Gå til innhold

Trump vil ha Grønland

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 hours ago, Sovna said:

Og bølle språkbruken fra denne skrulla vil ingen ende ta. Nå er det Danmark som får unngjelde. Danmark har skaffet kun én stk ekstra hundeslede for å høyne sikkerhetsnivået. Det er "HEELT SANT" påstår han flåsete.

Det er ikke helt usannsynlig at det er det grepet de har gjort nylig, men så forstår sikkert hverken amerikanere flest eller Trump at hundepatruljene faktisk er en effektiv myndighetshåndtering på Grønland.

Trump ville sikkert kjøpt noen ekstra biler de kunne kjørt rundt med.

2 minutes ago, Fibonacci said:

Den totale mangelen på opprør og motstand i USA, får meg til å innse at de faktisk vil ha det slik. Da de valgte Trump for andre gang, ble det ganske klart at det ikke var en feiltakelse. Det er ingen tvil: Det er en nasjon av idioter. I alle fall flertallet.

Jeg er ikke så sikker på at det er en nasjon av idioter men det er helt definitivt en nasjon som er mest opptatt av innenrikspolitikk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
TheKims skrev (10 minutter siden):

Bør ha soldater fra flere land der, så Trump må tenke seg om to ganger før han prøver seg. Tviler på at han ønsker å bli "uvenner" med hele EU.

hans fokus er usa og kontinentet. 

Det er for langt å dra til europa, europa bør usa bli ferdig med. 

Skrevet
Fibonacci skrev (5 minutter siden):

Det er ingen tvil: Det er en nasjon av idioter. I alle fall flertallet.

Hvorfor sier du det? Kan du forklare rasjonalet bak? 

Jeg var litt der forrige periode med Trump, men jeg har prøvd å forstå litt mer når han faktisk fikk flertall igjen. Jeg sliter med å se at de er idioter. Ja, de skaper en dårligere verden, og jeg vil kategorisere det de gjør som faktisk ondt. Men hvis dette hadde vært et brettspill uten faktiske konsekvenser så skjønner jeg jo rasjonalet.

Skrevet
Mykesider skrev (48 minutter siden):

Hvis Norge har frykt til Russland, men samtidig må ha fisken som russere fisker, så er det jo dobbelmoralskt. 

Jeg tror du misforstår fiskeriavtalen. Det handler ikke om at vi trenger den fisken som russiske trålere fisker. Det handler om at vi vil unngå overfiske og det gjør vi gjennom kontroll med hvor mye fisk som "landes". Rent strategisk er det også en fordel at verdiskapningen på land foregår på norsk side og at matressursen ikke havner i Russland. Dvs. vi trenger heller ikke den fisken av ernæringsmessige grunner, men det er fint at Russerne ikke får kloa i den. Vi vil heller eksportere den til Europa.

• Liker 4
Skrevet
Snylter skrev (24 minutter siden):

Jeg er ikke så sikker på at det er en nasjon av idioter men det er helt definitivt en nasjon som er mest opptatt av innenrikspolitikk.

De er mest opptatt av innenrikspolitikk, men gjerne på bekostning av andre nasjoner. USAs utenrikspolitikk handler nå om hvor mye de kan karre til seg av andres ressurser og slippe unna med det.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
12 minutes ago, Fibonacci said:

De er mest opptatt av innenrikspolitikk, men gjerne på bekostning av andre nasjoner. USAs utenrikspolitikk handler nå om hvor mye de kan karre til seg av andres ressurser og slippe unna med det.

Det er nok for det meste ikke bevisst, det skyldes nok at de ikke forstår fordi de aldri har fått hjelp med å tilegne seg kunnskapen..

Husk at mange i USA tror Europa er et land, de som har hørt om Sverige og Norge tror ofte Norge er en by i Sverige.. Dette er faktisk seriøst. For en del år siden hadde jeg en dialog med HP sine folk i Houston om problemer på en serie bærbare maskiner, de pratet hele tiden om Norge i Sverige...

Skrevet
SuperKrokodille skrev (45 minutter siden):

Europa må - som mange andre også skriver - sørge for å bli militært og teknologisk uavhengig av usa i går, og jeg håper @Simen1 har rett i at det har skjedd mye her allerede. Så må vi kommunisere tydelig at enhver amerikansk aksjon rettet mot Grønland vil bety 200% toll på amerikanske varer og tjenester,

Europa må snarest legge Windows og Office dødt. Ta i bruk open soucre alternativer og finansier videre utvikling med EU-midler. ALLE offentlige sektorer må pålegges overgang. Videre må disse programvarene forbys solgt i Europa både frittstående og preinnstallert. EU klarer helt sikkert å dokumentere at dette er fiendtlig spion-programvare som skader Europa.

