Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Jalla21 skrev (14 minutter siden):

Dette vet du ingenting om så lenge du ikke har sett logger fra bilen.
Selv om damen påstår dette så vet du fortsatt ikke hva som ble gjort i bilen når hun snudde seg mot hun som åpnet døra bak.

Det vet man heller ikke noe om basert på loggene. Så....

Det har jo også vært tilfelle med både bremse signal og gasspådrag.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minute ago, Jotun said:

Stoler ikke på etterforskere som konkluderer basert på at det er 100% gasspådrag og dermed er det brukerfeil.

Ingen som tvinger deg til å stole på det. Men hovedgrunnnen til at du ikke stoler på det, er fordi du ikke forstår hvordan elektronikken i en gasspedal fungerer (det er mer avansert enn en skulle tro!), og hvilke rådata etterforskerne har tilgjengelig som gjør at de har kommet til den konklusjonen. Du hadde nok stolt mer på de om du hadde hatt den informasjonen.

Det er nok en grunn til at de fleste med IT-bakgrunn er enige i konklusjonene om at det er "brukerfeil" - de forstår hvordan dette fungerer, og hvordan logger ikke vil gi falske data, selv om det er elektronisk feil.

Skrevet
Jotun skrev (4 minutter siden):

Rart hvordan enkelte ikke ser at innlegget som skal svekke motpartens innlegg, også rammer sitt eget tidligere innlegg med motsatt påstand. :thumbs: Begge innlegg baserer seg jo på om man stoler på eller betviler førerens påstand og beskrivelse, men ingen kan jo vite 100 % skråsikkert.

Men med 2 like hendelser på samme dag med samme fører, så er ihvertfall sannsynligheten langt større for at førers beskrivelse stemmer. Her er det temmelig sikkert noe annet enn førerfeil i begge tilfellene.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
John-B skrev (2 minutter siden):

Ingen som tvinger deg til å stole på det. Men hovedgrunnnen til at du ikke stoler på det, er fordi du ikke forstår hvordan elektronikken i en gasspedal fungerer (det er mer avansert enn en skulle tro!), og hvilke rådata etterforskerne har tilgjengelig som gjør at de har kommet til den konklusjonen. Du hadde nok stolt mer på de om du hadde hatt den informasjonen.

Det er nok en grunn til at de fleste med IT-bakgrunn er enige i konklusjonene om at det er "brukerfeil" - de forstår hvordan dette fungerer, og hvordan logger ikke vil gi falske data, selv om det er elektronisk feil.

Aaah. Ja. Dum ja 👍

Så i tilfellet der både brems og gass var logget med pådrag..........

Enlighten oss du med it bakgrunn ( av alle ting, it bakgrunn 😅)

• Liker 3
Skrevet (endret)
John-B skrev (5 minutter siden):

What? Jeg har IT-bakgrunn og er helt uenig. Alt er ikke brukerfeil. Om noen av de bakenforliggende systemene med tilhørende sensorer feiler kan man heller ikke stole på hva som er blitt logget.

Endret av liquidsquid
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
John-B skrev (1 minutt siden):

Dette er en vill påstand! Hilsen "IT-mann"!

Jobbet nok med tabeller og databaser til å vite at "shit in = shit out". Klikker det i sensorer og/eller signaler på veien, så kan man få "falske data". Men det kan være et herk å finne årsaken.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Gleder meg til første ned it bakgrunn krasjer en slik bil pga denne feilen.

Loggene som brukes som fasit er jo erklært som unøyaktige når argumentet med 0-100 påstanden kommer frem. Er ingen mellomting. Flat pedal. Kan forstå hvis man er på feil pedal og gir litt pådrag at man får panikk og måker den i bunn.

Men eg kan ikke forstå at noen som helst bare måker bremsepedalen i bunn for å starte bilen eller holde den normalt i stopp. Da ville man, med disse ufeilbarlige loggene, registrert andre signaler. Her er det flat pedal umiddelbart.

Men man må vel ha it bakgrunn for å forstå det også. Kanskje på tide å få huet ut av skjermen innimellom.....

Endret av Jotun
  • Liker 2
Skrevet

Volvo bekrefter at dems EDR ikke har data om parkeringsbrems er aktivert eller ikke på denne modellen.
Så EDR data i denne bilen er ikke til å stole på 100% i å avdekke den fulle årsakssammenheng og hendelsesforløp. 

