Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er det så mange som hater elbiler?


Anbefalte innlegg

Karltorbj skrev (3 timer siden):

Hva slags ulemper? I forhold til en bensinbil? Name it?

Tråden her er vel ikke ment for å liste opp fordeler og ulemper med biltyper, vi har nok av slike elbil vs tråder. Hvis man ekte lurer på dette (Karltorbj) så er det bare å søke på nettsider hos bilforhandlere med mer for god saklig info. 

Tema er at noen går inn i polariserte modus og hat, ikke klarer å se nyanser, ulike sider, ulike behov osv. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (18 minutter siden):

Tråden her er vel ikke ment for å liste opp fordeler og ulemper med biltyper, vi har nok av slike elbil vs tråder.

Tema er at noen går inn i polariserte modus og hat, ikke klarer å se nyanser, ulike sider, ulike behov osv. 

Problemet der ligg i mennesket, ikkje elbilen. Hat eller sterk misnøye mot ting og tang finn ein mykje av der ute, og bilar er ikkje fritatt. Det er ikkje rom for diskusjon eller refleksjon i den leiren. Det handlar kun om å uttrykke si misnøye med noko, gjerne i eit Facebook-ekkokammer der dei kan sanke hjarter og smilefjes.

Kommentarfeltene på FB-sida til Motor er forresten ei møteplass for mange i den leiren.

Endret av Zeph
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nok tanken om at det ene skal slå ihjel det andre. Gulerot funker bedre enn pisk. Det nærmer seg snart 80% elektrisk nybilsalg i Norge, men storebror har til intensjon å forby biler med bensinmotor. Hvis det en gang blir <1% fosilt så har enkelte skrullete folk likevel en trang til å forby det. Forby den stakkaren som ønsker seg en Lamborghini med bensinmotor om 10-20 år. Bil er for enkelte mer enn å komme seg fra A til B. Noen mennesker bryr seg ikke om biler og for andre er det alt de bryr seg om.

Folk flest kjøper ikke stasjonær PC og mange greier seg med nettbrett og mobil, men det er ikke forbudt å kjøpe seg en stasjonær PC, enn så lenge i alle fall. Det er noe EU kunne ha funnet på. Forbud for private mot å kjøpe stasjonær PC og sperre i bærbare mot å bruke mer enn 170W. Da hadde verden blitt mye bedre.

 

Endret av BadCat
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (6 timer siden):

Det er nok tanken om at det ene skal slå ihjel det andre. Gulerot funker bedre enn pisk. Det nærmer seg snart 80% elektrisk nybilsalg i Norge, men storebror har til intensjon å forby biler med bensinmotor. Hvis det en gang blir <1% fosilt så har enkelte skrullete folk likevel en trang til å forby det. Forby den stakkaren som ønsker seg en Lamborghini med bensinmotor om 10-20 år. Bil er for enkelte mer enn å komme seg fra A til B. Noen mennesker bryr seg ikke om biler og for andre er det alt de bryr seg om

 

En Lamborghini med bensinmotor? Er han saa barnslig, kan han vel kjoepe en feit el-bil, der han kan slaa paaa en gammel totakts Saab lyd om han vil.

Nei, er ikke saa snever, entusiastene maa faa kose seg, De tar vare paa historien. Bare kjekt, naar det gaar et Am-car tog gjennom sentrumsgatene, en Lamborghini, som ruser motoren litt i folketoget, veterantreff, Gammalsaabens venner, Volvoklubben, osv.

Tror denne kulturen vil begrense seg selv, til at en ikke kan bruke disse bilene, saa mye, gjennom avgifter og begrensinger . De maa nok ha en El-bil i tillegg.

Kanskje egne regler, som naa, er de eldre enn 30 aar, saa blr de veteran. ( er det ikke saan? )

Men litt mer entusiasme, til praktiske, miljoevennelige alternativer, i den virkelige 99% verdenen, savner jeg.

Derfor proveserer det meg, aa hoere paa all den sytinga, i fra folk, som tror at 99% er lekeplassen deres.

Det er jo, i ferd med aa gaa til helvete, med klima og alt 

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (15 timer siden):

Jeg har tidligere opplevd nettopp (enkelte) Tesla-eiere slik. Og Apple-eiere. Når man opplever at man har tatt et sterkt og unikt valg og at "de andre" ikke har forstått noen ting så kan det ende opp som en kult-lignende sak. Da blir kritikk av dårlige karosseri-skjøter eller dårlige tastatur fort oppfattet som ikke saklig kritikk, men angrep på jeg-et som har tatt valget om å gå for dette produktet. Dette vet selvsagt markedsførere å utnytte maksimalt.

