Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Men det ser ikke ut som de campingvognene er beregnet for å kjøre med passasjerer i. Det er neppe setebelter, kollisjonsputer, veltebøyler eller andre sikkerhetstiltak som ville gjort de beregnet for kjøring med passasjerer og dermed lovlig.

Det er visst stater i USA der passasjerer i sånne "hus" som settes på lasteplanet av en pickup for å konvertere den til bobil kan lovlig oppholde seg der under fart. Dette som en uheldig bivirkning av at det er lov å oppholde seg på lasteplanet. Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ja, på hvorfor det evolusjonært sett har vært dumt å utvikle smak av vann. Og derfor smaker ikke vann noe.

Så vann har ikke smak fordi da ville det stoppet utviklingen av mennesker og slikt..

Så flott at vannet tar hensyn til oss.

 

NEEEXT!

 

Det er menneskets nese og tunge som avgjør om noe har smak. Smaken er ikke iboende i tingen.
Lenke til kommentar

Hvorvidt et stoff har lukt og smak avhenger av smaksløker, luktesans og hjernen til den som smaker på stoffet.

Ikke stoffet selv.

Hvis du har smaksløker som kan kjenne stoffet, da har stoffet smak.

 

Mennesker har ikke smaksløker og luktesans som smaker vann. Men du kan smake urenheter og tilsetningsstoffer i vann, som salt, saft, kullsyre osv.

 

 

Jeg er ikke ekspert, og jeg vet ikke om noen andre organismer som kan smake H2O.

Men smakssansen varierer mellom dyr. Pusekatter kan ikke smake søtt.

Lenke til kommentar

Så hvis vi ikke smaker noe, så kan kanskje andre organismer smake noe?

Det stemmer. Menneskers smaksreseptorer (og luktreseptorer) reagerer ikke på H2O. Årsaken til dette kan fint være evolusjonær; det er ingen fordel å smake vann. For eksempel er det store mengder vann i de fleste væsker, og mattyper. Hvis mennesker hadde hatt reseptorer som reagerte på vann, ville det sannsynligvis vært mindre sensitivt for andre stoffer i løsningen. Det vil for eksempel være mye vanskeligere å oppdage et giftig stoff i tynn løsning i vann, hvis alle reseptorene er "opptatt" med å reagere på vann, og sende nervesignaler videre om dette.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

 

Så hvis vi ikke smaker noe, så kan kanskje andre organismer smake noe?

Det stemmer. Menneskers smaksreseptorer (og luktreseptorer) reagerer ikke på H2O. Årsaken til dette kan fint være evolusjonær; det er ingen fordel å smake vann. For eksempel er det store mengder vann i de fleste væsker, og mattyper. Hvis mennesker hadde hatt reseptorer som reagerte på vann, ville det sannsynligvis vært mindre sensitivt for andre stoffer i løsningen. Det vil for eksempel være mye vanskeligere å oppdage et giftig stoff i tynn løsning i vann, hvis alle reseptorene er "opptatt" med å reagere på vann, og sende nervesignaler videre om dette.

 

 

Dette var egentlig det jeg var ute etter.

Sånn sett skylder jeg kanske Tåkelur en beklagelse.

Lenke til kommentar

Så hvis vi ikke smaker noe, så kan kanskje andre organismer smake noe?

Ja...

 

Faktisk er det visse lukter som noen mennesker kan kjenne, og andre ikke kan kjenne. Som lukten av bitre mandler / cyanid. "The ability to smell cyanide is a genetically determined trait, absent in 20% to 40% of the population."

http://hazmap.nlm.nih.gov/category-details?table=copytblagents&id=514

Lenke til kommentar

Hvor mye støy lager en stein på 1-10 kg som faller i terminalhastighet? Er det hovedsaklig dyp støy, kanskje infralyd? Hva skal til for å fange opp sånne lyder med mikrofoner 20 km lengre ned?

 

Jeg tenker på meteorittjakt og triangulering. Meteoritter gløder kraftig og lager et forferdelig brak i det den bremser opp fra flere titalls km/s utenfor atmosfæren til den "bare" faller med terminalhastighet de siste 20-30 km ned til bakken. Den strekningen gløder den ikke synlig og lager heller ikke lydmur-smell. TU skrev nylig om en ny lyttestasjon for infralyd, men det kommer ikke frem om den kan fange opp den siste delen av ferden. Det er disse 20-30 km som gjør leteområdene så store som de er nå.