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (59 minutter siden):

Nå er vel ikke disse undersøkt enda når det gjelder siste saken.

Det er faktisk ingen problemer å trykke ned begge pedaler på de elbiler jeg har kjørt. Spesielt med litt brede sko som mange bruker på denne tiden av året.

Skrevet
John-B skrev (1 time siden):

Som mange andre har den brake by wire i den forstand at den kan bremse elektronisk. Men den har også mekanisk backup, som uansett vil overstyre. Det elektroniske signalet kan ikke hindre den mekaniske bremsen i å bli trykket.

Selv om jeg er enig at de mekaniske bremsene nok kan holde igjen selv den sterkeste motor, så må man ikke glemme at alle biler idag også har ABS.

Altså har bilen også et system som kan presse imot selv det sterkeste menneskes forsøk på å trykke inn bremsepedalen.
...hvis den "vil".

Og i mange av disse sakene sier jo folk at "bremsen ikke virket"... 
Hvis gassen kan løpe løpsk, så hvorfor ikke ABS'en også samtidig?

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, Snowleopard said:

Jobbet nok med tabeller og databaser til å vite at "shit in = shit out". Klikker det i sensorer og/eller signaler på veien, så kan man få "falske data". Men det kan være et herk å finne årsaken.

Nettopp, elektroniske feil gir "falske data" på det laveste nivå, dvs enten ugyldige signaler, eller "tilfeldige signaler". "IT" var gjerne litt upresist, jeg snakker om folk som har kunnskap om lang lavere nivå enn "databaser og programmering".

Veldig forenklet så gir en gasspedal to signaler - ett som viser hvor mange % den er trykket ned, og ett som viser hvor mange % den ikke er trykket ned.
Om gasspedalen er trykket 33% ned, så vil loggen vise 33% på det ene signalet, og 66% på det andre signalet. Og slik vil de dataene følge hverandre mens pedalen trykkes mer ned.

Om det er feil på elektronikken, så vil et av signalene enten ikke gi signal i det hele tatt, eller gitt et helt feil signal (f.eks. tilfeldige verdier), som ikke passer inn i det hele tatt med det andre signalet (eller backup signalet). At feilen skal gi tilfeldige signaler, som helt tilfeldig passer perfekt med det andre signalet, er helt utenkelig.

Det blir det samme som at det er fullt mulig at en elektronisk feil på et tastatur gjør at det henger seg opp og begynner å trykke på knapper av seg selv. Det er ikke så vanskelig å tro. Det som derimot er vanskelig å tro er at denne elektroniske feilen gjør at tastetrykkene skjer i en rekkefølge som gjør at bokstavene som kommer ut, tilfeldigvis kommer i en rekkefølge som gjør at det danner teksten identisk til Henrik Ibsens "Et dukkehjem".

Uansett, det er ikke én enkelt faktor i seg selv som gjør at det er usannsynlig at noe annet enn pedalforvirring som er årsaken.
Det er kombinasjonen av 4 ting:
1) Det må skje en elektronisk feil med gasspedalen som gir 100% gass (for øvrig noe som aldri noen har klart å gjenskape/bevise)
2) Tilfeldigvis må bremsen slutte å fungere akkurat samtidig
3) Feilen slutter tilfeldigvis alltid akkurat når fører sine bein flytter på seg (som følge av kollisjon f.eks.)
3) Logger viser at ingen bremse er trykket inn, og mens gasspedal er trykket fullt
4) Det finnes ingen feil på bremsene i etterkant.

Kombinasjonen av dette er bevisene som tilsier at det er trykket feil pedal.

Bevisene på at bilen har aksellerert av seg selv er:
- "Fører sier det" (vitneutsagn er som kjent ekstremt upålitelige, og pedalforvirring er et god dokumentert fenomen, som skjer tusenvis av ganger hvert år)
- Det er en teoretisk mulighet for elektronisk feil (til tross for at ingen har klart å gjenskape det)

Jeg trekker meg ut av diskusjonen, men hvis noen faktisk er interessert i lære litt (jeg tviler dessverre veldig på det) i stedet for å bare stole blindt på at "data kan ta feil" og "føreren sa jo at han trykket på bremsen", så er det mye lesestoff om lignende saker, f.eks:

1) NHTSA (lignende Statens Vegvesen i USA) har gransket over 200 tilfeller av Tesla-biler som "aksellerte av seg selv", og konkludert i samtlige(!!!) av sakene at det skyltes at feil pedal ble trykket inn

2) Kjent Tesla-hacker forklarer hvorfor det er i praksis er "umulig" 

Endret av John-B
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Hvis dette skjer såpass ofte, så må bilfabrikantene ta grep uansett årsak. Kan godt hende at dette også var vanlig før, men at det ikke fikk like store konsekvenser fordi motorkraft var mer begrenset. Da må man gjøre tiltak for å begrense skadeomfanget med dagens elbiler. 

