Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er det så mange som hater elbiler?


Anbefalte innlegg

Gangleri skrev (4 minutter siden):

Så da er ingen elbil eigara så er medlem av el-bilforeningino no? Dei har no jobba får å få og opprettholda mange av snyltefordelane el-bileigara har.

Hva med mopedister/motorsyklister, er de snyltere som har fordeler på veien? Hva med fattige som betaler lite skatt, er de snyltere av den grunn?

Og hva med at flere undersøkelser viser at elbilister har høy lønn og betaler mye skatt. Hvordan kan de være snyltere da?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gangleri skrev (9 minutter siden):

Så da er ingen elbil eigara så er medlem av el-bilforeningino no? Dei har no jobba får å få og opprettholda mange av snyltefordelane el-bileigara har.

Elbilforeningen representerer ei gruppe av befolkningen, ja, men det er framleis politikarane som blir valgt inn og avgjer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (2 timer siden):

Ut fra det jeg har hørt så handler det om at elbil-eierene får økonomiske fordeler på bekostning av andre.

Det er nok riktig. Elbileierskap er vanskelig da de mest aktuelle modellene er nye og dermed ganske kostbare. 
 

Dette skaper et uheldig skille som går feil vei, hvor folk som ikke kan kjøpe en dyr ny elbil tvinges over på det dyreste drivstoffet. Da er det lett å tenke at det er elbileierne som er problemet, selv om det ikke stemmer med realiteten.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (37 minutter siden):

Vet ikke om jeg syns det er verre. Mtp skadepotensialet, så ja. Men det er et så jævla enkelt konsept å forstå, at det irriterer noe så inn i he*****e.

Joa ser den, men det er jo nesten ingen som faktisk gjør dette her, når jeg ligger i venstrefila er det for og kjøre forbi noen, men det trenger ikke bety at jeg eller noen andre har fritt leide til å kjøre for fort, og de som gjør det, med stor margin, ja de får bare vente. 

 

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (3 timer siden):

Men jeg har også lest en del mer om elbiler på grunn av dette, og legger merke til at i kommentartrådene tilhørende artikler om elbiler, syder det et intenst hat fra en del eiere av fossilbiler. Hva er grunnen?

Er en naturlig motpol til elbil disiplene som skal fortelle hvordan alle som ikke har elbil er idioter. Du kan bare se på dette forumet, så er det nok av bevis. Til og med innlegg fra en del i denne trådene. Gir meg sterk avsmak. Jeg har selv kjørt elbil i mange år, men tar avstand fra disiplene. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Joa ser den, men det er jo nesten ingen som faktisk gjør dette her, når jeg ligger i venstrefila er det for og kjøre forbi noen, men det trenger ikke bety at jeg eller noen andre har fritt leide til å kjøre for fort, og de som gjør det, med stor margin, ja de får bare vente. 

Ja, hvis man er i ferd med å kjøre forbi 2 biler i venstrefila på 4-felts og ligger i 100 km/t i 80-sone, og det kommer en bak i 120 km/t, da kaster man seg selvsagt ikke umiddelbart inn igjen i høyrefila men fullfører forbikjøringen, og så legger seg inn til høyre når det er ledig. 

Det som provoserer meg er de som fortsatt blir liggende igjen i venstrefila etter forbikjøringen fordi kanskje 300 meter lenger framme er det mer trafikk man vil forbi. Da har man fint muligheten til å legge seg inn til høyre og slippe forbi raskere trafikk, og så legge seg ut igjen til venstre når man tar igjen neste gruppe biler.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Duriello said:

De teslaer som jeg ser når jeg kjører har total mangel på respekt for medtraffikanter, kan ligge noe der og. 

 

Jeg vet ikke hvor du kjører, men det er sjelden jeg irriterer meg over teslaer i trafikken. De kjører ikke spesielt stygt. Stort sett er det folk i Audi stasjonsvogn eller noe slikt som grisekjører. De treigeste kjører ofte en Nissan pajero eller noe slikt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (22 minutter siden):

Joa ser den, men det er jo nesten ingen som faktisk gjør dette her, når jeg ligger i venstrefila er det for og kjøre forbi noen, men det trenger ikke bety at jeg eller noen andre har fritt leide til å kjøre for fort, og de som gjør det, med stor margin, ja de får bare vente. 

 

Ja - jeg snakker på ingen måte om de som faktisk bruker fila som tiltenkt. Jeg tenker på de som ligger i venstrefila fordi 1mil lengre bort, så skal de kjøre av (og fila til venstre går i den retningen). Disse kjører ikke forbi noen på høyresiden - og er livredde for å bytte fil, eller bare lever 100% i sin egen verden(har kjørt forbi noen av disse på høyresia, og når jeg ser de sitter å tekster på mobilen i venstrefila, da koker det for meg). I min landsdel av Norge, så skjer dette daglig… 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (24 minutter siden):

Er en naturlig motpol til elbil disiplene som skal fortelle hvordan alle som ikke har elbil er idioter. Du kan bare se på dette forumet, så er det nok av bevis. Til og med innlegg fra en del i denne trådene. Gir meg sterk avsmak. Jeg har selv kjørt elbil i mange år, men tar avstand fra disiplene. 

Var en tidligere i tråden som trakk en parallell til iPhone vs. Android-diskusjonene som også får en viss temperatur til tider. Jeg skjønner ikke helt hvorfor så mange føler for å fortelle andre at de mener de tar feil og at deres valg er feil. Selv om jeg har kjørt bensin/dieselbil i flere tiår, synes jeg elbil er fremtiden på bilfronten. Selv om jeg har bestilt elbil nå, så skjønner jeg at mange fortsatt ønsker å holde seg til bensin/diesel så lenge som mulig og respekterer at de mener det er er bedre biler enn elbiler. Men jeg respekterer ikke de som skal kritisere andre for deres valg, uavhengig av om de velger iPhone, Android, elbil eller fossilbil.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Og hva med at flere undersøkelser viser at elbilister har høy lønn og betaler mye skatt. Hvordan kan de være snyltere da?

Ja, då er vel du får at bedriftseigara skal få ekstra fordelar fordi dei er rike og betalar mykje skatt då?
Gratis parkering over alt, og bruk av handicap plassar må vel verra greit når dei betalar mykje skatt.

Zeph skrev (1 time siden):

Elbilforeningen representerer ei gruppe av befolkningen, ja, men det er framleis politikarane som blir valgt inn og avgjer.

Og Elbilforeningo gjer ingenting i forhald til dei politikarane, nei da.

iblazeqt skrev (1 time siden):

Hvorfor eier ikke du en elbil? 

Fordi eg har ikkje fått ein gratis, eller fått bilen eg allereie har ombygd via motorbytte ala da motorsette Ford eller GM viste fram får eit stond sia.
Ikkje vil eg ha ein (ny) i grunnen, forbanna mobil og "app" piss, og alt er på veg til å bli abonnoment pjatt. Tesla er no-go uansett kva så skjer.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (1 time siden):

Men jeg respekterer ikke de som skal kritisere andre for deres valg, uavhengig av om de velger iPhone, Android, elbil eller fossilbil.

Men må du bry deg så veldig? Jeg har ingen sånne personer i mitt liv. Det nærmeste jeg kommer er at jeg nekter å være tech support for folk med apple produkter, fordi jeg ikke kan med de. Har aldri opplevd at noen forkynner elbil vs fossilt i egen person. 

Lenke til kommentar

Tror at noen svært få misforstår misnøye som hat. Personer som ikke klarer å se grader/nyanser på skalaen mellom supert og hat. 

Noe av misnøyen med elbil politikken er at alle fordelene ble en ulempe i noen byer. Brått ble parkering gratis og folk brukte bilen mye mer i sentrum. Parkeringsplasser ble til private plasser der folk i sentrum parker bilen for dagen og natta.

I byer ble det forskjell på mange tusen i hver måned på elbil vs drifstoff bare i parkering og bom (gjerne 50.000 - 100.000 i forskjell i året?). I tillegg skulle det ikke betales veiavgift eller annet. Vi har ikke vært vant til så ekstreme forskjellsbehandling mellom biler før.

Når det ble gratis å parkere i byen for visse type biler, så gadd færre å sykle eller ta buss til jobb i byen. Parkeringshus fikk ikke bevegelse i parkeringsflyten. Folk som skulle handle og bruke ulike butikker kom til parkeringsanlegg der elbiler opptok plassen hele dagen. Betaling for parkering og tidsbestemt parkering er noe som skaper sirkulasjon i større byer.

Ikke var vi vant til at såkalte premium eller luksusbiler skulle få så kraftige økonomiske fordeler som nevnt her.

I tillegg ødelegger nok elbilforeningen litt for noen elbileiere. Foreningen kan framstå litt vel grådige om at de kraftige fordelene ikke skal rikkes på.

Nå har elbiler vært så bra i flere år at man trenger ikke voldsom "kompensasjon" for å orke å eie en elbil. 

Men, mange som hater elbiler? Det er nok en drøy påstand. Det er personer som ikke forstår innspill eller kritikk, som kaller folk hater om de ikke er 100% enig. Det har jeg opplevd i diskusjoner. 

Om vi hadde hatt 100% med elbiler nå, lure jeg på hvordan dette hadde påvirket strømsituasjonen vi er i nå...

Endret av plankeby
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Kjøpte min første elbil i 2020, kravet var rekkevidde 400 km ++. Har ikke angret ett sekund, en smooth kjøreopplevelse som jeg bare har drømt om. Men merker at enkelte er skeptiske til elbiler, de refererer til afrikanske barn som må grave etter mineraler eller at de har 3x lengre rekkevidde på sine fossilbiler. Vet ikke hvilke argumenter jeg skal bruke i mot, kanskje Exxon Valdez eller generell forurensing i luft og vann. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fwj__ skrev (44 minutter siden):

Kjøpte min første elbil i 2020, kravet var rekkevidde 400 km ++. Har ikke angret ett sekund, en smooth kjøreopplevelse som jeg bare har drømt om. Men merker at enkelte er skeptiske til elbiler, de refererer til afrikanske barn som må grave etter mineraler eller at de har 3x lengre rekkevidde på sine fossilbiler. Vet ikke hvilke argumenter jeg skal bruke i mot, kanskje Exxon Valdez eller generell forurensing i luft og vann. 

Hvis en bilalder, er 15 aar og du regner paa hvor mye en bensinbil forurenser, medregnet produktsjon og alt, saa forurenser en el-bil, bare 1 aar av disse, medberegnet alt, sier Folkeopplysningen i NRK. 

Altsaa, 1/15 del, eller 6,66% saa mye.

En forskjell der.

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde rikspolitikera latt være å forskjellsbehandle  elbileiere og fossilbileiere, så hadde mye hjulpet.

Det var greit med litt forskjellsbehandling da elbilen var en liten Think for spesielt interesserte, men nå som elbilene er blitt som vanlige vare/ personbiler, så bør alle som har vare/personbiler behandles likt. Det betyr at elbileierne skal betale de samme skattene og avgiftene på bilene, i bomringene, for parkering, osv. som fossilbileiere. Og, elbilene skal ut av kollektivfeltene.

Hva hva blir den neste forskjellsbehandlingen fra politikernes side ? At de som kjøper nye, "miljøvennlige" hus skal slippe å betale   dokumentavgift til staten, moms, eiendomsskatt, osv.,mens som de som ikke har råd til nytt "miljøvennlig" hus må punge ut ?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Klart det er provoserende når mangemillionærer som har råd til tesla kjører nærmest gratis gjennom bomringen mens fattige folk som kun har råd til en gammel dieselbil må punge ut mangedobbelt pris. Det øker klasseskillet og det har vi våre kjære politikere å takke for, kanskje spesielt mdg som svever langt der oppe i skyene. Jeg hater ikke elbileiere av den grunn, har selv kjørt billig elbil i flere år. Jeg er mer overgitt over våre politikere som ikke evner å tenke nyansert eller reflektere tilstrekkelig over ting.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...