Jump to content

John-B

Medlemmer
  • Content Count

    437
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

138 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Som nevnt, MAC er vel ingen sak å spoofe. Men om dette er et hjemmenett, ikke midt i en by, så hadde ikke jeg stusset på å gjøre som du nevner for å forenkle tilkobling av dingser.
  2. Jeg føler meg personlig angrepet, og nøytraliserer den med: Pga miljøutslippene et barn medfører, burde de som aktivt velger å ikke få barn få fritak fra alle miljøavgifter 😆
  3. Jeg begynner: Vestlendinger (og kanskje andre) burde få fradrag på skatten, siden vi ikke har (realistisk) mulighet for å harryhandle i Sverige.
  4. Her kan folk poste sine forslag til ting som egentlig er helt idiotiske, men som har en rot i en virkelig problemstilling.
  5. Poenget her er at Staten fattet et vedtak som åpenbart var forhastet og lite gjennomtenkt. Det er litt skummelt at slikt blir gjort, det handler ikke om at det er en katastrofe at noen rikinger ikke får gå på hytten sin. Jeg tror de fleste etterhvert skjønner at vedtaket hadde lite for seg. Alle skjønner i alle fall at det ikke hadde noen positiv effekt med tanke på spredning av smitte - heller negativ. Diskusjonen, og det som ble brukt som begrunnelse, var at kommunene ikke hadde kapasitet til å behandle den økte mengden potensielle pasienter. Og det er dette jeg, og flere eksperter har lite forståelse for. Dette viruset rammer ikke helt plutselig over natten. Kapasiteten blir ikke plutselig sprengt, og ingen/svært få blir helt plutselig alvorlig syk. For de som har blitt innlagt, har det i snitt tatt 11 dager(!) fra symptomer meldte seg, til de ble innlagt. Korrekt måte å gjennomføre dette på ville vært: 1. Advare om at alle som var på hytter måtte reise hjem umiddelbart ved noen som helst symptomer på sykdom. 2. Dersom sykehusene begynte å registrere en moderat økning av pasienter utover normalt, kunne det blitt oppfordret om at alle reiste hjem til egen kommune. 3. Dersom sykehusene begynte å registrere en kraftig økning av pasienter, og det lå an til at det kunne bli kapasitetproblemer innen de nærmeste døgnene, kunne hytteforbudet innføres, og alle beordret å reise hjem umiddelbart. Et annet alternativ var å la kommunene selv bestemme. De fleste kommuner hadde ikke fått noe problem uansett. Dermed kunne de rene "hyttekommunene" stenge, uten at det berørte alle de andre. Det er til en viss grad formildende at dette forbudet ble hasteinnført på et tidspunkt da svært mye var usikkert, men etter to uker burde de hatt plenty av tid til å se gjennom hva de egentlig gjorde, og om det var riktig.
  6. Touch-skjermer er ikke trafikkfarlig i seg selv - det er dårlige løsninger som er trafikkfarlige. Små touch skjermer er dårlig løsning uansett hvordan du vrir og vender på det. Men selv om skjermen er stor så er det likevel mulig å ha dårlig UI. Store skjermer med bra UI og store ikoner slik som Tesla har er veldig enkle å betjene, omtrent på linje med fysiske brytere. Å påstå at fysiske knapper generelt er en bedre løsning er helt feil. Det finnes nok av biler med elendig plassering og lite gjennomtenkte løsninger. Jeg leier ofte bil, og får dermed prøvd litt forskjellig, og jeg tar meg selv i å spørre hvordan i all verden folk kan mene at touch-skjermer ala Tesla kan være farligere i bruk enn disse bilene. Jeg har kjørt flere biler hvor det ikke er mulig å skru på lysene i fart, uten å ta synet flere sekunder bort fra veien (fysisk bryter gjemt bak ratt/blinklyshendel). Og så har vi de som påstår fysiske brytere kan bekjenes uten å ta blikket fra veien. Det er bare tull, du flytter blikket bort og ser på bryteren du trykker på uansett (med unntak av knapper på ratt/blinklyshendler). Hvorfor er det ingen som gjør tester av dette? Burde jo være enkelt å montere en eye tracker i forskjellige biler, og be sjåføren gjøre diverse ting som er vanlige å gjøre mens en kjører, og måle hvor lang tid de ser vekk fra veien ved de forskjellige operasjonene. Jeg er overbevist om at for de vanligste funksjonene tar ikke Tesla-førere blikket bort nevneverdig lenger enn vanlige biler.
  7. Det er nok også veldig mange som blir registrert som "koronadødsfall" uten at korona var den egentlige årsaken til dødsfallet (dvs, at de dør av rimelig naturlige årsaker, men er i tillegg blitt smittet uten at viruset er den direkte årsaken til dødsfallet). Så det der tror jeg går litt opp i opp, med mindre det er snakk om veldig utstrakt mangel på testing av døde.
