Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Eksplosjonene virker for meg rett og slett til å være for store til å være noe Ukrainsk våpen. (Men kanskje min Eyeball Mk 1 er ikke tilstrekkelig kalibrert.)


Da måtte det dreie seg om sabotasje f.eks og det er jo ikke helt usansynelig, men virker kanskje mer søkt. Ville forklare hvorfor ingen har sett eller hørt noe inkommende, men ville også gitt nye forklaringsproblemer for russerne ;)

Jeg ser også at flybasen er ca. 215km fra nærmest trygge utskytningsposisjon for ukrainerne. Så det utelukker også en del andre raketter ukrainerne har.

Uansett er det klart at russerne har jævlig store problemer nå samme hva det er som har skjedd her 😄

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Eksplosjonene virker for meg rett og slett til å være for store til å være noe Ukrainsk våpen. (Men kanskje min Eyeball Mk 1 er ikke tilstrekkelig kalibrert.)

Tja, han som NY Times har vært i kontakt med sa følgende -  The official would not tell the Times what type of weapon used in the attack, saying only that “a device exclusively of Ukrainian manufacture was used.”
Ser at flere nå spekulerer i om kanskje de har fått klare noen Hrim-2/Grim-2. I så fall snakker vi om stridshode på rundt 500kg.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hrim-2

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ukraina skjøt ned og drepte russlands mest berømte militære helikopterpilot i et KA-52, Oberst Vasily Kleshchenko.

Kleshchenko var nestkommanderende for 344'e og sjef for helikopterpilottrening i Russland. Utvilsomt et stort tap. Sier litt om tilstanden i det russiske forsvaret når man har sine øverstkommanderende pilotinstruktører flyvende rundt i kamp.


Og én til

https://www.newsweek.com/senior-commander-russia-elite-special-forces-dead-ukraine-1731874

Endret av Outlier616
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

"Ukraina tar ikke ansvar for eksplosjon på russisk militærbase

Det sier en rådgiver av president Zelenskyj, ifølge Reuters."


Snodig. Det kunne riktignok se ut som om det var tilløp til brann først, da det var røyk før de to store eksplosjonene, men hvordan i all verden detonerer ting samtidig på den måten, på flere forskjellige steder?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Uansett hvilken konflikt/krig jeg har lest/filmatisert om eller opplevd, synes jeg tap av menneskeliv er forferdelig uavhengig av hvilken side man står i. Både militær og sivilt.

Men krigen i Ukraina føler jeg glede hver gang en russisk soldat dør, og til dels også russiske -sivile- (-sivile- om det er en nødvendighet).

Er jeg blitt manipulert av vestlig propaganda?

Eller er jeg orientert realistisk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Outlier616 skrev (5 minutter siden):

"Ukraina tar ikke ansvar for eksplosjon på russisk militærbase

Det sier en rådgiver av president Zelenskyj, ifølge Reuters."


Snodig. Det kunne riktignok se ut som om det var tilløp til brann først, da det var røyk før de to store eksplosjonene, men hvordan i all verden detonerer ting samtidig på den måten, på flere forskjellige steder?

Kan det være at Ukraina har gjort dette, men sier det ikke er de, som et forhandlingskort for å starte fredsforhandlinger?

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Bugle said:

Uansett hvilken konflikt/krig jeg har lest/filmatisert om eller opplevd, synes jeg tap av menneskeliv er forferdelig uavhengig av hvilken side man står i. Både militær og sivilt.

Men krigen i Ukraina føler jeg glede hver gang en russisk soldat dør, og til dels også russiske -sivile- (-sivile- om det er en nødvendighet).

Er jeg blitt manipulert av vestlig propaganda?

Eller er jeg orientert realistisk?



Jeg tror vi er mange som føler det på samme måte, og det er nok veldig menneskelig. Dette er David og Goliat, en helt unødvendig krig i Europa i moderne tid, og en krig som har avslørt hvor utrolig kalde og jævlige russerne er, ikke bare de i militæret, men også store deler av befolkningen forøvrig.

Russernes holdninger overfor ukrainerne er avslørt én gang for alle. Det skaper naturligvis en DYP antipati mot russerne. Det er ironisk at Russland har mast om "russofobi" i åresvis, og så gjør de dette.

Russerne kommer ikke til å tilgis av Europa på mange tiår. Jeg tror dette kommer til å henge over dem, akkurat som andre verdenskrig over tyskerne. Ikke minst fordi alt som skjer av krigsforbrytelser er så godt dokumentert.

Så nei, du er ikke alene. Jeg godter meg jeg også, dessverre, hver gang jeg ser russiske soldater, materiell og baser som eksploderer og blir drept. Det skal selvfølgelig ikke være slik. Men det er nok et element av "karma" i bildet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Bugle said:

Kan det være at Ukraina har gjort dette, men sier det ikke er de, som et forhandlingskort for å starte fredsforhandlinger?