Dette er tilsvarende slik man opererer i luftfarten; hvis piloter gjentatte ganger gjør tilsvarende feil, så er dette en svakhet i UX og må ordnes (feks. har det vært instrumenter som har vært lett å lese av feil, disse har måtte blitt byttet ut). Man gjorde store framskritt på 70-tallet når man sluttet å skylde på (døde) piloter og begynte å ta hensyn til human factors. 

Kinesiske myndigheter har forresten startet å forby en-pedal operasjon fordi de mener det bidrar til flere ulykker. 

• Liker 1
Skrevet

Ganske snodig at det gang på gang er Volvo sine bilar dette skjer med. Skulle tru dei som trykker på feil pedal kjører andre bilar òg.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Hvorfor skjer det aldri med biler som Leaf, Bz4x, Ariya, I-pace etc. Skulle tro en del eldre folk kjørte slike biler også. Har "pedalforvirring" gjengen noe godt svar på dette. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (20 minutter siden):

Hvorfor skjer det aldri med biler som Leaf, Bz4x, Ariya, I-pace etc. Skulle tro en del eldre folk kjørte slike biler også. Har "pedalforvirring" gjengen noe godt svar på dette. 

Fordi de ikke har denne feilen. Det er åpenbart at Volvo har et problem. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
kremt skrev (40 minutter siden):

Kanskje det er du som ikke følger med?
Det er en ganske lang liste over biler som er innblandet i dette. Som f.eks Mustang Mach-E, Tesla, Lexus, Hyunda osv.
Amerikanske NHTSA har undersøkt mange slike tilfeller, og i de fleste ender det opp med pedal forvirring.
Så er det helt sikkert andre årsaker også som programvare feil, eller feil på elektronikk. 

Endret av Jalla21
Skrevet
14 hours ago, kremt said:

Jeg tror veldig mye av disse historiene er pedalforrvirring. Men ikke alle

Jeg har gjort det selv en gang, trampa inn gassen når jeg skulle bremse ifb med manøvrering på gårdsplassen. Bilen min sitt sikkerhetssystem redda meg fra å kjøre igjennom garasjeporten. 

Det skjer nok på alle biler

her er en jaguar historie

https://elbilforum.no/index.php?topic=45831.0

Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Jeg tror veldig mye av disse historiene er pedalforrvirring. Men ikke alle

Jeg har gjort det selv en gang, trampa inn gassen når jeg skulle bremse ifb med manøvrering på gårdsplassen. Bilen min sitt sikkerhetssystem redda meg fra å kjøre igjennom garasjeporten. 

Det skjer nok på alle biler

her er en jaguar historie

https://elbilforum.no/index.php?topic=45831.0

Eller denne her som ble en klassiker.

• Liker 1
Skrevet

Helsike, ut i fra de første videoene på YouTube av Toyota Urban Cruiser så ser det ut til at det blir nok en skuffelse. Kort virkelig rekkevidde, lang ladetid, mye støy, harde seter og stivt oppsett, treg oppstart av skjermer og unødvendig mye trykking. Utrolig rart at en så rutinert aktør skal klare å underprestere hele tiden.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
6 hours ago, Femtekolonne said:

Helsike, ut i fra de første videoene på YouTube av Toyota Urban Cruiser så ser det ut til at det blir nok en skuffelse. Kort virkelig rekkevidde, lang ladetid, mye støy, harde seter og stivt oppsett, treg oppstart av skjermer og unødvendig mye trykking. Utrolig rart at en så rutinert aktør skal klare å underprestere hele tiden.

De trenger vel ikke prestere mere. De har sin fanbase som kjøper Toyota uansett.

Også har de jo denne kjempegode garantien de reklamerer for som også selger. 2-3 år lengere batterigaranti enn de andre (mot at man er på service hyppig)

Forsikringa mi dekker batteriet til bilen er 10 år så går greit med "bare 8år" på min bil. Har jeg noe super forsikring eller er det vanlig på elbilforsikringer? Isåfall blir mange litt lurt..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...