Jump to content

John-B

Medlemmer
  • Content Count

    384
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

84 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hvis noen lurer på hvorfor Gjensidige kom med det tullete utsagnet, så er jo det veldig enkelt å forstå: Gjensidige ønsker Elbil-brann, fordi de da har en "gyldig" grunn til å øke forsikringspremiene på nesten halvparten av alle nye biler som selges. Jeg kan banne på at de har hatt muligheten for å øke forsikringspremien på elbiler i bakhodet lenge, og i det ryktet om at en elbil forårsaket denne brannen spredde seg, var det full jubel hos Gjensidige, og de var sikkert allerede i gang med å forfatte varselet til kunder om økte forsikringspremier grunnet brannfare i elbiler. Nå er det sorgens dag i ledelsen hos Gjensidige, siden det fortsatt ikke er et fnugg av bevis på at elbiler er mer brannfarlige enn andre biler, og de nok en gang må legge planer om prisøkninger på hyllen.
  2. Her er CDON på syltynn grunn. Du har aldri bedt om å heve produktet, du har bedt om å få det reparert. At ikke de klarer å reparere det, er ikke ditt problem. Jeg har en ganske sterk mistanke om at dersom CDON reklamerer videre til Synology, så vil de få tilsendt den nyere modellen i stedet, om det faktisk er tilfelle at samme modell absolutt ikke er å finne lenger. Uansett, tapet til CDON i denne saken blir en sak mellom CDON og Synology, og det er irrelevant for deg. Jeg opplevde noe lignende på Biltema. Returnerte en dings som var defekt. I stedet for å reparere/gi meg ny, gav de meg en tilgodelapp på beløpet jeg hadde betalt. Jeg plukker med meg en ny dings, og går i kassen, gir tilgodelappen, og blir bedt om å betale 50 kr. Da viser det seg at prisen på produktet har økt med 50 kr siden jeg kjøpte det, så tilgodelappen var da ikke nok til å kjøpe det samme produktet på nytt. Jeg prøver å fortelle de at jeg reklamerte på produktet, og bad aldri om noe tilgodelapp. Ikke mindre enn 3 ansatte måtte jeg forklare reklamasjonsreglene for, uten å lykkes. Endte med at jeg bare betalte de 50 kr, men siden det ble litt prinsippsak, skrev jeg likegodt en mail til Biltema, og fikk svar et kort tid hvor de beklaget, og refunderte 50 kr til kontoen min.
  3. Dette er 100% sikkert et kombinert PR-stunt og forsøk på å presse kundene til å fullføre handel kjapt, ved å skape en illusjon av at det er ekstremt stor pågang. Det er absolutt ingen teknisk årsak til at Elkjøp har laget dette køsystemet. Det skjønner alle som har et snev av peiling på systemutvikling/drift. Det er bare til pass for Elkjøp at de feilet med implementeringen, og dermed antagelig har gått glipp av masse salg pga folk ikke kom seg inn 😂 Var selv innom en gang i går og en gang i dag - begge gangene lastet siden ferdig(!)! før jeg plutselig ble kastet ut fra nettsiden og tilbake i køen. Noe av det mest latterlige jeg har opplevd på internett 😄 Edit: Konspirasjonsteori: Elkjøpt har implementert dette fordi de faktisk ikke ønsker å selge. De fleste veldig gode tilbud har de et direkte tap ved å selge. På nett har de ingen selgere som presser på deg tilbehør/alternativer vare for å dekke tapet, altså er det godt mulig Black Friday er et rent tapsprosjekt på nett, og dette er en måte å redusere tapet på.
