Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Splitter skrev (3 minutter siden):

Nei nei nei. Hva er det de tenker med? Dette vil jo bare styrke Russlands sak. Og hva vil skje med støtten fra resten av verden hvis de selv begynner å begå så grove krigsforbrytelser?

Tror du ikke har noe å frykte når det gjelder støtten fra resten av verden. Men du har rett i at Russland får mer fyll til propaganda-maskinen deres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nightowl skrev (18 minutter siden):

Testet nå nettopp DNS-serverne til Altibox. Fikk ikke lastet rt.com.

De som ønsker å surfe på denne siden må derfor bytte DNS-servere.

Korreksjon: Med DNS-serverne til Altibox får jeg ikke opp en shit. Men så er jeg heller ikke Altibox-kunde så mulig dette er årsaken. De som sliter kan likevel prøve å bytte. (Bruk da f.eks. 8.8.8.8 og 8.8.4.4 som tilhører Google.)

Norske ISP-er bruker allerede DNS for å blokkere torrentsider. (Som beordret av Oslo tingrett). At en og annen ISP har funnet på å blokkere andre sider de mener er suspekte kan tenkes.

Lenke til kommentar
Hugin skrev (11 minutter siden):

Tror du ikke har noe å frykte når det gjelder støtten fra resten av verden. Men du har rett i at Russland får mer fyll til propaganda-maskinen deres.

Jeg ønsker selvfølgelig fremdeles mer enn noe annet at Ukraina skal vinne denne krigen, men jeg klarer heller ikke på noen måte å gi min fulle støtte til noen som henretter krigsfanger. Det er jo bare helt forferdelig. Dette er jo ofte bare unggutter som knapt nok vet hva de driver med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
15 hours ago, bruker-540634 said:

Vi gir permanent oppholdstillatelse etter 5 år, kommer til å komme tusenvis på tusenvis av nye pensjonister hit. Good bye siste rest av velferdsstaten Norge.

Jo jo, men det er nok noen barn i flyktningefølge, som kanskje får litt røtter til Norge. Edit: noen av mødrene vil få røtter kanskje uten ektefelle og kjæreste. Noen kjærester kommer diltende senere og gir norsk arbeidskraft i form av familiegjenforening. Andre mødre som etterhvert skulle bli enslige skaper mindre press på at en får ukrainske hentebruder. Jeg tror at dette er så mye mer komplekst enn du greier å ta innover deg. Samt det byggbransjegreiene nedenfor gjør saken ytterligere mer kompleks. For der mister vi noen og vi får inn noen få nye nordmenn fra etniske nordmenns rekker.

Noen av disse ukrainerne er ganske sexy også, vinn-vinn for gen-poolen?

Har tenkt å lenke denne inn fordi den berører jo situasjonen for Norges aldersgjennomsnitt like mye egentlig, covid-19 har også litt av skylden:

Østeuropeeiske arbeidere forlater Norge – rammer byggebransjen hardt

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/faerre-polakker-til-norge-_-vil-tilby-nordsjoturnus-til-osteuropeere-i-byggebransjen-1.15866046

Dette gir jo byggentreprenørene mye mindre inntekter, ting bygges tregere. Men, det vil skape behov for noen nordmenn og noen sør-europeere som skal sjarmeres sies det.

Beklager at det er halvveis avsporing, men det er også svar i fra meg på noe jeg er delvis uenig i med innlegget. Hvordan vet du den nye alderssammensetning så veldig nøyaktig da om jeg kan spør? (ta svaret med til en annen tråd plz)

  

15 hours ago, bruker-540634 said:

Ja, du skjønner åpenbart ikke konsekvensene. På kort sikt kan det komme hundre tusen til Norge der alle automatisk blir medlem av folketrygden. Hvis du er opptatt av pensjoner, trygder, godt helsevesen, utdanning osv så burde dette bekymre deg. Dette er ikke snakk om beskyttelse til konflikten er over, dette er en helt annen dimensjon.

