Andre1980 Skrevet 28. april Skrevet 28. april (endret) Fikk i dag tilsend e-post om endrede brukervilkår fra Stavanger Aftenblad om at de fra 27. Mai 2026 vil oppdatere sine brukervilkår og begynne å ta ekstra betalt for ikke tilpassede annonser. Sitat På våre nettsteder, vil du bli bedt om å ta stilling til om du vil samtykke til bruk av data som brukes for å vise deg personlig tilpassede annonser. Det redaksjonelle innholdet er det samme uansett valg. Ved begge valg vil du se annonser, men deler du data, vil annonsene være mindre generelle og mer relevante for deg. Eksempler på data du deler er hvilke artikler du har lest eller hvilke videoer du har sett. Om du ikke ønsker å dele data som gir deg personlig tilpassede annonser, må du i stedet betale en liten sum. For abonnenter er denne summen 39 kroner i måneden. Da vil du kunne bruke nettstedene våre som før, men annonsene du ser vil ikke være personlig tilpasset deg basert på aktiviteten din på disse nettstedene. Nettstedene dette gjelder på er Stavanger Aftenblad, VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, MinMote, Pent og Tek. For de som ikke er abonnenter, vil prisen visstnok være kr 49,- pr måned. Dette er ganske hårreisende praksis, og trolig ulovlig. Eposten deres ble selvfølgelig svart med en oppsigelse. Det står mer om deres nye praksis her. Endret 28. april av Andre1980 Oppdaterte lenken 5 3
Abigor Skrevet 28. april Skrevet 28. april (endret) Hva er disse "tilpassede annonsene" egentlig? Er sjeldent eller aldri jeg ser noe reklame som vekker interessen. Disse avisene er vel bak paywall uansett, så betale må man jo. Men man må betale mer. Var det ikke nettopp det facebook eller annen SOME måtte gjøre for å være lovlige? Og med adblock spiller det vel ingen rolle om reklamen er tilpasset eller ikke? Endret 28. april av Abigor
Andre1980 Skrevet 28. april Forfatter Skrevet 28. april Abigor skrev (12 minutter siden): Hva er disse "tilpassede annonsene" egentlig? Er sjeldent eller aldri jeg ser noe reklame som vekker interessen. Disse avisene er vel bak paywall uansett, så betale må man jo. Men man må betale mer. Var det ikke nettopp det facebook eller annen SOME måtte gjøre for å være lovlige? Og med adblock spiller det vel ingen rolle om reklamen er tilpasset eller ikke? Tek.no er vel ikke bak paywall… VG.no er for det meste ikke bak paywall. Dette dreier seg om den popup du får opp når du kommer på en side som ber deg om å godta cookies. Du vil ikke komme videre fra denne uten å enten godta tilpasset innhold, eller å betale. Du kan gjerne ha adblock, men nettstedet vil fremdeles bruke cookien til å samle inn informasjon om deg som så selges videre. Dette er et virus som startet i Storbritannia og som nå har kommet hit. 3
Andre1980 Skrevet 29. april Forfatter Skrevet 29. april Denne saken burde vært på topp... Shibsted velger å drive utpressing ikke av bare sine abonnenter, men alle som vil besøke deres nettsider fremover. Du vil få 2 valg: 1: Godta at Shibsted samler inn privat informasjon om deg og selger det videre 2: Ikke godta, og betale 39 kr om du er abonnent, eller 49 kr om du ikke er abonnent. Dersom du ikke godtar et av de 2 andre punktene så vil du ikke kunne lese noen ting, abonnent eller ei. 2
Satan666 Skrevet 29. april Skrevet 29. april (endret) Du har visst oppdaget at avisene lever av å pushe reklame til millioner av organismer som finner meningen med livet i produkter og forbukerartikler. Men hvorfor er det egentlig så galt? Man kan vel ikke kreve noe gratis? Endret 29. april av Satan666
obygda Skrevet 29. april Skrevet 29. april (endret) Kan man ikke bare lese siden i ikognito mode? Forøvrig sperret flere slike innsamlingssiter via firewall..altså blokkert dem. Det betyr kanskje at jeg ikke får lest nyheter da? Endret 29. april av obygda
Fibonacci Skrevet 29. april Skrevet 29. april Ser dere reklamer og lagrer tracking-cookies? Det finnes et utall nettleser-utvidelser, nettleser-funksjoner og VPN-er som filtrerer ut alt slikt.
