Jump to content

Raspeball

Medlemmer
  • Content Count

    2031
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

730 :)

1 Follower

Profile Information

  • Kjønn
    Ikke oppgitt

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nå var det ikke jeg som begynte med reinkarnasjon, men kan se hvordan det fremstår slik pga. måten det ble sitert på. Når det er sagt, så er det jo som både du, og flere har vært inne på, at vitenskapsfolk i "gamle dager" ofte ble omtalt som naturfilosofer, uavhengig av hvilken vitenskap (etter dagens klassifisering, kjemi, fysikk, biologi, etc.) de beskjeftiget seg med. Fort å fortsette med Newton, så er det jo bare å se på den fulle tittelen på "Principia" for å ende opp med "naturfilosofi". Newton selv var jo forøvrig bevandret i den åndelige og metafysiske verdenen (ved siden av alkymien og alt det der), og betraktet feks. gravitasjonsteorien som en ren matematisk teori, som - i mangel av en bedre forklaring - var "gitt" av en høyere enhet. Det forandrer ikke nødvendigvis det vitenskapelige "heltebildet" av Newton - hans bidrag til vitenskapen og matematikken var, og er, enestående -, men det gir et innblikk i hvordan dagens vitenskap skiller seg markant fra den "klassiske" vitenskapsmannen (eller naturfilosofen).
  2. Fin trolling og alt det der, men du er litt for ordkåt til å fremstå som overbevisende crackpot.
  3. Hvordan kan du skrive "force/energy" som om det er samme konsept? I Newtonsk mekanikk (og i alle fall i følge Newton i "Principia", selv om det sjelden er det man mener) er ikke disse to samme konsept.
  4. Jeg likte ikke likningen. Hva er x, og hvorfor tar x verdien 1,1 under antagelsen at klimaendringene er menneskeskapt?
  5. Superb er vel egentlig bare listet opp fordi det er den eneste (?) modellen Skoda leverer som hybrid. Jeg _trenger_ vel antakelig ikke en stasjonsvogn slik som livssituasjonen er nå, men det er veldig kjekt å ha, spesielt der man kan legge ned seter. Octavia er definitivt med i vurderingen, men så langt har jeg kun sett på hybrid-modeller, da jeg ser fordeler med å feks kunne kjøre jobb-strekningen elektrisk. Jeg ser ikke for meg at jeg trenger ekstra motorkraft, og jeg har heller ikke et kjøremønster som tilsier at jeg trenger mye "ekstra" på den fronten. Når det er sagt, så er det du sier om komfort desto viktigere, og der virker jo Passaten å kunne by på litt. Når det er sagt, så har jeg kjørt litt Outlander hybrid i sommer. Helt på det jevne elektrisk rekkevidde, og en helt OK bil spør du meg. Men, det merkes at den er tung og høy.
  6. Jeg er på ingen måte sikker selv, og du har på mange måter et poeng. Når det er sagt, så er min erfaring at dieselen ikke "trives" så godt på vinteren, spesielt i perioder med mest småkjøring (typisk på hardeste vinteren, når det også er kaldest). Min nåværende Golf 1,6 TDI har ikke alltid vært med på notene i alle fall (men det er kanskje ikke det en nødvendigvis karakteriserer som en "god dieselmotor"?). Elektrisk utgår for øyeblikket, men om noen år vil jeg tro det er tilstrekkelig gode muligheter for lading rundt om kring.
  7. Takk for svar. Har erfaring med en e-Golf, så kjenner til en del av det du nevner.
  8. Det er jo lovende. Hvilken årsmodell har du? Ble fortalt av forhandler at det "lønner" seg å se etter modeller fom. 2018 for best elektrisk rekkevidde. Antar det handler om teknologi, sammen med målestandardene.
