Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Jarmo skrev (Akkurat nå):

Kuvakaappaus IT army for Ukraine -Telegram-ryhmästä 2.3.2022

Hvordan er det juridiske rundt dette? Er det lov å ddose i krig, for den jevne IT-nerden? Det ble jo delt en nettside her for et par dager siden, som kjører et javascript-ddos angrep mot flere russiske nettsider. Alt man behøver å gjøre, er å la nettleseren stå åpen. Jeg klikket meg ikke inn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, Pop said:

Men hvis flere land lener seg mot vesten og/eller Nato, er det kun fordi det der er bedre reklame for seg selv, eller fordi det kan synes som velstand, levestandard, fornøyd befolkning, rettigheter og friheter er noe bedre der? Truer vesten gamle østblokkland til å bli en del av det skumle og fæle demokratiet (demokrati gjerne i noe ulik grad men likevel)?

Ser ut som populisme for min del. "Slenge seg på" noe for å bli synlig og høste frukter av det.

Lenke til kommentar
Pop skrev (9 minutter siden):

Men hvis flere land lener seg mot vesten og/eller Nato, er det kun fordi det der er bedre reklame for seg selv, eller fordi det kan synes som velstand, levestandard, fornøyd befolkning, rettigheter og friheter er noe bedre der? Truer vesten gamle østblokkland til å bli en del av det skumle og fæle demokratiet (demokrati gjerne i noe ulik grad men likevel)?

USA har hatt en moralsk og kulturell "upper hand" siden i alle fall 50-tallet. Amerikansk demokrati, liberalisme, konsum, musikk og filmer har hatt en sterk appell på mennesker verden over og har bidratt til at regimer og ideologier har falt.

Er alt som skjer i kulissene like pent og pyntelig? Kanskje ikke. Jeg antar at de forskjellige nasjonene primært passer på egne interesser etter beste evne.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, kremt said:

Ser ut som populisme for min del. "Slenge seg på" noe for å bli synlig og høste frukter av det.

Populisme? Å slippe arrestasjoner fordi man uttrykker andre meninger enn regimets? Å få lov til å stemme på partiet eller kandidaten en vil?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
*F* skrev (2 timer siden):

Russland har åpent uttalt seg om nazisme i Ukraina, at spesielt ledelsen er nazistisk.

Er dette sant, litt sant, eller ren fantasi?

Ved valget i 2019 dannet de høyre ekstreme partiene et en felles koalisjon, de fikk 2,15% av stemmene og kom ikke inn i nasjonalforsamlingen da der er en sperregrense på 5%.

Far-right politics in Ukraine - Wikipedia

Der er en god del ruskete politiske bevegelser/grupperinger i Ukraina, bl.a. Azov Bataljonen, men den ukrainske presidenten er åpenbart ikke nazist, og han ble valgt med 73% av stemmene. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Svein M said:

Om en kan velge mellom vesten med demokrati, rettsstat, fri presse på den ene siden og Russland med diktatur og propaganda så velger en selvfølgelig det første om en kan.

Jeg skal ikke si at russland ikke har et godt land for sine innbyggere, som de ikke egentlig er fornøyde med. Godt mulig. Men da må de kanskje jobbe litt med sin PR, slik at de gamle østblokklandene fristes til den tiltrekningen og gjør det av fri vilje. Tror ingen ville nektet dem det.

9 minutes ago, knutinh said:

Er alt som skjer i kulissene like pent og pyntelig? Kanskje ikke. Jeg antar at de forskjellige nasjonene primært passer på egne interesser etter beste evne.

-k

Her ligger antakelig en del av russlands "grunnlag" nå. USA kunne, så da må vi kunne. Og at usa har gjort en del hårete operasjoner for å velte regimer osv, på en måte som ikke nødvendigvis var med befolkningen i gjeldende land i tankene og deres fordel, er det neppe tvil om. Og det bør garantert og har vært en egen tråd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (38 minutter siden):

Sånn som jeg ser det kan NATO ha tatt for stort bitt av øst europa.

Men det er verken NATO eller Russland som bestemmer kva øst europeiske land vil og gjer. At land i øst europa har inngått forsvarsavtaler med NATO er utelukket pga eget valg, og den militære trusselen som kun finnes østover, ikkje vestover.

Endret av Pallehysa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Pop skrev (1 minutt siden):

Jeg skal ikke si at russland ikke har et godt land for sine innbyggere, som de ikke egentlig er fornøyde med. Godt mulig. Men da må de kanskje jobbe litt med sin PR, slik at de gamle østblokklandene fristes til den tiltrekningen og gjør det av fri vilje. Tror ingen ville nektet dem det.

Her ligger antakelig en del av russlands "grunnlag" nå. USA kunne, så da må vi kunne. Og at usa har gjort en del hårete operasjoner for å velte regimer osv, på en måte som ikke nødvendigvis var med befolkningen i gjeldende land i tankene og deres fordel, er det neppe tvil om. Og det bør garantert og har vært en egen tråd.

Du har sannsynligvis et poeng i at Putin har sett hva amerikanerne kom unna med i Irak, så har han tenkt at da er det bare helt rettferdig at han skal komme unna med det samme i Ukraina. Det Putin kraftig har undervurdert er at Irak var et diktatur som bare ti år tidligere hadde invadert nabolandet og at Irak ligger langt unna. Selv om de fleste Europeiske land var mot den krigen og sa det i klartekst, kan det med rette  hevdes at vi ikke sa klart nok ifra. 

Ukraina er noe totalt annet, omtrent hele Europa oppfatter denne krigen som et direkte angrep på vestens system og sikkerhets arrangement, og representerer en enorm risiko for hele EU/EØS og Vest Europa. Hvis Putin kommer unna med dette, så vil han forsøke seg på noe nytt og enda farligere senere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

De eneste som har åpenlyst hintet til atomvåpen er da vel for helvete russerne?! For et sirkus. 

https://www.nrk.no/nyheter/lavrov_-vesten-vurderer-atomkrig-1.15877242

Faktisk betryggende lesning. Ikkje det at Russland nok ein gang projiserer sine egne ord og handlinger, men at atomkrig ikkje er eit alternativ for Russland. Men då må jo dei begynne å slutte å true med det då, tenker eg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, :utakt said:

De eneste som har åpenlyst hintet til atomvåpen er da vel for helvete russerne?! For et sirkus. 

https://www.nrk.no/nyheter/lavrov_-vesten-vurderer-atomkrig-1.15877242

Ja, dette kom kun frem som et moment i det putler gikk ut og sa han hadde bedt om at avskrekkingsvåpnene skulle settes i beredskap. Det viser bare at lavrov er blitt propagandaens og løgnenes talerør. Han var jo også klar på at russland ikke skulle invadere noen ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Pop said:

 Han var jo også klar på at russland ikke skulle invadere noen ting. 

Og det hadde han jo rett i. Det er ingen invasjon, men "militæroperasjon" for å "frigjøre" og "sikre freden".

Samme som at Russland ikke skal drepe sivile. Selvsagt ønsker ikke Russland  å drepe sivile russere. Ukrainske "sivile" derimot er nå bevæpnet.

Samme som alle de gangene gamle menn med makt sier at ingen "uskyldige" skal drepes. Definisjonen på "uskyldig" er da en som ikke blir drept. Eventuelt så er uskyldig en som ikke er homo, jøde, demonstrant, minoritet ++ hva enn.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Abigor skrev (Akkurat nå):

Og det hadde han jo rett i. Det er ingen invasjon, men "militæroperasjon" for å "frigjøre" og "sikre freden".

Akkurat som de i går annerkjente Zelenskyj som president av Ukraina, samtidig som de ikke annerkjenner Ukraina sin suvernitet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...