Maabren Skrevet 29. april Skrevet 29. april On 4/28/2026 at 9:23 PM, Andre1980 said: Fikk i dag tilsend e-post om endrede brukervilkår fra Stavanger Aftenblad om at de fra 27. Mai 2026 vil oppdatere sine brukervilkår og begynne å ta ekstra betalt for ikke tilpassede annonser. For de som ikke er abonnenter, vil prisen visstnok være kr 49,- pr måned. Dette er ganske hårreisende praksis, og trolig ulovlig. Eposten deres ble selvfølgelig svart med en oppsigelse. Det står mer om deres nye praksis her. Oppsigelse er eit greit svar til slik praksis. Alle firma som legger opp til negativitet samt skal sko seg på feil grunnlag er kanskje like greit å svarteliste. 2
Cascada81 Skrevet 30. april Skrevet 30. april Satan666 skrev (5 timer siden): Du har visst oppdaget at avisene lever av å pushe reklame til millioner av organismer som finner meningen med livet i produkter og forbukerartikler. Men hvorfor er det egentlig så galt? Man kan vel ikke kreve noe gratis? Abonnentene betaler jo allerede for å være abonnenter. Hadde ikke det vært rimelig at abonnentene slipper reklame i det hele og store? 5
obygda Skrevet 30. april Skrevet 30. april Cascada81 skrev (15 minutter siden): Abonnentene betaler jo allerede for å være abonnenter. Hadde ikke det vært rimelig at abonnentene slipper reklame i det hele og store? Det er vel så enkelt at de tjener mer ved den foreslåtte metoden. Å selge kundelister er jo butikk i seg selv. Anonymitet er jo en styggedom..
PosteMonopolet Skrevet 30. april Skrevet 30. april Det begynner å bli lenge siden jeg erstattet disse drittifiserte nettavisene med NRK.no. 3
Tussi Skrevet 30. april Skrevet 30. april Å kreve at abonnenter skal betale for slikt er frekt som fy 2
vortex Skrevet 30. april Skrevet 30. april I samme gate som at TV2 Play nå gjør endringer i abonnementnavn, samtidig så skal de vise en reklamebanner når du pauser et program eller live-tv, selv om du da alså betaler. Speak up with your wallets! Det er bare å kansellere, men de fleste vil jo ikke gjøre dette selvfølgelig. Bare som et eksempel, det tok et par tiår med Ubisoft boikott før aksjen ble verdiløs. at det selskapet fortsatt er et selskap på børsen er mystisk 1
PosteMonopolet Skrevet 30. april Skrevet 30. april https://www.nrk.no/rogaland/kritisk-til-schibsteds-nye-_betal-eller-samtykk_-modell-1.17866076 1
Aetius Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai https://www.journalisten.no/sier-opp-abonnement-i-protest-kommer-til-a-fa-seg-en-smekk/671860
Abigor Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai On 4/30/2026 at 12:16 AM, Andre1980 said: Denne saken burde vært på topp... Shibsted velger å drive utpressing ikke av bare sine abonnenter, men alle som vil besøke deres nettsider fremover. Du vil få 2 valg: 1: Godta at Shibsted samler inn privat informasjon om deg og selger det videre 2: Ikke godta, og betale 39 kr om du er abonnent, eller 49 kr om du ikke er abonnent. Dersom du ikke godtar et av de 2 andre punktene så vil du ikke kunne lese noen ting, abonnent eller ei. Kan man ikke enkelt slette popupen og surfe videre?
Andre1980 Skrevet 1. mai Forfatter Skrevet 1. mai Abigor skrev (5 timer siden): Kan man ikke enkelt slette popupen og surfe videre? Nei du kan ikke det. Det blir som en walled garden som med andre abonnement. Om du ikke betaler så får du ikke lese videre... om du da ikke godtar. Forsøk å lese artikler på aftenbladet.no uten et abonnement.
Andre1980 Skrevet 1. mai Forfatter Skrevet 1. mai (endret) obygda skrev (På 30.4.2026 den 0.25): Kan man ikke bare lese siden i ikognito mode? Forøvrig sperret flere slike innsamlingssiter via firewall..altså blokkert dem. Det betyr kanskje at jeg ikke får lest nyheter da? Nei ikke etter at Shibsted innfører dette. Da blir det en ny walled garden... betal eller del informasjon... du vil ikke kunne lese uten å godta vilkårene eller betale. Er bare å sjekke ut britiske medier... der er det innført de fleste steder... Eks... The Sun - de har tilsvarende "pay to reject" løsning som Shibsted ønsker å innføre Endret 1. mai av Andre1980 Laget link av nettstedsreferansen
:utakt Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Adblock, så ser du ikke skiten. Hva som skjer i kulissene er kanskje en annen sak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå