Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye varme utvikler en 150 watt strømforsyning? (Sammenlign gjerne med en prosessor.)

 

Et par ting jeg vil nevne her som Nedward og failern ikke tok med:

1. En 150W strømforsyning leverer ikke kontinuerlig 150W, det kommer an på hvor mye som trengs.

2. Energien som går videre fra strømforsyningen blir varme senere. En prosessor på 80W genererer 80W varme. Greit at noe blir til lydenergi og eventuelt harddisker som snurrer men det vil være svært lite i forhold til generert varme. Etterhvert går jo også denne energien over i varme.

 

Virkningsgraden på rundt 90% som de har nevnt er forsåvidt grei nok, men det varierer fra PSU til PSU, de fleste er mellom 80-95%. Laptop strømforsyninger er nok dårligere.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper av og til sånne ferdige risgrøter når jeg vil ha en kjapp middag og ikke orker å lage noe selv. Noe rart jeg har observert er at billiggrøtene (Bunnpris, Coop osv) blir ikke like varme i mikroen som Fjordland (den dyreste) sin. Uansett hvor lenge jeg varmer dem opp, blir tallerkenen alltid glovarm, mens grøten såvidt er lunken. Hva er egentlig grunnen til dette? Sånn kjemimessig. Alle er jo laget av det samme, så dette skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hvilken tilstand batteriet er i.

 

Et toppladet batteri kan du høre leeeeeeeenge på radioen med.

 

Men et batteri vinterstid som har blitt brukt til korte turer med gjentatte starter vil ha kortere tid, da det ikke vil være ladet helt opp.

 

Så svaret er umulig å komme frem til. Men selv i dårlig tilstand vil du kunne høre radio lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er så farlig med kjernefysiske våpen. Greit at det er voldsomt med energi som utløses, men tenker da på stråling, og det som skjer ETTER selve smellet...

Stoffene som stråler går ikke i stykker, men blir liggende å stråle i titusenvis av år.

Skjønner det med halveringstid. Men forstår bare ikke hva strålingen kommer av, hva som gjør den så farlig, hvorfor den forårsaker mutasjoner etc... Dette jeg prøver å forstå!:)

Lenke til kommentar

Hvordan klarte det batteriet å starte bilen?

Den slår av radioen så den ikke skal bruke opp all strømmen.

Den sparer så den skal klare oppstart.

 

Etterhvert så klarte den ikke det heller. Den klarte ikke å starte.

Fikk hjelp med startkabler og kjørte rett til en forhandler av batterier.

 

 

 

Min bil er av den avanserte typen, med en stor LCD-skjerm som håndterer radio, navigasjon, innebygget mobiltelefon, feilmeldinger osv.

Jeg tror ikke en standard bilradio ville skrudd seg av for å spare strøm, men denne er så mye mer enn en radio. Den er bilens hjerne.

Den sluker strøm og er vifteavkjølt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Strålingen kommer av at ustabile (dvs radioaktive) atomer henfaller. https://no.wikipedia.org/wiki/Radioaktivitet

Den er farlig fordi den er ioniserende. https://no.wikipedia.org/wiki/Ioniserende_stråling

 

En atombombe inneholder mye radioaktivt materiale. Det er ganske lite av det som omdannes til energi når bomben går av, resten blir spredt utover.

For å ta litt om atombomber:

 

Atombomber sprenges som regel høyt oppe i luften for å ha så stor destruktiv kraft som mulig over så stort område som mulig. Det gjør at det meste radioaktive materialet vil bli med "soppskyen" opp i øvre luftlag, i stedet for å lande på bakken ved eksplosjonen, og blir dermed spredd over et stort område. Av den grunn blir etterstrålingen av radioaktivt nedfall ikke særlig stort, noe vi kan se i blant annet Hiroshima. I området som ble ødelagt av atombomben er det nå en park, og det er vanskelig å måle noe særlig økt stråling i området (https://en.wikipedia.org/wiki/Hiroshima_Peace_Memorial_Park).

 

Tsjernobyl viser det motsatte, her landet mye radioaktivt nedfall i området rundt reaktoren, og det er stadig farlig å oppholde seg der over tid.

Lenke til kommentar

 

 

Hva er så farlig med kjernefysiske våpen. Greit at det er voldsomt med energi som utløses, men tenker da på stråling, og det som skjer ETTER selve smellet...

Stoffene som stråler går ikke i stykker, men blir liggende å stråle i titusenvis av år.

Skjønner det med halveringstid. Men forstår bare ikke hva strålingen kommer av, hva som gjør den så farlig, hvorfor den forårsaker mutasjoner etc... Dette jeg prøver å forstå! :)

 

 

Veldig enkelt forklart så kan man si at radioaktiv stråling er små partikler og elektromagnetisk stråling som "bombarderer" vevet og cellene i kroppen og ødelegger dem, om det er intensivt nok. Hvor mye og hvor intensivt det er kommer an på type radioaktivt stoff. Kan på en måte sammenlignes ved å pepre løs med et automatvåpen mot en murvegg.

 

Selve strålinga kommer av atomkjerner som er ustabile og "kvitter" seg med partikler og energi for å få energibalanse, slik at de etterhvert blir stabile. På en måte som at man har overtrykk i en brusflaske og åpner korken, ikke helt sammenlignbart, men håper dere tar prinsippet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...