Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.nettavisen.no/nyheter/dette-gir-russland-hodebry-et-fullstendig-russisk-nederlag/s/5-95-646578

"Russland har hatt som mål å ta fullstendig kontroll over regionene Luhansk og Donbas, men med Izium under ukrainsk kontroll, kan det bli vanskelig."

"Røseth forventer nå at den ukrainske offensiven fortsetter videre inn i Luhansk. Det kan tvinge Russland til å sette inn flere styrker i Donbas."

– Tilfanget av nye russiske styrker må inn i Donbas, men det er ikke store styrkene de har å sette inn."

"Ydstebø legger avslutningsvis til at et annet spørsmål som nå reiser seg er om ukrainerne har styrker og materiell til å fortsette offensiven videre."

"– Har de det, kan de rulle sørover langs den russiske grensen i Luhansk fylke og kutte forsyningene til russerne ytterligere, sier oberstløytnanten."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virker på meg som om det er større innsikt i Rasslands krig jeg mener, den spesielle militæroperasjonen, jeg mener Rasslands krigsforbrytelser i Ukraina  i denne forumtråden enn hos "spesialister":
 

Quote

 

- Hvilke grep anser du som sannsynlig at han tar framover?

- Jeg tror han kommer til å fortsette med det han har av militære ressurser, og jobbe i kulissene for å mobilisere ytterligere. Det store spørsmålet er hvorvidt han klarer å mobilisere det han trenger, nå som risikoen for å bli drept eller tatt til krigsfange er større enn før den ukrainske offensiven.

 

Innvendingene blir nevnt, men jeg oppfatter at begrensningene vektlegges for lite i uttalelsene. Som det er nevnt i denne tråden tidligere: Om de så hadde mobilisert "inntil to millioner reservister" som nevnes i artikkelen, så hadde de fortsatt ikke hatt tilgang til materiell. Om Rassland hadde hatt materiell til disse to milionene så hadde da ikke Rassland satt inn tanks som var utdatert for flere tiår siden for eksempel! Rapporterer om manglende logistikk i form av mangel på militære lastebiler og andre militære transportkjøretøyer, togvogner som bryter sammen på grunn av utslitte og manglende tilgang på nye kulelager, manglende kapasitet for produksjon av nytt krigsmateriell og så videre tyder jo på absolutt ikke på at det hadde hjulpet å mobiliser fler soldater annet enn som "canon fodder".

https://www.dagbladet.no/nyheter/forsker-slik-vil-putin-hevne-seg/77146104

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Snikpellik said:

Tenkte bare jeg skulle legge denne her, sånn at alle kan se hvor korka det går an å være.

 

Douglas Macgregor er jeg mer forundret over. Hva i all verden har skjedd med han. Han må være betalt av kreml for alt sprøytet han serverer. Vet han jevnlig har vært på RT, og det sier egentlig sitt. Deltok i den første Gulfkrigen og har deltatt i en rekke dokumentarer om den. Da virket han oppegående. Pussig type. Tucker er en nutcase som allerede har sagt mye feil om denne krigen. Alt ligger på nett, og jeg er ikke overrasket over dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
superrhino skrev (42 minutter siden):

 

 

interessant. Det er også meldt at ukrainerne er i området nord-øst for Liman.

Dette overfallsstedet er på utkanten av plantasjeskogen fordi det er en asfaltveg, det er landeveger uten asfalt i mesteparten av skogene på nordbredden av Donetselven. Det betyr da at ukrainerne er kommet til vegen mellom Kreminna og Kuzmyne, og at de kan ha kommet videre til R-66 vegen mellom Izium og Kreminna. Det mene at hele plantasjeskogen har blitt sikret så flere tusen ukrainske soldater kan rykke rett gjennom til Kreminna og til R-66 vegen, og det kan ha hendt tidlig om dagen.

Da innbar det at bataljonstore styrker kan når Torske-Zarichne området uten å la seg bremses, overfallet tyder på at russerne slett ikke var forberedt i det hele tatt, trolig fordi de trodde plantasjeskogområdet var ikke mulig å innta - fordi de hadde prøvd seg i motsatt retning uten suksess. Og hvis de sikre dette området, kan de ta seg nordover "beskyttet" av et merkelig damanlegg - svært grunt vann i Zherebets-elven - fram til Nevske og gjøre halt der. Russerne i vest vil ha en flaskehals langs R-66 vegen og en barriere av vann som vil da tvinge dem nordover mot Svatove. Om store styrker er kommet over elven, kan ikke russerne bryte seg gjennom, og må ut på det meget sårbare landskapet hvor det ikke er mulig å reise forsvarslinjer. 

Og det er så grunt i Oskilelven, et opptak vist at russerne hadde ganske enkelt kastet jordramper ut for å komme seg over ved Kupyansk - at ukrainerne ikke trenger mye broleggingsutstyr. De kan ha krysset og overtatt østre Kupyansk allerede nå.

De er i ferd med å bli fanget, og kan ikke bli værende. De må ut snarest mulig til Svatove, for hvis det er store ukrainske styrker mellom dem og Kreminna som kan bli inntatt ganske snart, om ikke nå, har de ikke mye tid på seg. 

Og på toppen hadde ukrainernes finte mot øst fulgt til resultater uten at det ennå er kjent, på nordre del av Popasnafronten.

Kommandanten bak offensiven visst sine saker! Og i tillegg gjør han russerne grønn av misunnelse. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Mer om uttalelsen fra Ukrainas militærkommando:

Ukraine: Russian military command has suspended the sending of new units
https://www.theguardian.com/world/live/2022/sep/12/russia-ukraine-war-zelenskiy-accuses-kremlin-of-terrorist-attacks-on-kharkiv-power-supply-live-updates

Sitat

The military command of the Russian federation has stopped sending new units into Ukraine following a dramatic Ukrainian counter-offensive that has reshaped the war and left Moscow reeling, the general staff of the armed forces of Ukraine said Monday.

“The military command of the Russian federation has suspended the sending of new, already formed units into the territory of Ukraine,” officials said on the general staff Facebook page.

Sitat

“The current situation in the theatre of operations and distrust of the higher command forced a large number of volunteers to categorically refuse the prospect of service in combat conditions,” the statement continued. “The situation is affected by information about the actual number of dead, while losses from private military companies and those mobilised from temporarily occupied territories are not taken into account. The situation worsens due to the general attitude toward their own wounded. In particular, in Russian hospitals, diagnoses and the nature of combat injuries are deliberately simplified and no time is given for rehabilitation in order to quickly return servicemen to the combat zone.”

This information could not be corroborated. The Kremlin has yet to respond.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/09/12/195870626/zelenskyj-til-cnn-dette-er-russisk-kannibalisme
 

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj avslører overfor CNN at hans styrker ikke har planer om å spille med Russlands regler, som han kaller «russisk kannibalisme».

"Han er tilbakeholden rundt hvordan Ukraina har tenkt å møte Russlands offensiv, men han er tydelig på at de ikke har tenkt å ta i bruk samme virkemiddel som motparten.

Ifølge den ukrainske presidenten opererer Russland med en strategi hvor de går til angrep mot nye områder, som blir etterfulgt av en roligere periode hvor Putin har en tendens til å komme med nye uttalelser og krav. Zelenskyj hevder at dette er et strategisk knep Putin tar for å gi russiske styrker tiden til å rekonvalisere, før de går til angrep igjen og beveger seg videre inn i nye områder.

– Strategien deres er veldig seig, hvor de sakte men sikkert forsøker å spise Ukraina som et herremåltid. Dette er russisk kannibalisme, og det er et middagsbord jeg nekter å sitte rundt, sier Zelenskyj."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (22 minutter siden):

Jeg postet dette litt lengre opp, da var det bare rykte. Det med Putin og Sochi også. Men det blir i økende grad bekreftet. Ganske typisk at diktatorer har steder i landsiden langt unna folk, og legger på reis rett før det rakner for dem. Slike steder er lettere å forsvare mot rasende folkemengder.

Her må det være en screw up, her er riktig svar;

Dmitry Peskov uttalte at Putin har utsatt alle sine møter med ledelsen av det russiske forsvarsdepartementet og representanter for den russiske forsvarsindustrien i Sotsji – en bisarr avgjørelse i møte med den militære operasjonelle og forsvarsindustrielle krisen Russland står overfor.[5]

Russian Offensive Campaign Assessment, September 11 | Institute for the Study of War (understandingwar.org)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Brother Ursus said:

Jeg postet dette litt lengre opp, da var det bare rykte. Det med Putin og Sochi også. Men det blir i økende grad bekreftet. Ganske typisk at diktatorer har steder i landsiden langt unna folk, og legger på reis rett før det rakner for dem. Slike steder er lettere å forsvare mot rasende folkemengder.

Det er vel ikke så langt unna en av de mange atombunkersene han har? Jeg lurer på om Putin vil tolerere et tap og stoppe krigen i Ukraina? Jeg har dessverre vanskelig for å se at Putin vil gi seg frivillig - kanskje det er flere som er klar over det, med tanke på alle de modige forslagene om at Putin må gå av ... 

Han har jo brukt noen milliarder det siste tiåret på å bygge nuke-bunkers. Det ryktes at Ural-bunkersen har plass til en hel by på100 000 mennesker.  Og i Moskva er det en med plass til 10 000. 
https://nypost.com/2017/06/29/russia-has-enormous-underground-bunkers-ready-for-nuclear-war/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...