Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

30 minutes ago, Windfarmer said:

han skisserer også en mulig løsning der Putin trer av og blir erstattet med en som har større troverdighet til å fremforhandle en løsning

Forhandle? Er det noe forhandlingsrom? Putin skal ut av Ukraina, og russerne skal betale dyrt for skader, lidelse, tortur, voldtekter og drap de er skyldige i. Og Krim skal og tilbake til Ukraina. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, bojangles said:

Forhandle? Er det noe forhandlingsrom? Putin skal ut av Ukraina, og russerne skal betale dyrt for skader, lidelse, tortur, voldtekter og drap de er skyldige i. Og Krim skal og tilbake til Ukraina. 

En fredsløsning må øke sikkerheten for Ukraina og får man tilbake Krim reduserer man antall retninger russerne kan angripe fra i fremtiden, så det tror jeg er helt nødvendig for en løsning, ja.  Kunne man tenke seg en 10-20 km bred DMZ langs resten av grensen, eventuelt supplert med FN-styrker for å overvåke grenseland? 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, tigerdyr said:

Kunne man tenke seg en 10-20 km bred DMZ langs resten av grensen, eventuelt supplert med FN-styrker for å overvåke grenseland? 

Hvor mange steder må vi putte betalte FN ansatte rundt omkring i verden var min første verden. Den billigste var en fredsløsning med garantier fra NATO land. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gibblay said:

Hvor mange steder må vi putte betalte FN ansatte rundt omkring i verden var min første verden. Den billigste var en fredsløsning med garantier fra NATO land. 

Som Budapest Memorandum hvor Ukraina fikk slike garantier fra blant annet USA, UK _og_ Russland?  Tror ikke mange i Ukraina vil ha mye tiltro til en slik løsning en gang til. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, tigerdyr said:

Som Budapest Memorandum hvor Ukraina fikk slike garantier fra blant annet USA, UK _og_ Russland?  Tror ikke mange i Ukraina vil ha mye tiltro til en slik løsning en gang til. 

Ser jeg har en skriveleif i mitt innlegg nå, men poenget består. Om den skriftlige garantien blir et NATO medlemskap er OK for meg, eller mer enn OK. For NATO ville det vært en enorm ressurs med den erfaringen de nå får. De får testet en drøss med våpen i en slagmark som ikke er sett siden 2.vk. Utrolig at dette ikke er mer kommunisert i Europa.

Edit. Jeg driter i følelseslivet til russerne, og deres tanker rundt dette kunne jeg brydd meg mindre om. De startet faenskapet og har ødelagt for milliarder hos et fredelig naboland.

Endret av Gibblay
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, Gibblay said:

Hvor mange steder må vi putte betalte FN ansatte rundt omkring i verden var min første verden. Den billigste var en fredsløsning med garantier fra NATO land. 

Har de ikke forsøkt det en gang tidligere i Ukraina? Tipper garantier bare skaper dårlig stemning. 

En annen ting, det er kanskje langt billigere og betale for fred enn for krig? Europa, UK, USA so ikke er en del av krigen betaler allerede dyrt for den, via støtte til våpen, ville energi priser, etc. Sier jatakk til FN i Ukraina de neste 100 år om det kan bidra til fred. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enda en av disse lekkende telefonsamtalene. Helt vilt at alt dette lekker ut som en sil!

Quote

Intercepted call, an injured Russian soldier tells his wife he ran out of ammunition and is being overrun at the Kharkiv front

Spoiler

 

Det er frustrerende å høre på når det finnes et veldig godt valg; de kan overgi seg og få skikkelig behandlig som POW med støtte i Geneve konvensjonen. Men de er vel kanskje ikke klar over dette? Eller er så preget av propaganda og overbevisning i sin sak at dette ikke blir mulig for dem? Helt sykt!

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/russland-megler-fram-vaapenhvile-mellom-armenia-og-aserbajdsjan.tXr_wc55q?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row10_pos1&utm_medium=df-86-eee35431

Ooh flaks at russerne fikk meglet frem en våpenhvile mellom Armenia og Aserbadsjan før flere liv enn de 49 mistet natt til i dag gikk tapt. Vi skulle hatt flere slike omtenksomme og fredselskende land som russland så hadde vi sluppet krigen mellom Ukraina og... og.... eehm... dang!

Endret av Pop
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (11 minutter siden):

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/russland-megler-fram-vaapenhvile-mellom-armenia-og-aserbajdsjan.tXr_wc55q?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row10_pos1&utm_medium=df-86-eee35431

Ooh flaks at russerne fikk meglet frem en våpenhvile mellom Armenia og Aserbadsjan før flere liv enn de 49 mistet natt til i dag gikk tapt. Vi skulle hatt flere slike omtenksomme og fredselskende land som russland så hadde vi sluppet krigen mellom Ukraina og... og.... eehm... dang!

Hehe nettopp 😆!
Det er forøvrig en mulighet for at Azerbaijan ikke kommer til å gi seg tross midlertidige våpenhviler.
Armenia styres i praksis av Russland, og deres okkupasjon av Azerbaijansk territorie er muliggjort av Russiske "fredsbevarende" styrker.

Når disse nå er sendt til Ukraina så ser definitivt Azerbaijan sin sjanse.
Azerbaijan reagerte forøvrig slik på Russlands invasjon:
The president of Azerbaijan Ilham Aliyev expressed his support for territorial integrity of Ukraine, and urged his Ukrainian counterparts to “never to agree to the violation of your territorial integrity”.

Endret av Drogin
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Etter invasjonen var det ofte historier fra russere bosatt i Norge so fortalte at eldre slektninger so fortsatt bodde i Russland trodde på Putin. 

Hvordan er det nå blant vanlige folk? Støtten og troen på Putin endres kanskje nå so også statlig TV er kritiske?

Tenkte på dette i forhold til en evt. krigserklæring fra putlin. Er toget på vei ut av stasjonen for putlin? Vil det i det hele tatt være mulig for putlin eller vil det medføre så stor motstand at putin avsettes? Vi fikk jo for noen dager siden riksrettkravet mot putin. Støtten fra folket burde svinne raskt vel?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (39 minutter siden):

Tenkte å lage litt tirsdagskos her. Har samlet sammen et bildegalleri av både forlatt og ødelagt russisk og utstyr og kjøretøy etter Ukrainas Kharkiv-offensiv. Nyt!

1280.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

(Mer i spoiler)

  Vis skjult innhold

1280.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

1280.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

8256.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

1280.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

1280.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

1280.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

8256.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

8256.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

8256.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

009f0000-0aff-0242-b5e1-08da94a98c08_w20

009f0000-0aff-0242-72e6-08da949d5409_w20

009d0000-0aff-0242-2ab1-08da94aa8f6f_w20

009d0000-0aff-0242-22ba-08da94aa5d5c_w20

Kilder: Newsweek, Guardian, RadioFreeLibertyEurope, AP

For et par dager siden limte både jeg og en annen formudeltager inn en video av en storfangst, denne er nå bekreftet av Oryx:

Til sammen 14 ulike pansrede kjøretøyer, alle i fungerende tilstand, ble tilført den Ukrainske hæren, av disse 14 var der ni T - 80.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...