Jump to content

John-B

Medlemmer
  • Content Count

    659
  • Joined

Community Reputation

479 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jeg var trodde det kun var påbudt om det var sperrelinje, slik som siste setning sier, men det står da virkelig SKAL i setningen før . Slik jeg tolker det, betyr at du SKAL gjøre noe, det samme som at det er påbudt? I så fall er jo siste setning meningsløs, siden det uansett er påbudt?
  2. Med mindre trådstarter oppgir nøyaktig hvilken vei det er snakk om, vil ikke denne diskusjonen føre noe sted. Men han har rett i at selv om fartsgrensen er 80 (generell), så betyr ikke det at en må kjøre i 80. Det er fullt lovlig å kjøre i 50 Km/t i en 80-sone, såfremt han ikke er til unødvendig hinder for annen trafikk. At en annen bil kjørte forbi kan jo være en indikasjon på at han var til hinder for annen trafikk, men MÅ jo ikke bety det. Synes det virker litt strengt å stryke noen kun for å kjøre for sakte, med mindre det faktisk har oppstått kø eller andre farlige situasjoner. Men det er vel fullt mulig det var en totalvurdering, og at det kanskje var andre ting ikke TS nevner, eller sensor nevnte.
  3. Ok, så om en starship står parkert i et par år i strekk uten noe vedlikehold, så er det en risiko for at mekanikken feiler. En kan da hente frem en av flere mulige backup løsninger, eller benytte seg av infrastrukturen som da er blitt bygget på mars. Hvor var problemet igjen?
  4. Videoen forutsetter tydeligvis at SpaceXs første rakett til Mars er fyllt opp med 100 personer. Det sier jo seg selv at ikke kommer til å skje. Eksempelet med 100 personer vil naturligvis være ETTER at en form for base er opprettet. Alle romdrakter vil altså allerede være på Mars. Omtrent alle punktene i videoen faller også i grus, fordi SpaceX, om det skulle være behov (antagelig ikke), kan de bare sende to Starships samtidig - ett cargoship med vann/mat, og ett med folk. Underveis kan disse docke, og forsyninger hentes. Problemet med heisen skjønner jeg ingenting av hva de prøver å si er problemet. Om heisen skulle slutte å virke, finnes det selvfølgelig haugevis av veldig enkle backupløsninger. En enkel wire med "taumoped" ville vært det enkleste. En backup av backupen kan være en utrullbar stige, som pga tyngdekraften på mars selvfølgelig er mye enklere å gå opp enn på jorden. Uansett glemmer dere igjen, at det på mars allerede eksisterer en lift eller lignende løsning innen dette i det hele tatt rekker å bli et problem. Folk glemmer tydeligvis at hele poenget med Starship er at den er superenkel og billig å produsere. SpaceX kan bygge hundrevis av starships som konstant flyr til Mars. Før et eneste menneske setter beina på mars vil det antagelig allerede stå en haug med starships der, full med alt nødvendig utstyr og forsyninger. Ellers tror jeg disse youtuberene ikke skjønner hva "konsept" er. Tror ingen andre tror at Starship/Marsbase kommer til å bli nøyaktig slik som konseptbildene viser. Tror de virkelig at etter alle beregningene er gjennomført var det tilfeldigvis det runde tallet 100 som var det nøyaktig antallet mennesker det var plass til i Starship? Eller kan dette være et simpelt estimat av hva som kunne vært mulig, før produksjonen gikk i gang? Alt dette er bare konsepter. Å begynne å debunke det, blir like teit som å debunke konseptbiler og kalle de fullstendig urealistisk fordi de mangler speil og dermed ikke ville blitt godkjent.
  5. Om du flytter til Spania, vil ditt skattemessige bosted fortsatt være Norge de 3 første inntekstsårene etter at du flytter. Så dette blir altså en veldig langsiktig plan for deg... Og Spania er ikke noe skatteparadis, skjønner ikke hvorfor du vil gjøre deg til kriminell, når det er andre steder i verden du kan redusere skatten lovlig. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/utland/flyttet-til-eller-fra-Norge/
  6. Det er jo ganske åpenbart hvorfor DNB ikke tilbyr kundene sine å betale med xxxPay: Vipps. Utviklet og deleid av DNB, de har selvfølgelig ingen interesse av å la konkurrerende løsninger slippe til.
  7. Hva de tallene der sier er irrelevant, det er algoritmen som vurderer hvordan den skal håndtere tallene som betyr noe, og den vet vi ingenting om. Det er også sannsynlig at det er mer materiale enn det som vises der vurderingen gjøres ut i fra. Uansett, i motsetning til f.eks. Autopilot, er det overhode ikke nødvendig med 100% nøyaktighet på å korrekt oppfatte om sjåføren følger med. Selv om den skulle gjøre en fullstendig feilvurdering hvert 10 sekund, utgjør ikke det noen spesiell fare, fordi sannsynligheten for at Autopiloten gjør en alvorlig feilvurdering samtidig som at systemet ved en feil tror sjåføren følger med, er mikroskopisk!
  8. Det er vel heller tvilsomt at fabrikken er oppe og går for fullt før nyttår, så noen prisendringer er lite trolig med det første. Men når leveringene av Model Y starter, dukker det nok opp masse Model 3 på Finn, tror heller jeg ville satset på å få en billig brukt en...
  9. En sedan(!!), med "elendig byggekvalitet" har blitt en av tidenes største bil-suksesser i Norge. Du må kanskje begynne å åpne øynene da om du ikke merker noen tendens, og ikke skjønner hvorfor. Innlegget ditt er nøyaktig hva jeg forventer en pensjonist ville skrevet.
  10. Det er dette eldre folk ikke skjønner. Yngre folk driter langt i panel gaps, dette har overhode ingen betydning for bruken av bilen, og er ikke noe en ser med mindre en går med lupe rundt bilen. Det som betyr noe er at bilen er praktisk, god å kjøre og at softwaren har kule funksjoner. Folk rister på hode over alle de meningsløse spillene og alt annet "idiotisk tull" Tesla har, men faktum er at om du spør folk under 30 om de ville hatt en bil med disse funksjonene, eller en bil hvor alle paneler er montert med millimeter presisjon, så er det ganske åpenbart hva de velger. Dette er samme folk som kjøper møblene sine på IKEA, i stedet for håndlagede massive tremøbler. IKEA sine møbler ser bra ut og har bedre funksjonalitet enn det meste annet. Men de har verken samme kvalitet eller presisjon som "ekte møbler". Men ingen yngre bryr seg om det, så lenge det funker.
  11. Dette hadde jo Tesla for over 5 år siden, men ble lagt ned fordi det er helt meningsløst etter at hurtigladestasjoner har kommet. Så hva er det som er nytt her? (har ikke Ekstra, så fikk ikke lest)
  12. Det er hemmelig i den forstand at media ikke skriver om det. Jeg har aldri sett en artikkel om dette i VG eller andre store aviser. At nærmere 40% av alle covid-sykehusinnleggelser i Norge er utlendinger burde være sensasjonelle nyheter.
  13. Det er hemmeligholdt hvorfor disse bydelene har høyest smittetrykk. Det er full åpenhet om f.eks. hvilken alder som er i risikosonen. Hvorfor er det ikke åpenhet om etnisitet? Dette er jo ekstremt viktig å vite, om det skal være mulig å redusere spredning. Jeg håper virkelig at Oslo Kommune faktisk jobber med dette, selv om det ikke nevnes et ord om det i media. Men ting tyder på at de ikke gjør det, siden det tilsynelatende ikke er noen endring. Media er derimot veldig opptatt av å snakke om at arbeidsinnvandrere er skylden i spredningen, selv om faktum er at disse ikke har en smitteforekomst høyere enn nordmenn. Polakker har omtrent samme tall som nordmenn, mens Latviere og Litauere har vesentlig lavere smitteforekomst.
  14. Hvor lenge skal media hemmeligholde at det er hovedsaklig innvandrere som står for smittespredningen? Siden Oslo har høyest andel innvandrere har naturligvis de også langt høyere smittetall enn resten av landet. FHI har tidligere publisert en rapport på dette, som naturligvis ble ignorert av media. Personer fra Somalia, Pakistan og Tyrkia har nesten 1000% så høy smitteforekomst som nordmenn per 100 000. Årsaken til dette skyldes vel en kombinasjon av at disse personene ikke bryr seg eller at de ikke vet nok om viruset. Gjør Oslo kommune nok for å informere innvandrere om smittetiltak etc? Det hjelper fint lite med stadige pressekonferanser på norsk, hvis informasjonen ikke når den gruppen som trenger den mest. "Den siste uken har andelen positive prøver vært høyest i Alna med 4,7 prosent og Stovner der 4,4 prosent av de testede har testet positivt." Noen som vil gjette hvilke bydeler i Oslo som har høyest innvandrerandel? 🙄
  15. Sammenlingninen er ikke fjern... Over halvparten av alt gullet brukes til formålet "å se pent ut". Verdien på gull hadde vært en helt annen om det ikke var for det bruksområdet.
×
×
  • Create New...