Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (19 minutter siden):

 

En potensiell konflikt mellom Armenia og Azerbaijan er et stort problem for verden som kan eskalere til noe som ligner en verdenskrig, og er også tett knyttet opp til Russlands krig mot Ukraina.

Vi er i stor grad ferdig å diskutere det dog. Men som Blinken påpeker:

 

 

Jeg er overbevevist om at det på Diskusjon.no er plass til en streng av typen "Konflikten mellom Armenia og Azerbaijan," jeg skal til og med lese den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Windfarmer said:

Jeg liker ikke 12 års fengsel fordi en lærer eller annen offentlig tjenestekvinne eller mann har valgt feil side i en usedvanlig uoversiktlig og rotete konflikt, og der denne straffen skal idømmes etter at krigen er slutt, og der det ikke lenger er noen risiko for at denne tjenestekvinne eller manns handlinger har noen sikkerhetsmessig betydning.

Derimot er jeg en strekt tilhenger av at hvis denne tjenestekvinne eller tjenestemannens holdninger, propaganda og handlinger mens krigen pågår, skal "straffes" på de mest brutale måter, heng de gjerne etter ballene fra en lyktestolpe og heng på de en lapp;

"Slik går det med forrædere."   


Jeg synes det spørs på motivasjon og metodikk. Snakk med barna og finn ut av hva slags person dette var. Er vedkommende ukrainsk borger og bare har forsøkt å overleve så er det én ting. Disse som har kommet fra Russland kom vel neppe som en følge av at de hadde noen humanitære eller idelle hensikter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (3 timer siden):

Nå er det nok. Det er på tid for israelerne å ta seg sammen og slutte med å være på feil side.

Landet vi lager flere FN-resolusjoner og fordømmelser mot enn hele resten av kloden tilsammen? Hvorfor i alle dager skulle de ha noe ønske om å hjelpe oss? 

Vel, de har da i det minste sendt nødhelp for milliarder til Ukraina og trent opp ukrainsk helsepersonell. Så noe har de gjort. I motsetning til palestinerne som har tatt parti med Iran og Putin (Abbas).

Det virker dog som at israelere og ukrainere har et godt forhold. 

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

 

Vi får håpe Tyrkia endrer kurs i valget til sommeren. Akkurat nå er Erdogan svært upopulær pga. inflasjonen, som i realiteten kanskje nærmer seg 200% i året.

Tyrkere flest liker vel nasjonalisten Erdogan og hans diktatur. Kan ikke tenke meg han taper disse såkalte valgene som de har i Tyrkia. 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (36 minutter siden):

Jeg liker ikke 12 års fengsel fordi en lærer eller annen offentlig tjenestekvinne eller mann har valgt feil side i en usedvanlig uoversiktlig og rotete konflikt, og der denne straffen skal idømmes etter at krigen er slutt, og der det ikke lenger er noen risiko for at denne tjenestekvinne eller manns handlinger har noen sikkerhetsmessig betydning.

Derimot er jeg en strekt tilhenger av at hvis denne tjenestekvinne eller tjenestemannens holdninger, propaganda og handlinger mens krigen pågår, skal "straffes" på de mest brutale måter, heng de gjerne etter ballene fra en lyktestolpe og heng på de en lapp;

"Slik går det med forrædere."   

Gatejustis fremfor ordnete former. Er det slik det skal være?

De kom for å etnisk utrydde Ukrainerne. De fortjener sine 15 år i fengsel. 

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (7 minutter siden):


Det er alltid slik regionale kriger og verdenskriger begynner. Med allianseblokker. Og det tyrkiske folkeslagets folkemord og islamisering og etniske rensing av armenere og andre i regionen er et prosjekt som har pågått i minst 200 år, kanskje lengre.

Azerbaijan støttes av Tyrkia og Israel. Tyrkia og Israel støttes av Vesten og NATO.
Armenia støttes av Russland og Iran. Russland og Iran støttes av Kina og andre.

Det er ikke vanskelig å se for seg at Iran eller Israel blander seg inn. Dette er også 80-90 mil unna krigen i Ukraina.

Jeg tror ikke vi trenger noen tråd om dette foreløpig, men vi får holde et øye på det.

 

Helt uenig.

Det er usedvanlig vanskelig å spå hvorfor "verdenskriger" begynner.

Vi har jo bare hatt to av de, og mange historikere mener endog og den andre bare var en fortsettelse av den første.

Putin og mange av hans geopolitiske klakører forsøker å spille dette opp til en krig som har verdenspolitiske konsekvenser.

En benytter frykten for atomkrig og verdens undergang for at denne trusselen skal gjøre det lettere for at Putin skal komme seg ut av den hengemyren han selv har skapt.

Jeg ser ikke helt den.

Sannheten er at Den Røde Armè ikke en gang er i stand til å ta to Oblast i Ukraina, og et er i seg selv et geopolitisk sjokk. men det er ikke i nærheten av en verdenskrig.

Det vi snakker om er at en regional makt i Europa - Russland - forsøker å bli en global power ved å forsøke å erobre et par fylker (Oblast) i Ukraina, og ikke har lykkes med det.

Så forsøker noen å blande inn Taiwan, Armenia og Nagorno-Karabakh og få dette til å bli en ny verdenskrig.

Nice try. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (10 minutter siden):

Helt uenig.

Det er usedvanlig vanskelig å spå hvorfor "verdenskriger" begynner.

Vi har jo bare hatt to av de, og mange historikere mener endog og den andre bare var en fortsettelse av den første.

Putin og mange av hans geopolitiske klakører forsøker å spille dette opp til en krig som har verdenspolitiske konsekvenser.

En benytter frykten for atomkrig og verdens undergang for at denne trusselen skal gjøre det lettere for at Putin skal komme seg ut av den hengemyren han selv har skapt.

Jeg ser ikke helt den.

Sannheten er at Den Røde Armè ikke en gang er i stand til å ta to Oblast i Ukraina, og et er i seg selv et geopolitisk sjokk. men det er ikke i nærheten av en verdenskrig.

Det vi snakker om er at en regional makt i Europa - Russland - forsøker å bli en global power ved å forsøke å erobre et par fylker (Oblast) i Ukraina, og ikke har lykkes med det.

Så forsøker noen å blande inn Taiwan, Armenia og Nagorno-Karabakh og få dette til å bli en ny verdenskrig.

Nice try. 

Verdenskrigene startet vel rett og slett fordi det ikke fantes en hegemon, og stormaktene var så mektige at de kunne utfordre systemet alene eller i par og forsøke bli top dog. Tyskland i ww1 og ww2 kom veldig nært et tyskt hegemoni på det europeiske kontinentet i allefall.

Hadde de lyktes hadde vi vel hatt en eller annen Superstat i sentral Europa med 250 millioner innbyggere og en slags USA rolle i verden. I stedet ble det USA og USSR som tjente på verdenskrigene ift hegemonrollene.

Vi har gått fra pax britannica til pax americana.

 

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (1 minutt siden):

Håper du har rett.

Erdoğan’s approval rating drops to 41.5 pct as Turkey grapples with inflation
https://ahvalnews.com/recep-tayyip-erdogan/erdogans-approval-rating-drops-415-pct-turkey-grapples-inflation#

Erdogan synker på målingene til tross for hans populistiske trekk den siste tiden, som ikke lover bra for han. Uansett snakker vi om en diktator her, så det kan være han finner en eller annen måte å «vinne» valget på likevel.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (33 minutter siden):

Gatejustis fremfor ordnete former. Er det slik det skal være?

De kom for å etnisk utrydde Ukrainerne. De fortjener sine 15 år i fengsel. 

Dette er enkelt.

Så lenge et land er under okkupasjon og der fremmede makter har kontrollen over både politiet og domstolene, er der ingen annen justis enn gatens justis.

Jeg minner om at det i Norge mellom 1941 og 1945 ble utført mellom 80 og 100 likvideringer som ble "offisielt" godkjent, pluss, pluss.

Jeg tror du har misforstått mitt opprinnelige innlegg. 

Jeg er en sterk motstander av gatens justis i fredstid, men når det ikke er fred og der de vanlige institusjonene (politi, Påtalemyndighet og domstoler) ikke fungerer, men der disse er overtatt av okkupasjonsmakten, er der bare gatens justis igjen.

Og dette kan jeg ha sagt mye om, bl.a. mener jeg at de ca. 25 dødsdommer som ble fullbyrdet etter 2. verdenskrig i Norge var feil og dypt umoralsk. Men jeg er ikke mer moralsk at jeg innrømmer at jeg sannsynligvis hadde hatt et annet standpunkt hvis jeg hadde opplevd de handlinger som disse ca. 25 dødsdommer foranlediget. 

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (13 minutter siden):

Men jeg er ikke mer moralsk at jeg innrømmer at jeg sannsynligvis hadde hatt et annet standpunkt hvis jeg hadde opplevd de handlinger som disse ca. 25 dødsdommer foranlediget. 

Eg trur den største forskjellen er at holdningen til dødstraff den gangen var heilt annerledes enn i dag. Mentaliteten var ein heilt annan den gongen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dragavon said:

"Eitt av eksempla som er oppgitt i rapporten handlar om ein presidentkandidat i eit asiatisk land som ikkje er namngitt, skriv AFP vidare Vedkomande skal ha motteke fleire titals millionar kroner frå den russiske ambassadøren i landet."

Blir ikke overrasket om dette er Bong-Bong Marcos i Filippinene, som nettopp vant valget der. Han er gjennomkorrupt akkurat som foreldrene sine og har blitt beskyldt for å jobbe for bla. Kina.

Lenke til kommentar
Dragavon skrev (Akkurat nå):

Eg trur den største forskjellen er at holdningen til dødstraff den gangen var heilt annerledes enn i dag. Mentaliteten var ein heilt annan den gongen.

Mentaliteten vi trodde vi hadde kvittet oss med i 1979 ( da dødsstraff ble ultimat avskaffet som straffeform) hadde 103 år tidligere blitt avskaffet i praksis. Den siste dødsstraffen i Norge ble eksekvert i 1948, men den siste egentlige dødsstraff i Norge ble utført i 1876.

Vi tror at verden alltid går videre i positiv retning, men hvis vi ikke opprettholder kampen for humanitet og demokrati, så minner jeg om at er verden full av billige og effektive utfordrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...