  8. Jeg også gjorde nettopp et kjøp på eBay og kan bekrefte at eBay selv nå legger på moms ved kjøp. Dette er jo svært godt nytt for oss som handler på eBay mye, det betyr jo at om vi kjøper noe til 10 kr så blir den reelle prisen 12,5, ikke 10 kr + 200 i gebyr. Rent teknisk hvordan det gjøres aner jeg ikke, men en må jo bare anta at de vet hva de gjorde når de implementerte dette, og at vi ikke risikerer baluba med tollen likevel.
  9. Risikogruppe blir litt feil begrep kanskje. Jeg tenker på de som er svært utsatt må fortsatt isoleres fullstendig. Altså de over 80 år, eller de med alvorlige underliggende sykdomer. Tror folk flest klarer å vurdere selv hvor risikabelt viruset kan være. En 30 åring med astma er jo i teorien i risikogruppen. Men i praksis er risikoen for vedkommende veldig lav.
  10. Ja, jeg mener det er forsvarlig. De bør nå gjøre en nøyere vurdering av de forskjellige tiltakenes effekt i forhold til konsekvens det medfører. Å ha barnehager og skoler stengt har stor konsekvens for samfunnet, men konsekvensen av eventuell spredning er relativt liten, siden vi her har med å gjøre personer utenfor risikogruppen. Det er personene i høyriskogruppene som må isoleres fullstendig. Konsekvensen av det er veldig liten for samfunnet, men effekten er svært høy. I Spania er det fortsatt fullstendig portforbud. Jeg synes det virker veldig unødvendig å forby all ferdsel utendørs. Å forby folk å gå på fjelltur, spaserturer og andre aktiviteter som er særdeles enkel å holde 10 meters avstand til andre har svært liten, om ingen effekt, men har ekstremt stor inngripen i befolkningens frihet. Det bør heller fokuseres på å forby aktiviteter som faktisk har stor risiko for smitteoverføring.
  11. Å ha et felles hurtigladeopplegg er jo selvfølgelig i teorien den optimale løsningen, men I praksis er det en veldig dårlig idé for ny teknologi som er i startfasen. Ved at produsentene kan lage sine egne løsninger (som demonstrert av Tesla), får vi en enormt mye raskere utbygging, og mulighet for et bedre produkt (raskere lading). Hadde ikke Tesla kunne kjørt sitt eget løp med ladere hadde neppe elbil-salget vært like bra, og vi hadde antagelig heller ikke hatt like bra utbygging blant de andre konkurrerende standardene. Å få til noe felles, tar latterlig lang tid, og før utbyggingen er ferdig er produktet allerede utdatert. Sånn er det i de fleste bransjer. Det er selvfølgelig ikke en god ting, men sånn er det bare. Etter min mening er den beste løsningen å ha en felles standard som fungerer som en "basis-løsning", men i tillegg la produsentene ha mulighet for å bygge sitt eget, slik at det er mulig å få nyere teknogi ut på markedet raskere. Bare se på hvor mange år vi måtte slite med de elendige MicroUSB-kontaktene mens Apple ikke gadd å vente lenger og kom med sin egen overlegne Lightning-kontakt. Det tok flere år før USB-C standarden ble ferdig, og hadde det ikke vært for Apple hadde den sikkert tatt enda lengre tid. Samme ser vi jo forøvrig med selve kontakten på lading av elbiler også. Mens standarden er en gedigen koloss av en kontakt, har Tesla en liten og elegant kontakt (i USA).
  12. Du spurte hvorfor gamle utdaterte modeller fortsatt solgte bra - hva har e-Tron med det å gjøre?
  13. De koster jo en brøkdel av hva Model S/X koster, og koster halvparten av en Model 3. Selvfølgelig kan de selge bedre...
  14. At salgstallene til Tesla går nedover er jo overhode ikke noe rart, og har fint lite å gjøre med at interessen for Tesla er dalende. Det skyldes i all hovedsak at modellen folk ønsker ikke er i salg enda. Blir nesten komisk å lese dommedagsprofetene som tror at det er noe dramatikk i dette, og fortsatt benytter seg av "tesla-killer" begrepet, som etter snart 10 år aldri har slått til. Model S er 8 år gammel. Helt naturlig at denne ikke selger bra lenger. Model X begynner også å dra på årene, og blir for dyr for mange. Model 3 har solgt latterlig bra, for å være en bil ingen hadde kjøpt om den ikke hadde vært Tesla. Når fant vi en liten SEDAN på topplisten i Norge sist gang? Ingen i Norge ville egentlig ha Model 3, de kjøpte den fordi det ble for lenge å vente på en Model Y som vi på det tidspunktet ikke visste mye om. Men nå er alle detaljer inkludert ca leveringsdato kjent, og folk kjøper jo derfor ikke Model 3 når Model Y er like rundt hjørnet. Jeg har ingen tvil om at Model Y vil selge i bøtter og spann når den kommer, det er denne bilen folk flest har ventet på. Nekter å tro at noen "premium" merker vil selge like bra som den.
×
×
  • Create New...