Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Ja.

 

Men jeg vil på det sterkeste anbefale en TV som har alt innebygget, så slipper du en ekstra boks med fjernkontroll.

 

Hvis du likevel velger en egen dekoderboks, kan du koble den til en hvilkensomhelst moderne TV med SCART eller HDMI.

 

Ok, da fikk jeg en avklaring på det jeg lurte på. :) Ja, jeg vil helst ha en tv som har alt innebygd. Jeg tenkte kanskje det ville begrense utvalget litt dersom jeg måtte ta hensyn til at den måtte være CD-godkjent, men det er kanskje så mange tv-er som er det nå at det ikke blir noe problem. Takk igjen.

Endret av th1nk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja , har lest at det er kjennetegn for sivil i usa. Bruker norske sivil noen spesielle biler?

Tja, noen generelle kjennetegn er:

 

* Sota ruter (dette er garantert)

* To antenner

* Ren bil

* Enkelte ganger kan man se om de har lys i grillen.

* Som oftest sitter det to stk. inni

 

De liker Audi A4, BMW 325, Mondeo, C-klasse stasjonsvogn, Passat, V70... Men dette er det ingen hovedregel på. Jeg har hørt rykter om Suzuki Swift og Toyota Corolla 90'mod som sivilpolitibiler...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja , har lest at det er kjennetegn for sivil i usa. Bruker norske sivil noen spesielle biler?

 

De kan være omtrent hva som helst, men ikke direkte forkledd (som en taxi, ambulanse o.l.). Der jeg bor vet jeg om to sivile politibiler. Den ene en WV Passat, sort med ekstremt mørke ruter, den andre er en hvit Toyota HiAce som ser ut som alle andre biler.

Et kjennetegn kan være blålys bak grillen (noe vanskelig å se, men de er der). Ekstra antenner (til sambandet) var i alle fall før i tiden et sikkert kjennetegn.

 

Politiet har brukt (vet ikke om det gjør det fortsatt) Simarud sine tjenester for utrustning av bilene (lys, radio osv.). Jeg har sett noen uniformerte biler har et lite klistermerke på bakluken som det står "Simarud" på med liten blå skrift. Selv om jeg tviler, så kan det være mulig at disse er å finne på sivile biler også.

Lenke til kommentar

Det var anderledes i min ungdom. Politiet hadde rammeavtale med Volvo, så både sivile og uniformerte biler var Volvo 14x/24x. Og sivilie spanere var ikke unntatt fra klesreglementet. (Morsomt når det kom korthårede mannfolk med skjorte og slips i parken og skulle kjøpe hasj.) Så bak rattet fant du gjerne to menn (ingen damer den gangen) med lyseblå skjorter.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er mennesker er styrt av følelser ? Ville utviklen stoppet opp hvis vi kunne kontrolert følelser?

 

Hvem hadde giddet og funnet opp noe, hvis vi alltid var fornøyde & glade feks ?

 

Denne diskusjonen ble trigget av filmen Lucy (som forøvrig er nonsense med tanke på 10% av hjernen bullshitet), der hun sier I dont feel pain, I dont feel emotions... og at hun kan styre dem.

Lenke til kommentar

Hovedmotivasjonen for å finne opp nye ting er vell enten av nødvendigheit eller for å lette arbeidet.

Om folk blir glade vil så vil det sjølvsagt være ein bonus, men vanligvis så er dette sekundært.

 

Folk blei ikkje gladare då nokon fant ut at ein kunne spenne ein plog på hesten for å dyrke markene i staden for å gjere det manuelt. Men det blei mykje lettare å overleve vinteren etter denne oppfinnelsen.

Lenke til kommentar

Er mennesker er styrt av følelser ? Ville utviklen stoppet opp hvis vi kunne kontrolert følelser?

 

Hvem hadde giddet og funnet opp noe, hvis vi alltid var fornøyde & glade feks ?

 

Denne diskusjonen ble trigget av filmen Lucy (som forøvrig er nonsense med tanke på 10% av hjernen bullshitet), der hun sier I dont feel pain, I dont feel emotions... og at hun kan styre dem.

Du snakker om emosjoner; følelser omfatter alt man føler, emosjoner er frykt, sinne, glede, osv.

 

Ordet emosjon kommer fra emovere som betyr bevege. Uten emosjoner skal det teoretisk sett ikke være vits å gjøre noe. Det er riktig at vi kan trosse våre emosjoner, og at dette er et klart kjennetegn for mennesket. Men ofte når vi trosser emosjoner, så er det gjerne i andre emosjoners tjeneste.

Lenke til kommentar

"Jeg har følelser for deg" er egentlig "Jeg har emosjoner for deg" ?

 

Så hvis vi klarer og blokke/styre/endre våre emosjoner, hva skjer da med menneskeheten? Hvilket samfunn hadde vi hatt?

Det kommer an på hvilke følelser man refererer til, det. Følelser er et videre begrep enn emosjoner, og innbefatter også en stor del av emosjonene.

 

Vi klarer allerede å blokke, styre og endre våre emosjoner. Vi blokker dem ved å distrahere oss, styrer dem ved å forandre situasjonene vi befinner oss i, og endrer dem ved å lære av situasjoner vi befinner oss i.

 

Men om vi kan forandre dem kunstig, f.eks.? Vil du det da? "Jeg vil være mindre redd for slanger" er én ting, men "jeg skulle ønske jeg fikk glede av å arbeide med offentlig forvaltning" er mye vanskeligere. Jeg tror det i all hovedsak blir meningsløst. Med mindre staten hadde bestemt noe slik på forhånd, og da vil det i praksis ikke se annerledes ut enn som det er nå. Da har vi alle emosjoner (men det hører mer hjemme sammen med diskusjonen om designerbarn). Hvis vi kan velge selv, så lytter vi til emosjonene våre når vi velger, så det vil ikke forandre noe. Hvis vi mister emosjoner i det hele tatt, vil vi ikke ha noe ønske om eller drivkraft til noe som helst, og jeg kan vanskelig forestille meg at et samfunn fungerer uten dette.

Lenke til kommentar

Ja.

 

Men jeg vil på det sterkeste anbefale en TV som har alt innebygget, så slipper du en ekstra boks med fjernkontroll.

 

Hvis du likevel velger en egen dekoderboks, kan du koble den til en hvilkensomhelst moderne TV med SCART eller HDMI.

Selv om burde opprette en egen tråd på dette Th1nk

så må du være klar over at du har både fordeler og ulemper enten du velger ekstern dekoder , eller intern dekoder ( innebygd i tven ) .

ved ekstern har du muligheten for å kunne gjøre opptak .

Med intern dekoder er det veldig usikkert

Noen tver kan du koble til en ekstern harddisk og du vil da ha muligheter for opptak.

ulempen er dog at harddisken kan være låst til den eksakte tven ( modell nr spiller ingen rolle ) slik at du da mister du alt som er lagret på Harddisken hvis du bytter tv

 

Har man en dekoder med opptakfunksjon ( PVR) så er dert egling ikke mulig å overføre opptakene til andre enheter selv man kan få det til , om så på en fryktelig tungvind og tidskrevende måte

 

jeg syntes bare at du burde vite det når du skal velge deg et tv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...