Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Turister på Krim som "beundrer" eksplosjoner og røykskyer nærmere enn noen gang. Men jeg lar meg litt imponere over folk som velger Krim som sommerens feriemål. En okkupert øy, der landet man tok den fra er i krig med okkupanten fortsatt og befinner seg noen titalls kilometer unna. Må bare anta at pakkereisen var særdeles rimelig og kanskje vanskelig å få reiseforsikring for..? Ja, det er en del idioter på sommerferie, men denne var jo litt prisverdig...

Håper bare at man snart må velge annen valuta for å fleske seg på Krims sandstrender.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Pop said:

Turister på Krim som "beundrer" eksplosjoner og røykskyer nærmere enn noen gang. Men jeg lar meg litt imponere over folk som velger Krim som sommerens feriemål. En okkupert øy, der landet man tok den fra er i krig med okkupanten fortsatt og befinner seg noen titalls kilometer unna. Må bare anta at pakkereisen var særdeles rimelig og kanskje vanskelig å få reiseforsikring for..? Ja, det er en del idioter på sommerferie, men denne var jo litt prisverdig...

Håper bare at man snart må velge annen valuta for å fleske seg på Krims sandstrender.

Det er 100% russere som drar på ferie til krim. Ingenting nytt egentlig da halvøya alltid har vært et ferie mål de siste 70 årene. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, JK22 said:

Ukrainske kilder ment "våpen med 200 til 300 km rekkevidde" har blitt tatt i bruk. Det er definitivt ikke ATACMS (som kan bli en realitet fordi russerne har nylig brutt New START-avtalen under ganske dårlig begrunnelse) som ikke har blitt levert, da Biden satt hans ære i denne avgjørelsen - og det er ikke S-300 fordi ingen av variantene har mer enn 195 km rekkevidde, og disse med lengste rekkevidde var lite benyttet av begge parter. (med gode grunner, vanskeligere å kontrollere lenge ut og sløvere mot et bevegende mål) Skulle tro det går troll i mine ord, hadde sagt et par dager før at ukrainerne trenger ARM-våpen som HARM, så kom avsløringen om at HARM var sendt - og nå ser det ut som at faktiske Scud TBM raketter kan ha blitt tatt i bruk?

Jeg ville tro at enten har de klart å skvise ut ekstra 10 km av S-300, det er ATACMS, eller så er det som russerne sier, at det ikke har vært noe angrep, bare uvettig lagring og håndtering av ammunisjon.

Så vidt jeg har fått med meg har det ikke være noe bevis for at prosjektiler faktisk traff flybasen. Alle videoene jeg har sett er av ganske åpenbare sekundære eksplosjoner.

Lenke til kommentar
Pop skrev (43 minutter siden):

Var det kun russerne som dro dit før 2014 også?

Jeg har forstått det sånn ja. Før 2014 var Krim for russere omtrent som Danmark er for nordmenn. Veldig attraktivt feriested for Russere og veldig få andre nasjonaliteter som reiser dit. De få andre nasjonalitetene forsvant nok når Russland annekterte de.

Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

Angrep på baser på Krim?

Det spørst kva reaksjonen frå Russland på det blir. For Russland er dette Russisk territorie...

.. Ukraina er jo også russisk i følge Russland, så spørs om de kan bruke noe annen logikk på Krim enn de kan i andre deler av Ukraina.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pop said:

Var det kun russerne som dro dit før 2014 også?

Da var det stor sett 50/50 russere og ukrainere. Litt folk fra andre sovjetrepublikker og én og annen vestlig tulling. Jeg var den vestlige tullingen ved opp tilbake flere anledninger. Det var gøy å dra til "sovjet-syden" om sommeren i stedet for Spania og Hellas.

Edit: Nå er det visst nærmest utelukkende russere og én og annen hviterusser som drar dit. Turistnæringen kom aldri tilbake til pre-2014 nivå

Endret av Smule8o
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Jalla21 said:

Det er trolig brukt R-360 Neptun missiler som har rekkevidde på 280km, og mulighet for angrep mot landmål. (Det var to slike som senket Moskva tidlig i april.)

Det virker ikke helt sannsynlig, men det er så klart en mulighet.

Ukraina har svært få Neptun, om de i det hele tatt har noen igjen, og man skulle tro de ville ønske å ha de parat i tilfelle Russland skulle finne på å sende skip mot Odessa. Ukraina har riktignok Harpoon, men de har trolig bare en rekkevidde på 139 km, så eventuelle Neptun missiler de skulle besitte ville kunne være veldig nyttige.

Så klart, det kan hende de sier seg fornøyde med å holde Russerne 139 km unna kysten sin, og vurderte det slik at denne flybasen var et såpass verdifullt mål at de ville avse Neptun missiler, men på den andre siden skulle man tro at dette ville blitt observert. De ville fly rett over hodet på turistene på stranden, med jetmotoren pøsende ut støy.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Jeg ville tro at enten har de klart å skvise ut ekstra 10 km av S-300, det er ATACMS, eller så er det som russerne sier, at det ikke har vært noe angrep, bare uvettig lagring og håndtering av ammunisjon.

Så vidt jeg har fått med meg har det ikke være noe bevis for at prosjektiler faktisk traff flybasen. Alle videoene jeg har sett er av ganske åpenbare sekundære eksplosjoner.

Uvettig lagring utløst ikke samtidige eksplosjoner. Spesielt ikke på to steder i det samme døgnet. Alt tyder på at det var et angrep med uidentifiserte våpensystemer, skalaen og ødeleggelseseffekten gjort det klart at det ikke er HIMARS, S-300 eller Neptune kryssermissiler - ettersom det var beskyttede våpendepoter som gikk i lufta i Saki flybase. Siden brenselstankene som kom i voldsom brann, hvilken tyder på at et stort område var berørt. Dette minner om et klassisk TBM-angrep med veldige presise våpen av samme karakter som Tochka-U.

Saki flybase evakueres nå, alt tyder på at flybasen er blitt helt slått ut. Denne basen er viktig for den russiske luftstøtten over Khersonfronten ettersom eskortefly, jagerfly med angrepskapasitet og rekognoseringsfly utplasseres der - Su-30SM og Su-24MR, dette er "øynene" for de russiske flystyrkene ettersom Su-25 fly på mindre baser trenger dem, spesielt Su-30SM som eskorte mot ukrainske fly og som varslingsstasjoner - og Su-24MR er svært viktig for å speide på lang hold. Nå er disse slått ut, ettersom de om overlever må flyttes til en mindre egnet flybase. Det er sagt at over 40 fly og helikoptre er i flybaseområdet, fordi forsterkninger var sendt dit i forventning av den ukrainske storoffensiven.

Hvis det er Sapsan TBM - basert på Tochka-U - er det mulig at tyrkisk assistanse kan ha vært vitalt fordi disse har egne prosjekter og tilgjengelighet på israelske TBM systemer i Aserbajdsjan, for å gi de ukrainske TBM missilene gode presisjonsegenskaper. Og de kan når 500 km. Det var trolig avfyrt fire TBM fra to lokaliteter, og det er helt sikkert flere andre som kan settes i bruk. Trolig kan de snart angripe den siste større flybasen i Krim-halvøya. Ukraina produserte hundrevis av Tochka-U i eldre tid, og har helt sikkert fasiliteter som kan produsere Hrim-2/Sapsan TBM.

USA vil ikke sende flere HIMARS, men det er mer enn nok; 16 HIMARS og 18 M-270. Det var levert 2,400 raketter, trolig er den siste bransjen for august ennå ikke kommet fram. Angivelig 2,800 HIMARS raketter og litt færre M-270 raketter vil leveres i løpet av høsten fra slutten på august. Og vi vet ikke hvor mange HARM missiler har blitt sendt, men vil anta at flere hundre har blitt reservert - og at de første hundre er kommet fram. Ødelagte radarstasjoner er 100 % uerstattelig for Tor-SAM, nyere S-300 varianter og S-400.

Mulig bruk av S-300 og Hrim-2/Sapsan betyr at ukrainerne kan nå treffe der det svir mest.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
14 minutes ago, JK22 said:

Uvettig lagring utløst ikke samtidige eksplosjoner. Spesielt ikke på to steder i det samme døgnet. Alt tyder på at det var et angrep med uidentifiserte våpensystemer, skalaen og ødeleggelseseffekten gjort det klart at det ikke er HIMARS, S-300 eller Neptune kryssermissiler - ettersom det var beskyttede våpendepoter som gikk i lufta i Saki flybase. Siden brenselstankene som kom i voldsom brann, hvilken tyder på at et stort område var berørt. Dette minner om et klassisk TBM-angrep med veldige presise våpen av samme karakter som Tochka-U.

Saki flybase evakueres nå, alt tyder på at flybasen er blitt helt slått ut. Denne basen er viktig for den russiske luftstøtten over Khersonfronten ettersom eskortefly, jagerfly med angrepskapasitet og rekognoseringsfly utplasseres der - Su-30SM og Su-24MR, dette er "øynene" for de russiske flystyrkene ettersom Su-25 fly på mindre baser trenger dem, spesielt Su-30SM som eskorte mot ukrainske fly og som varslingsstasjoner - og Su-24MR er svært viktig for å speide på lang hold. Nå er disse slått ut, ettersom de om overlever må flyttes til en mindre egnet flybase. Det er sagt at over 40 fly og helikoptre er i flybaseområdet, fordi forsterkninger var sendt dit i forventning av den ukrainske storoffensiven.

Hvis det er Sapsan TBM - basert på Tochka-U - er det mulig at tyrkisk assistanse kan ha vært vitalt fordi disse har egne prosjekter og tilgjengelighet på israelske TBM systemer i Aserbajdsjan, for å gi de ukrainske TBM missilene gode presisjonsegenskaper. Og de kan når 500 km. Det var trolig avfyrt fire TBM fra to lokaliteter, og det er helt sikkert flere andre som kan settes i bruk. Trolig kan de snart angripe den siste større flybasen i Krim-halvøya. Ukraina produserte hundrevis av Tochka-U i eldre tid, og har helt sikkert fasiliteter som kan produsere Hrim-2/Sapsan TBM.

USA vil ikke sende flere HIMARS, men det er mer enn nok; 16 HIMARS og 18 M-270. Det var levert 2,400 raketter, trolig er den siste bransjen for august ennå ikke kommet fram. Angivelig 2,800 HIMARS raketter og litt færre M-270 raketter vil leveres i løpet av høsten fra slutten på august. Og vi vet ikke hvor mange HARM missiler har blitt sendt, men vil anta at flere hundre har blitt reservert - og at de første hundre er kommet fram. Ødelagte radarstasjoner er 100 % uerstattelig for Tor-SAM, nyere S-300 varianter og S-400.

Mulig bruk av S-300 og Hrim-2/Sapsan betyr at ukrainerne kan nå treffe der det svir mest.

Russerne kan ha lagret betydelige mengder ammunisjon nært flyene, for å raskt kunne gjøre flyene klare til neste oppdrag. Det ville være uforsiktig, men det har vært mange eksempler på at Russerne har håndtert ammunisjon uforsiktig i denne krigen.

Med uvettig lagring skal det ikke mye til for at en ulykke intreffer. Og får man en eksplosjon, så kan man få utkast, der bomber og slikt kastes titalls og hundretalls meter unna den første detonasjonen, før de detonerer. Da ville andre nærliggende lagringsplasser også kunne eksplodere, med kort tidsintervall mellom eksplosjonene,

Det er nok fortsatt litt tidlig for å konkludere hva som egentlig har skjedd her, men utifra at all video jeg har sett (i min mening) viser sekundære eksplosjoner tror jeg uvettig lagring av ammunisjon er en stor faktor. Akkurat hva som var den initielle gnisten som satte av eksplosjonene er fortsatt uviss. Det kan være et uhell, og det kan være et ukrainsk angrep.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, DukeNukem3d said:

Det skal en del til når 2 eksplosjoner på forskjellig sted på flyplassen inntreffer nær samtidig.

Utifra røyken ser man at det er ikke første detonasjon på samme sted. Da er det jo flere muligheter. En mulighet er at du har to lignende bomber som er innhyllet i brann, og tilfeldigvis går av samtidig. En annen mulighet er at bombene er faktisk så nært hverandre at den ene eksplosjonen setter av den andre. Videoen filmes fra ca 3 km unna, om vi sier det er 100 meter mellom detonasjonene, så vil en sjokkbølge som beveger seg med Mach 2 kunne sette av den andre bomben med en forsinkelse på ca 150 ms. Det vil neppe være synlig forskjell.

Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (25 minutter siden):

Det skal en del til når 2 eksplosjoner på forskjellig sted på flyplassen inntreffer nær samtidig.

Litt mer om eksplosjonene på flyplassen;

Multiple explosions reported at Russian military airbase in occupied Crimea (kyivindependent.com)

Den sier ikke så mye om kilden til eksplosjonene men har en video som viser en smule panikk blant ferierende russere, og det hevdes at det ble trafikkaos på Krim broen da de ferierende russerne ville hjem. 

Lenke til kommentar
Pop skrev (2 timer siden):

Turister på Krim som "beundrer" eksplosjoner og røykskyer nærmere enn noen gang. Men jeg lar meg litt imponere over folk som velger Krim som sommerens feriemål. En okkupert øy, der landet man tok den fra er i krig med okkupanten fortsatt og befinner seg noen titalls kilometer unna. Må bare anta at pakkereisen var særdeles rimelig og kanskje vanskelig å få reiseforsikring for..? Ja, det er en del idioter på sommerferie, men denne var jo litt prisverdig...

Håper bare at man snart må velge annen valuta for å fleske seg på Krims sandstrender.

Vet ikke om du har fulgt YouTube kanalen til Konstantin, Inside Russia? Han har vært veldig kritisk til hele situasjonen og regimet, men til og med han anser Krim som en del av Russland. Dette er dypt indoktrinert i populasjonen, selv de kritiske åpenbart. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...