Jeg holder personlig en knapp på at dette i så fall er venstrehånda som ikke vet hva høyrehånda driver med, siden det tross alt er krig, og mange instanser involvert. Det er MER skandaløst for russerne om dette skulle vise seg å være en ulykke, fordi det ville demonstrere helt fundamentale feil på basisnivå som ikke skulle være mulig.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Bugle said:

Uansett hvilken konflikt/krig jeg har lest/filmatisert om eller opplevd, synes jeg tap av menneskeliv er forferdelig uavhengig av hvilken side man står i. Både militær og sivilt.

Men krigen i Ukraina føler jeg glede hver gang en russisk soldat dør, og til dels også russiske -sivile- (-sivile- om det er en nødvendighet).

Er jeg blitt manipulert av vestlig propaganda?

Eller er jeg orientert realistisk?

100% tap av menneskeliv er en skjebne for alle som blir født. Hverdagen i Ukraina er 20 ganger så dødelig som krigen.

Lenke til kommentar

Lite trolig at eksplosjon på Krim skyldes uhell – evakuering pågår"

"Russland hevder det var ammunisjonslagre på Saki-basen som eksploderte etter at brannsikkerhetsreglene ikke ble overholdt. Men det var samtidig en eksplosjon på en militærbase nær Novooleksiivka, som russerne også sier skyldes brann i ammunisjonslagre."

"– De tilsynelatende samtidige eksplosjonene på to baser utelukker trolig muligheten for at den russiske versjonen av tilfeldige branner stemmer, skriver ISW."

"Ukraina har ikke bekreftet at de sto bak angrepet, men i ukrainske sosiale medier blir det spekulert på om det var vestlige våpensystemer som ble brukt. Dette spekulerer også russiske militærblogger på, skriver ISW."

https://www.tv2.no/nyheter/15002803

Lenke til kommentar

En ting er i hvertfall sikkert. Disse påstandene om at ukrainak geriljakrig og motstandsbevegelser ville gjøre det unulig å okkupere landet er bare tull. Man så dette fortalt om igjen og om igjen i februar.

Men når man ser hvilke tap Russland er villige til å ta for å kue broderfolket sitt, hvilke nazistiske deportasjoner i millioner de gjør, hvilke torturkjellere de setter opp... så skjønner man at de helt fint kan okkupere Ukraina om de vinner på slagmarken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (9 timer siden):

Det høres veldig james bond ut å snike seg inn med sprengladninger. Da er utro tjenere som er forbanna på Russland mer sannsynlig, men det er også lite sannsynlig.

Sabotører med selvmordsdroner som opererer fra nærliggende skog er derimot en mulighet slik jeg ser det. 

Men ingenting kan vel utelukkes så klart.

Det er jo nettopp denne typen aksjoner bla. norske marinejegere er trent for. Jeg antar at ukrainske og andre lands spesialstyrker har tilsvarende kapasiteter.
Man tar seg inn på området i ly av mørket og plasserer sprengladninger med tidsinnstilling. Disse er innstilt slik at sabotørene har kommet seg langt unna og kanskje helt hjem innen de går av. Ikke mye 007 over det, men "helt vanlig" spesialoperasjon slik spesialoperasjoner normalt er i motsetning til Valdemars villfarelse omkring emnet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
>generisk navn> skrev (18 minutter siden):

Det er jo nettopp denne typen aksjoner bla. norske marinejegere er trent for. Jeg antar at ukrainske og andre lands spesialstyrker har tilsvarende kapasiteter.
Man tar seg inn på området i ly av mørket og plasserer sprengladninger med tidsinnstilling. Disse er innstilt slik at sabotørene har kommet seg langt unna og kanskje helt hjem innen de går av. Ikke mye 007 over det, men "helt vanlig" spesialoperasjon slik spesialoperasjoner normalt er i motsetning til Valdemars villfarelse omkring emnet.

En slik hypotese kan styrkes ved at de russiske styrkene er så strekt ut at det går på bekostning av sikring av egne militære anlegg og infrastruktur. Og hvis en i tillegg legger inn i ligningen at hele det russiske militæret synes FUBAR, kan en anta at denne sikringstjenesten i utgangspunktet var dårlig. 

Og det får meg til å spekulere på hvilket vakthold og sikring vi i dag har av F - 35 flyene og andre deler av det lille vi har av materiell. Jeg vet nok til at for 42 år siden kunne 10 - 15 spetsnaz i løpet av en kveld/natt sprenge det meste av militær verdi på den flystasjonen jeg gjorde førstegangstjeneste på. Der var en liten gjeng vaktsoldater som gjorde førstegangstjeneste og som gikk noen symbolske patruljer med en AG3 på ryggen, riktignok med skarpt, men det hadde vært en bagatell å "ta de ut" for deretter arbeide uforstyrret i timevis før det smeller på en hel rekke steder omtrent samtidig. Jeg kan i det minste håpe på at Forsvaret er seg denne risikoen bevisst, men er på langt nær overbevist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...