  4. Klarer overaskende nok ikke å finne noe særlig relevant om dette på Google - jeg vil tro det er svært vanlig at arbeidstakere i små anleggsfirmaer etc. spiser lunsjen sin i firmabilen. Er dette "tilfredsstillende pauserom"? Og hva mener med å "fritt kunne forlate arbeidsplassen" - og er det sånn å se at så lenge de har én av de to mulighetene, så er det godt nok? I dette konkrete tilfellet er det snakk om et firma hvor de ansatte disponerer egne firmabiler. De kan altså sette seg inn i egen firmabil og skru på varme/radio og spise, og de kan om ønskelig også kjøre hvor de vil i pausen (f.eks. på butikken). Har de i så fall krav på betalt pause?
  5. Det er naturligvis lov ja, siden det er eieren selv som fjerner dette (i dette tilfellet er det Tesla som er eieren). Det kan tilsvare å fjerne f.eks. takstativ. Om første eier kjøper en ny bil som leveres med takstativ, så kan jo den eieren selv velge å fjerne det, og selge den uten det. Men da må naturligvis ny eier informeres om at takstativ ikke er inkludert, selv om den originalt har det.
  6. Nope, et ubrukt sete, er et ubrukt sete, enten flyselskapet vet om det på forhånd (via kansellering) eller om du bare ikke møter opp på flyplassen. Flyselskapet betaler ikke avgiften i noen av de tilfellene.
  7. Du trenger ikke kansellere for å få refundert det. så nei, det har ingenting for seg å kansellere enn urefunderbar billett.
  8. Det er jeg klar over. Også dette er rart at de ikke er lovpålagt å gjøre automatisk.
  9. Denne saken balanserer vel mellom om det er juridisk ulovlig, eller bare elendig kundeservice. Gjelder selvfølgelig Norwegian, som antagelig har norges dårligste kundeservice. Jeg bestilte flybillett, men oppdaget en feil. Det er 4 timers angrefrist, så jeg går inn på nettsiden deres for å kansellere den. På nettsiden ligger én reise under "Kommende reiser". Jeg kansellerer naturligvis den, i god tro om at det var den jeg nettopp bestilte. Viser seg deretter at den eneste reisen under "kommende reiser" var en annen reise enn den jeg bestilte (samme destinasjon, men annen dato). Jeg har altså kansellert feil reise. Mest min skyld, men også litt Norwegians siden nettsiden kun listet opp en annen reise, ikke den jeg nettopp bestilte. Jeg kontakter Norwegian umiddelbart (dette mener jeg er et viktig poeng) og forklarer at jeg ikke mente å kansellere den og spør om de kan omgjøre kanselleringen. Får beskjed om at det ikke er mulig (som selvfølgelig bare er bullshit, de kunne enten trykket på en knapp for å omgjøre eksisterende bestilling, gitt meg en ny billett, eller refundert cashpoints slik at jeg kunne kjøpe selv). Jeg har altså betalt for et sete på flyet. Men nå nektes jeg å bruke det fordi jeg trykket på en knapp på web, som Norwegian har fått beskjed om var et uhell. Jeg kan altså dokumentere at det hele tiden har vært min intensjon å benytte meg av denne bestillingen. Jeg har forståelse for at dette ikke kunne gjøres noe med dersom jeg kom lenge etterpå og sa at jeg gjorde feil, fordi systemet deres da definitivt hadde fullført kanselleringen, og kanskje også solgt setet på nytt. Men i mitt tilfelle er det 100% sikkert at setet ikke hadde blitt solgt på nytt, og det er ikke umulig at kanselleringen ikke en gang hadde blitt fullført i systemet med tanke på tregheten de har i systemene sine (ref punkt 3 over). Flyet var heller ikke fullbooket. Har jeg noen sak juridisk her, eller er det bare elendig kundeservice? Norwegian kan jo i teorien ikke lastes for at jeg trykket feil (selv om de var litt medvirkende). Men jeg mener konseptet med at jeg har betalt for en tjeneste som de nekter meg å bruke er meget tvilsom under disse omstendighetene, siden det ikke medfører noen "ulempe" for Norwegian å rette dette. Hele grunnen til at de har lov å nekte refusjon ved kansellering, er vel fordi det kan medføre en vesentlig ulempe for de å måtte tilby det. Men det er det ikke i dette tilfellet. Et poeng er også at det aldri burde vært mulig å kansellere en reise som ikke kan refunderes. For kunden har det ingenting for seg å kansellere en urefunderbar flybillett. Det fremstår som en felle - kunden har ingenting å tjene på å gjøre det, men desto mye å tape på det. Norwegian derimot har alt å tjene på det, siden de da kan selge billetten på nytt - få betalt for den samme billetten to ganger. Etter min mening burde dette være ulovlig uten å gi en form for kompensasjon til kunden (ikke full refusjon selvsagt) Dessuten, siden de er pålagt å tilby 4 timers angrerett ved kjøp av billetter. Burde ikke de da også måtte tilby det ved avbestilling?