Store amerikanske nett-tjenester må annonseres blokkert 6 mnd fram i tid slik at folk rekker å forberede seg, trekke ut alt av data de vil ta med over til alternativer og alternativene rekker å oppgradere sine serverparker.

Alle amerikanske datasenter i Europa må forvente spesialbehandling. 10 kr/kWh.

EU må lovfeste krav om åpen kildekode OS på telefoner og forbud mot salg av lukket kildekode OS 1 år fram i tid. Det samme med app-butikker. Det blir et de facto forbud mot iOS og Android. Om gratis open source alternativer tilbys av USA eller Europa er irrelevant.

Totalforbud mot reklame for amerikanske produkter og tjenester.

Krav om merking av utenlandske produkter og tjenester med flagg og trynet til statslederen. Ser jeg et produkt med pris-tag på hylla med amerikansk flagg og Trump sitt tryne så vil jeg vemmes og trekke hånda raskt tilbake. Dette gir reell forbrukermakt langt ut over de lover og regler EU kan tvinge fram.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Snylter skrev (50 minutter siden):
Fibonacci skrev (57 minutter siden):

Det er ingen tvil: Det er en nasjon av idioter. I alle fall flertallet.

Jeg mener @Fibonacci har rett. USA er en nasjon av idioter selv om det er noen unntak. MAGA og Trumps 77 millioner stemmer viser hvor omfattende idiotien er.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Å forby iOS, Android og Windows vil gå mest ut over oss selv og vår produktivitet.

Men jeg er helt enig i at vi bør satse mye hardere på utvikling av norsk/europeisk programvare, helst open source. Vi har blitt late og avhengige av at amerikanerne utvikler alt vi trenger. I alle fall bør vi være bevisste på hva vi installerer på maskinene og hvor vi oppbevarer personlige data, uten å gi alt til Google og Meta. Det finnes gode lokale alternativer for skyløsninger. Egne harddisker er fremdeles mulig å eie! Sosiale medier går i stor grad an å kutte ut. Det er usunt på flere måter. Gode, gammeldagse forum som dette fungerer fortsatt og spiser ikke opp hjernen med algoritmer, doomscrolling og 10 sekunders videoklipp.

Egentlig bør vi behandle amerikansk programvare med like stor skepsis som russisk og kinesisk.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Skrevet
25 minutes ago, Fibonacci said:

Å forby iOS, Android og Windows vil gå mest ut over oss selv og vår produktivitet.

Men jeg er helt enig i at vi bør satse mye hardere på utvikling av norsk/europeisk programvare, helst open source.

Linux er et godt alternativ, og er det som driver Android. Ja, det er en stor omlegging, men samtidig gir vi bort enorme beløp i lisensavgifter som vi egentlig ikke trenger å gi bort. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Fibonacci skrev (20 minutter siden):

Tvert i mot. Det vil faktisk øke vår produktivitet. En ofte glemt del av ligninga er hvor mye kostnadene ved disse OSene senker vår produktivitet. Det er penger som forsvinner ut av Europa og ikke gjør nytte for seg her, hverken i form av omsetning eller investeringer for framtida da disse havner på kontoen til amerikanske selskaper. Glem heller ikke de skjulte kostnadene som systematisk industrispionasje og forsvars-utfordringene som all vår kommunikasjon gjennom disse OSene eksponerer og skaper. Dette er enorme skjulte kostnader.

Det med open source er bare fordi det meste er ferdig utviklet allerede og at en sånn demokratisk modell sparker beina under disse programvareselskapene også i deres hjemmemarked. Selv om det meste er ferdig utviklet og kan tas direkte i bruk produktivt så er det likevel noen spesialtilpasninger som trengs for ulike nisjer. Dette mener jeg EU må finansiere for å lappe de hullene som gjør open source ufullstendig i dag.

Det holder ikke bare å være obs på hvor man lagrer personlige data osv. Dette har gått alt for langt, allerede for 15-20 år siden. Folk har gitt opp personvern, sikkerhet og rettferdige brukervilkår. Vi trenger en komplett resett og starte med blanke ark, men det må gjøres med 6-12 mnd overlapp sånn at folk og selskaper har tid til å migrere til open source.

Fibonacci skrev (28 minutter siden):

Egentlig bør vi behandle amerikansk programvare med like stor skepsis som russisk og kinesisk.

Det har jeg sagt i 15-20 år nå.. men stort sett blitt latterliggjort. Latteren stilnet litt en periode fra Snowden-avsløringene, tok seg litt opp igjen og nå etter Trump 2.0 er det få som fortsatt ler.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg tror du misforstår fiskeriavtalen. Det handler ikke om at vi trenger den fisken som russiske trålere fisker. Det handler om at vi vil unngå overfiske og det gjør vi gjennom kontroll med hvor mye fisk som "landes". Rent strategisk er det også en fordel at verdiskapningen på land foregår på norsk side og at matressursen ikke havner i Russland. Dvs. vi trenger heller ikke den fisken av ernæringsmessige grunner, men det er fint at Russerne ikke får kloa i den. Vi vil heller eksportere den til Europa.

Ikke minst er fisken størrel i norsk sone, det er mer bærekraftig å fiske den i norsk sone. Hvis russerne ikke får fiske hos oss fisker de i torskens barnehage (russosk sone), og da kollapser bestanden

Endret av Tussi
Forferdelig autocorrect
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg har ikke noe å bidra med i diskusjonen, annet enn at jeg syns det er utrolig ubehagelig å følge med på det som skjer. Den følelsen av hjelpeløshet, det er ingenting jeg kan gjøre for å påvirke noe hverken fra eller til, det er bare å håpe at ikke amerikanerne setter i gang noe som utvikler seg til noe helt jævlig i framtiden. Det er helt surrealistisk.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
40 minutes ago, Simen1 said:

Jeg mener @Fibonacci har rett. USA er en nasjon av idioter selv om det er noen unntak. MAGA og Trumps 77 millioner stemmer viser hvor omfattende idiotien er.

Det viser hvor omfattende indoktrineringen er, ikke hvor omfattende idiotien er.

Befolkningen i et land formes av blant annet politikken som føres i landet og hvilke impulser de får utenfra. USA har ikke stort behov for impulser utenfra, det er tross alt på mange måter å kunne sammenlignes med Europa.

Du kan dra på skiferie i "nord" og på beach resorts i sør. Man kan oppleve et stort mangfold av tjenester og opplevelser uten å i det hele tatt dra ut av landet.

Rundt halvparten av USAs befolkning har ikke pass. Jeg fant ikke tall for Norge men over 400000 nordmenn hadde behov for nytt pass eller nasjonalt ID-kort i 2025.

15 minutes ago, Imaginacíon said:

7 europeiske land har i en felles uttalelse gitt uttrykk for at kun Grønland og Danmark kan bestemme over Grønlands skjebne. Solidariteten med Grønland vokser.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vi-vil-ikke-slutte/84061635

Men Norge glimrer med sitt fravær ja. Vi burde egentlig sende et brev om at vi ber om å få tilbake Grønland, Island og andre områder vi ble frarøvet mens vi var tvunget inn i union.

7 minutes ago, Simen1 said:

Tvert i mot. Det vil faktisk øke vår produktivitet. En ofte glemt del av ligninga er hvor mye kostnadene ved disse OSene senker vår produktivitet. Det er penger som forsvinner ut av Europa og ikke gjør nytte for seg her, hverken i form av omsetning eller investeringer for framtida da disse havner på kontoen til amerikanske selskaper. Glem heller ikke de skjulte kostnadene som systematisk industrispionasje og forsvars-utfordringene som all vår kommunikasjon gjennom disse OSene eksponerer og skaper. Dette er enorme skjulte kostnader.

Det med open source er bare fordi det meste er ferdig utviklet allerede og at en sånn demokratisk modell sparker beina under disse programvareselskapene også i deres hjemmemarked. Selv om det meste er ferdig utviklet og kan tas direkte i bruk produktivt så er det likevel noen spesialtilpasninger som trengs for ulike nisjer. Dette mener jeg EU må finansiere for å lappe de hullene som gjør open source ufullstendig i dag.

Vår produktivitet vil på kort sikt reduseres dramatisk hvis vi skal kutte ut amerikanske tjenester og programvare.

På lang sikt kan det selvsagt tas inn igjen men vi må være et sted i mellomtiden der..

Skrevet
Snylter skrev (13 minutter siden):

Vår produktivitet vil på kort sikt reduseres dramatisk hvis vi skal kutte ut amerikanske tjenester og programvare.

På lang sikt kan det selvsagt tas inn igjen men vi må være et sted i mellomtiden der..

Uenig. 90-95% av brukerne bruker bare helt standard programvare som lar seg bytte ut 1:1 på et øyeblikk. Dette kan gjøres når man uansett kjøper ny privat PC. Organisasjoner ruller ut ny programvare over natta. De aller fleste kan bare fortsette å jobbe som før på nytt OS. Det er de 5-10% som har en eller annen spesialprogramvare som trenger ekstra support for å løse problemer og finne "omveier" inntil det er lappet eller utviklet skikkelig.

Telefon OS handler mer om å avvikle salg og la naturlig utskiftning ta seg av resten. Også der trengs det en del tilpasninger for spesielle programvarebehov.

Det er derfor jeg mener 6-12 mnd varsel er viktig. Det gir tid til forberedelser, omlegging og problemløsning.

Skrevet

Veldig deilig å se at Trump fortsetter å få Europeerne i gir. Akkurat det jeg forventet at han skulle gjøre. Han gjør oss en god tjeneste med å spille bølle, slik at vi blir mer i stand til å stå imot andre.

Men jeg frykter at vi er for late ennå. Vi ser ikke farene i verden fordi vi har nytt godt av velferd og frihet. Mye takket være USA i forrige århundre.

Men vi har somlet bort godene, og har ikke greid å sett skikkelig over kanten på den fine sofaen vår i lang tid. Og har f.eks trodd lenge at alle verdens folk i bunn og grunn ha de samme gode verdiene som vi vokste opp med.

Trump vil ha ett sterkt Europa slik at han ikke trenger å passe på oss naive her i Europa hele tiden. Pluss at da kan vi hjelpe USA etterhvert hvis vi rydder opp i samfunnene våre og blir sterke igjen. Han har vist ---mange ganger--- at han bryr seg om Europa!

Derfor er det ett logisk spill å si at de "bare må ta over Grønnland", siden vi her i Europa ikke greier å rydde opp i samfunnene våre og bli sterke.

Og ja, hvis vi fortsetter med alt tullet vårt her i Europa for å undertrykke befolkningen med all slags rare ideologier og hysteri over naturlige molekyler, og ID, og sosial kontrol, og sensur, og fortsette med ettergivenhet, dumsnillisme, eller lar private internasjonale institusjoner diktere hvordan vi skal leve eller hvordan helsen vår skal være, eller annen teit ufornuftighet...

Ja hvis vi bare fortsetter sånn...  --Da-- er jeg faktisk enig i at Trump bare kan få Grønnland. Han vil da ta bedre vare på det, og utnytte dets potensiale mye bedre. Helt garantert!

Men akkurat nå er jeg imot at Trump kan få Grønnland. Jeg lar Europa få en siste sjanse til å vise at de greier å rydde opp i ting selv først før jeg eventuelt ombestemmer meg. Kanskje akkurat slik Trump tenker også siden han er fornuftig om det meste. Noe som er svært tabu å være fremdeles her i Europa såklart...

Skrevet
20 minutes ago, Snylter said:

Det viser hvor omfattende indoktrineringen er, ikke hvor omfattende idiotien er.

Befolkningen i et land formes av blant annet politikken som føres i landet og hvilke impulser de får utenfra. USA har ikke stort behov for impulser utenfra, det er tross alt på mange måter å kunne sammenlignes med Europa.

Du kan dra på skiferie i "nord" og på beach resorts i sør. Man kan oppleve et stort mangfold av tjenester og opplevelser uten å i det hele tatt dra ut av landet.

Rundt halvparten av USAs befolkning har ikke pass. Jeg fant ikke tall for Norge men over 400000 nordmenn hadde behov for nytt pass eller nasjonalt ID-kort i 2025.

Jeg er enig i at det er for enkelt å idiotforklare hele nasjonen, eller rettere sagt å forklare idiotien med at de er idioter.

Jeg tror ikke skoen presser tyngst på impulser utenfra dog, selv om det også kan virke stimulerende.
Jeg tror du har rett når du sier ligger årsaken i politikk og indoktrinering.

