den bilen med dette kortet..den andre elbilen nektet den å lade med kortet. Det som skjedde var at bilens ID ble sjekket opp mot ladekortet og stemte de ikke overrens så ble man nektet lading. Jeg mente avtalen var mellom meg og ionity..men ionity nektet. De sjekker alltid bilens ID via ladeplugg. Og oppdaget de at man bruker kortet mot andre biler..så nektet de å lade. Derfor stoppet jeg å bruke Ionity. Problemet var kun for ionity ladere. Brukte jeg ladekortet mot andre operatører så var det aldri noen problemer å bytte mellom biler. Så ionity har en protokoll som sjekker ID på bilen før lading..og det gjelder nok alle biler. Jeg forsøkte å få dem i tale,men de bare sa at avtalen gjaldt en bil..selv om det aldri ble opplyst om dette til meg når bilen ble kjøpt. Faktisk var det en avtale inngått med meg og Ionity..men de endret bare vilkårene og nektet meg å lade flere biler på avtalen. Så jeg ga opp Ionity. Jeg mener en avtale skal gjelde mellom meg og ladeselskap..ikke mellom en bil og ladeselskap..men de sperret for dette og begrenset det til kun en bil. Dermed kuttet jeg ut Ionity

Som jeg oppfatter dette, så er det et VW-abonnement mot Ionity som ev. har denne begrensningen, for Ionity har aldri hatt eget ladekort før nå i slutten av 2025/begynnelsen av 2026.

Jeg har tidligere brukt ladebrikke fra Plugsurfing for å få brikke mot Ionity, det var i lang tid eneste muligheten for å lade med annet enn kort eller Ionity-app.

Jeg har og brukt abonnementer fra Maingau, Eins og Chargepoint for å utnytte billigere lading hos Ionity. Samt en periode med lading via Enel-X, der jeg opplevde massevis av problemer, inkludert at de trakk meg for en måned for mye fordi det hang igjen en ladesesjon som jeg trodde var sperret/slettet, men var nok til å nekte meg å stoppe abonnementet før ny peroede var i gang. Måtte sperre bankkortet for å hindre å bli svindlet mer av Enel-X.

Og den seneste tiden hadde jeg lading via ChargeMyHyundai (CMH) der jeg bl.a. fikk inn endel ladekreditter pga batteribytte-kampanje mot Kona. Det ble gunstig når det ble kombinert med ladeabb. mot Ionity (via CMH). Disse har jeg i ettertid sluttet å bruke, da det ble gunstigere med ladeabb. direkte fra Ionity, når de endelig inførte den muligheten.

I en mellomperiode ladet jeg endel hos Tesla SuC, og hos UNO-X da det ble gunstig. Var dessuten så heldig å treffe på Uno-X sin 1,- per kWh under to av Tour de France-periodene pga kampanje når UNO-X-laget hadde trøye (4,- ellers under løpet, når vi ikke hadde trøye), som tilfeldigvis traff meg på bilferie-tur.

Eneste ladingene utenom UNO-X på de to ferieturene til Nord-Norge, var der det ikke fantes UNO-X, for det var billigere der enn mitt abb. hos Ionity som da kostet 3,50 per kWh, samt at jeg måtte bruke Tesla SuC fordi det var for langt mellom Ionity og/eller UNO-X-ladere.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (26 minutter siden):

For å føye til, som jeg nevnte over, så er jeg klar over at det var slike begrensninger med merke-abb hos noen lev. ihvertfall om man aktiverte Plug&Charge. Ikke oppfattet at de låste mot ladekortene annet enn etter at man hadde aktivert Plug&Charge, så akkurat den vrien var ny for meg. Den har bikket under radaren min!

Skrevet
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

For å føye til, som jeg nevnte over, så er jeg klar over at det var slike begrensninger med merke-abb hos noen lev. ihvertfall om man aktiverte Plug&Charge. Ikke oppfattet at de låste mot ladekortene annet enn etter at man hadde aktivert Plug&Charge, så akkurat den vrien var ny for meg. Den har bikket under radaren min!

Ja..det var nettopp dette at de leste av bilens id og sjekket mot ladekortet UTEN at man hadde aktivert plug&charge jeg reagerte på. Det føltes som et overtramp rett og slett. Derfor vil jeg jo tro at de skanner ALLE biler uten at du som kunde har sagt ja til dette. Denne passive overvåkingen reagerte jeg på.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...