  10. Har sett litt på Oneplus 6T, men alle sammenligninger gir jo den skryt for at den er så billig... Men i dag er jo prisen på P20 Pro like lav... Inntil det motsatte er bevist har jeg per i dag ingen frykt for at kinesiske telefoner er en trussel. Pixel 2 virket jo voldsomt utdatert (enorme skjermrammer oppe og nede), men til en fortsatt heftig pris...
  11. Noen som vet hvilke modeller som er gode kjøp akkurat nå? Er en del litt eldre modeller som har falt mye i pris. Har sett litt på Huawei 20 Pro, Honor View 20, Meizu 16th 128GB. Noen andre klare andre anbefalinger? Evt noe som er rett rundt hjørnet jeg bør vente på? Minst 3000 kr. Absolutt maks 6000,-.
  12. Denne "massive kritikken" kommer jo fra USA, og er jo litt berettiget. Der er jo bensin veldig billig, så prisøkningen gjorde at det i mange tilfeller faktisk var billigere å kjøre bensinbil enn Tesla. For alle som har mulighet for lade hjemme er jo ikke dette noe problem, men det er jo en del som ikke har den muligheten, så da er det jo forståelig at de reagerer... I Norge er prisøkningen rimelig ubetydelig - det er fortsatt veldig billig i forhold til Bensin, og billigere enn konkurrentene.
  13. Selv om jeg ikke er like redd for dette som deg, er jeg helt enig i at dette er et steg i feil retning, og håper folk etterhvert skjønner hvorfor Bitcoin (eller andre kryptovaluta) er så viktig.
  14. Nei, det er jo dyrere enn Model X. I eksempelet til Tek hvor de har tatt med helt essensielt utstyr koster det jo 740 000, mens en Model X med alt dette ustyret inkludert koster 726 000,-. Disse burde jo ikke være sammenlignbare biler en gang, da Model X er vesentlig større. Bagasjerommet til Model X er nesten dobbelt så stort 1090 l (2492 med seter nede) mot E-trons 600 l (1725). Å ikke inkludere ryggekamerae er jo regelrett skammelig. Det er f.eks. påbudt i USA av sikkerhetsmessige årsaker - dvs, de billigste Hyundai har til og med ryggekamera inkludert. Jeg har vanskelig for å skjønne hvorfor noen vil velge denne foran Jaguar i-pace eller en Tesla. Kjedelig bil, til høy pris. Eneste innovative her er speilene (som selvfølgelig også var ekstrautstyr...), selv om de overhode ikke var først med den ideen. Ikke galt å ta 651 900,- kr for en mellomstor bil, uten setevarme, elektriske seter, eller ryggekamera? Dette er utstyr du finner i biler til 200 000 kr...
  15. Enhanced Autopilot selges jo fortsatt, så skjønner ikke hvorfor du tror myndighetene skal ha noe med dette å gjøre. Det er nok så enkelt som at de har innsett at det er litt i grenseland å ta betalt for fremtidige funksjoner, som de heller ikke vet nøyaktig når blir tilgjengelig.
×
×
  • Create New...