Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hører jo støtt og stadig at Yellowstonevulkanen kan eksplodere når som helst. Hvorfor utfører man ikke arbeid for å lette trykket? F.eks. borre ned i skorpa og lette på trykket?

 

Har også lurt på det der (mulig vi har hatt det oppe før i tråden). Feks om man kunne ledet lavaen ut gjennom noen digre rør eller noe. Men det er visst så svært at det ikke vil monne det grann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"QUESTION: Can you release some of the pressure at Yellowstone by drilling into the volcano?

ANSWER: No. Scientists agree that drilling into a volcano would be of questionable usefulness. Notwithstanding the enormous expense and technological difficulties in drilling through hot, mushy rock, drilling is unlikely to have much effect. At near magmatic temperatures and pressures, any hole would rapidly become sealed by minerals crystallizing from the natural fluids that are present at those depths."
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter hva jeg forsto, kan man regne med max 3 ukers varsel om et utbrudd kommer. I følge historikken kan det ligge an til et når som helst (vi er akkurat inne i en 600 000 år syclus).

Lurer på: Har man noen planer for hva man skal gjøre om det skjer? Hvordan kan vi anta at forholdene her i norge blir? Det sto et sted at temperaturen globalt vil gå ned ca 10 grader, og det vil bli catastrofal matmangel verden over.

Trodde alt liv på jorden ville utryddes, mente å lese en gang. Men det er visst bare Nord america som blir helt øde for liv. Hva skal alle menneskene gjøre?

Lenke til kommentar

Hvordan har du tenkt til å flytte yellowstone til et sted under havet? Og hvis man kunne, ville det vært særlig lurt?

 

Ellers så tror jeg ikke det er så lurt å bore ned til magmakammeret. Det sies å være enorme mengder gass løst i lavaen, omtrent som CO2 er løst i brus/øl/champagne. Trykket bygger seg gradvis opp, denne gang i løpet av 600 000 år. Letter man på trykket så får det resten til å bruse over. Å sprette korka på "champagneflaska" i menneskehetens tid er neppe særlig lurt. Bedre å la det ligge til vi har utslettet oss selv med kriger etc. Hvorfor ødelegge morroa når vi først har det ganske bra?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Å flytte Yellowstone er neppe praktisk mulig nei.

Joda, man kan riktignok kontrollere tid, men det er aldri en tid på passer å utrydde halve amerika og antagelig ødelegge store deler av verden.

 

Med en atombombe får man i worst case ett radioaktivt, men kontrollert utbrudd i stedet for ett vanlig, ukontrollert utbrudd.

Kontrollert som i at man kan styre når, ikke hvor kraftig eller hvor.

 

En atombombe måtte også bli plassert langt nede for å ha noen effekt, mtp. varmen og ustabiliteten er det ikke sikkert det ville vært mulig å få til så langt ned.

Lenke til kommentar

Hvis man har dobbelt statsborgerskap, er det mulig å snike seg til å bytte navn bare i det ene landet?

 

Jeg vil tro det, jeg har to statsborgerskap og det virker som landene har ekstremt lite kommunikasjon seg imellom. Feks år jeg var på sesjon i forsvaret var det ikke kjent for de at jeg hadde to engang.

 

(det forutsetter at du er flink med å fornye pass osv, så du slipper å vise gyldig leg når du oppdaterer passet i "det andre landet")

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

Hvis man har dobbelt statsborgerskap, er det mulig å snike seg til å bytte navn bare i det ene landet?

 

Jeg vil tro det, jeg har to statsborgerskap og det virker som landene har ekstremt lite kommunikasjon seg imellom. Feks år jeg var på sesjon i forsvaret var det ikke kjent for de at jeg hadde to engang.

 

(det forutsetter at du er flink med å fornye pass osv, så du slipper å vise gyldig leg når du oppdaterer passet i "det andre landet")

 

AtW

 

 

Jeg trodde at man ikke kunne ha dobbelt statsborgerskap i militæret ?

 

Jeg snakket med en fyr en gang, som hadde norsk far og dansk mor. Han påstod at han måtte frasi seg det ene statsborgerskapet for å få lov til å begynne i militæret i det andre landet. Han ble jo etter hvert befal da, så kanskje det ikke er fullt så farlig hvis man bare skal gjennomføre den vanlige verneplikten ?

Lenke til kommentar

Uten å ha gjort noen detaljert beregning kan jeg si at tallet er temmelig nært 100%. Det går flere vannmolekyler i et glass med vann enn det er glass vann i alle verdenshav. Og dessuten går utskiftningen av vann på store havdyp relativt sakte, så det er en stor andel av vannet som ikke er inne i kretsløpet på tidsskalaen til et menneske.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis man har dobbelt statsborgerskap, er det mulig å snike seg til å bytte navn bare i det ene landet?

 

Jeg vil tro det, jeg har to statsborgerskap og det virker som landene har ekstremt lite kommunikasjon seg imellom. Feks år jeg var på sesjon i forsvaret var det ikke kjent for de at jeg hadde to engang.

 

(det forutsetter at du er flink med å fornye pass osv, så du slipper å vise gyldig leg når du oppdaterer passet i "det andre landet")

 

AtW

 

 

Jeg trodde at man ikke kunne ha dobbelt statsborgerskap i militæret ?

 

Jeg snakket med en fyr en gang, som hadde norsk far og dansk mor. Han påstod at han måtte frasi seg det ene statsborgerskapet for å få lov til å begynne i militæret i det andre landet. Han ble jo etter hvert befal da, så kanskje det ikke er fullt så farlig hvis man bare skal gjennomføre den vanlige verneplikten ?

 

 

Jeg fikk tilbud om siviltjeneste (som man dengangen ikke fikk uten videre), i kraft av en hypotetisk krigssituasjon mellom de to landene, men det var et frivillig valg. Jeg var i forsvaret.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...