Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 hours ago, Mannen med ljåen said:

North Korea's Kim Jong Un plans to travel to Russia this month to meet President Vladimir Putin...The two leaders will discuss the possibility of North Korea providing Moscow with weapons to support its war in Ukraine...

https://www.bbc.co.uk/news/world-asia-66713476

Ja det ville jo vært litt av et bombemål, ta ut både putler og nord koreas diktator på en gang, 2 diktatorer for prisen av 1. Det ville blitt litt av en dronefilm. Et par filmdroner i svermen av selvmordsdroner på tokt for å ta ut 2 fæle fyrer. Den filmen skulle jeg sett flere ganger helt uten ad blockers. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Minerydderne i Ukraina har litt å gjøre fremover..

 (Jeg bruker Mac, og jeg har etter en del prøving og feiling kommet frem til at for å få til vellykkede videodelinger her på forumet må jeg legge en kopi av videofilen på et alternativt filområde og så legge den ut derfra. Altså ikke legge den ut direkte fra "Bilder". Jeg ser det er en del videoer som jeg ikke får sett her inne, men jeg vet ikke om det er bare meg, eller om det er noe flere opplever. Mistanken går mot HEIC-formatet til Apple...) Endret av <generisk_navn>
formatering
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hva i ******? 

Har amerikanerne vært så ekstraordinært stupid at de lagt ned TNT-produksjonen?!!

US significantly increases production of 155-mm shells to provide to Ukraine – WP (yahoo.com)

Ikke rart at den bekymrende rapporten kom på bordet hos kongressen om at det ikke er nok flyammunisjon, disse kan ikke erstattes lik raskt som disse forbrukes! De bruker nå IMX - som dessverre ikke kan produseres i større skala, og har blitt tvunget til å se etter TNT produsenter i andre land! Og Kina sender hundretusener av tonn med TNT til Russland hvor disse settes inn i ammunisjon! Jeg begynner å tenke veldig seriøst på om vi har en gjeng idioter som politikerne i alle vestlige land. 

28,000 granater per mnd. er nå oppnådd i USA, men det går altfor sløv, og TNT-problemet kan bli problematisk, for selv om det er enkelt å fremstille TNT, er det ikke mulig å påskynde eller starte på nytt pga. sikkerhetskrav. Det er mulig at EU også har kommet ut for det samme problemet, for ifølge Estland er de kommet bak skjema i de planlagte leveransene av ammunisjon, som skulle være på 1 mill. i løpet av ett år. Jeg tror bestemt at dette problemet skyldes at altfor mye miljøbelastende kjemikalieproduksjon hadde blitt utkontraktert til andre land - bestemt KINA

Heldigvis har Ukraina veldige store ressurser som et jordbruksland for eksplosivproduksjon, og de skal starte produksjon av 155mm granater i desember 2023, der har ukrainerne forstått at de må bli selvforsynt snarest mulig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
JK22 skrev (9 minutter siden):

Hva i ******? 

Har amerikanerne vært så ekstraordinært stupid at de lagt ned TNT-produksjonen?!!

 

Det vet jeg ikke, men det er mange grunner til å ikke lage/bruke TNT lengre. TNT er problematisk både å behandle og å lagre.
Det er også miljømessig noe dritt å produsere.

IMX er mye bedre på alle punkter, og er i full produksjon.
Så er det også utviklet enda en ny variant som de kaller BOM, og den er 50% kraftigere enn TNT, og mye bedre både under produksjon, lagring og bruk. Rapporter om denne kom i 2020.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

 

Trolig er det rundt 2000, av de kanskje mellom 2500 og 3000 ukrainske soldatene som ble tatt til fange i Mariupol, som fortsatt holdes fanget av russerne.

Derfor er fremdeles Azovstal og Mariupol ord som vekker bitre følelser i det ukrainske samfunnet.
Og med så få fanger som Ukraina greier å ta, og en fredsløsning helt i det blå, er det fare for at tusenvis av ukrainske soldater må belage seg på lange opphold under kummerlige forhold i russiske fangeleirer.

 

https://www.nrk.no/urix/ble-tatt-til-fange-av-russerne_-_-visste-at-vi-var-ille-ute-1.16539258

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

 

Ny rapport: Motoffensiv går trolig framover i Ukraina
Ukrainske styrker har trolig kommet seg bak Russlands frontlinje, tror Institute for the Study of War.

– Vi rykker framover, og det er det aller viktigste. Vi er i bevegelse.

Det skrev Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj i helgen.

Ifølge Institute for the Study of War (ISW) har presidenten trolig rett.

Det anerkjente instituttet i Washington, D.C. sier bilder tyder på at ukrainske styrker har rykket fram i sin offensiv.

Ifølge ISW, har ukrainske soldater trengt gjennom russiske festningsverk nær byen Verbove, nord for kystbyen Melitopol.

 

https://www.nrk.no/urix/flere-kilder_-motoffensiv-gar-trolig-framover-1.16542463

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, Markiii said:

Hvorfor politisk maktkamp? Hvorfor er det suspekt at SBU står bak i krigstid?

Fordi han er mistenkt for økonomisk kriminalitet og ikke noe som gjelder rikets sikkerhet, som er SBUs ansvarsområde. Blir som om PST, og ikke økokrim, skulle anklage en riking for økonomiske forbrytelser.

Poenget er å ta ham, ikke nødvendigvis at han har gjort noe galt. Da passer anklager om økonomiske forbrytelser godt. Det var jo slik de tok Al Capone også ...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Russisk helikopterpilot hoppet av – sammen med sitt helikopter

– Dere vil ikke angre hvis dere gjør det samme som meg. Dette sier 28 år gamle Maksim Kuzminov i en oppfordring til andre russiske piloter, etter at han flyktet til Ukraina.

Denne hendinga vart såvidt nemnd i tråden. No får vi fleire detaljar:

https://www.nrk.no/urix/russisk-helikopterpilot-hoppet-av-_-sammen-med-sitt-helikopter-1.16541571

Endret av torbjornen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (På 4.9.2023 den 11.29):

Å få dem opp i høyden øker responstid og rekkevidde, særlig i flatt landskap på trær og høyder rundt omkring. Man skal ikke veldig mange meter opp for å få relativt godt utbytte i rekkevidde i slike områder.

En annen bonus er at uvedkommende ikke like lett kommer seg helt inntil disse når de er hevet. 

Det ble noen diskusjoner omkring denne. Diskusjonen gikk på at Russerne satte sine AA systemer på høye ramper og betongtårn rundt Moskva, så la oss se på effekten av høyde når man setter opp luftforsvar. Først og fremst er man her langt unna fronten, man har altså ikke små droner som kjører sikksakk mellom trær og terreng, og ser man på bilder fra krigen så gjør selv små droner på fronten ikke dette, fordi dette i stor grad kan hindre radio. GPS-styrte droner vil følge en forhåndsdefinert rute med en gitt høyde for hvert steg av turen. Høyt nok til å ikke krasje, lavt nok til å minke sjansen for å plukkes opp av en radar. 

La oss nå si at du er Ivan og står på et jorde med MANPADS. Ukrainske droner passerer rett vest for deg. Rett vest har du 30 meter fri sikt før du ser en skog med 10 meter høye trær. Du er 175cm høy. Missilet har en rekkevidde på 1000 meter.

Fra der du står er toppen av trærne 8,25m over din øyehøyde. Det betyr at du må løfte blikket med litt over 15 grader for å se over tretoppene. Med 1000 meters rekkevidde vil du da kunne skyte på en drone som flyr 267 meter over bakken. Flyr den lavere enn dette vil du ikke lenger se den.

Du hører dronene flyr forbi, under ditt synsfelt, så du klatrer opp på en 5m høy plattform, øyehøyden er nå 6,75 meter, bare 3,25m under trehøyden. Du behøver nå bare løfte blikket med litt over 6 grader for å se over tretoppene, og med 1000 meters rekkevidde kan du nå skyte på mål som flyr ca 115 meter over bakken.

Å komme seg 5 meter opp når det er hindringer i terrenget utgjør altså en massiv forskjell på avstanden man kan observere og angripe lavtflyvende mål på.

PS: Jeg var aldri spesielt god i matte, og har ikke holdt på med dette på over 20 år, så arrester meg om jeg har regnet feil. 😅

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (30 minutter siden):

Fordi han er mistenkt for økonomisk kriminalitet og ikke noe som gjelder rikets sikkerhet, som er SBUs ansvarsområde. Blir som om PST, og ikke økokrim, skulle anklage en riking for økonomiske forbrytelser.

Poenget er å ta ham, ikke nødvendigvis at han har gjort noe galt. Da passer anklager om økonomiske forbrytelser godt. Det var jo slik de tok Al Capone også ...

Ikke nødvendigvis. I en krigssituasjon så vil korrupsjon absolutt kunne påvirke rikets sikkerhet, særlig om denne er knyttet dirkete til vestlige støttemidler av både fysisk karakter og penger, men også om det gjelder landets egen økonomi som allerede er presset. Videre er korrupsjon høyt på fokuslista her i vesten, og det er ekstremt viktig for Ukraina og rydde opp i dette for å sikre politisk støtte og støtte i folket. Hvis man ser på hvordan høyresiden i USA gjentatte ganger trekker fram Ukrainsk korrupsjon som argument for å stoppe støtten, så er det åpenbart en direkte sammenheng mellom nasjonens sikkerhet og korrupsjon all den tid USA er Ukrainas absolutt største bidragsyter.

Dessuten har Ukraina vært i en total krig i over 1.5 år, dette har åpenbart påvirket kapasiteten til statlige institusjoner dirkete, og landet har vært preget av korrupsjon på flere nivåer, også innenfor statsapparatet og statlige institusjoner, for det er gjerne dette som gjør at korrupsjon ikke ryddes opp. Kombinasjonen av denne problematikken har potensielt ført til at SBU har måttet ta en lederrolle i disse sakene, både fordi det omhandler rikets sikkerhet og fordi de ønsker kontroll på prosessene.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sitat

 

Kaldager er overbevist om at Russland har økt etterretningen mot Norge, og Nord-Norge spesielt, etter invasjonen i Ukraina.

- Naivitet er farlig, advarer Kaldager.

Overfor Dagbladet peker den tidligere etterretningsagenten og sjefen for E14 på både sivile og militære mål for russisk etterretning og andre lands spionorganisasjoner.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/aldri-vaert-storre-etterretningstrussel/80124692

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

I løpet av de tre månedene eller drøyt 90 dagene man har snakket om motoffensiv har Russland tapt over 2200 artilleri og MLRS, og rundt 150 luftforsvarssystem. De har også mistet over 500 stridsvogner og 1100 AFV, hovedsakelig gammelt ræl.

Dette utgjør nesten 40% av alt artilleri og over 30% av alle luftforsvarssystem tapt i alle krigens 18 måneder bare de siste 3. En vesentlig økning.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

https://www.reuters.com/world/cuba-uncovers-human-trafficking-cubans-fight-russia-ukraine-2023-09-05/

Cuba uncovers human trafficking of Cubans to fight for Russia in Ukraine

HAVANA, Sept 4 (Reuters) - Cuba has uncovered a human trafficking ring that has coerced its citizens to fight for Russia in the war in Ukraine, its foreign ministry said on Monday, adding that Cuban authorities were working to "neutralize and dismantle" the network.

 

Krigsforbrytelser oppå krigsforbrytelser, oppå krigsforbrytelser... it's krigsforbrytelser all the way down.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...