Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Han har bidratt mer til samfunnet enn hva du og hele familien din i flere generasjoner har gjort.

Og nå kan han kreve skattepengene han har betalt tilbake og har gått minus 1 milliard som andre må dekke... Hjelper ikke mye da at han har betalt tilsammen 150 mill i skatt til Grimstad kommune de siste 3 årene.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og nå kan han kreve skattepengene han har betalt tilbake og har gått minus 1 milliard som andre må dekke... Hjelper ikke mye da at han har betalt tilsammen 150 mill i skatt til Grimstad kommune de siste 3 årene.

Det er Nasdaq som har designet en børs hvor folk kan bli skyldig slike absurde beløp.

 

Ja, det vil til syvende og sist på en eller en annen måte ramme norske kunder siden ca 200 norske kraftselskaper deltar på børsen og er solidarisk ansvarlig for sikringsfondet, men jeg tipper deltakelsen på markedsplassen totalt sett har gitt større utbytte enn hva de nå må spytte inn i sikringsfondet.

Lenke til kommentar

Det er Nasdaq som har designet en børs hvor folk kan bli skyldig slike absurde beløp.

 

Ja, det vil til syvende og sist på en eller en annen måte ramme norske kunder siden ca 200 norske kraftselskaper deltar på børsen og er solidarisk ansvarlig for sikringsfondet, men jeg tipper deltakelsen på markedsplassen totalt sett har gitt større utbytte enn hva de nå må spytte inn i sikringsfondet.

Du mener at han har betalt mer enn 1 milliard i skattepenger? 

Lenke til kommentar

Jeg tenker kun på skattepenger. Og at det blir feil å kalle han snylter bare fordi han trader.

 

At det i det hele tatt finnes et kraftmarked er uansett Norge tjener mye penger på ettersom de fleste kraftselskapene i Norge er kommunale.

 

Så nei, jeg synes ikke snylter er rett ord her.

 

Det er nok av rikinger som gjør alt de kan for å snike seg unna skatten, men ikke denne karen.

Lenke til kommentar

Og nå kan han kreve skattepengene han har betalt tilbake og har gått minus 1 milliard som andre må dekke... Hjelper ikke mye da at han har betalt tilsammen 150 mill i skatt til Grimstad kommune de siste 3 årene.

Kan nok ikke kreve skattepengene tilbake nei. Men kan muligens la være å betale skatt om han tjener penger de neste årene.

 

Ikke for å hate, bare nysgjerrig. Men hva har han bidratt med? Sitter vel noen i andre enden og taper disse pengene han har tjent? Er det noe verdiskapende eller bare shuffling av penger?

Han har latt de industrielle aktørene i markedet (produsentene og storkonsumentene) fokusere på det de kan og gjøre investeringer på mer sikkert grunnlag ved å bidra til å gjøre det mulig å sikre strømpriser frem i tid.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Nei, overhodet ikke.

 

Men leste at Grimstad kommune alene hadde fått ca 140 millioner. I tillegg kommer skatt til staten og fylket.

 

Norge må ikke dekke en milliard til sikringsfondet.

Forskjell på staten og samfunnet dog som du nevnte. Samfunnet må dekke mye, som også inkluderer selskaper som ikke er styrt av staten. 

 

140 millioner er ikke mye når han har tjent over 3 milliarder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen forklare hvorfor det skal være mulig å spekulere slik på kraftmarkedet? Jeg regner med de hadde en god grunn til å starte et slikt system?

En tar en livsnødvendighet og gjør det mulig for spekulanter å tjene seg søkkrike på å tilføre null i samfunnsnytte. Alt for at Stoltenberg&Co skal få bli med på de feteste festene til EU og Merkel. Det er som om en skulle ta vann og prise det per liter og så la folk spekulere i tilgangen på vann. Direkte forkastelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

En tar en livsnødvendighet og gjør det mulig for spekulanter å tjene seg søkkrike på å tilføre null i samfunnsnytte. Alt for at Stoltenberg&Co skal få bli med på de feteste festene til EU og Merkel. Det er som om en skulle ta vann og prise det per liter og så la folk spekulere i tilgangen på vann. Direkte forkastelig.

Jeg skjønner du er forbannet, men det må være mer nyansert enn dette.

Lenke til kommentar

Han har bidratt mer til samfunnet enn hva du og hele familien din i flere generasjoner har gjort.

Nei det har han ikke. Han har bidratt til å påføre private og bedrifter urimelig høye levekostnader. Han har tatt penger for livsnødvendigheter og gjort dem urimelig og unødvendig dyre der en kunne investert i arbeidsgivende industri, og de private hadde hatt mer penger til å forbruke opp mot andre arbeidsskapende industrier. Aas og hans like er parasitter i samfunnet og fortjener fattigkassen som straff for sin kynisme og egoisme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke henvisningene i artikkelen. Det er ikke vist til noe grunnlag for å bruke tap oppstått i et skatteår til æ redusere inntekten i tidligere skatteår. Men jeg noterer at Gjems-Onstad mener dette er mulig, så det kan være jeg har misforstått noe.

 

Edit: ser ut som han kan tilbakeføre tap fra 2018 til ligningen for 2017 og 2016, jf skatteloven § 14-7.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det har han ikke. Han har bidratt til å påføre private og bedrifter urimelig høye levekostnader. Han har tatt penger for livsnødvendigheter og gjort dem urimelig og unødvendig dyre der en kunne investert i arbeidsgivende industri, og de private hadde hatt mer penger til å forbruke opp mot andre arbeidsskapende industrier. Aas og hans like er parasitter i samfunnet og fortjener fattigkassen som straff for sin kynisme og egoisme.

Ikke glem at han har tatt store inngrep i naturen for å bygge gigantvilla + et par 20-30 millioners leiligheter og investeringsprosjekter for rike i spania etc. Virkelig nyttig for samfunnet må jeg si. Og joda, han skaper arbeidsplasser med å kaste millionene på luksusen sin, men man kunne også skapt arbeidsplasser ved å bygge broer midt i havet. Man kan fint skape arbeidsplasser i noe som samfunnet faktisk tjener på. 

 

Jeg skjønner ikke henvisningene i artikkelen. Det er ikke vist til noe grunnlag for å bruke tap oppstått i et skatteår til æ redusere inntekten i tidligere skatteår. Men jeg noterer at Gjems-Onstad mener dette er mulig, så det kan være jeg har misforstått noe.

Jeg håper virkelig han tar feil ihvertfall. 

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Når man er så flink. Når man har tjent sånne sinnsyke summer.

 

Hvorfor går man all in på denne måten?

 

Eg tror de tenner på å få skryt. På å havne på listetoppen de alle tilsynelatende hater å havne på....

Jeg tror nok absolutt det. Det at han får så mye skryt og sikkert nyter godt av ryktet rundt i Grimstad har vel gjort at han ønsker å fortsette. Spesielt mtp. at kommunen har tjent mye på det og sikkert vært veldig snill med han når han har bygget sin enorme villa. 

 

Og når man tjener over 800 mill i løpet av et år på trading må man jo ta en ganske stor risiko for å greie dette. Og selv om man vinner 15 ganger på rad ved slike bets, så vil man tilslutt være uheldig og tape enormt. Han har nok blitt altfor vant til å ta enorm risiko og har hatt altfor god tro på seg selv. Som en rusa gambler som har rullet 10 ganger rett på roulette. 

 

Jeg synes det er helt sykt at man kan tjene 800 millioner og dermed ikke bestemme seg for å gi seg på toppen. Istedenfor går han bort og påfører et stort tap for samfunnet og mange andre. 

 

Det mest idiotiske er at det ikke har vært regler / limitasjoner for å hindre dette. Minner jo veldig om gamblingen vi så før finanskrisen. Men eneste bankene lærte av det er at de kan ha 8 år med gambling og tjene seg styrtrike, og når det tilslutt faller så vil staten og befolkningen baile dem ut. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...