Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Head Up Display og solbriller.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moderne biler har Head Up Display (HUD). Det er utrolig nyttig funksjon - kjekt å ha viktig informasjon spesielt i forbindelse med navigasjon i selve frontruten. Men så forsvinner hele HUD'en når man bruker polariserte solbriller. Jeg bruker briller ellers og trenger solbriller som går utenpå vanlige briller. Men jeg har foreløpig ikke klart å få tak i slike briller uten polarisering. Alle butikker jeg har vært innom har kun denne typen solbriller med polarisering. Det er jo merkelig. Med HUD i alle biler burde etterspørselen etter ikke-polariserte solbriller øke? 

Noen som har tips hvor kan kan få tak i noe slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kanskje avhengig av briller og bil. Eg bruker polariserte solbriller i Enyaq med HUD. Det blir litt mindre synleg, men framleis klart nok.

Skrevet
Zeph skrev (12 minutter siden):

Det er kanskje avhengig av briller og bil. Eg bruker polariserte solbriller i Enyaq med HUD. Det blir litt mindre synleg, men framleis klart nok.

Samme her. Polariserte briller i ID7, og ser HUD helt fint.

Skrevet (endret)
onkel_jon skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke skaffe solbriller med styrke?

Har tenkt på det, men jeg tar av solbrillene når solen forsvinner bak en sky eller jeg plutselig kjører i skyggen, og selvsagt i tunneler - så det vil bli veldig mye fomling mellom to briller.

Endret av Yessmann
  • Liker 1
Skrevet
Raspeball skrev (1 time siden):

Samme her. Polariserte briller i ID7, og ser HUD helt fint.

OK. Og hvordan er det mulig? Tar ikke polariserte solbriller bort all refleksjon, som jo HUD er? Eller er lysstyrken på din HUD så kraftig at den skinner litt igjennom? Men er svakere, vil jeg tro?

Skrevet

Når jeg benytter solbriller kan jeg se hud om jeg snur hodet, antar det har med polarisering å gjøre, hvilken retning polarisering skjer?

Skrevet
onkel_jon skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke skaffe solbriller med styrke?

Å bytte briller ved tuneller eller tilsvarende kan være upraktisk. Men, er ikke umulig.

Det finnes briller som har solbrille funksjon i sollys. Inne i bilen kommer ikke lyset som aktiver solbrille funksjon igjennom. Jeg har slike briller, benytter ekstra solbrille utenpå i bilen.

Skrevet
toralfb skrev (4 minutter siden):

Når jeg benytter solbriller kan jeg se hud om jeg snur hodet, antar det har med polarisering å gjøre, hvilken retning polarisering skjer?

Jada, kan vippe på hodet, men det gidder jeg ikke å holde på med. Var på lengre kjøretur for et par uker siden. For å se navigasjonsanvisningene foretrakk jeg å se over solbrillene.

Skrevet
toralfb skrev (1 minutt siden):

Å bytte briller ved tuneller eller tilsvarende kan være upraktisk. Men, er ikke umulig.

Det finnes briller som har solbrille funksjon i sollys. Inne i bilen kommer ikke lyset som aktiver solbrille funksjon igjennom. Jeg har slike briller, benytter ekstra solbrille utenpå i bilen.

Fargeskiftende glass, ja. Har hatt slike og likte det ikke. De blir som du sier, ikke mørke nok i bil. Når du da bruker solbriller utenpå, er du jo akkurat like langt mht. HUD.

Skrevet (endret)
Yessmann skrev (21 minutter siden):

OK. Og hvordan er det mulig? Tar ikke polariserte solbriller bort all refleksjon, som jo HUD er? Eller er lysstyrken på din HUD så kraftig at den skinner litt igjennom? Men er svakere, vil jeg tro?

Det stemmer at solbriller stort sett er polarisert for å blokkere refleksjoner. Når det er sagt så finnes det jo løsninger på dette, og det handler jo enkelt sagt (det er ikke dermed enkelt gjort) om å polarisere lyset fra HUD-enheten i en orientering som ikke sammenfaller med polariseringsfilteret (stort sett lineært?) i solbrillene. Husker ikke i farta om det var Kia eller et annet merke, men de gjorde (gjør?) nettopp dette med HUD i bilene sine. Om det er dette som er tilfelle i min bil, eller om det er noe annet på gang, veit jeg ikke. Jeg har kjørt med flere ulike polariserte solbriller, og selv om jeg ikke ser HUD-en like klart som uten briller, så er det ikke noe problem for meg å se.

Endret av Raspeball

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...