Må si jeg ikke kjenner deg, men får litt rasediskrimineringsvibber fra deg her nå. De samme som vi nå tar inn blir kanskje helsefagarbeidere og skifter mannebleiene dine når du havner på sykehjem om noen år?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (45 minutter siden):

Må si jeg ikke kjenner deg, men får litt rasediskrimineringsvibber fra deg her nå. De samme som vi nå tar inn blir kanskje helsefagarbeidere og skifter mannebleiene dine når du havner på sykehjem om noen år?

"Må si jeg ikke kjenner deg"

Er det ment som en trussel? Nei, tviler på at du kjenner meg da jeg ikke pleier å henge på blitzhuset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Splitter skrev (5 timer siden):

Jeg ønsker selvfølgelig fremdeles mer enn noe annet at Ukraina skal vinne denne krigen, men jeg klarer heller ikke på noen måte å gi min fulle støtte til noen som henretter krigsfanger. Det er jo bare helt forferdelig. Dette er jo ofte bare unggutter som knapt nok vet hva de driver med.

Meget dumt. Det viser at det nok er litt samme ulla, folk i Ukraina og Russland. Her håper jeg den populære presidenten deres kommer på banen i igjen og forteller dem, og har fornuft nok , til å innse hvor feil det der blir.  

Lenke til kommentar
5 hours ago, Splitter said:

Nei nei nei. Hva er det de tenker med? Dette vil jo bare styrke Russlands sak. Og hva vil skje med støtten fra resten av verden hvis de selv begynner å begå så grove krigsforbrytelser?

Det er krig, de har ikke ressurser til å ta alle russerene til fange. Jeg antar at dette ikke gjelder russere som frivilig gir opp, siden de har sagt at de vil få økonomisk støtte.

Sympatien for Russiske soldater som invanderer Ukraina er lav, så det er ikke noe risiko for at Ukraina mister støtte. Hvis de ikke ønsker å bli drept, så bør de overgi seg.

Lenke til kommentar
5 hours ago, G said:

Dette gir jo byggentreprenørene mye mindre inntekter, ting bygges tregere. Men, det vil skape behov for noen nordmenn og noen sør-europeere som skal sjarmeres sies det.

De skriver nordsjøturnus, 2 uker på og 2 uker av. Dette er jo ikke nordsjø turnus i hele tatt. Det er 2 uker på og 4 uker av. Byggebransjen lyver så det renner. Spørs om de begynner å få problemer nå etter nærmere 20 år med stort sett polakker og der lønns og arbeidsvilkår har blitt kjørt i kjelleren for nordmenn pga de gir jobbene til øst europeere. Skal de få tak i folk nå er de nødt til å bedre vilkårene, men det koster penger. Blir vel fra et annet land de henter folk da, romania, bulgaria kanskje. Bedrifter gjør praktisk talt hva som helst dersom de kan spare litt penger på bemanning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (21 timer siden):

Vi gir permanent oppholdstillatelse etter 5 år, kommer til å komme tusenvis på tusenvis av nye pensjonister hit.

Pensjonistar er nok ofte den gruppa som fyrst ønsker å returnere til heimlandet når det blir mulig og om dei er i fysisk stand til å reise. Norge har kanskje gode velferdsgoder men det er ikkje så attraktiv for ein austeuropeisk pensjonist å bu i eit framand land utan vennar og familie rundt seg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

India avviser russisk påstand om at Ukraina bruker studenter som menneskelige skjold

Indias regjering avviser at Ukraina bruker indiske studenter som menneskelige skjold i byen Kharkiv, og takker i stedet Ukraina for hjelp med evakueringen.

India har foreløpig ikke fordømt den russiske invasjonen av Ukraina og lot være å stemme for fordømmelsen i FNs hovedforsamling onsdag.

Flere indiske studenter har vært sittet fast i byen Kharkiv, som de siste dagene har vært rammet av omfattende russiske angrep.

– Vi har merket oss at mange studenter forlot Kharkiv i går som følge av samarbeid med ukrainske myndigheter, heter det i en uttalelse fra Indias utenriksdepartement.

– Vi har ikke mottatt noen melding om en eneste gisselsituasjon når det gjelder studenter, sier en talsmann.

Uttalelsen kommer etter at Kreml hevdet at indiske studenter var tatt som gisler av ukrainske myndigheter, at de ble brukt som menneskelige skjold, og at Ukraina gjør alt for å hindre at de forlater landet. Uttalelsen kom etter at Russlands president Vladimir Putin hadde hatt et digitalt møte med Indias statsminister Narendra Modi. (NTB)

Lenke til kommentar
22 minutes ago, *F* said:

Russland har åpent uttalt seg om nazisme i Ukraina, at spesielt ledelsen er nazistisk.

Er dette sant, litt sant, eller ren fantasi?

Three of Zelensky’s great-uncles were executed as part of the German-led genocide of European Jews during the war, the president said on a trip to Jerusalem in 2020. His grandfather, who was the brother of those killed, survived.

“Forty years later, his grandson became president,” Zelensky said in an address.

https://www.washingtonpost.com/world/2022/02/24/putin-denazify-ukraine/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (16 minutter siden):

Vet ikke om denne har vært delt før - sivile stjeler tanks:

Er ikke det litt små skummelt?
Når sivile involverer seg og angriper russisk militær eller russiske ressurser så vet jeg ikke lenger om de er sivile, eller hvordan fungerer det der? 
Det kan jo igjen fort føre til at tanks angriper sivile når de kaster molotov's og stjeler tanks (som vi allerede har sett videoer av)

Når går egentlig sivile over fra å være sivile til å være en del av landets forsvar?

Lenke til kommentar
42 minutes ago, *F* said:

Russland har åpent uttalt seg om nazisme i Ukraina, at spesielt ledelsen er nazistisk.

Er dette sant, litt sant, eller ren fantasi?

Det er en del nynazistiske/høyreekstreme grupperinger og partier, særlig øst i landet. Men ikke mer enn i Russland og andre land i Øst-Europa. Nasjonalistpartiet Svoboda fikk 1,6% av stemmene ved presidentvalget i 2019. Presidenten er jødisk, så det er litt merkelig om han er nazi. 

 

Mange bilder av tomme butikkhyller nå. Spørs om Ukraina på ny vil oppleve en sultkatastrofe påført av sovjetstaten. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Holodomor

Endret av kilik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (15 minutter siden):

Er ikke det litt små skummelt?
Når sivile involverer seg og angriper russisk militær eller russiske ressurser så vet jeg ikke lenger om de er sivile, eller hvordan fungerer det der? 
Det kan jo igjen fort føre til at tanks angriper sivile når de kaster molotov's og stjeler tanks (som vi allerede har sett videoer av)

Når går egentlig sivile over fra å være sivile til å være en del av landets forsvar?

Dette er vel litt av essensen for hvorfor en krig egentlig ikke har blitt vunnet av et innvandrere land siden andre verdenskrig. Med mindre de bruker ekstrem og rå makt.

Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (11 minutter siden):

Er ikke det litt små skummelt?
Når sivile involverer seg og angriper russisk militær eller russiske ressurser så vet jeg ikke lenger om de er sivile, eller hvordan fungerer det der? 
Det kan jo igjen fort føre til at tanks angriper sivile når de kaster molotov's og stjeler tanks (som vi allerede har sett videoer av)

Når går egentlig sivile over fra å være sivile til å være en del av landets forsvar?

Finner du fasiten der er du god, vi klarte det ikke selv etter flere år i Afghanistan. 

Om du tenkt en gang i fremtiden skulle måtte yte motstand i Norge vil det nok være smart å markere det som uniformering. Det kan være så enkelt som tape / tøystykke på armen. Å angripe sivile som ikke er bevæpnet, uniformert eller ikke, er brudd på reglene i krig. Regner med definisjonen er å finne i Geneve-konvensjonen.

Det er også å forvente at en velsmurt (burde være) krigsmaskin som Russland uten tvil ser på seg selv som skal være i stand til å følge krigens regler bedre enn en overfalt og våpenmessig underlegen befolkning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...