Cascada81 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden skaftetryne32 skrev (37 minutter siden): Hva med seksualundervisning er det en dom for det? For jeg er enig når det kommer til rle, det er et fag som ikke hører hjemme i norsk skole, og det er det en grunn til, vi har absolutt ingen nytte av det, og vi trenger ikke ett fag for religiøs indoktrinering, det samme kan en ikke si om seksualundervisningen som er veldig viktig, og den undervisningen vi trenger om religion hører hjemme i samfunnsfag, som deler av seksualundervisningen også gjør. Du har fremdeles ingen dokumentasjon for dine påstander om brudd på menneskerettigheter. Om du mener skole for umyndige i sin helhet er brudd på menneskerettighetene så tror jeg du er veldig alene om det. Skole er en rett og plikt, men undervisningen skal være objektiv, kritisk og pluralistisk. Jeg har enda til gode å oppleve at noen som forsvarer Pride i skolen, er kritiske til Pride og koblingen til Foreningen Fri. Udir har gått ut og sagt at elever har fritaksrett for bestemte aktiviteter, herunder dersom skolen arrangerer Pride-parade, inviterer ekstern foredragsholder (tea-spoon-varsel: de mener neppe en hvilken som helst ekstern foredragsholder, men er en uttalelse i forbindelse med Pride og fritak) eller markerer flaggheising. Jeg kan helt sikkert finne nettsteder for det, men det har ligget åpen ute, blant annet på ulike nyhetssider. Eksempel på dom hvor Norge er dømt for å krenke foreldres rett til å sikre undervisning i tråd med egen religiøs og filosofisk overbevisning er Folgerø m. fl. mot Norge fra 2007. Ifølge dommen gav ikke fritaksordningen tilstrekkelig beskyttelse for foreldre og elever med andre livssyn [enn kristendommen], og undervisningen framsto ikke i tilstrekkelig grad som objektiv, kritisk og pluralistisk.
fredrik2 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 8 hours ago, DukeNukem3d said: Av og til går ting hus forbi en, det kan faktisk skje. Ingen grunn til å anta at folk ignorerer det med vilje, om du ønsker debatt om den stygge saken i Stavanger så kan du jo bare selv ta initiativ til det. Jeg har ingen problem med å ta avstand til den. Å forvente at folk skal følge med på Konservativt er kanskje også å dra det litt langt. Det var också diskussioner om den saken på forumet i noen av trådarna.
Cyrio Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden skaftetryne32 skrev (57 minutter siden): Hva med seksualundervisning er det en dom for det? For jeg er enig når det kommer til rle, det er et fag som ikke hører hjemme i norsk skole, og det er det en grunn til, vi har absolutt ingen nytte av det, og vi trenger ikke ett fag for religiøs indoktrinering, det samme kan en ikke si om seksualundervisningen som er veldig viktig, og den undervisningen vi trenger om religion hører hjemme i samfunnsfag, som deler av seksualundervisningen også gjør. Hadde lett doblet antall RLE-timer på skolen mot at de fjernet pride om det var opp til meg. E'en i RLE står jo tross alt for etikk, så sånn sett kunne man hatt en egen modul om pride på lik linje som man går gjennom andre ting. Men da med fokus på det etiske, hvor man forklarer hvordan skeive ble behandlet før i tiden, hvorfor det er dumt å være dust med de som er annerledes osv. Hadde vært et knallgodt alternativ til den "religiøse ideologiske indoktrineringen" som det har utviklet seg til nå hvor hovedbudskapet er "enten støtter du saken, eller så er du bigot/incel" Pride har vel/burde vel ikke ha noe med seksualundervisning å gjøre da det så vidt jeg har forstått handler om rettigheter fremfor sex.. Heldigvis har det roet seg litt på den kommersielle pride-støtten som diverse HR/PR-avdelinger har tvunget firmaene sine til å markere åpenlyst de siste årene. Forhåpentligvis følger det offentlige etter når man ser at interessen ikke lenger er tilstede slik at Pride kan leve litt mer organisk. Mistenker at jeg kunne stilt meg mer bak den gjengen da, men slik det er nå blir det som nevnt bare fjasete.
