Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
kremt skrev (9 minutter siden):

Hvordan er det egentlig mulig å krasje her. 4-felt, 110 sone, tørr veg, dagslys, ikke mye trafikk, sommerføre. Sitter folk og sover mens de kjører? Dette skjedde her i distriktet så jeg la ekstra godt merke til det. Bilen ble totalvraket. 

Vis skjult innhold

3121623c-efd6-3b0f-8cb8-d1ab9171ac6b?fit

Fylle/ruskjøring, for høy fart, forbikjøring i slalomstil, tilhenger som wobblet, sovna etc.

Mange mulige årsaker, kanskje flere i kombinasjon, fylle/ruskjøring og for høy fart i kombo er dessverre ikke veldig uvanlig!

Skrevet
kremt skrev (13 minutter siden):

Sitter folk og sover mens de kjører?

Mye mulig. Føreren kan ha sovnet, fått illebefinnende, blitt veldig opptatt av noe på mobilen... jeg har passert en ung dame på motorveien som satt og tok selfies mens hun vinglet avgårde i halvparten av fartsgrensa (min passasjer kikket inn i bilen når vi passerte den). 

Obygda lufter også muligheten for autopilot.

Skrevet

Kanskje: Venstresving, uoppmerksomhet og på tur mot grøfta, etterfult av hard kontramanøver med sleng innover. Kanskje også sleng utover og så sleng innover mot autovernet igjen.

Selv om det er mye mer enn bare mobiltelefoner som tar oppmerksomhet så erfarer jeg at blikkretning til motgående trafikk ofte sammenfaller med mobiltelefon i lav stilling. Så tipper jeg mobiltelefoni er den hyppigste årsaken.

Skrevet

Med hva anngår tester av biler så finner jeg de fleste oppriktigtalt ganske ubrukelige for valg av bil forutenom helt objektive kvaliteter og baksider. Finner det langt mer verdifult å bruke tid på å gå inn på modellspesifikke grupper og lese om hva folk skriver, hva som er vanlige problemer, hva folk sliter med å få til å fungere skikkelig og hva folk er fornøyd med osv. Opplever dette spesielt gjelder veldig mange kinesere, anmeldere er i ekstesa over alt som er bra, men virker til å ignorere mye som ikke er bra som buggy software, ekstremt dårlig ACC,dårlig autoblending, ubrukelige autoviskere og andre QoL ting som faktisk er det som betyr noe i det daglige når en eier og bruker en bil blir totalt oversett. Etter å ha sett timesvis med tester av Zeekr 7X var jeg nesten klar til å gå kinesisk, men etter en kjapp prøvetur og en rask kikk innom facebook gruppa for Zeekr 7X gikk det veldig fort fra klar til å skrive kontrakt til en helt uaktuell bil for meg å eie. 

• Liker 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (22 minutter siden):

Med hva anngår tester av biler så finner jeg de fleste oppriktigtalt ganske ubrukelige for valg av bil forutenom helt objektive kvaliteter og baksider. Finner det langt mer verdifult å bruke tid på å gå inn på modellspesifikke grupper og lese om hva folk skriver, hva som er vanlige problemer, hva folk sliter med å få til å fungere skikkelig og hva folk er fornøyd med osv. Opplever dette spesielt gjelder veldig mange kinesere, anmeldere er i ekstesa over alt som er bra, men virker til å ignorere mye som ikke er bra som buggy software, ekstremt dårlig ACC,dårlig autoblending, ubrukelige autoviskere og andre QoL ting som faktisk er det som betyr noe i det daglige når en eier og bruker en bil blir totalt oversett. Etter å ha sett timesvis med tester av Zeekr 7X var jeg nesten klar til å gå kinesisk, men etter en kjapp prøvetur og en rask kikk innom facebook gruppa for Zeekr 7X gikk det veldig fort fra klar til å skrive kontrakt til en helt uaktuell bil for meg å eie. 

To sider av den saken. Er enig i at iallefall de fleste norske tester kun gir et øyblikksbilde av bilene, og dermed får man ikke sett baksiden av medaljen når det kommer til drivssikkerhet, byggekvalitet, deletilgang etc. Tror ikke jeg har snakket med noen som jobber med kinesiske merker som er positive til dem, og såg senest i dag at en nyhetskanal utnevnte Tesla Model 3 til et av norges beste bilkjøp, til tross at de tidligste eksemplarene allerede er på vei til huggeren.

Når det gjelder bedømmelse av kjøreegenskaper, så er imidlertid den typiske ebileieren  rimelig ubrukelig, så da kan det være greit å konsultere tester i anerkjente tidsskift. 

Skrevet
AL123 skrev (25 minutter siden):

To sider av den saken. Er enig i at iallefall de fleste norske tester kun gir et øyblikksbilde av bilene, og dermed får man ikke sett baksiden av medaljen når det kommer til drivssikkerhet, byggekvalitet, deletilgang etc. Tror ikke jeg har snakket med noen som jobber med kinesiske merker som er positive til dem, og såg senest i dag at en nyhetskanal utnevnte Tesla Model 3 til et av norges beste bilkjøp, til tross at de tidligste eksemplarene allerede er på vei til huggeren.

Når det gjelder bedømmelse av kjøreegenskaper, så er imidlertid den typiske ebileieren  rimelig ubrukelig, så da kan det være greit å konsultere tester i anerkjente tidsskift. 

Norge har vel bare en person som er jurnalist og god på bil og det er jon winding sørensen. Han kunne ta dupdukk i hjuloppheng geometri og hadde bra kunnskaper om reste av bilen også. Men han klarte ofte å spore av med hvordan en gammel tante oppfattet ting osv osv

Skrevet

Nå begynner det jo å komme flere biler med god rekkevidde ix3, ex60, glc. Alle disse er store biler (suv). Kjenner dere til om det kommer tilsvarende rekkevidde på mindre modeller, typisk golf-klasse størrelse? 

Skrevet

Takk for tilbakemelding. Ønsket er 400-500 på vinter, og helst et av de tradisjonelle europeiske merkene. Når jeg ser hvor mye reduksjon i rekkevidde det var på NAF sin vintertest så virker det som man på over 700km WLTP før man bikker 400 km på vinteren. 

Skrevet
Aldrack skrev (2 minutter siden):

Takk for tilbakemelding. Ønsket er 400-500 på vinter, og helst et av de tradisjonelle europeiske merkene. Når jeg ser hvor mye reduksjon i rekkevidde det var på NAF sin vintertest så virker det som man på over 700km WLTP før man bikker 400 km på vinteren. 

Fullt så ille er det ikke. Men jo kaldere jo kortere gjelder enn så lenge. Men problemet er løst og Sodium batterier som leverer like godt i kulde som varme har CATL begynt å produsere nå. Det vil komme biler med dette i år. Hvilke modeller er fortsatt litt uavklart..

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Biler med høy oppgitt rekkevidde pga lav luftmotstand blir mest rammet av vinter og kulde. Ingenting slår store batterier så fremt bilen ikke bruker ekstremt mye strøm. 

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...