Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke ekspert, men tipper det er en sikkerhetssperre, så du ikke skal bruke ujordede apparater i våtrom der det er krav om jording.

 

Ulempen er når du vil bruke gamle, ujordede apparater i stikkontakter med jording.

Dette er ikke våtrom, men stikkontaktene er jordet fordi de følger nye krav om jording i alle rom, ikke bare våtrom. Da passer ikke kontakten.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvorfor passer ikke kontakten til en ujordet enhet i ett jordet støpsel, men motsatt går helt fint.

burde det ikke vært andre veien, at en ujordet enhet kan plugges i ett jordet støpsel?

Nei. Fordi der det ikke er jordete stikkontakter er det ikke "farlig" å bruke utstyr med jordfeil på. Dermed er det trygt.

 

Men å bruke et ujordet utstyr på en jordet stikkontakt (som står i rom der det bør være) vil føre til fare for at du selv blir jordleder.

 

På nye hus er alle stikk jordet, så da betyr det ikke noe.

Lenke til kommentar

Om du har en gammel radio eller lampe med ujordet støpsel vil den ikke kunne brukes i et nytt hus med moderne el-anlegg og jording i alle rom.

 

Denne passer ikke i jordet stikkontakt:

 

9224108081182_7331430005147_256562_psd.j

 

 

Er dette bare en uforutsett / uønsket konsekvens av nye krav om jording i alle rom?

Jeg antar at da apparatene ble laget uten jord, var det fordi radioen var tiltenkt stua uten jord, og ingen forutså at det ville komme jord i stua?

Lenke til kommentar

hvorfor passer ikke kontakten til en ujordet enhet i ett jordet støpsel, men motsatt går helt fint.

burde det ikke vært andre veien, at en ujordet enhet kan plugges i ett jordet støpsel?

 

Støpsel er jo pluggen mens konakten er den som støpselet(pluggen) skal plugges inn i. Her ble jeg litt forvirret en smule :hm:

Lenke til kommentar

 

Det hjelper ikke om jeg poster der, for man får uansett ikke varsel om man siterer seg selv.

 

Edit: Jeg løste det ved å poste som anonym. Det er navn og postnr som gjør at man får varsel. Timestamp trengs ikke.

 

jeg vet ikke om det er det sanne men jeg får melding om nye innlegg når jeg poster

( meldinger til meg selv når jeg poster ett eller flere innlegg )

Lenke til kommentar

Denne passer ikke i jordet stikkontakt:

 

9224108081182_7331430005147_256562_psd.j

 

 

Er dette bare en uforutsett / uønsket konsekvens av nye krav om jording i alle rom?

Ja. "Alle" noenlunde moderne apparater uten jord har forøvrig det flate Euro-støpslet som passer i alle typer kontakt, også de egne (plassbesparende) Euro-kontaktene.

 

9166403043358.jpg

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

 

Denne passer ikke i jordet stikkontakt:

 

9224108081182_7331430005147_256562_psd.j

 

 

Er dette bare en uforutsett / uønsket konsekvens av nye krav om jording i alle rom?

Ja. "Alle" noenlunde moderne apparater uten jord har forøvrig det flate Euro-støpslet som passer i alle typer kontakt, også de egne (plassbesparende) Euro-kontaktene.

 

9166403043358.jpg

 

Må bare tilføye:

 

Europluggen kan bare brukes på apparater som er dobbeltisolert og har effektforbruk under 575W. Derfor er det en god del store apparater som ikke har den, enten fordi produktet ikke er utformet slik at ledende deler har to lag med isolasjon (eller forsterket isolasjon) eller at det har for høyt effektforbruk.

Dog, det selges også apparater som er dobbeltisolert som har ujordet støpsel som passer i jordet stikk.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Problemet mitt er en taklampe jeg kjøpte på Ikea for ca 1 år siden som er av den runde, ujordede støpsel. Fungerer fint da stikkontakten også er ujordet, men da jeg skulle koble på fjernstyring ble det problemer...

 

Finnes tydeligvis fortsatt nytt utstyr med det runde støpselet som kun passer i ujordet stikkontakt

Lenke til kommentar

Det overrasker meg.

Jeg trodde moderne lamper hadde flat europlugg, og passet over alt.

 

EDIT:
Jeg tipper han bruker noe slikt:

lysstyring-lyskontroll+for+de+late.jpg?o

Fås kjøpt på Clas Ohlson og andre steder.

Fjernkontrollen kan skru av og på tre ulike stikkontakter, så du kan slå av og på utstyr som lamper uten å reise deg.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jobber med å få til litt mer fancy enn det, har tenkt til å styre det meste jeg kan i leiligheten via mobilen, samt få varsler når noe skjer, se temperatur og luftfuktighet hjemme, på mobilen. Noe usikkert akkurat hva enda, men blir ett lite hobbyprosjekt.

 

Men ja, er ca de, bare at det ikke er 3 lys jeg skal styre, men en del mer tenker jeg :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...