Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

NoPain74 skrev (1 time siden):

Tenkt litt på det samme jeg også.


På den ene side så håper jeg at Russland får svi og at man stenger de ute fra alt, men samtidig kjenner jeg på det at det sikkert er mange utøvere som ikke støtter Putin og ikke ønsker krig som ufortjent blir stengt ute.
Kunne kanskje vært slik at de som gikk med et synlig bevis på at de ikke støttet krigen kunne fått være med.
Skrevet med store bokstaver på draktene : Stopp krigen, ned med Putin eller noe sånt kunne fortsette å konkurrere, mens slike som Sergej Karjakin kan stenges ute i lang tid fremover.

Men nå er det jo sånn at de representerer Russland og ikke seg selv, jeg vil si utesteng alt slikt også er de hjertelig velkommen tilbake når Putin ikke styrer skuta lenger, for majoriteten av Russerne ønsker ikke krig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Snikpellik said:

Klassisk Glenn Greenwald blitt. Kjedelig å se at han har redusert seg selv til en shitposter på Twitter og Youtube, og at en journalist med hans kapasitet har blitt vannbærer for Kreml. Kontrær for å være kontrær (og øke inntekten da).

Hundretusenvis av innbyggerne i DNR og LNR har fått utdelt russiske pass over de siste årene. De som reiser til Russland blir vel da faktisk migranter.

Visste ikke at hvillket pass man har avgjør om om er "flyktning" eller "migrant" når man flykter fra en krig. Er dette virkelig det jevne oppfatningen blandt folk flest? Jeg har lest om ganske mange utenlandske borgere i Ukraina som har flyktet fra krigen. Eller, "migrert" da som det tydeligvis heter.

Serr, når havna vi der at det er "shitposting" å påpeke at dette er en noe underlig konklusjon å trekke?

Lenke til kommentar
Diggerman skrev (2 minutter siden):

Mulig du har rett, men det jeg ser nå strider mot alt jeg har lært om krigføring etter et liv i uniform. Det du beskriver er en av et utall mulige hypoteser. Hadde vært interessant å skjønne hvorfor du landet på akkurat denne?

Jeg ser det slik at russere har sikret veien til Kiev, ukrainerne er mest konsentrert i de store byene, og ukrainsk luftvåpen er stort sett neutralisert da det er fra lufta faren for konvoi er. 

Vi får ser i løpet av noen dager om dette er tidens tabbe eller om den har logikk. 

Lenke til kommentar
jallajall skrev (8 minutter siden):

Visste ikke at hvillket pass man har avgjør om om er "flyktning" eller "migrant" når man flykter fra en krig. Er dette virkelig det jevne oppfatningen blandt folk flest? Jeg har lest om ganske mange utenlandske borgere i Ukraina som har flyktet fra krigen. Eller, "migrert" da som det tydeligvis heter.

Serr, når havna vi der at det er "shitposting" å påpeke at dette er en noe underlig konklusjon å trekke?

Det får være din og Greenwalds tolkning. Det er en klassisk misforståelse med vilje fra Greenwald, for å fremstille saken annerledes enn den er uten å sette det i riktig kontekst, og fylle på med ammunisjon til kulturkrigen han er en del av og forsøker blåse opp. På Putins side.

Russland masseevakuerte over 120.000 innbyggere fra DNR og LNR med russiske pass, mange under tvang.

New York Times-artikkelen tilhørende kartet Greenwald postet skjermbilde av forklarer også dette.

https://www.nytimes.com/2022/02/18/world/europe/after-a-night-of-heavy-shelling-tensions-simmer-in-eastern-ukraine-as-crisis-deepens.html

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Fictivision said:

Jeg ser det slik at russere har sikret veien til Kiev, ukrainerne er mest konsentrert i de store byene, og ukrainsk luftvåpen er stort sett neutralisert da det er fra lufta faren for konvoi er. 

Vi får ser i løpet av noen dager om dette er tidens tabbe eller om den har logikk. 

Mitt stalltips er at de sliter med fremdriften og at det har hopet seg opp;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Snikpellik said:

Det får være din og Greenwalds tolkning. Det er en klassisk misforståelse med vilje fra Greenwald, for å fremstille saken annerledes enn den er og fylle på med ammunisjon til kulturkrigen han er en del av og forsøker blåse opp. På Putins side.

Anbefaler deg å lese tweeten en gang til. "What an odd little map the NYT has created". Ikke artikkel, eller hvem som flykter til vest er, men kartet som omtaler flyktninger til øst som migranter. Hvis det tydelivis må en artikkel til for å forklare kartet, så ligger det litt litt i kortene at kartet er...odd eller misvisende.

