Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

https://www.dn.no/nyheter/2018/09/13/1328/Energi/-et-svaert-stort-personlig-tap

En advarsel til tradere.

En ordentlig kraftsmell for Einar Aass. Nå er han vel helt tom for energi. På vei inn i en kraftig depresjon nå kanskje?

Veldig rart at strømprisene har gått i været de senere årene når slike parasitter forsyner seg grovt av kaka. Det samme tok han som tar omtrent alle andre som har tjent store penger, grådigheten feller dem, det blir aldri nok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig rart at strømprisene har gått i været de senere årene når slike parasitter forsyner seg grovt av kaka. Det samme tok han som tar omtrent alle andre som har tjent store penger, grådigheten feller dem, det blir aldri nok.

 

En ignorant kommentar som viser lite forståelse for hvordan ting fungerer.

 

Spekulanter har vært syndebukker i alle år. Det samme ble sagt når oljeprisen var høy, men så kollapset oljeprisen. Når aksjer går opp så er det i hvert fall ingen som klager på spekulasjon. At Einar Aas nå tok et så stort tap som han gjorde viser at ingen mann er større enn markedet. Så vidt jeg vet finnes det ikke noe bevis som tilsier at spekulanter driver priser i den ene eller den andre retningen. På kort sikt, kanskje. Men på lang sikt er det tilbud og etterspørsel av den faktiske råvaren som avgjør prisen.

 

Markedet Aas opererer i eksisterer først og fremst for kommersielle aktører som kan bruke det til prissikring. Jeg har ikke noen detaljer om Aas sine operasjoner i markedet, men spekulanter eller kortsiktige tradere er generelt viktig for å gjøre markedet likvid. De er i praksis mellommenn og får betalt (eller ikke) for den jobben. Uten et likvid marked vil prisingen av strøm og andre råvarer bli langt mer usikker og sannsynligvis dyrere for forbrukeren.

 

Trist at det gikk som det gjorde med Aas. Her virker det som han har vært ekstremt uheldig og i tillegg kanskje hatt litt for frie tøyler i forhold til marginer og risikoovervåking. Satser på han overlever dette og kommer seg tilbake igjen. :)

Lenke til kommentar

Personlig konkurs.... Betyr dette i hans tilfelle at han ikke har hatt et selskap som stod for meklingen men kun et slags enkeltmannsforetak eller snakker vi bare om at store deler ac verdiene hans er knyttet i ting som ikke rammes?

 

Leser nyhetene på den måten at nå har han ingenting, men syns igrunn det jørsa snodig ut? Burde jo sikret seg litt?

Lenke til kommentar

Har ikke hatt så god tid til å lese i dag, men slik jeg forstår det overførte han de siste av sine 350 millioner i likvide midler. I tillegg til det har han vel fortsatt en 'god del' i eiendom. Om det blir tatt vet jeg ikke, men forsto det slik han i praksis var skyldig mer ettersom NASDAQ måtte ta av et reservefond for å dekke inn tapene...?

 

I følge denne artikkelen i FT ble en spread mellom to marked utvidet til 17 ganger større ennn normalen, mens han var posisjonert for at den skulle bli mindre. Kanskje har han (og/eller NASDAQ) forsøkt å likvidere før det gikk så langt uten at det har vært likviditet i markedet. Det er nemlig fullt mulig at likviditet forsvinner i markedet når det blir ekstreme bevegelser. Han nevnte likviditet i pressemeldingen. Uansett virker det som han har vært uforsiktig. Og i tillegg ikke blitt overvåket godt nok av NASDAQ. Han har angivelig 'clearet' sine egne handler. Visste ikke engang at det var mulig for en enkeltperson.

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

Noen kommentarer om Aas-saken:

 

Han drev i eget navn, og ikke gjennom et AS. Margin-callen (overføringen av likvide midler ) var en sikkerhetsstillelse for å unngå at Nasdaq overtok porteføljen som sikkerhet og solgte på verst tenkelige tidspunkt. Han kjøpte seg dermed litt tid mot å gi fra seg likvide midler umiddelbart, men han kjøpte seg ikke nok tid og porteføljen ble overtatt før markedet normaliserte seg. Typisk eksempel på at markedet kan forbli irrasjonelt lengre enn du kan forbli solvent. Siden han drev i eget navn ville Nasdaq uansett hatt krav mot han i ettertid, men Nasdaq vet ikke hvor kredittverdig kundene er til enhver tid, og krever derfor at det stilles margin. Sluttresultatet ville blitt det samme om han ikke overførte disse midlene, men det ville tatt tid for Nasdaq å inndrive.

 

Grunnen til at han drev i eget navn og ikke gjennom et selskap var sannsynligvis at skattesatsen er vesentlig lavere. Hvis du faktisk skal bruke pengene til noe må du betale skatt på utbytte oppå selskapsskatten om du driver gjennom AS. Hvis du driver i eget navn beskattes du løpende med samme sats som selskapsskatten, men uten utbytteskatt etterpå. Vi snakker 23 % kontra ~46 %.

 

*Det kan være særregler i kraftmarkedet som gjør at dette ikke er tilfelle, men jeg tror dette er forklaringen.

 

Når det gjelder dette med clearing, så skjønner jeg ikke helt hva du mener med at han "clearet sine egne handler". For å trade på børs som Nasdaq _må_ alle handler cleares. Det innebærer at en sentral motpart går inn og opptrer som motpart for begge parter i handelen, slik at den som tjener penger på en derivatkontrakt kan stole på balansen til clearingselskapet (som er underlagt finansregulatoriske regler og tilsyn), og ikke til den enkelte motpart. Dermed kan man trade relativt anonymt. Dette er grunnen til at Nasdaq har lidt tap, og at medlemmene sannsynligvis vil måtte spytte inn mer kapital. Alternativet var at motparten til Aas sine handler led tap. Om dette skjedde f. eks. som trades under en EFET- eller FEMA-rammeavtale ville motparten tatt tapet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder dette med clearing, så skjønner jeg ikke helt hva du mener med at han "clearet sine egne handler". For å trade på børs som Nasdaq _må_ alle handler cleares. Det innebærer at en sentral motpart går inn og opptrer som motpart for begge parter i handelen, slik at den som tjener penger på en derivatkontrakt kan stole på balansen til clearingselskapet (som er underlagt finansregulatoriske regler og tilsyn), og ikke til den enkelte motpart. Dermed kan man trade relativt anonymt. Dette er grunnen til at Nasdaq har lidt tap, og at medlemmene sannsynligvis vil måtte spytte inn mer kapital. Alternativet var at motparten til Aas sine handler led tap. Om dette skjedde f. eks. som trades under en EFET- eller FEMA-rammeavtale ville motparten tatt tapet.

 

I artikkelen fra Financial Times kan vi lese at "Mr Aas was clearing his own trades, rather than going through a broker." og i pressemeldingen fra NASDAQ OMX kan vi lese at:

 

A clearing member of Nasdaq Clearing has been deemed to be in breach of the margin rules of Nasdaq Clearing’s Commodity Derivatives Markets Clearing Rules (“Clearing Rules”). As a result of this, on September 11, Nasdaq Clearing declared the member in default in accordance with the Clearing Rules. The clearing member in question was active on the Nasdaq Nordic Commodities market.

 

Hvis Herr Brun og Duke ønsker å handle terminkontrakter med hverandre gjøres dette typisk gjennom en megler, et 'clearing member' av et 'clearing house' hvor kontrakten handles. For å få handle må vi tilby margin som sikkerhet for våre handler. I all enkelhet må vil tilby mer margin eller bli tvangslikvidert om markedet går en viss størrelse mot oss.

 

Normalt skal da en 'clearing member' ha tilstrekkelige rutiner for å håndtere risikoen for handler utført gjennom de, men i siste instans garanterer et 'clearing house' for alle handler utført gjennom de. Det er derfor NASDAQs 'clearing house' nå måtte ta av et krisefond for å dekke inn motpartens andel i denne handelen.

 

Det jeg som sagt ikke visste var at en privat person kunne 'cleare' sine egne handler eller ha medlemskap som 'clearing member', men slik jeg tolker det ovenfor er dette tilfellet. :) 

 

Hvis det er slik at Aas 'clearer' egne handler må han da naturligvis skyte inn margin til nevnte 'clearing house'. Og det er vel her det kan virke som om det har vært et brudd i rutinene.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Man skulle tro at etter å ha tjent 800 mill forrige år at man sa at nå er det nok :p Han må vel selge alt av Hus/Hytte/Investeringer og flytte inn på en ettroms leilighet og leve på minimalbudsjett i 5 år gjennom en gjeldsordning? Kan da ikke være mulig at han slipper unna konkurs?

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man skulle tro at etter å ha tjent 800 mill forrige år at man sa at nå er det nok :p Han må vel selge alt av Hus/Hytte/Investeringer og flytte inn på en ettroms leilighet og leve på minimalbudsjett i 5 år gjennom en gjeldsordning? Kan da ikke være mulig at han slipper unna konkurs?

Fortum må blø 200 mill for dette.... Gjett hvem som får regningen.

Jeg kan aldri tenke meg at en slik storfisk som Aas ikke har sikret noen verdier en eller annen plass i tilfelle uår. Så dum er han ikke. Han tradet vel ikke som ENK?

Lenke til kommentar

Fortum må blø 200 mill for dette.... Gjett hvem som får regningen.

Jeg kan aldri tenke meg at en slik storfisk som Aas ikke har sikret noen verdier en eller annen plass i tilfelle uår. Så dum er han ikke. Han tradet vel ikke som ENK?

Han sa selv at han antagelig var personlig konkurs eller akkord (?). Han gjorde det såvidt jeg har forstått for å spare skatt. En storgambler som hadde flaks mange år på rad, ble for komfertabel og tok enorm risiko som nå andre må ta regningen for... Han er ikke en person å hylle. Ser mange på komentarfeltene som mener at folk som er negative mot han hater å se andres suksess og mener at janteloven lever. Selv etter den massive kostnaden han nå ha påført andre med sin gambling. Vel fortjent om han må sitte i en ettromsleilighet noen år for å tenke på hva han har gjort. Jo høyere man seiler jo mer har man å miste. Blir nok vanskelig å leve uten giga mansion på sørlandet og leiligheter på tjuvholmen ja. 

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at han drev i eget navn og ikke gjennom et selskap var sannsynligvis at skattesatsen er vesentlig lavere. Hvis du faktisk skal bruke pengene til noe må du betale skatt på utbytte oppå selskapsskatten om du driver gjennom AS. Hvis du driver i eget navn beskattes du løpende med samme sats som selskapsskatten, men uten utbytteskatt etterpå. Vi snakker 23 % kontra ~46 %.

Slipper man virkelig unna med kun kapitalskatt (~23%) når man driver med tradingvirksomhet i et omfang som han gjør? Skillet på hvorvidt han skal betale bare kapitalskatt eller full inntektsskatt (~50%) avgjøres vel av hvorvidt tradingen hans regnes som aktiv virksomhet eller passiv kapitalplassering. Jeg vet ikke hvor mange handler han utfører i løpet av et år men det virker meget pussig om skatteetaten ikke mener dette er aktiv virksomhet. Jeg har hørt om tradere som har måttet betale full inntektsskatt selv om de har et relativt lavt antall handler. Jeg ville heller tippet at han ikke tradet via et AS for å slippe å gi innsyn i regnskap osv.

Lenke til kommentar

Fortum må blø 200 mill for dette.... Gjett hvem som får regningen.

Jeg kan aldri tenke meg at en slik storfisk som Aas ikke har sikret noen verdier en eller annen plass i tilfelle uår. Så dum er han ikke. Han tradet vel ikke som ENK?

Du må gjerne gjette, men det er ikke norske strømkunder.

 

Han tradet som ENK. Alle verdiene ryker. Mulig kona eier noe, men virker som det er lite stuet vekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...