Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

nirolo: Så lenge han ikke tror verdien i et selskap synker når man tapper det for penger så er jo det nytteløst.

Han tror jo at selskapet gir penger til folk, og fortsatt innehar samme verdig. Det er sareptas krukke innen økonomi det. Penger blir til av ingenting. Egentlig litt fantastisk.

 

Om mange nok av aksjonærer eller potensielle aksjonærer mener det samme, så vil det jo bli riktig til en viss grad. Men slik er det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal begynne å kjøpe aksjer i et par norske selskaper (energi og fisk) hver måned i flere år fra nå av. Jeg har vært ute av aksjemarkedet for lenge. La inn ordrer i dag som jeg forhåpentligvis får fullført i morgen tidlig. Går for store stabile selskaper som betaler utbytte. Driter i at jeg tydeligvis må betale skatt på utbytte. ASK er den greieste måten å investere på for meg uansett.

 

Jeg er bare ute etter å slå inflasjonen med litt god margin.

 

Jeg hadde oppnådd det samme med IPS, men da kunne jeg ikke rørt pengene før jeg ble pensjonist og det er uaktuelt.

 

Har mistet troen på fond.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Driter i at jeg tydeligvis må betale skatt på utbytte. 

 

Så vidt jeg har forstått unngår du dette med Zero konto hos Nordnet (før du tar ut penger naturligvis):

 

 
Slik beskattes Investeringskonto Zero

 

Du kan selge verdipapirer, få renteinntekter og utbytte, uten at dette utløser skatt eller fradrag. Det er kun når du tar ut penger av kontoen at gevinst og tap kommer til beskatning

 

Lenke til kommentar

Jeg skal begynne å kjøpe aksjer i et par norske selskaper (energi og fisk) hver måned i flere år fra nå av. Jeg har vært ute av aksjemarkedet for lenge. La inn ordrer i dag som jeg forhåpentligvis får fullført i morgen tidlig. Går for store stabile selskaper som betaler utbytte. Driter i at jeg tydeligvis må betale skatt på utbytte. ASK er den greieste måten å investere på for meg uansett.

 

Jeg er bare ute etter å slå inflasjonen med litt god margin.

 

Jeg hadde oppnådd det samme med IPS, men da kunne jeg ikke rørt pengene før jeg ble pensjonist og det er uaktuelt.

 

Har mistet troen på fond.

Ren idioti å ikke investere i indeksfond isåfall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gitt at bedfiften har en forventet avkastning som er like bra som markedet er det bedre at de kjøper opp egne aksjer enn at de betaler utbytte. Det skyldes skatt. Når selskapet betaler utbytte foretas en transaksjon som kan beskattes. Enten er det kildeskatt, ubytteskatt (utenfor fritaksmetoden) eller løpende beskatning på persons hånd hvis aksjene holdes av en person direkte. Hadde samtlige selskaper i verden sluttet å betale utbytte ville det blitt mye spart skatt og derav mer penger til investorene. Dessverre er det endel som er meget opptatt av dividend yield.

 

Edit: Ser det er endel skriveleifer. Sånn blir det fort når en skriver på telefonen. Dere skjønner uansett hva jeg mener.

 

Edit: Jeg ser at Ziff har skrevet litt om skatt i USA. Ikke nok med at de har lav skatteprosent på utbytte, men de har ett stort hjemmemarked å investere i som da ikke vil være mulig å innføre kildeskatt på. De fleste amerikanerne betaler 15 % skatt på utbytte, og da sier det seg selv at det blir en helt annen vurdering enn for oss nordmenn som ligger på det dobbelte.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dere/Noen som har erfaring med utenlandske og billige nettmeglere som Interactive Brokers/DeGiro?

 

Hvordan funker det mtp på skatt? Er det på lik linje med nordnet's investeringskonto/zero/unit link osv. Hvor man handler uten løpende skatt i hele verden, men aksjene er eid av et fond hos nettmeglerene? Eller må man opprette AS for å kunne handle innen EØS.

 

Ønsker å handle i aksjer utenfor Norden (gjerne EØS og) til en billig penge, men all vinst går opp i spinninga om man ikke får utsatt skatt.

Lenke til kommentar

Microsoft leverer vel en del produkter?

 

Surface Book, Surface Laptop, Surface Studio og kom nylig ut med Surface Go?

 

De har også Office 365 som de selger mye av :)

Det er jo en veldig liten del av deres omsetning. Men hvis du snakker om digitale produkter har de mange produkter ja. Facebook og instagram leverer også et digitalt produkt sånn sett. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...