Vokteren Skrevet 5. januar Skrevet 5. januar Nå er Venezuela «i boks» og Grønland igjen på agendaen. Jeg mener at dette spørsmålet er så viktig at det fortjener en egen tråd. https://www.vg.no/nyheter/i/Pd98dX/danmarks-statsminister-ber-usa-stoppe-groenland-truslene Grønland er en del av Danmark og følgelig en del av Nato. USA har via Nato, allerede den militære kontrollen over øya de ønsker. Er det så enkelt at Trump er så ruset på egen makt at han ikke vet hvem som er medlemmer av Nato? Hans nærmeste er jo åpenbart livredde for å fortelle han fakta. Eller handler dette om naturressurser, spark på leggen til EU og sandkassementalitet mot Xi og Putin? Hvis Trump virkelig er så dum at han vil bruke makt i dette spørsmålet, er Nato historie. Et scenario som vil svekke USA og skape flere jevnbyrdige stormakter som vil tilrane seg områder og naturressurser med makt. 4
Villfaren Skrevet 5. januar Skrevet 5. januar Nettopp, og eg kan ikkje begripe hvorfor han ønsker å ødelegge Nato. Det skader jo Usa noe helt enormt. Hadde en stund ett håp om at Rubio ville holde balansen, men ser dessverre ut at det går feile veien med måten han har talt på i det siste. 1
Vokteren Skrevet 5. januar Forfatter Skrevet 5. januar Er Trump så overbevist om at Putin tar en del av Ukraina og Xi tar Taiwan, at han vil være «føre var»?
YHaugvik Skrevet 5. januar Skrevet 5. januar Jeg tror dette kun handler om en ting: America first! Alt annet er ikke spesielt relevant. Så komplisert. Så enkelt. 1
Morromann Skrevet 5. januar Skrevet 5. januar Akkurat dette gir absolutt ingen mening da Grønland har vært amerikansk baseområde siden andre verdenskrig. De har allerede militær kontroll over øya så hva som ligger i denne trusselen er ikke godt å si; militært har han ihvertfall ikke noe argument da de har den militære kontrollen de trenger der. 2
Snylter Skrevet 5. januar Skrevet 5. januar Det er ikke militær kontroll Trump er ute etter, det er nok heller mineraler som det trolig er enorme mengder av på Grønland. 4
TheKims Skrevet 5. januar Skrevet 5. januar Er bare tøv at han vil ha Grønland av sikkerhetsmessige grunner. Det er naturressursene han er ute etter. 7 2
Imaginacíon Skrevet 5. januar Skrevet 5. januar 29 minutes ago, Vokteren said: Nå er Venezuela «i boks» og Grønland igjen på agendaen. Jeg mener at dette spørsmålet er så viktig at det fortjener en egen tråd. https://www.vg.no/nyheter/i/Pd98dX/danmarks-statsminister-ber-usa-stoppe-groenland-truslene Grønland er en del av Danmark og følgelig en del av Nato. USA har via Nato, allerede den militære kontrollen over øya de ønsker. Er det så enkelt at Trump er så ruset på egen makt at han ikke vet hvem som er medlemmer av Nato? Hans nærmeste er jo åpenbart livredde for å fortelle han fakta. Eller handler dette om naturressurser, spark på leggen til EU og sandkassementalitet mot Xi og Putin? Hvis Trump virkelig er så dum at han vil bruke makt i dette spørsmålet, er Nato historie. Et scenario som vil svekke USA og skape flere jevnbyrdige stormakter som vil tilrane seg områder og naturressurser med makt. Trump gir rett og slett blaffen i Europa og NATO. Det er America First som gjelder, og knapt nok det. Til syvende og sist tenker han kun på seg selv og sitt ettermæle som "stor mann". 4 1
Vokteren Skrevet 5. januar Forfatter Skrevet 5. januar Vokteren skrev (1 minutt siden): Er Trump så overbevist om at Putin tar en del av Ukraina og Xi tar Taiwan, at han vil være «føre var»? Hele verdens ressursrike og strategiske områder vil komme i spill hvis Trump mener alvor. For Norges del havner Svalbard og infrastruktur i Nordsjøen i en svært utsatt posisjon. Områder som pr i dag holder liv i store deler av Europa. 3
Tussi Skrevet 5. januar Skrevet 5. januar Kan dette være en del av America First at de skal sikre seg alt de trenger av olje, mineraler etc, for å være helt uavhengig av resten av verden og la resten seile sin egen sjø mens de sitter på sin lille øy?