Omfanget av forvirring kan illustreres av insisteringen på individuell frihet, samtidig som friheten i praksis ser ut til å bety arbeidsgivers frihet fra arbeidernes anledning til å organisere seg, frihet fra at arbeiderne kan forhandle frem bedre vilkår for seg selv, og ironisk nok frihet fra arbeidernes frihet.
USA indoktrineres til å frykte alt som heter kommunisme og sosialisme, samtidig som man innfører mange av de verste aspektene fra soviet.
Utdanningen er mangelfull, pressefriheten er tvilsom, tilgang på sunne matvarer er begrenset, osv. gitt at man ikke er pengesterk.
Markedskreftene spekulerer i frykt og sinne for å suge lønna ut av borgerne som ikke sees på som borgere, men konsumenter.

Det er ikke min intensjon å lage en utfyllende avhandling av alt som bidrar til en så sint og misinformert befolkning, bare at effekten av å nedprioritere borgere til fordel for profitt, er at menneskene som bor der blir skadelidende.
Jeg mener heller ikke å infantilisere borgerne av et helt land, bare peke på at landet ikke viser noe omsorg for sine beboere, med alt det medfører av tap av potensiale.

Skrevet (endret)
23 minutes ago, Simen1 said:

Uenig. 90-95% av brukerne bruker bare helt standard programvare som lar seg bytte ut 1:1 på et øyeblikk. Dette kan gjøres når man uansett kjøper ny privat PC. Organisasjoner ruller ut ny programvare over natta. De aller fleste kan bare fortsette å jobbe som før på nytt OS. Det er de 5-10% som har en eller annen spesialprogramvare som trenger ekstra support for å løse problemer og finne "omveier" inntil det er lappet eller utviklet skikkelig.

Telefon OS handler mer om å avvikle salg og la naturlig utskiftning ta seg av resten. Også der trengs det en del tilpasninger for spesielle programvarebehov.

Det er derfor jeg mener 6-12 mnd varsel er viktig. Det gir tid til forberedelser, omlegging og problemløsning.

Du mener bedriftene ruller ut nytt OS og programvare over natta? OG at de får flyttet data vekk fra plattformene de er på i dag over natta?

Privat behov er en ting, men dine private behov påvirker ikke produktiviteten vår nevneverdig.

Har du mye erfaring med drift av større IT-miljøer basert på Google, Microsoft osv sine skyløsninger?

Microsoft 365 er nok mest utbredt i dag, å rulle ut et nytt OS gjennom 365 er nok mulig men ikke helt straight forward. (Jeg kan en del intune men akkurat dette har jeg aldri testet...)

Videre må man hente ned alle data og overføre disse til ny plattform.. Det går ikke dritfort å kopiere data fra eksempelvis Sharepoint.

Hvor mange timer arbeid anslår du på å flytte en bedrift med 200 ansatte fra MS 365 til en ny løsning? Hva er den nye løsningen? Du kan sikkert regne med gjennomsnittlig 2GB mailboks og at man har totalt 1-2 TB data i Sharepoint også.

Endret av Snylter
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 minute ago, Snylter said:

Du mener bedriftene ruller ut nytt OS og programvare over natta? OG at de får flyttet data vekk fra plattformene de er på i dag over natta?

Privat behov er en ting, men dine private behov påvirker ikke produktiviteten vår nevneverdig.

Har du mye erfaring med drift av større IT-miljøer basert på Google, Microsoft osv sine skyløsninger?

Microsoft 365 er nok mest utbredt i dag, å rulle ut et nytt OS gjennom 365 er nok mulig men ikke helt straight forward.

Videre må man hente ned alle data og overføre disse til ny plattform.. Det går ikke dritfort å kopiere data fra eksempelvis Sharepoint.

Hvor mange timer arbeid anslår du på å flytte en bedrift med 200 ansatte fra MS 365 til en ny løsning? Hva er den nye løsningen? Du kan sikkert regne med gjennomsnittlig 2GB mailboks og at man har totalt 1-2 TB data i Sharepoint også.

Legg så til at mange bedrifter har automatisk samkjøring med andre bedrifter som grossister, distributører, leverandører og transportselskap. Og hvert av disse har igjen sterkt integrerte systemer med andre igjen. Neppe gjort over natta å bytte.

Vi bytta nettopp på jobb her. Det tok vel et halvt år før alt var på plass.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...