Vokteren Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden (endret) Red Frostraven skrev (13 minutter siden): Av land vi tar i mot asylinnvandring fra er graden av utenforskap og kriminalitet versus kvalitet og lengde på skolegang de hadde i hjemlandet faktoren som forklarer forskjellen som ikke forklares av sosial status kjønn og alder. Toleranse for mennesker som er annerledes er også noe som mangler i større grad, desto lavere kvalitet på utdannelsen. Man lærer ikke noe særlig om folkevandringstid, religionskriger og konsekvenser av disse i grunnskolen. Heller ikke noe særlig om makropoiitlkk, realpolitikk, idehistorie og store sammenhenger. På det utdanningsnivået handler det mest om naiv idealisme. Denne kompetansen kommer med høyere utdanning og erfaring. Endret 2 timer siden av Vokteren
Red Frostraven Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Vokteren skrev (6 minutter siden): Man lærer ikke noe særlig om folkevandringstid, religionskriger og konsekvenser av disse i grunnskolen. Heller ikke noe særlig om makropoiitlkk, realpolitikk, idehistorie og store sammenhenger. Denne kompetansen kommer med høyere utdanning og erfaring. Derav den høye støtten til FrP blant dem med ungdomsskole som høyeste fullførte utdannelse, mens høyere utdannelse er som vaksine mot å ta FrP seriøst. Tipper det å være for/mot pride følger opplært evne til kildekritikk i lignende grad. Endret 2 timer siden av Red Frostraven 4
Vokteren Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden Red Frostraven skrev (8 minutter siden): Derav den høye støtten til FrP blant dem med ungdomsskole som høyeste fullførte utdannelse, mens høyere utdannelse er som vaksine mot å ta FrP seriøst. Tipper det å være for/mot pride følger opplært evne til kildekritikk i lignende grad. Fenomenet er ikke begrenset til Norge og utdnningsnivå. Den politiske dreiningen i hele den vestlige verden må oppfattes som en motreaksjon mot overdreven idealisme og naiv nedbygging av normer. 2
Subara Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Vokteren skrev (1 minutt siden): Godt at noen institusjoner er konsekvente når det kommer til politiske og kontroversielle standpunkter. Hvis alle åpnet opp, måtte man feiret alle merkedager og da hadde kalenderen blitt overfylt. https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_FN-dager Fra 2021 har det blitt mer mangfold i flaggbruken i følge lenken under. Etter frigjøringen i 1945 var nok flaggstangen "en hellig ku" og kun forbeholdt det norske flagget, noe som begynner å bli veldig lenge siden. Generasjonen som opplevde okkupasjonen har snart gått bort. I 2021: https://www.politiforum.no/pride/regnbueflagget-til-topps-hos-pst-for-forste-gang/215468 Etter lovendringen 4. juni ble det lov å flagge fra kommunale bygg med andre flagg enn det norske flagget, det samiske flagget eller kommune- og fylkestingsflagg, hvis det skjer i forbindelse med arrangement, markering eller merkedag av allmenn interesse. Interessant å lese hva rektoren sier på Kistelig Gymnasium og grunnen til ikke å flagge med regnbueflagget. Det kristne (politiske) mangfoldet er viktigere for dem enn toleransen for kjønnsmangfold og retten til å være den man er og elske den man vil. En del kristne mener at legning i stor grad er et valg og ikke biologisk betinget. Og at man bør avstå fra seksualitet hvis man ikke er tiltrukket av det motsatte kjønn. Ellers virker den norske kirke en god del mer tolerant enn denne skolen. I hvert fall i Oslo: https://www.kirken.no/nb-NO/om-kirken/diakoni-og-samfunnsansvar/lhbt-i-den-norske-kirke/ I Den norske kirke er det rom for deg, uansett kjønn og seksualitet. Slik har det ikke alltid vært. Her kan du lese mer om hva du kan forvente i kirken, og om prosessen mot en mer åpen kirke. https://www.kirken.no/globalassets/fellesrad/oslo/menigheter/boler/tekst/regnbueflaggets historie.pdf På grunn av terroren mot Pride i 2022 har det blitt enda viktigere å markere hvor man står i spørsmålet. https://lille.snl.no/Terrorangrepet_i_Oslo_25._juni_2022 Mens sadomasochisme og organisasjonen Fri holder en del tilbake. 2 2
Red Frostraven Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Vokteren skrev (18 minutter siden): Fenomenet er ikke begrenset til Norge og utdnningsnivå. Den politiske dreiningen i hele den vestlige verden må oppfattes som en motreaksjon mot overdreven idealisme og naiv nedbygging av normer. ... Må den det..? Når vi bokstavelig talt har kvitteringene på de holdningsskapende kampanjene som folk har falt for og vet hvilke organisasjoner som har betalt for disse, om agendaen deres -- og på den andre siden, fakta om virkeligheten som ikke støtter disse forestillingene? Jeg postet en kilde på dette på forrige side -- propaganda som er kjørt kampanjer på her i Norge også, via blant annet Konservativ.no, og sikkert document et al, men også pro-russiske kilder som Steigan. A new report reveals how groups critical of so-called gender ideology across Europe raised $1.18 billion to target abortion, sex education and LGBTQ+ rights. (...) Who’s funding the anti-gender backlash? Total annual anti-gender funding in Europe increased steadily to $271 million in 2022, up from $220 million in 2019, according to the EPF report. “From Moscow to Washington, Brussels to Budapest, money is doing the heavy lifting in reshaping laws, policies, and public norms around gender, sexuality, and reproductive rights,” it notes. The sources of that funding, however, have shifted over time. Wealthy American conservatives and Russian oligarchs previously spent the bulk of the money on anti-gender advocacy in Europe. Today, 73% of the overall cash pot comes from EU donors, with Hungary, France, and Poland standing out as the countries with the largest funders. https://www.theparliamentmagazine.eu/news/article/inside-europes-billioneuro-antigender-movement Det er ingen relevante fagmiljøer som står bak disse holdningene som nærmest ordrett gjengis her på forumet -- som blant annet forestillinger om kjønnsideologi -- for å si det mildt. De norske kampanjene drukner dog i støyen fra de engelskspråklige -- som igjen gjengis på norsk av anti-intellektuelle aktører som Asbjørn Ness, og andre Usual Suspects fra høyrepopulismen. Endret 1 time siden av Red Frostraven 1 3
Subara Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden https://www.ao.no/nabolaget-er-rystet-etter-hendelsen-skummelt-at-det-skjer-i-vart-nabolag/s/5-128-1330669 Nabolaget er rystet etter hendelsen: – Skummelt at det skjer i vårt nabolag Lørdag kveld ble det litt mindre farger i nabolaget på Ensjø. En person skal ha revet ned og satt fyr på Pride-flagget som har svaiet i skolegården ved Fyrstikkalleen Skole. Dette skaper reaksjoner blant naboene. Spoiler – Det er kjempe trist og synd at et flagg som bare betyr kjærlighet blir revet ned. Det er skummelt at det skjer i vårt nabolag, sier styreleder i Sameiet Malerhaugkvartalet, Rune Berge, til Avisa Oslo. Han har anmeldt saken til politiet. – En ting er å rive ned, men å sette fyr på i tillegg, det er ekkelt, understreker Berge. Kan ha brukt stige Flere skal ha vært vitne til hendelsen som fant sted lørdag kveld. – En mann la det på bakken i bakgården vår, tente fyr på det og løp av gårde. En annen beboer fikk raskt slukket brannen, sier Berge. Han forteller at det ikke er første gangen Pride-flagget ved skolen har blitt harselert med, men at de i år hadde forsøkt å plassere festet til flagget lenger opp for å avverge. Uten hell. Rektor ved F21 skole, Marianne Dahl fikk høre om hendelsen samme dag. – Jeg synes det først og fremst er trist. Vi jobber mye med våre elever for å lære dem at inkludering, mangfold og toleranse er viktige verdier. For oss i Osloskolen representerer flagget nettopp disse verdiene, sier hun til Avisa Oslo. Videre forteller hun at flagget er spessielt viktig for de mange unge som kan kjenne på en annerledeshet. – Det er leit at de som er uenige ikke kan ytre seg på en ordentlig måte rundt det, sier Dahl. Oppfordrer til flagging Styreleder i nabolaget ønsker nå å snu hendelsen til noe positivt. – Vi har oppfordret alle i nabolaget vårt til å flagge fra balkongene sine i protest, sier Berge. Til tross for at debatten kommer opp hvert år og at regnbueflaggene ofte ikke får henge i fred, forteller Berge at det føles annerledes når det er tett på. – Det er per definisjon hatkriminalitet, avslutter han. 2 2 1
Atib Azzad Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden On 6/4/2026 at 3:14 PM, Stoddart said: Skal sies at jeg aldri har gått i, eller sett på paraden (med unntak av det ene året jeg så på VG sitt statiske kamera som livesendte paraden, for å se hvor mye fetish og lettkledde paroler det var. Endte på litt over 3 minutter av drøyt 70 minutter lang parade eller noe sånn). Men... Som en såkalt "straight acting", bilsportfanatiker, som lever for ting på 4 hjul som sier vroom, som ingen gjetter at er homo... så har jeg virkelig aldri tenkt at paraden og alt rundt er noe for meg. For all del, jeg er glad i farger. Heller en rød t-skjorte enn svart, og oransje sko istedenfor grå, men det stereotypiske rundt paraden og pride park er ikke helt meg for å si det mildt. Så var det ett år jeg jobbet i Oslo på selveste parade-dagen. Så jeg tenkte at jeg kunne jo likegreit bare stikke innom pride park for å se hva greia var når jeg jo først var i Oslo sentrum den dagen. Da forstod jeg plutselig mye mer. Altså, jeg har akkurat like lite interesse for drag-artister, sceneshowene, stands med lær og alt sånt, det endret seg ikke. Men for første gang i mitt da nesten 30 år lange liv, så snudde jeg meg rundt, så på folkene, og så veldig mange damer som holdt hender med damer, menn som holdt hender med menn, og likekjønnede kjærestepar som holdt rundt hverandre på samme måte som heterofile gjør når man sitter i park eller lignende. For første gang i livet så følte jeg meg som "normalen". Det var en helt surrealstisk følelse, og noe jeg i praksis kun kan få opplevd noen timer på en bestemt dag hvert år. Da handlet det plutselig ikke om en at man "desperat trenger en bekreftelse på hvem man er eller utgir seg for å være". Jeg tenkte, og tenker fortsatt om det er sånn det føles å være heterofil når man går rundt med sin bedre halvdel. Det er noen utrolig behagelige timer i året. Takk for et godt innlegg. Tenker det er litt symptomatisk for tråden at det ignoreres (med unntak av Bjerknez som ikke lykkes med å få med seg innholdet i teksten). Tenk så positivt om disse som bruker så mye tid på å ikke være mot homofile -men sitere forestillinger som vokser ut av en massiv desinformasjonakampanje sponset av kristennasjonalister, fracking-milliardærer, russiske oligarker osv. Heller kunne sette av all den tiden de brukte på dette, på å forsøke å forstå hvor stressende det kan være å hele tiden leses som en representant for en gruppe snarere enn et individ, når en risikerer at ens handlinger skal tas til inntekt for hele gruppen, og motsatt; at gruppens påståtte verdier, meninger, holdninger, kultur, dyttes på deg i det øyeblikket en knyttes til gruppen. Kort sagt; alle disse assosiasjonene som kommer med at gruppen holdes utenfor det normale. Det er jo først og fremst følelser som risikerer å internaliseres, og dermed en opplevelse som er vanskelig å kommunisere til andre som ikke kjenner på dette utenforskapet. Jeg prøver ikke med dette påstå at jeg har utfyllende innsikt i din eller andres situasjon (eller at det går ann), bare synes det er noe meningsløst over å bruke masse tid på å gjenta de samme forslitte anti-pride-snakkepunktene år etter år, fremfor å bruke anledningen til å inngå med fks. ditt innlegg, som deler av innsikt og levd opplevelse. Men ja, dette er bare en langtekkelig måte å gi deg kudos for et godt innlegg. 2 1
Cascada81 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden leticia skrev (1 time siden): Jeg gidder ikke slike tåpelige sammenligninger. Er ikke interessert i en samtale med deg. Det holder lenge nok å se hvordan du ordlegger deg om Pride til at dette ikke er noe jeg gidder stikke hodet oppi. Jeg innrømmer dog gjerne at jeg ikke har toleranse for intoleranse som har med andre menneskers menneskerettigheter å gjøre. Det virker som at jeg traff en nerve, men der jo opp til deg om du vil delta i diskusjonen eller ikke. Når du kritiserer meg for mine synspunkter om Pride, er det slik at Pride skal være hevet over enhver kritikk? Jeg vet ikke om det er bare jeg som ser det paradoksale i din uttalelse om egen toleranse. Påtvungen deltakelse i Pride-aktiviteter i skolen ER brudd på menneskerettighetene. Pride er ikke lik menneskerettigheter, men en politisk/ ideologisk bevegelse hvis ulike politiske fraksjoner i samfunnet er uenig om hva de står for. Udir og kunnskapsministeren har fått kalde føtter og snudd i fritaksspørsmålet, ikke fordi de har endret mening om Pride, men fordi noen må ha hvisket dem noe i øret. 2
skaftetryne32 Skrevet 50 minutter siden Skrevet 50 minutter siden Cascada81 skrev (Akkurat nå): Påtvungen deltakelse i Pride-aktiviteter i skolen ER brudd på menneskerettighetene. Nei det er det virkelig ikke, da kan man si det samme om gymnastikk eller hvilket som helst fag, og påtvungen deltakelse i gymnastikk er ikke brudd på menneskerettigheter, du kan vel ikke seriøst mene det? Opplæring om mangfold er integrert i det samfunns mandat som en norsk skole skal oppfylle, du kan godt kalle det tvang, men det er bare hva skole er for barn, vi kunne ikke bare velge å flykte til skogs for fiske avslapning når jeg var ung heller, det ble bråk av den slags oppførsel, vi ble blant annet tvunget til å sitte å høre på en sadistisk kristendoms lærer drita full på makt skrike om synder og om jesus, men det var selvfølgelig ikke brudd på menneskerettigheter det heller, det var bare en meningsløs bruk av min tid. 3
Ytringer Skrevet 41 minutter siden Skrevet 41 minutter siden Det er de færreste som har noe imot at homofile har sin festival eller noen dager eller hva det måtte være. Det vi reagerer på er det voldsomme omfanget det får. Alle skal være med, og hvis du ikke er med oss er du mot oss. Nå er det jo opptog i hver annenhver bygd og småby i landet. Det er flere hundre som går i tog i ellevill begeistring (for hva?) et sted der det bor et ensifret antall homofile. 3 1
Snikpellik Skrevet 31 minutter siden Skrevet 31 minutter siden Cascada81 skrev (28 minutter siden): Påtvungen deltakelse i Pride-aktiviteter i skolen ER brudd på menneskerettighetene Det er absolutt ingenting som tyder på at det er det. EMD har tidligere fastslått at offentlig utdanning som er objektiv, kritisk og pluralistisk i sin formidling ikke strider mot barns og foreldrenes rett til tros- og livssynsfrihet, og dermed ikke bryter menneskerettighetene. https://www.tv2.no/nyheter/skal-heise-regnbueflagg-en-dag-i-juni-har-fatt-advokat-pa-nakken/18880058/ 3
skaftetryne32 Skrevet 27 minutter siden Skrevet 27 minutter siden Ytringer skrev (7 minutter siden): Det vi reagerer på er det voldsomme omfanget det får. Alle skal være med, og hvis du ikke er med oss er du mot oss. Altså du trenger jo ikke være med, da er ikke omfanget et problem, om du vil være med så er det helt greit det også jeg har aldri vært i en parade, og ingen har sagt at jeg er i mot lgbtq. Ytringer skrev (8 minutter siden): Nå er det jo opptog i hver annenhver bygd og småby i landet. Det er flere hundre som går i tog i ellevill begeistring (for hva?) et sted der det bor et ensifret antall homofile. Er dette engang sant, eller er det nok en overdrivelse? Og om det er sant det du sier, og flere hundre går i tog selv om det ikke er mer enn ett ensifret antall viser ikke det at absolutt alle er med på festen? Det er jo et helt sinnssykt oppmøte du skisserer her, ett så stort oppmøte på et så lite sted viser jo at det er ekstremt ønsket. 3
Neptun1 Skrevet 25 minutter siden Skrevet 25 minutter siden Støtter homofile transer? Legning og kjønnsidentitet er to vidt forskjellige ting. Transer (menn) som bl.a. vil inn på damedo og denge kvinner i idrett har jeg ingenting til overs for. Håper homofile mener det samme. 1
Atib Azzad Skrevet 21 minutter siden Skrevet 21 minutter siden 1 minute ago, Neptun1 said: Støtter homofile transer? Legning og kjønnsidentitet er to vidt forskjellige ting. Transer (menn) som bl.a. vil inn på damedo og denge kvinner i idrett har jeg ingenting til overs for. Håper homofile mener det samme. Homofile er ikke en ensrettet gruppe. Transpersoner er ikke bare menn. Dersom toalettbesøket eller idrettsdeltagelsen har andre motivasjoner enn å gjøre sitt fornødne eller delta på idrett, ligger kritikken ett annet sted enn deres kjønnsidentitet.
Sjørøver Skrevet 21 minutter siden Skrevet 21 minutter siden Det morsomme er at de største vokterene for pride også er de som er mest for innvandring fra MENA land. En total krasj med andre ord. 1
skaftetryne32 Skrevet 19 minutter siden Skrevet 19 minutter siden Sjørøver skrev (1 minutt siden): Det morsomme er at de største vokterene for pride også er de som er mest for innvandring fra MENA land. En total krasj med andre ord. Har du dokumentasjon for den påstanden? 1
fredrik2 Skrevet 15 minutter siden Skrevet 15 minutter siden 5 hours ago, DukeNukem3d said: Å ja, det er fra Jonas Bals folk henter retorikken. Har lest ordrett det samme her inne. Eventuelt, kanskje Jonas er med oss her inne 🤭 Det der med att det bara finns två køn som man hør om hela tiden er rätt speciellt. Biologer sier att det bara finns två kön. Sen kommer noen och sier att kön (gender, könsroller eller vad de nu menar) er på ett spektrum. Vilket ju stämmer på en måte. Folk er forskjelliga. Sen tar noen upp dsd:er som biologiskt är två kön de också men de ser ibland forskjellig ut. Er mest en stråman i denna debatten då de med dsd:er er väldigt få och vad jag vet så finns det inget samband mellan trans och dsd:er. Sen kan man se hur det blir i praktiken. Då handlar saken om at transkvinner anser sig vara kvinner, transmän anser sig var män och några sier at de ikke er noe alls. Sen ska också språket göras om så att en man kan födda barn och en kvinna kan ha en penis och man ska ha ett språk der ikke biologien kommer i vägen. Så detta med bara två kön handlar i 99.9% av tillfällena om vilka som ska inkluderas i de två könen som vi har och några få som ikke vill vara noe av dem. Det handlar nestan aldrig om att det faktiskt skulle finnas flera kön, ingen påstår at de er 70% kvinne og 30% man. Transkvinner sier ikke at de er ett nytt kön utan at de er kvinner etc. Nästan ingen som bruker noe annan kön än man och kvinne (vet at en norsk person har skrivet om 7-8 kön men vad jag vet er det så gått som ingen som bruker de). Så som det är nu er frågan om det bara finns två kön eller inte helt meningslös och det har vel blivit en måte at dåligt beskriva den postmoderniska dekunstruerade teorien om at kön ikke har noe med biologi at göra. 1
Red Frostraven Skrevet 12 minutter siden Skrevet 12 minutter siden (endret) fredrik2 skrev (2 minutter siden): Biologer sier att det bara finns två kön. Det er smått utrolig at folk enda ikke forstår forskjellen mellom kjønn (gender) og kjønn (sex) -- etter at de jo må ha blitt forklart forskjellen over et dusin ganger. https://www.google.com/search?q=gender+ordbok+norsk&oq=gender+ordbok+norsk Kan du gjenta, med dine egne ord, hva jeg har fortalt deg om menneskets kjønnsutvikling -- som jo støttes av relevant biologi -- spesifikt, hvorvidt hjernens utvikling og utviklingen av øvrige kjønnsdifferensierte organer er den samme og skjer samtidig gjennom de samme mekanikkene, eller om organene utvikles på forskjellige måter på forskjellige tidspunkt i utviklingen..? Endret 3 minutter siden av Red Frostraven 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå