Jump to content

John-B

Medlemmer
  • Content Count

    519
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

251 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hvis bilen er solgt "som den er" og kjøperen klaget på dette etter noen timer, så er det jo åpenbart at duggen har vært der når han besiktet bilen, og han kan dermed bare glemme å kreve det fikset.
  2. Ingen forseglinger gjelder. Det er ikke å bryte forseglingen som kan nekte deg garanti, det er å forårsake skade på produktet. Dette blir en veldig teoretisk problemstilling. Dersom du ikke vet hva du gjør, skal du ikke rote med produktet. Det gjelder jo alle produkter, forsegling eller ei.
  3. Ja, hvorvidt garantien gjelder må jo vurderes i hvert enkelt tilfelle. Ting som er umulig å åpne uten å skade vil en selvsagt ikke kunne forvente å fortsatt ha garanti på. Dvs, en mekanisk harddisk kan en jo ikke åpne uten å risikere støv etc. En SSD derimot kan en åpne, se på, og skru igjen, uten at det skal forårsake noe problem og dermed påvirke garanti.
  4. Her er det nok du som tar feil. Dessverre er det en feiloppfatning blant folk flest at man bare plutselig mister garantien i sin helhet om man ikke gjør nøyaktig som produsenten "krever". Man mister ikke garanti som en følge av å åpne en forsegling. Garantien er det helt riktig produsenten som setter (og den må være bedre enn hva kunden allerede har via reklamasjonsrett). Men produsenten kan ikke sette urimelige vilkår for at garantien skal være gyldig. Å åpne en forsegling er et urimelig vilkår, da det ikke i seg selv kan forårsake noen feil. Dette har vært i retten flere ganger, f.eks. i forbindelse med at bilprodusenter nektet garanti om kunden brukte annet verksted enn merkeverksted. Retten har bestemt at det er et urimelig vilkår å kreve at merkeverksteder skal brukes. Les for øvrig også om nevnte klistremerker her: https://www.ftc.gov/news-events/press-releases/2018/04/ftc-staff-warns-companies-it-illegal-condition-warranty-coverage Jeg har ikke nevnt noe om å bruke andre deler i en PC, OP snakker om å ta i en harddisk for å teste. Dette kan han gjøre uten at garantien blir ugyldig, så fremt han vet hvordan han bytter en harddisk uten å gjøre skade på noe. Han står forsåvidt fritt til å bytte deler i en maskin uten at garantien "i sin helhet plutselig forsvinner". Garantien gjelder fortsatt for alle andre deler i maskinen. Den gjelder imidlertid ikke for feil som oppstår som kan være forårsaket av at andre deler er byttet. F.eks. om strømforsyningen ryker etter at du har satt i nytt skjermkort kan produsenten hevde at strømforsyningen ikke var designet for å tåle bruk med det skjermkortet.
  5. Nei, du mister verken garanti eller reklamasjonsrett, med mindre det kan sannsynliggjøres at inngrepet ditt er årsaken til problemet. Før var det vanlig med klistremerker som hevdet at du mister garantien om forseglingen ble brutt. Disse ser du sjelden lenger, fordi det er vedtatt at det er ulovlig å nekte garanti bare fordi en forsegling er brutt.
  6. Eneste bilen bortsett fra Tesla som har fristet meg de siste 5 år. Jeg godtar at den har liten rekkvidde, dette er ikke bilen en kjører på langtur med uansett, men det er prisen som ødelegger alt her. Med så lite batteri burde prisen være deretter.
  7. Ingen som skal kommentere at 2 uavhengige personer har observert en rød BMW X3 med en dame lignende AEH i baksetet? Politiet var fint lite interessert i disse tipsene...
  8. Dette ser ut til å bli en flott bil for de som absolutt ikke skal ha Tesla og er villig til å betale mye for å slippe Tesla.
  9. Om du kjører ventilasjonen på full guffe uten varme på, så skal jo i teorien den sende inn samme temperatur som ute, så spesielt på kveld/natt blir vel det god nok nedkjøling?
  10. Fant dessverre ikke det på Elkjøp sin produktside nei, ellers hadde jo saken vært enda mer bankers. Jeg kontaktet Elkjøp på epost, og her er svaret deres enda verre. En ren løgn, om at produsenten bestemmer reklamasjonsretten. Helt utrolig, jeg trodde Elkjøp var en seriøs aktør?
  11. De er jo ikke interessert i å vurdere det, siden de mener reklamasjonsrett ikke gjelder uansett pga det er over 2 år siden kjøp. Nå ser jeg at tastaturet jeg har kjøpt reklameres med at tastene har levetid på 80 millioner trykk. Det tilsvarer over 100 år normal bruk. Men i følge Elkjøp bare 2 år altså.
  12. Ja, jeg misforstod litt. I mitt tilfelle var det aldri spørsmål om hva som var galt eller om det var en feil som gikk på reklamasjon. Reklamasjonen ble avvist umiddelbart utelukkende på bagrunn av kjøpsdatoen.
  13. Ja, hun nektet å se på det en gang, og jeg fikk vel ikke forklart feilen før hun sa det ikke var aktuelt med reklamasjon. Men det du skriver er feil, det er Elkjøp som må følge reklamasjons-loven, og avgjøre om det er gjeldende. Hvorvidt de får nytt/reparert hos leverandør er deres problem, ikke kundens.
  14. Aha! Jeg stusset litt på hvorfor de måtte se på kvitteringen for å avgjøre om et tastatur hadde 2 eller 5 år, da har jo vi svaret her.... De har tydeligvis laget sin egen tolkning av loven...
  15. Ja, er åpenbar feil, ene tasten knakk etter 3 måneder, men jeg bare byttet med en annen tast jeg ikke brukte og tenkte ikke noe mer på det inntil CTRL-tasten knakk nå, og den ble litt vanskeligere å erstatte. Aldri opplevd at taster knekker i mine 30 års bruk av data. De fleste tastaturer koster vel under 500 kr, så jeg vil tørre å påstå at et Razer Gaming tastatur, priset til 1000 kr er ganske langt fra det nedre skiktet, og derfor burde holde lenger. Verdt å merke seg at selv om det er et gamingtastatur, så er det ikke brukt til gaming, kun vanlig skriving.
×
×
  • Create New...