Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

De tar inn nye annonsesystemer, legger til andre sprongsmuligheter/cookies/piksler, justerer formålene ... Store nettsteder gjør hele tiden endringer for å kunne utnytte leserdataene sine maksimalt uten å trå over grensene satt av myndighetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Kvifor er det på alle innloggingssider slik at passordet du skriv inn blir skjult under stjerner medan brukarnamnet alltid er i klartekst? 

Om du ikkje treng å lese passordet ditt for å skrive det rett, så treng du heller ikkje å lese brukarnamnet. 

Og skulle du være uheldig å skrive passordet i feil felt så vil alle som ser skjermen din også sjå kva passord du har. 

Kvifor er ikkje både brukarnamn og passordfeltet skjult? Det må vel gi betre datasikkerheit i bytte mot minimalt med ulempe ved at du kan ha skrevet feil brukarnamn? 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (9 minutter siden):

Kvifor er det på alle innloggingssider slik at passordet du skriv inn blir skjult under stjerner medan brukarnamnet alltid er i klartekst? 

Om du ikkje treng å lese passordet ditt for å skrive det rett, så treng du heller ikkje å lese brukarnamnet. 

Og skulle du være uheldig å skrive passordet i feil felt så vil alle som ser skjermen din også sjå kva passord du har. 

Kvifor er ikkje både brukarnamn og passordfeltet skjult? Det må vel gi betre datasikkerheit i bytte mot minimalt med ulempe ved at du kan ha skrevet feil brukarnamn? 

Dette har jeg ikke tenkt på før, men du har rett og jeg er helt enig :thumbup:

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (18 timer siden):

Kvifor er det på alle innloggingssider slik at passordet du skriv inn blir skjult under stjerner medan brukarnamnet alltid er i klartekst? 

Om du ikkje treng å lese passordet ditt for å skrive det rett, så treng du heller ikkje å lese brukarnamnet. 

Og skulle du være uheldig å skrive passordet i feil felt så vil alle som ser skjermen din også sjå kva passord du har. 

Kvifor er ikkje både brukarnamn og passordfeltet skjult? Det må vel gi betre datasikkerheit i bytte mot minimalt med ulempe ved at du kan ha skrevet feil brukarnamn? 

Tanken er vel at brukernavnet er offentlig, f.eks @The Avatar , mens passordet er hemmelig. Passordet skjules for at ingen skal kikke deg over skuldra sånn at det blir lett lesbart. F.eks på en café. Altså nogen lunde samme grunn til at kodepanelet skal skjules når du taster kredittkort-koden. Funfact, overvåkningskamera f.eks i butikker og ved bankterminaler har i hvert fall i Norge forbud mot å filme slike kodepaneler.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Tanken er vel at brukernavnet er offentlig, f.eks @The Avatar , mens passordet er hemmelig. Passordet skjules for at ingen skal kikke deg over skuldra sånn at det blir lett lesbart. F.eks på en café. 

Men det er ingen grunn til at brukernamnet treng å være synlig når du bruket det til innlogging.

Mitt spørsmål er meir relatert til kvifor ein ikkje skjuler begge felta, for eg kan vel ikkje være den einaste som har starta å skrive passordet for å så sjå at eg skriv i brukarnamnfeltet slik at passordet er synlig (ofte husker systemet siste siste brukarnamn som vart brukt slik at ein går rett på skriving av passord). Eg har også væry borti at eg skriv brukarnamnet, deretter trykker tab utan at det blir registrert slik at passordet mitt kjem rett etter brukarnamnet og ikkje på neste linje. 

For meg framstår det for meg like usikkert som om f.eks. betalingsterminalen hadde vært slik at den skriv PIN koda i displayet slik at eg må både dekke kodepanelet og displayet når eg tastar koda. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...