  9. Jeg stusser på å bytte ut den trofaste dieselen med en nyere hybrid-modell, men er usikker på hvilken hybridteknologi som har "mest for seg". Litt bakgrunnsinformasjon: Det er litt romslighet i budsjettet, men rundt 350k for noe brukt kan fungere som en slags grense. Når det gjelder nye biler har jeg ikke spesielt god oversikt over priser, men kan vurdere mye. Jeg bor i Finnmark. Avstander og temperaturer er deretter. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg kjører så veldig mye – de fleste turene er tur/retur jobb, som ikke er mer enn 40 km totalt. Når det er sagt, så er det avstander med en gang man «skal» noe. Eller, avstander er det jo overalt i dette landet, men det er relativt dårlig utbygget langs veiene, så det er ikke flust av infrastruktur mellom reisemålene. En ting er ferieturer på sommeren, men vinteren gjerne litt hardere enn sørpå. Snittemperaturen er godt under 0 fra oktober til april, og gjerne med kalde dager både før og etter det. Det er typisk også mye snø. For meg fremstår en hybridbil som en god løsning, da man kan kjøre kortere turer elektrisk. Ideelt sett, så hadde jeg kjøpt helelektrisk, men jeg vet ikke helt om det passer behovet ut over den daglige jobbpendlingen (argumenter gjerne mot). Spørsmålet som jeg står litt fast på, er om det er best å velge en plug-in-variant, eller en «vanlig» hybrid (slik som for eksempel Toyota har). Jeg har sett litt på noen modeller, men på langt nær fra alle merker (jeg har tatt utgangspunkt i de forhandlere som er i umiddelbar geografisk nærhet). Foreløpig har jeg konsentrert meg om følgende modeller (alle stasjonsvogner, siden det er det jeg har nå, og trives godt med det): Passat GTE (brukt) Toyota Corolla (ny) Skoda Superb (ny) For øyeblikket heller jeg mot Passat GTE, av den enkle grunn at det er en del biler tilgjengelig på bruktmarkedet, og jeg har veldig gode erfaringer med Møller lokalt. Et usikkerhetsmoment der (der jeg ikke har noe erfaring selv), er om batterikapasiteten kan være betydelig redusert om en bruktbil for eksempel har gått 50k? Uansett, hovedspørsmålet er vel egentlig om det har noe for seg å velge en ikke-ladbar hybridløsning ala Toyota (forbruk, vedlikehold, andre aspekter?) over en plug-in-løsning der jeg kan kjøre helelektrisk på strekningen hjem-jobb-hjem.
  10. Anser ikke denne tråden som en "tech-support"-tråd, men anser problemet som såpass lite at jeg prøver meg, selv om fasiten her sannsynligvis bare er å kjøpe en Xbox-kontroller. Er det noen her som har hatt hell med å bruke en Wii U Pro kontroller med Steam? Jeg bruker WiinuSoft-forken som "skal" fungere, men kontrollen gjenkjennes ikke i Steam.
  11. Du kan jo evt. se om du finner noen mastergrader som er skrevet på norsk (sikkert også "mangelvare", men finnes nok noen).
  12. Sannsynligvis er de meget bra, da Denon er et respektert merke når det kommer til AV. Når det er sagt, så gjelder det som Nizzen sier - de er ikke bra for deg dersom du ikke liker lydbildet, de er ukomfortable over dine ører/på ditt hode, eller ikke passer dine behov forøvrig. Derfor skal man ideelt sett prøvelytte hodetelefoner, i alle fall om man vurderer å legge ned sju løk.
  13. Apropos Seiko: Noen her som har en Astron? Finner de utrolig fascinerende, men det har alltid blitt med siklingen.
  14. 1/7 er ikke irrasjonALT (ja, det heter irrasjonale tall, ikke irrasjonelle), men har uendelig periodisk desimalutvikling i base 10 og base 6. Man kan alltid skifte base for å gjøre et poeng, men det er jo kanskje greit om vi forholder oss til samme base når vi argumenterer.
×
×
  • Create New...