Lenke til kommentar

Nei, det bare fjerner ting som har en smak. Det er ikke det samme som at det har en smak selv.

Du smaker jo det likevel. Man er jo vant til smaken av spyttet sitt, man kjenner sjelden smaken av det, så det må man jo anse for å være "baseline". Å drikke vann vil nok til en (sikkert liten) grad forstyrre baseline. Da smaker du vannet, selv om du nok kan si at du "smaker at smaksreseptorene blir mindre stimulert", men er det så meningsfullt da? Du drikker vannet, og det har gjort at du smaker noe. At smaksreseptorer fanger opp H20 er i hvert fall ikke riktig, men fravær av stimulering er jo også å sanse noe?

Lenke til kommentar

Det man smaker er en lavere konsentrasjon av alle andre stoffer som reagerer med smaksreseptorene dine. Du kan si at dette gir sensasjonen av en annen smak, men reseptorene blir fortsatt stimulert av de samme molekylene.

 

Det blir det samme som å si at vann har smak fordi det forandrer smaken til brus, når man tynner ut brus med vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, det bare fjerner ting som har en smak. Det er ikke det samme som at det har en smak selv.

Du smaker jo det likevel. Man er jo vant til smaken av spyttet sitt, man kjenner sjelden smaken av det, så det må man jo anse for å være "baseline". Å drikke vann vil nok til en (sikkert liten) grad forstyrre baseline. Da smaker du vannet, selv om du nok kan si at du "smaker at smaksreseptorene blir mindre stimulert", men er det så meningsfullt da? Du drikker vannet, og det har gjort at du smaker noe. At smaksreseptorer fanger opp H20 er i hvert fall ikke riktig, men fravær av stimulering er jo også å sanse noe?

 

Hvis du vil sette nullpunktet til å være på et nivå hvor smaksløkene er trigget får det være din egen sak. Du kan like gjerne sette baseline til å være cola, og erklære at cola er smakløst mens alt annet smaker anticola.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enten er dere veldig forvirret, eller så er det jeg som er det.

 

Det man smaker er en lavere konsentrasjon av alle andre stoffer som reagerer med smaksreseptorene dine. Du kan si at dette gir sensasjonen av en annen smak, men reseptorene blir fortsatt stimulert av de samme molekylene.

En smakssensasjon er jo et resultat av at mange forskjellige reseptorer reagerer med varierende intensitet. Det finnes ikke en "pølsereseptor", men en pølsesmak er et resultat av dens effekt på sammensetningen av forskjellige reseptorers aktivitetsnivå.

 

Det blir det samme som å si at vann har smak fordi det forandrer smaken til brus, når man tynner ut brus med vann.

Nei, da har du misforstått meg. Brus har ingen smak, det er vi som smaker brus. En smak er ikke det samme som den kjemiske sammensetningen av noe, den bare korrelerer med dette.

 

 

Hvis du vil sette nullpunktet til å være på et nivå hvor smaksløkene er trigget får det være din egen sak. Du kan like gjerne sette baseline til å være cola, og erklære at cola er smakløst mens alt annet smaker anticola.

Ja det kan jeg gjøre, men det hadde jo vært helt meningsløst. Det er ikke jeg som setter nullpunktene der, det er kroppen selv som gjør det.
Lenke til kommentar

Jeg leste for en tid tilbake Richard Dawkins' The Greatest Show on Earth.

 

Der ble det nevnt at en av sammenhengene mellom reptiler og fisk er at ryggraden beveger seg sidelengs, mens pattedyr sin ryggrad beveger seg opp og ned. Eksemplene var hval og delfin med sine horisontale halefinner som går opp og ned, mot vertikal halefinne på fisk som går fra side til side.

 

Men det som ikke ble nevnt(såvidt jeg husker) er når ryggradene "delte" seg i disse to gruppene. Jeg lurer altså på når dette skjedde, og hvordan dette skillet oppsto.

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Når vi snakker om smak, hvorfor oppfatter folk smak og lukt så forskjellig? For eksempel, jeg synes at mais på boks lukter helt forferdelig, mens kjæresten synes det lukter kjempegodt. Siden alle har de samme reseptorene i nesen og munnen, hvorfor smaker da ting forskjellig for folk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...