skaftetryne32 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Cascada81 skrev (24 minutter siden): Skole er en rett og plikt, men undervisningen skal være objektiv, kritisk og pluralistisk. Jeg har enda til gode å oppleve at noen som forsvarer Pride i skolen, er kritiske til Pride og koblingen til Foreningen Fri. Det er mye mulig det er noe å være kritisk til, men om det er det er det mye mulig det man faktisk bør være kritisk til drukner i løgnene. Cascada81 skrev (26 minutter siden): Udir har gått ut og sagt at elever har fritaksrett for bestemte aktiviteter, herunder dersom skolen arrangerer Pride-parade, inviterer ekstern foredragsholder (tea-spoon-varsel: de mener neppe en hvilken som helst ekstern foredragsholder, men er en uttalelse i forbindelse med Pride og fritak) eller markerer flaggheising. Jeg kan helt sikkert finne nettsteder for det, men det har ligget åpen ute, blant annet på ulike nyhetssider. Ja jeg vet, jeg sa jo det, det er så vidt jeg vet ingen tvang til å være med på noen aktiviteter, men det oppfordres til det, 17 mai feiring med barnetog er ikke påtvunget det heller. Så hvor er menneskerettighetsbruddene? Cascada81 skrev (28 minutter siden): Eksempel på dom hvor Norge er dømt for å krenke foreldres rett til å sikre undervisning i tråd med egen religiøs og filosofisk overbevisning er Folgerø m. fl. mot Norge fra 2007. Ifølge dommen gav ikke fritaksordningen tilstrekkelig beskyttelse for foreldre og elever med andre livssyn [enn kristendommen], og undervisningen framsto ikke i tilstrekkelig grad som objektiv, kritisk og pluralistisk. Som sagt vi trenger ikke den dritten uansett. 3 1
skaftetryne32 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Cyrio skrev (12 minutter siden): Hadde lett doblet antall RLE-timer på skolen mot at de fjernet pride om det var opp til meg. Lære om religion og etikk kan vi ta i andre fag som samfunnsfag og historie mener nå jeg, det problematiske med rle før i det minste var forkynninga, jeg regner med at den er borte, nå er det sånn at det ikke er noe pride på skole, det er undervisning, så det ordner seg. Cyrio skrev (15 minutter siden): så sånn sett kunne man hatt en egen modul om pride på lik linje som man går gjennom andre ting. Men da med fokus på det etiske, hvor man forklarer hvordan skeive ble behandlet før i tiden, hvorfor det er dumt å være dust med de som er annerledes osv. Hadde vært et knallgodt alternativ til den "religiøse ideologiske indoktrineringen" som det har utviklet seg til nå hvor hovedbudskapet er "enten støtter du saken, eller så er du bigot/incel" Fremdeles også, vi kan ikke late som om den behandlingen som lgbtq historisk sett er blitt utsatt for er helt over for det er den bare ikke, og det er også grunnen til at vi har disse enorme holdnings endrende kampanjene, som faktisk funket også, helt til hat kampanjer fra russiske og amerikanske troll fabrikker endret på det. Og jeg lover deg det er ikke så svart\hvit denne undervisningen som du fremstiller det ikke i en norsk skole. 3 1
Ole-Br Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Vokteren skrev (16 timer siden): Å krenke noe hellig og provosere frem en reaksjon på dette kan neppe sammenlignes med Pride i barneskolen. Hvordan ville du likt at noen pisset på eller spyttet på gravsteinen til ditt barn ? Pride i barneskolen kan heller sammenlignes med et evt. krav fra et mindretall fremmedkulturelle i en barneskoleklasse om at alle skulle feiret id, gjennomført faste eller praktisert omskjæring av religiøs årsak. Klart det kan det, hvis ditt prinsipp handler om å nedskalere det som provoserer konflikt. Utifra din logikk om at hærverk, brenne flagg og terrorisere nabolaget er en reaksjon i en slags jevnbyrdig interessekamp, når det foregående bare har vært å henge opp et flagg, så kan jeg likegodt spørre hva ungen gjorde for å bli spytta på i ansiktet. Det er absurd, men det går likefullt innunder din egen apologetiske logikk, hvis du hadde latt være å være selektiv. Finnes det en ekte unge du refererer til som har fått grava si eller ansiktet sitt spytta på eller er det en oppdiktet historie for anledningen? Og hva har dette med saken å gjøre? Det er lov å holde seg til saken. Du trenger ikke å spørre noen om hvordan "de ville likt" at noen pisset på eller spyttet på gravsteinen til ungen deres. Det er bare støy. 4