Når jeg føler en sterk lojalitet eller en soags «kjærlighet» til et produkt av plast og metall så prøver jeg å ta et skritt tilbake og være selvkritisk. Har 

Jeg tror kanskje ikke at du leste setningen du svarte på? Alternativet til at du har huller i din forståelse er at du ikke har huller i din forståelse. For deg virker det altså som om du har en perfekt forståelse?

Så en bensinbileier som er interessert i elbiler har kanskje satt seg litt inn i det?

Men alle bileiere forstår ikke behovene til alle andre bileiere.

Jeg har en dieselbil og en elbil. Innbærer argumentasjonen din over at jeg forstår både fordeler og ulemper? Eller tenker du at jeg tar feil hvis jeg ser noen ulemper med elbilen min?

På ingen måte. Jeg har tatt tak i trådstarters spørsmål om hvorfor frontene noen ganger blir så harde.

Jeg tar gjerne imot konkrete innspill til hvilke holdninger du mener jeg burde forbedre. Jeg venter i spenning.

-k

Jeg tenker at du er en god kverulant, som er flink til å tillegge andre meninger.

Jeg ser ingen poeng i å fore kveruleringen din noe videre, og avslutter herfra. Jeg har gjort meningen min temmelig klar, og ser ingen grunn til å besvare din kverulering.

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (8 timer siden):

Jeg kaller det "potensielle ulemper" jeg, for ikke alle punktene er relevante for alle:

- Høy vekt
- Dårligere praktisk rekkevidde enn fossilbil.
- Mindre frihet til å kjøre der man vil når man vil i områder der det er dårlig utbygd ladenettverk
- Det med dårligere rekkevidde og begrenset frihet til å kjøre der man vil blir ytterligere forsterket dersom man kobler på en tilhenger. Og mange elbiler har lav maks tillatt hengervekt.
- Elbilens drivlinje med stort batteri gjør at man ofte ender opp med MPV eller SUV liknende biler - et design som ikke er til alles smak. Eller sedaner der design har gått på bekostning av aerodynamikk. 
- Blant fossilbilene finnes det mange "autofile" biler der man blir mer involvert som sjåfør. Det er motorlyd, det er potensielt manuell giring, man må jobbe og samspille med teknikken. 
- Med en elbil så går man glipp av gledene (og sorgene) ved å kjøre rundt med en drivlinje som krever årlig stelling og dulling for å holde seg driftsikker. For mange sikkert et uforståelig argument, men for noen som har bil og teknikk som hobby så gir det eierglede å holde en fossilbil gående og skru og reparere på den selv. 
- Potensielt svært kostbare reparasjoner på elbiler dersom batteriet blir ødelagt eller skadet

Enkelte av disse punktene er nok forbigående problemer etterhvert som teknologien utvikler seg videre og ting som batterilading og utbygging av hurtigladere forbedres.

Mange (mer eller mindre) gode grunner der til å beholde elbil-incentivene. Takker! 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

kverulant… kveruleringen…kverulering… avslutter herfra

Med dette nivået på dine betraktninger så tenker jeg at vi ikke går glipp av noe sentralt når du nå går ut av diskusjonen. Du er selvsagt velkommen tilbake når du faktisk har noe å melde.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 time siden):

Tror denne kulturen vil begrense seg selv, til at en ikke kan bruke disse bilene, saa mye, gjennom avgifter og begrensinger . De maa nok ha en El-bil i tillegg.

Veteranbiler er morsomt å se, men som du sier så er det for spesielt interesserte, og i begrenset mengde. Jeg tror ikke at veteranbiler er et «problem» som må løses.

Hvis du vil ha en gammel Porsche i garasjen som triller noen mil hver sommer så unner jeg deg det. Kjør på og lykke til med skruinga.

 

Når jeg kjører i rushet så ser jeg daglig 20-30 år gamle biler, noen av dem «håndverkerbiler», andre med utenlandske skilter og noen bare «gamle vrak» som tydeligvis er i jevnlig bruk i storbyen som sender ut en tykk røyksky. Enten grå/hvit røyk (kjølevæske?) eller feit, sort røyk (olje?). Jeg tenker at disse er mye mer prekære å få av veien enn en og annen 50 år gammel Ferrari (som sikkert slipper ut et og annet den også).

Sitat

Derfor proveserer det meg, aa hoere paa all den sytinga, i fra folk, som tror at 99% er lekeplassen deres.

Hvem står for denne sytinga, hvor og hva går den ut på?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (10 timer siden):

- Elbilens drivlinje med stort batteri gjør at man ofte ender opp med MPV eller SUV liknende biler - et design som ikke er til alles smak. Eller sedaner der design har gått på bekostning av aerodynamikk.

Jeg vil kanskje hevde at det motsatte er problemet: MPV eller stasjonsvogn er veldig praktiske biltyper for å få med seg 3 barn med/uten barnesete, bikkje, ski eller telt på ferietur. Eller vaskemaskin og skap fra Ikea. Men elbilprodusentene insisterer på å lage upraktiske sedan- og kombi-kupeer som ikke har vært særlig populære i Norge siden 80-tallet.

SUV er en fasong man bare må forholde seg til selv om bakkeklaringen typisk spiser av volumet og veiholdningen, man betaler mye ekstra for svarte plastskjørt og dette uansett er biler som ikke egner seg for å kjøre utenfor veien.

En elektrisk Mercedes «R-klasse» med trekk på alle 4 og hengerfeste hadde vært nært mitt ønske. Ikke fordi det er drømmebilen (det ville nok ha vært en gammel Porsche 356), men fordi den løser mange av de problemene jeg trenger/ønsker å løse med bil.

ID.3-en er en flott småbil med uvanlig god plass i baksetet og brillefin bybil/hente i barnehage/dra på kjøpesenteret. Men ikke førstevalg til bilferie med familie, for å ta med hunden på sopptur/gjørmebad i marka, eller kjøpe juletre. Den oppfører seg også som en jernseng på vinterføre.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
27 minutes ago, knutinh said:

Jeg vil kanskje hevde at det motsatte er problemet: MPV eller stasjonsvogn er veldig praktiske biltyper for å få med seg 3 barn med/uten barnesete, bikkje, ski eller telt på ferietur. Eller vaskemaskin og skap fra Ikea. Men elbilprodusentene insisterer på å lage upraktiske sedan- og kombi-kupeer som ikke har vært særlig populære i Norge siden 80-tallet.

SUV er en fasong man bare må forholde seg til selv om bakkeklaringen typisk spiser av volumet og veiholdningen, man betaler mye ekstra for svarte plastskjørt og dette uansett er biler som ikke egner seg for å kjøre utenfor veien.

En elektrisk Mercedes «R-klasse» med trekk på alle 4 og hengerfeste hadde vært nært mitt ønske. Ikke fordi det er drømmebilen (det ville nok ha vært en gammel Porsche 356), men fordi den løser mange av de problemene jeg trenger/ønsker å løse med bil.

ID.3-en er en flott småbil med uvanlig god plass i baksetet og brillefin bybil/hente i barnehage/dra på kjøpesenteret. Men ikke førstevalg til bilferie med familie, for å ta med hunden på sopptur/gjørmebad i marka, eller kjøpe juletre. Den oppfører seg også som en jernseng på vinterføre.

-k

Er nok ikke elbilene sin skyld at stasjonsvogna forsvinner. Det er nok markedet som heller vil ha SUV av en eller annen grunn.

https://www.tv2.no/broom/glem-stasjonsvogn-na-vil-nesten-alle-ha-en-annen-biltype/14202150/

Men den butte rumpa gir mye turbulens og høyere forbruk, så i rekkeviddekappløpet går produsetene heller for sedaner som alternativ til SUV.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

Er nok ikke elbilene sin skyld at stasjonsvogna forsvinner. Det er nok markedet som heller vil ha SUV av en eller annen grunn.

https://www.tv2.no/broom/glem-stasjonsvogn-na-vil-nesten-alle-ha-en-annen-biltype/14202150/

Ja, det SUV er veldig populært for ICE også. Men der er tilbudet av modeller såpass mye større (nytt og brukt) at det er lett å finne en stasjonsvogn.

Sitat

Men den butte rumpa gir mye turbulens og høyere forbruk, så i rekkeviddekappløpet går produsetene heller for sedaner som alternativ til SUV.

Jeg forstår at dråpefasong er bedre for luftmotstand. Men når en betydelig andel av bilene på veien til enhver tid har skiboks eller takrails på så tyder vel det på at mange Nordmenn prioriterer noe annet enn lavest mulig luftmotstand? Jeg har standard rails fra Thule på stasjonsvogna og de forandret en stillegående BMW til noe mer bråkete.

Jeg kjenner ikke luftmotstanden til elektriske SUV-er, men jeg antar at Tesla model X og Audi E-tron kunne ha hatt lavere luftmotstand om man skrudde ned på SUV-faktoren? Underforstått: elbilprodusentene er villige til å ofre noe luftmotstand hvis det lar dem bygge tøffe biler som de kan selge dyrere?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

Er nok ikke elbilene sin skyld at stasjonsvogna forsvinner. Det er nok markedet som heller vil ha SUV av en eller annen grunn.

https://www.tv2.no/broom/glem-stasjonsvogn-na-vil-nesten-alle-ha-en-annen-biltype/14202150/

Men den butte rumpa gir mye turbulens og høyere forbruk, så i rekkeviddekappløpet går produsetene heller for sedaner som alternativ til SUV.

Ja, er nok derfor stasjonsvogna kommer nå - men den er ikke glemt. SUV/Crossover er langt lettere å stappe batterier i, da STV formen er vrien. Kommer etpar nå da, MG5, A6, VW Wagon, Astra, BMW 3 Serie (i3 Wagon), Hyuindai, Octavia Combi.

Mange som gleder seg til A6 :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, knutinh said:

Jeg kjenner ikke luftmotstanden til elektriske SUV-er, men jeg antar at Tesla model X og Audi E-tron kunne ha hatt lavere luftmotstand om man skrudde ned på SUV-faktoren? Underforstått: elbilprodusentene er villige til å ofre noe luftmotstand hvis det lar dem bygge tøffe biler som de kan selge dyrere?

-k

E-tron kunne definitivt ha tjent litt på å bedre designet, men Model x har temmelig lite luftmostand da den er dråpeformet til tross for å være suv.2019_audi_e_tron_sideview.jpg.df0d666680d301a56c5a4cd225e65980.jpg

 

Model-X-Side-Profile_o.jpg.43632b3b246612f589ccc4502c45586e.jpg

Folk stapper på takboks og lignende og det ødelegger forbruket ja. Men lang rekkevidde er god reklame.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Med dette nivået på dine betraktninger så tenker jeg at vi ikke går glipp av noe sentralt når du nå går ut av diskusjonen. Du er selvsagt velkommen tilbake når du faktisk har noe å melde.

-k

Ingen fare. Jeg går ingen steder. Men jeg avstår fra å diskutere med kverulanter, deriblant deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

E-tron kunne definitivt ha tjent litt på å bedre designet, men Model x har temmelig lite luftmostand da den er dråpeformet til tross for å være suv.2019_audi_e_tron_sideview.jpg.df0d666680d301a56c5a4cd225e65980.jpg

 

Model-X-Side-Profile_o.jpg.43632b3b246612f589ccc4502c45586e.jpg

Men folk stapper på takboks og lignende og det ødelegger forbruket ja. Men lang rekkevidde er god reklame.

Jeg ramlet ned i et markehull. «Drag area» er bilens tverr-areal multiplisert med drag coefficient (som er luftmotstand per areal sammenlignet med en firkantet plate). Drag area sier oss altså direkte hvor mye kraft luften vil utgjøre mot bilen i en gitt hastighet.

Tesla model S : 0.58 m^2

Tesla model 3: 0.47m^2

kilde:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/drag-equation-for-dummies-the-model-☰.69644/

En 2004 Volvo V50 har f.eks litt mindre drag area (og drag coefficient) som stasjonsvogn enn ellers:

http://tech-racingcars.wikidot.com/aerodynamics

«The C d A value of a conventional car e.g. the Tesla Model S is near 0.58 m 2 [9]. Therefore, at a constant speed of 100 km/h, the drag force is 265 N and it needs around 7.4 kW of power only to overcome this aerodynamic drag.»

https://www.researchgate.net/publication/290752290_The_Aerodynamic_Development_of_the_Tesla_Model_S_-_Part_1_Overview

Jeg hadde håpt å finne «drag area» for f.eks Tesla Model X og sammenligne med noe ala en moderne Tysk stor stasjonsvogn for å lære noe om hvordan markedsledende drag coefficient spiller ut mot det større tverrsnittet som en SUV typisk gir. Kanskje man får bedre rekkevidde/økonomi med en lav stasjonsvogn enn med en stor såpeformet SUV? Jeg fant det ikke.

Tesla kunne ha lagd en «model X stasjonsvogn» som primært hadde brattere knekk i bakkant, antagelig med samme areal og litt dårligere air drag koeffisient som du sier. Eller så kunne de ha lagd en «model S stasjonsvogn» som hadde større indre volum i retning av Model X, areal som en Model S og drag area kanskje som en mellomting?

 

Om air drag er 0.29 eller 0.30, eller om drag area er 0.45 kontra 0.49m^2 tror jeg har størst betydning for entusiaster som diskuterer sånt på forum. Noe de absolutt må få lov til, men jeg innbiller meg at den gemene hop har en lang liste ønsker og krav til en bil, og desimalene i luftmotstand er ganske uviktig i forhold til om familien må kvitte seg med Fido. Kanskje er det vi ser et utslag av at elbiler globalt sett fremdeles er et elite-fenomen. Velstående øvre middelklasse i California kjøper elbiler fordi de vil gjøre noe bra for miljøet, som et statement, fordi de er fascinert av teknikken. Samtidig har elbiler i Norge blitt et masse-fenomen som gjør at helt vanlige småbarnsfamilier fra Kløfta kjøper seg elbil. Noen som ikke ønsker å gi opp muligheten til å kjøre et lass med hageavfall på fyllinga med henger. Det er vel i ferd med å jevne seg ut, men hvis Nordmenn avviker veldig mye fra den typiske kjøper så blir det vanskeligere å få våre behov tilfredsstilt (og vi er allerede "rare" ved at vi er mer opptatt av varmeapparat enn A/C, traction control på is heller enn varm asfalt, og ved at en Tesla koster like mye som en VW diesel).

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (12 minutter siden):

Ingen fare. Jeg går ingen steder. Men jeg avstår fra å diskutere med kverulanter, deriblant deg.

De som deltar i tråden setter stor nok pris på at du informerer oss om dette. Kanskje du skulle ta deg en tur ut i sola og tenke over hvorfor du vil bruke livet på å øse sure oppgulp over fremmede heller enn å tilføre verden noe nyttig? Føler du deg truet av at noen argumenterer bedre enn deg? Det er det ingen grunn til, du er akkurat like verdifull uansett, og jeg kan trøste deg med at jeg ofte møter noen som har bedre argumenter enn meg selv. Det går helt bra. På gode dager greier jeg å innrømme at jeg har tatt feil. På dårlige dager innser jeg det nok likevel for mitt indre.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

De som deltar i tråden setter stor nok pris på at du informerer oss om dette. Kanskje du skulle ta deg en tur ut i sola og tenke over hvorfor du vil bruke livet på å øse sure oppgulp over fremmede heller enn å tilføre verden noe nyttig? Føler du deg truet av at noen argumenterer bedre enn deg? Det er det ingen grunn til, du er akkurat like verdifull uansett, og jeg kan trøste deg med at jeg ofte møter noen som har bedre argumenter enn meg selv. Det går helt bra.

-k

Du bør ta dine egne gode råd. Og avstå gjerne fra personhetsen. Det kler deg ikke.

Er du ferdig nå, eller MÅ du ha siste ord? I såfall så skal du få det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, knutinh said:

Jeg ramlet ned i et markehull. «Drag area» er bilens tverr-areal multiplisert med drag coefficient (som er luftmotstand per areal sammenlignet med en firkantet plate). Drag area sier oss altså direkte hvor mye kraft luften vil utgjøre mot bilen i en gitt hastighet.

Tesla model S : 0.58 m^2

Tesla model 3: 0.47m^2

kilde:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/drag-equation-for-dummies-the-model-☰.69644/

En 2004 Volvo V50 har f.eks litt mindre drag area (og drag coefficient) som stasjonsvogn enn ellers:

http://tech-racingcars.wikidot.com/aerodynamics

«The C d A value of a conventional car e.g. the Tesla Model S is near 0.58 m 2 [9]. Therefore, at a constant speed of 100 km/h, the drag force is 265 N and it needs around 7.4 kW of power only to overcome this aerodynamic drag.»

https://www.researchgate.net/publication/290752290_The_Aerodynamic_Development_of_the_Tesla_Model_S_-_Part_1_Overview

Jeg hadde håpt å finne «drag area» for f.eks Tesla Model X og sammenligne med noe ala en moderne Tysk stor stasjonsvogn for å lære noe om hvordan markedsledende drag coefficient spiller ut mot det større tverrsnittet som en SUV typisk gir. Kanskje man får bedre rekkevidde/økonomi med en lav stasjonsvogn enn med en stor såpeformet SUV? Jeg fant det ikke.

Tesla kunne ha lagd en «model X stasjonsvogn» som primært hadde brattere knekk i bakkant, antagelig med samme areal og litt dårligere air drag koeffisient som du sier. Eller så kunne de ha lagd en «model S stasjonsvogn» som hadde større indre volum i retning av Model X, areal som en Model S og drag area kanskje som en mellomting?

 

Om air drag er 0.29 eller 0.30, eller om drag area er 0.45 kontra 0.49m^2 tror jeg har størst betydning for entusiaster som diskuterer sånt på forum. Noe de absolutt må få lov til, men jeg innbiller meg at den gemene hop har en lang liste ønsker og krav til en bil, og desimalene i luftmotstand er ganske uviktig i forhold til om familien må kvitte seg med Fido. Kanskje er det vi ser et utslag av at elbiler globalt sett fremdeles er et elite-fenomen. Velstående øvre middelklasse i California kjøper elbiler fordi de vil gjøre noe bra for miljøet, som et statement, fordi de er fascinert av teknikken. Samtidig har elbiler i Norge blitt et masse-fenomen som gjør at helt vanlige småbarnsfamilier fra Kløfta kjøper seg elbil. Noen som ikke ønsker å gi opp muligheten til å kjøre et lass med hageavfall på fyllinga med henger. Det er vel i ferd med å jevne seg ut, men hvis Nordmenn avviker veldig mye fra den typiske kjøper så blir det vanskeligere å få våre behov tilfredsstilt (og vi er allerede "rare" ved at vi er mer opptatt av varmeapparat enn A/C, traction control på is heller enn varm asfalt, og ved at en Tesla koster like mye som en VW diesel).

-k

Vel.. Model S har vel bedre plass enn flere stasjonsvogner har? Man fikk dem jo tross alt med 7 seter (for barn vel å merke men alikevell)

7782e7319a52bd542e2049bf256bd848.jpg.96e1f47478bf7ef38f875bfb1c4ab01a.jpg

Ikke noe liten bil til tross for at det ikke er stasjonsvogn 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

Vel.. Model S har vel bedre plass enn flere stasjonsvogner har? Man fikk dem jo tross alt med 7 seter.. 

Hunder skal i Norge være sikret med sele eller bur. Når bakvinduet er veldig tiltet (som det forøvrig er på noen stasjonsvogner også) så skaper det utfordringer for å få inn et bur som er høyt nok og samtidig dypt nok. En høy barriere langs støtfangeren er også problematisk (men kanskje større problem for lasting av f.eks. barnevogner sammenlignet med en frisk og spretten hund som hopper inn hvor som helst).

Jeg sier ikke at dette er uløselig, eller at man aldri kan kompromisse. Men jeg sier at det er en grunn til at noen av oss har kjøpt stasjonsvogn heller enn sedan eller cupe. Hvis jeg hadde vært i en helt annen livssituasjon og hatt en annen kropp så hadde jeg kanskje hatt en liten to-seters sportsbil med plass til golf-sett. Hadde jeg vært en håndverker så hadde jeg kanskje hatt en småbil med kasse bakpå (pizzabil?). Horses for courses.

Når produsentene velger å gjøre hekken som et såpestykke så kniper det inn litt luftmotstand men ofrer den innvendige firkantetheten som noen ganger er kjekk å ha.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/dogs-in-a-model-s.11756/page-7

Jeg ser at noen har mekket en Tesla Model S "shooting brake" som er nettopp det jeg etterspør.

https://www.autoevolution.com/news/tesla-model-s-shooting-brake-is-the-perfect-ev-for-dog-owners-123027.html#agal_0

image.png.9535e7bfd05d8f6c7021f5fb05187260.png

image.thumb.png.b0e42bfb29d00584fb8cca2fc2d9abbf.png

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...