Endret av jallajall
Lenke til kommentar

Teknologigiganten Apple har stengt salget av produkter i Russland etter invasjonen av Ukraina, opplyser selskapet i en uttalelse, ifølge Bloomberg og Reuters.

Selskapet skriver at det har tatt en rekke grep etter invasjonen.

«Sist uke stoppet vi all eksport til våre salgskanaler i landet. Apple Pay og andre tjenester er begrenset», skriver Apple.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Hvem kan dette være på vei fra Moskva? Rakk ikke poste det i sted, men det er ca 2 timer siden.

Uregistrert privatjet

2011109285_Screenshot2022-03-01at19-48-14LiveFlightTracker-Real-TimeFlightTrackerMapFlightradar24.thumb.png.710721f08baebb07dd54ad6753c8d98c.png

 

Er vel bare å følge med om det kjører i retning vest eller ikke? 😅
Da kan du i alle fall eliminere en hel del. 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar

putler.io

– Alle vil at Putin skal dø, skriver visestatsminister i Ukraina, Mykhailo Fedorov på Twitter.

– Til dette skjer, gir vi ukrainere og hele verden en unik mulighet: Å sende Putin til Jupiter.

Deretter ber han folk donere 2.99 dollar, tilsvarende rundt 27 norske kroner, for å få en “rakett”. På en nettside som myndighetene har satt opp, får man muligheten til å sende opp en virtuell Putin-rakett dersom man donerer.

Så langt har det kommet inn i overkant av 2 millioner dollar, tilsvarende nesten 18 millioner kroner, ifølge nettsiden.

– Alle midler vil bli brukt for å bygge opp ødelagt infrastruktur, sier Fedorov, som også er minister for digital transformasjon.

Stuntet er et eksempel på bekmørk humor for landet som for tiden invaderes av Russland. President Volodymyr Zelenskyj var da også kjent som komiker før han ble president

  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
jallajall skrev (23 minutter siden):

Anbefaler deg å lese tweeten en gang til. "What an odd little map the NYT has created". Ikke artikkel, eller hvem som flykter til vest er, men kartet som omtaler flyktninger til øst som migranter. Hvis det tydelivis må en artikkel til for å forklare kartet, så ligger det litt litt i kortene at kartet er...odd eller misvisende.

Kartet følger med i en artikkel med mer innhold, som forklarer. Det burde være ganske enkelt å forstå, altså. Det er Greenwald som har ignorert å ta med denne konteksten.

Det er også en annen artikkel i New York Times som spesifikt forklarer hvorfor noen omtales som migranter: https://www.nytimes.com/2022/02/18/world/europe/after-a-night-of-heavy-shelling-tensions-simmer-in-eastern-ukraine-as-crisis-deepens.html?referringSource=articleShare

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (2 timer siden):

Hmm..kanskje derfor konvoiene står stille?  Mytteri... Slikt har ikke lett for å komme for en dag... Mannskapene på det fartøyet ligger tynt an vil jeg tro,.,.

Tror nok det er litt av alt. Kombinasjon av dårlig planlegging, mangel på forsyninger og soldatenes lave kampmoral kan stoppe opp fremdriften betraktelig. Kommet inn flere opplysninger om at russiske soldater mangler ordentlig form for kommunikasjonmiddel mellom enheter og opp til staben for koordinering, enkelte styrker belager seg på mobiltelefon og ukryptert samband for å kommunisere. Sier seg selv at det er håpløst å koordinere og samhandle når det mangler noe så elementært som kryptert samband. 

Når det er sagt, så skal jeg ikke ta alt for god fisk. Det er mye desinformasjon ute og går fra begge sider for så vidt, vet ikke om disse opplysningene stemmer. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Delvis skrev (3 timer siden):

Hørte ei eksperta på VGTV, som forklarte at Norge kan bli delvis angrepet, uten at NATO griper inn. Det har med at vi har fulgt EU land med å eksportere våpen til Ukraina, men er ikke med i EU, og kan derfor risikere å stå alene mot mindre angrep. Noe sånt. Men hvis det blir  massivt angrep mot Norge, vil antagelig NATO gripe inn. Tror det var ca sånn. Eksperta virket ganske stresset eller skremt.

Skillet går ikkje på om det er stort eller lite angrep. Dersom Norge i ein eller anna grad kjem under angrep så er det Norge som bestemmer om vi vil pårope oss artikkel 5 og dra inn NATO. 

Vi har som NATO-land rett til å få NATO bistand til å forsvare oss frå alle angrep, men taktisk kan det være grunnar for at eit medlemsland svelger i seg angrepet for å ikkje utløyse ei unødvendig stor konflikt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...