leticia Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden vortex skrev (11 timer siden): Om du leser hva jeg quotet så, hva er problemet med å drikke alkohol? At noen få skal lage bråk på byen 17 mai betyr ikke at vi trenger å avskaffe nasjonaldagen. Det er fyll og slossing resten av året også. Jeg bare dro en kjapp sammenligning at de homofile og resten av folket som ferier pride ikke er er mors beste barn de heller Hva er poenget med en slik sammenligning? Folk er bare folk uansett. Det betyr ikke at de skal ha mindre rettigheter og muligheter i samfunnet, at de skal bli forfulgt, mobbet og utsatt for vold / kriminalitet. 3 1
Atib Azzad Skrevet 44 minutter siden Skrevet 44 minutter siden Dersom aksepten av skeive avhenger av at samtlige i denne gruppen holder seg innen en eller annen arbitrær grense, så er det jo ikke aksept av skeive, men et forsøk på å utøve kontroll med toleranse som belønning. Jeg skriver samtlige, da denne aksepten for hele gruppen ser ut til å kunne trekkes tilbake dersom individer i gruppen har kledd seg for vågalt, ropt for høyt, eller feiret for lenge. 1 1
Vokteren Skrevet 36 minutter siden Forfatter Skrevet 36 minutter siden Ole-Br skrev (35 minutter siden): Det er lov å holde seg til saken. Du trenger ikke å spørre noen om hvordan "de ville likt" at noen pisset på eller spyttet på gravsteinen til ungen deres. Det er bare støy. Nå var det faktisk du som tok inn «støy» som feks Muhammedtegninger i denne tråden…
vortex Skrevet 29 minutter siden Skrevet 29 minutter siden 28 minutes ago, leticia said: Hva er poenget med en slik sammenligning? Folk er bare folk uansett. Det betyr ikke at de skal ha mindre rettigheter og muligheter i samfunnet, at de skal bli forfulgt, mobbet og utsatt for vold / kriminalitet. Forfulgt og utsatt for mobbing og vold blir vanlige folk også, det er ikke noe unikt. Det unike her er at Pride legger krav på en hel måned i året, så skrikes det høyt når noen er uenige. Akkurat som om det er lagt opp til at akkurat det skal skje. Hadde vi hatt fokus på Høyre orienterte velgere 1 måned i året å feiret "Høyre" ville det blitt like mye oppstandelse i samfunnet, bare som et eksempel 1
Vokteren Skrevet 23 minutter siden Forfatter Skrevet 23 minutter siden vortex skrev (2 minutter siden): Forfulgt og utsatt for mobbing og vold blir vanlige folk også, det er ikke noe unikt. Det unike her er at Pride legger krav på en hel måned i året, så skrikes det høyt når noen er uenige. Akkurat som om det er lagt opp til at akkurat det skal skje. Hadde vi hatt fokus på Høyre orienterte velgere 1 måned i året å feiret "Høyre" ville det blitt like mye oppstandelse i samfunnet, bare som et eksempel Hvis Pride hadde blitt sidestilt med andre viktige merkedager, ville mange flere vært positive. https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_FN-dager
Snikpellik Skrevet 19 minutter siden Skrevet 19 minutter siden (endret) vortex skrev (15 minutter siden): Hadde vi hatt fokus på Høyre orienterte velgere 1 måned i året å feiret "Høyre" ville det blitt like mye oppstandelse i samfunnet, bare som et eksempel Det er det da vel bare å gjøre? Pride er forøvrig fullt av høyre-orienterte velgere og politikere. Partiene Venstre, Høyre, Krf og Frp deltar i paradene over hele landet og alle disse partiene støtter pride. Frp og FpU pleier å ha en ålreit flåte i paraden i Oslo. Endret 13 minutter siden av Snikpellik 1
skaftetryne32 Skrevet 5 minutter siden Skrevet 5 minutter siden vortex skrev (16 minutter siden): Det unike her er at Pride legger krav på en hel måned i året, Og hvilken praktisk effekt har egentlig det? Svaret er vel at noen i pride organisasjonen kaller dette pride måneden, men du kan godt kalle det juni eller noe annet, det er ingen tvungen deltakelse, det er ikke sånn at dette er deres måned og ingen andre kan arrangere aktiviteter, i praksis legger de ikke krav på noe som helst. vortex skrev (20 minutter siden): så skrikes det høyt når noen er uenige. Akkurat som om det er lagt opp til at akkurat det skal skje. Det skrikes høyt uansett, hvorfor skal ikke de uenige få lov til skrike høyt også? Spesielt når de som skriker mot pride gjerne skriker usannheter, som at pride er en slags pedofili greie, det er mange som faktisk skriker det temmelig høyt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå