Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Så nettopp direkte på VG at Biden signerte et viktig dokument for Sveriges og Finlands NATO-medlemskap. Ett skritt nærmere, men det ble ikke sagt hva som gjenstår, og jeg finner ikke linken igjen.

 

Edit:

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/sverige-og-finlands-nato-soeknader-formelt-godkjent-av-usa.uTL3_YCvg?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

 

Sitat

Tirsdag signerte presidenten i USA, Joe Biden, en Nato-protokoll som formelt godkjenner Sverige og Finlands søknader om å bli Nato-medlem.

– I dag tar vi et viktig steg, sa Biden før han underskrev protokollen.

Sveriges statsminister skriver på Twitter at hun er takknemlig for Bidens støtte.

Kongressen godkjente søknadene 4. august og og Bidens ratifisering av vedtaket er en formalitet.

For at nye land skal kunne bli medlem av Nato, må alle 30 medlemsland være enige.

Sverige og Finland leverte sine Nato-søknader i mai. Generalsekretær Jens Stoltenberg sa da at det var et historisk øyeblikk.

Siden da har det vært knyttet usikkerhet til om Tyrkia kom til å godkjenne at landene ble medlem av alliansen. Men i juni kom Tyrkia, Sverige og Finland til en enighet.

 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Russerne kan ha lagret betydelige mengder ammunisjon nært flyene, for å raskt kunne gjøre flyene klare til neste oppdrag. Det ville være uforsiktig, men det har vært mange eksempler på at Russerne har håndtert ammunisjon uforsiktig i denne krigen.

Med uvettig lagring skal det ikke mye til for at en ulykke intreffer. Og får man en eksplosjon, så kan man få utkast, der bomber og slikt kastes titalls og hundretalls meter unna den første detonasjonen, før de detonerer. Da ville andre nærliggende lagringsplasser også kunne eksplodere, med kort tidsintervall mellom eksplosjonene,

Det er nok fortsatt litt tidlig for å konkludere hva som egentlig har skjedd her, men utifra at all video jeg har sett (i min mening) viser sekundære eksplosjoner tror jeg uvettig lagring av ammunisjon er en stor faktor. Akkurat hva som var den initielle gnisten som satte av eksplosjonene er fortsatt uviss. Det kan være et uhell, og det kan være et ukrainsk angrep.

Dette er ikke litt ammunisjon lagret nært flyene, til det er eksplosjonene alt for store. Dette er eksplosjoner som man typisk vil se ved treff på store depoter av ett eller annet slag med betydelig innhold. 

Plasseringen på fasilitetene man antar er truffet er også karakterisert som å være relativt nær flyene i utgangspunktet.

Om man ser på videoene over og hører på lyden, så kan man anta at distansen mellom de to treffene er ca 300 meter i "dybderetningen". Selv om det blir en unøyaktig måling så er det nok til å anslå at det er lite trolig at den ene eksplosjonen er en sekundæreksplosjon av den andre. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Serpentbane said:

Dette er ikke litt ammunisjon lagret nært flyene, til det er eksplosjonene alt for store. Dette er eksplosjoner som man typisk vil se ved treff på store depoter av ett eller annet slag med betydelig innhold. 

Plasseringen på fasilitetene man antar er truffet er også karakterisert som å være nær flyene. 

Om man ser på videoene over og hører på lyden, så kan man anta at distansen mellom de to treffene er ca 300 meter. 

Som sagt, de kan ha lagret *betydelige* mengder ammunisjon nært flyene. Det kan også være de herdede ammunisjonslagrene som eksploderte, men i så fall kan jeg ikke helt skjønne hvilken ammunisjon som er brukt. I så fall skulle man tro at de ville tåle noen solide treff og man måtte egentlig ha bunker-bustere for å ta de ut. Det ville i så fall utelukke S-300, ATACMS, Neptune og noen slags videreutviklet Tochka-U, slik jeg ser det.

En mulighet er kanskje at de har latt dørene på ammunisjonslagrene stå oppe. Det ville gjøre ting litt enklere.

Det er et godt poeng at lyden fra eksplosjonene plasserer de ganske langt fra hverandre. Jeg tror det utelukker at det var en massedetonasjon, i hvert fall. Da kan det ha vært tilfeldig timing ifbm brann, synkroniserte angrep eller sikkert noen andre muligheter også.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Som sagt, de kan ha lagret *betydelige* mengder ammunisjon nært flyene. Det kan også være de herdede ammunisjonslagrene som eksploderte, men i så fall kan jeg ikke helt skjønne hvilken ammunisjon som er brukt. I så fall skulle man tro at de ville tåle noen solide treff og man måtte egentlig ha bunker-bustere for å ta de ut. Det ville i så fall utelukke S-300, ATACMS, Neptune og noen slags videreutviklet Tochka-U, slik jeg ser det.

En mulighet er kanskje at de har latt dørene på ammunisjonslagrene stå oppe. Det ville gjøre ting litt enklere.

Det er et godt poeng at lyden fra eksplosjonene plasserer de ganske langt fra hverandre. Jeg tror det utelukker at det var en massedetonasjon, i hvert fall. Da kan det ha vært tilfeldig timing ifbm brann, synkroniserte angrep eller sikkert noen andre muligheter også.

Jeg sier ikke at det må være herdede lager som er truffet. Jeg sier ikke at de ikke kan ha lagret betydelige mengder ammunisjon åpent. Men vi vet heller ikke hvor solide disse byggene er. Videre kan det være at store mengder også er lagret utendørs om dette har blitt brukt som en forsyningshub. 

Det kan være vi har litt forskjellige oppfatninger av hva meningen bak det som ble skrevet mtp. lagring av ammunisjon nært flyene. Hva er nært, og hva er betydelige mengder?

Det er mye vi ikke vet. 

Men, det vi helt sikkert vet er at dette er ikke noen traller med ammunisjon klare for flyene. Størrelsen på eksplosjonen vitner om en betydelig mengde som har detonert. Og at det er en ulykke og en sekundæreksplosjon fremstår som lite trolig i mine øyne. Særlig med tanke på tidsintervallene mellom detonasjonene og avstandene. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (21 minutter siden):

Som sagt, de kan ha lagret *betydelige* mengder ammunisjon nært flyene. Det kan også være de herdede ammunisjonslagrene som eksploderte, men i så fall kan jeg ikke helt skjønne hvilken ammunisjon som er brukt. I så fall skulle man tro at de ville tåle noen solide treff og man måtte egentlig ha bunker-bustere for å ta de ut. Det ville i så fall utelukke S-300, ATACMS, Neptune og noen slags videreutviklet Tochka-U, slik jeg ser det.

En mulighet er kanskje at de har latt dørene på ammunisjonslagrene stå oppe. Det ville gjøre ting litt enklere.

Iskander tok ut slike herdede ammunisjonslagre i begynnelsen på krigen da minst et par store depotområder var sprengt i småfiller, og disse er egentlig ikke herdet mot tyngre våpen så bunker-buster våpen er nødvendig. Det var dessuten en ukrainsk base som var truffet om det var et angrep.

Og forresten; kan ikke for mitt liv huske på siste gang en så stor militærbase gikk tapt gjennom ulykker, russerne er skjødesløst - men skjødesløst er de ikke, ettersom de har hundrevis av store militære fasiliteter som ikke har eksplodert, selv da disiplinen var elendig i 1990-årene. I fakta, sannsynligheten for at en flybase kunne gå i lufta gjennom uforsiktig håndtering av ammunisjon er ytterst liten fra et historisk perspektiv. Dessuten skulle det være mye røykutvikling og massevis av sekundære små eksplosjoner, istedenfor var det opptil seks-syv svære eksplosjoner etter meget kort tid. Ingen av opptakene vist hvordan det begynte, for man ser man ikke tegn på en "langsom" kjedereaksjon - istedenfor var det de store eksplosjonene som tiltrakk seg oppmerksomheten. Et opptak vist at et Il-76 fly tok av da basen eksplodert, dette tyder på at det kom meget brått og uventet.

Hele regionen evakueres i all hast, og de russiske turistene har lagt ut på flukt hjemover. Kanskje det kan være dette som vil få de privilegerte i Russland til å slutte med å lukke deres øyne. De er i ferd med å bli uønskelig i europeiske land hvor det nå innføres visumforbud ett etter ett, og mye tyder på at russiske statsborgerne vil bli forbudt fra å oppholde seg i vestlige land om de ikke vil søke asyl.

Hvis det var et angrep, betyr det at Ketsjbroen er nå sårbar, Hrim-2/Sapsan kan gjøre betydelige skader på broen mellom Krim-halvøya og Russland. Det må ikke glemmes at ukrainerne var disse som bygde de beste ballistiske missiler under den kalde krigen, med en romfartsindustri som var langt overlegent mot den russiske i 1991. De er kapabelt for å bygge nye TBM våpen.

Endret av JK22
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, JK22 said:

Iskander tok ut slike herdede ammunisjonslagre i begynnelsen på krigen da minst et par store depotområder var sprengt i småfiller, og disse er egentlig ikke herdet mot tyngre våpen så bunker-buster våpen er nødvendig. Det var dessuten en ukrainsk base som var truffet om det var et angrep.

Iskander har 710-800 kg stridshode, der ATACMS har 225 kg, S-300 har 100-150 kg, Neptune har 150 kg, Tochka-U har 480 kg og Hrim-2 har 500 kg. Det gir mening at Iskander kan ødelegge herdede sheltre, til en viss grad, men ATACMS/S-300/Neptun er mye svakere. Hrim-2 kunne kanskje gjøre jobben, men jeg er ikke overbevist om at dette våpenet eksisterer.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (32 minutter siden):

Som sagt, de kan ha lagret *betydelige* mengder ammunisjon nært flyene. Det kan også være de herdede ammunisjonslagrene som eksploderte, men i så fall kan jeg ikke helt skjønne hvilken ammunisjon som er brukt. I så fall skulle man tro at de ville tåle noen solide treff og man måtte egentlig ha bunker-bustere for å ta de ut. Det ville i så fall utelukke S-300, ATACMS, Neptune og noen slags videreutviklet Tochka-U, slik jeg ser det.

En mulighet er kanskje at de har latt dørene på ammunisjonslagrene stå oppe. Det ville gjøre ting litt enklere.

Det er et godt poeng at lyden fra eksplosjonene plasserer de ganske langt fra hverandre. Jeg tror det utelukker at det var en massedetonasjon, i hvert fall. Da kan det ha vært tilfeldig timing ifbm brann, synkroniserte angrep eller sikkert noen andre muligheter også.

Er det helt utelukket at det kan ha vært sabotasje? Det er vel fullt mulig at ukrainske spesialstyrker kan ha tatt seg inn på Krim og lagt igjen noen ladninger? Det kan gjerne også passe bedre med at det kun var sekundæreksplosjoner som var synlige, og ingen bomskudd av f.eks. missilangrep.

Lenke til kommentar

Kan nærmest utelukke at det er snakk om noen ulykke når man har flere, samtidige, store, synkrone eksplosjoner med nær identiske mønstre ;)

Det er interessant at tilsynelatende ingen har sett noen inkommende raketter. Det trenger dog ikke bety så mye. Eksplosjonene kan glatt overdøve et supersonisk missil.

Det avslører også igjen hvor dårlig stilt det er med russisk luftvern. Jesus christ. Tenk om Russland skulle havne i klammeri med et NATO land eller et land som flyr moderne vestlige fly. Jeg tror Norges F-35 skvadroner glatt kunne etablert luftherredømme over Nordvest-Russland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, >generisk navn> said:

Er det helt utelukket at det kan ha vært sabotasje? Det er vel fullt mulig at ukrainske spesialstyrker kan ha tatt seg inn på Krim og lagt igjen noen ladninger? Det kan gjerne også passe bedre med at det kun var sekundæreksplosjoner som var synlige, og ingen bomskudd av f.eks. missilangrep.

Ja, det er en mulighet. Droneangrep er også mulig, da trolig med selvmordsdrone sendt opp fra selve Krim-halvøya.

Lenke til kommentar

Disse eksplosjonene er for store og uniforme til å være selvmordsdroner. Det er store, gule ildkuler. Det tyder på et stridshode av en viss størrelse, i min oppfatning. Flere treffer også samtidig, som mer eller mindre utelukker f.eks Bayraktar? Tipper det er snakk om større raketter av et slag. Men om det er HIMARS eller noe annet er ikke godt å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Outlier616 said:

Disse eksplosjonene er for store og uniforme til å være selvmordsdroner. Det er store, gule ildkuler. Det tyder på et stridshode av en viss størrelse, i min oppfatning. Flere treffer også samtidig, som mer eller mindre utelukker f.eks Bayraktar? Tipper det er snakk om større raketter av et slag. Men om det er HIMARS eller noe annet er ikke godt å si.

Hvis det er snakk om våpen med mindre stridshoder, så ville det bety at eksplosjonene man ser er sekundære eksplosjoner med tonnevis av flybomber. Bayraktar utelukkes i all hovedsak av russiske luftvernsystemer. Ingen sjanse for at de overlever lenge over Krim.

Lenke til kommentar
>generisk navn> skrev (16 minutter siden):

Er det helt utelukket at det kan ha vært sabotasje? Det er vel fullt mulig at ukrainske spesialstyrker kan ha tatt seg inn på Krim og lagt igjen noen ladninger? Det kan gjerne også passe bedre med at det kun var sekundæreksplosjoner som var synlige, og ingen bomskudd av f.eks. missilangrep.

Det høres veldig james bond ut å snike seg inn med sprengladninger. Da er utro tjenere som er forbanna på Russland mer sannsynlig, men det er også lite sannsynlig.

Sabotører med selvmordsdroner som opererer fra nærliggende skog er derimot en mulighet slik jeg ser det. 

Men ingenting kan vel utelukkes så klart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Outlier616 said:

Det virker ekstremt usansynelig at sekundæreksplosjoner ville være identiske, uniforme og samtidige.

Eksplosjonene virker for meg rett og slett til å være for store til å være noe Ukrainsk våpen. (Men kanskje min Eyeball Mk 1 er ikke tilstrekkelig kalibrert.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...