Imaginacíon Skrevet 5. januar Skrevet 5. januar 2 minutes ago, Tussi said: Kan dette være en del av America First at de skal sikre seg alt de trenger av olje, mineraler etc, for å være helt uavhengig av resten av verden og la resten seile sin egen sjø mens de sitter på sin lille øy? Der er du inne på noe. Da blir USA isolert. Spørs om de vet hva det innebærer. 3
Tussi Skrevet 5. januar Skrevet 5. januar Imaginacíon skrev (7 minutter siden): Der er du inne på noe. Da blir USA isolert. Spørs om de vet hva det innebærer. Det kan nesten se ut som det er målet...
Imaginacíon Skrevet 5. januar Skrevet 5. januar 14 minutes ago, Vokteren said: Hele verdens ressursrike og strategiske områder vil komme i spill hvis Trump mener alvor. For Norges del havner Svalbard og infrastruktur i Nordsjøen i en svært utsatt posisjon. Områder som pr i dag holder liv i store deler av Europa. Russland kan tenkes å øyne en åpning til Svalbard. Øygruppen er uten forsvar og hvis USA har sluttet å bry seg er anledningen der. 1
Fatninja Skrevet 5. januar Skrevet 5. januar 8 minutes ago, Imaginacíon said: Russland kan tenkes å øyne en åpning til Svalbard. Øygruppen er uten forsvar og hvis USA har sluttet å bry seg er anledningen der. Jepp. Det er nok bare å innse at dette er et prestisjetap for Norge, hvor vi mister er det 1/3 av landmassen "vår" eller noe sånt? Svalbard = gone. Russerne vil nok sikkert ta like mye hensyn til miljøet som Norge har. 2 2
ronron25 Skrevet 5. januar Skrevet 5. januar YHaugvik skrev (40 minutter siden): Jeg tror dette kun handler om en ting: America first! Alt annet er ikke spesielt relevant. Så komplisert. Så enkelt. Levekostnadene i USA blir vel ikke lavere av dette, så jeg tror heller det handler om Trump (og hans familie og venner) først. Trump vil ha Grønland, Canada og banke Mexico og Colombia. Hva med Oljefondet. Vil Trump komme til å annektere det? 2 1
Populært innlegg obygda Skrevet 5. januar Populært innlegg Skrevet 5. januar Jeg tror det først og fremst handler om størrelsen..Trump vil øke arealet til USA og sånn sett skrive seg inn i historiebøkene. Han har et slags mindreverdigetskompleks og vil,i likhet med andre gale mennesker og diktatorer gjennom historien, ha noen store monumenter over seg selv. Mannen er jo spinn gal..derom hersker det ingen tvil 8 3
YHaugvik Skrevet 5. januar Skrevet 5. januar ronron25 skrev (9 minutter siden): Levekostnadene i USA blir vel ikke lavere av dette Nei, men det vil med sikkerhet bli mindre narkotika på det amerikanske markedet. 1
Imaginacíon Skrevet 5. januar Skrevet 5. januar 9 minutes ago, ronron25 said: Levekostnadene i USA blir vel ikke lavere av dette, så jeg tror heller det handler om Trump (og hans familie og venner) først. Trump vil ha Grønland, Canada og banke Mexico og Colombia. Hva med Oljefondet. Vil Trump komme til å annektere det? Trump er så uforutsigbar at det ikke kan utelukkes at den delen av oljefondet som er i amerikanske aksjer er i fare. 4 1
Selfuniverse Skrevet 5. januar Skrevet 5. januar Jeg fikk en ide nå. Som jeg kan poste her til dere, også kan dere fortelle meg hvor dårlig den er. Hvis de trenger øya så mye for sin sikkerhet. Hva om de får --leie-- halve grønnland av danmark? USA får sin sikkerhet, og Danmark får ekstra penger, og økt sikkerhet for sin øy. Sikkert mye detaljer som måtte på plass først, men de greier vel å snakke sammen om det. Værsegod fortell meg hvor dårlig ideen min er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå