Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (På 4.9.2023 den 23.52):

https://www.newsweek.com/putin-powerless-complain-about-china-claiming-russia-territory-1823513

Putin Powerless to Complain About China Claiming Russia Territory

The map, which is said to have been approved by Beijing and was released by China's Ministry of Natural Resources, comes as Western observers have speculated that the relationship between Russian President Vladimir Putin and Chinese President Xi Jinping has become strained.

Shortly before Putin launched his invasion of Ukraine in February 2022, he and Xi signed a "no limits" partnership agreement, but Chinese officials have since publicly called for a peaceful resolution to the war. Earlier this month, the Institute for the Study of War think tank wrote that China's public stance of neutrality in regard to Ukraine is causing a fissure between Beijing and the Kremlin.



Dette virker som et diplomatisk skudd for baugen. Jeg lurer på om kineserne forsøker å presse Russland til å søke en fredelig løsning med gulrot og pisk, samtidig som de forsøker å vedlikeholde det strategiske partnerskapet. De vil tross alt være mer avhengige av hverandre i fremtiden. Kanskje dette også har vært kommunisert med USA, Tyskland, Frankrike og andre.  Uansett så har det ikke funket.

Tenk å være så feig at du ofrer hundretusener av andre mennesker for å slippe å gå på et politisk nederlag. Jeg er redd for at russerne, og Putin, tror sin egen propaganda om Russlands storhet og uovervinnelighet.

Jeg tror dette er et avtalt spill for galleriet. Rent skuespill. Fakta kommer nok fram en vakker dag. Jeg tror Putin i fortrolighet har lovet bort Bolshoy Ussuriysky Island til Jinping og kun spiller overrasket. Bare vent på neste akt i DDDD-taktikken.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Russland avstod en stund fra å forsøke å skade Zelensky fordi Putin og Kreml var redde ukrainerne ville forsøke å gjøre det samme mot dem. Dersom Russland nå har forsøkt å drepe den ukrainske presidenten så signaliserer det bare økende og økende desperasjon. Jeg tror de vet at de ville skapt en martyr - men Russland har så få og dårlige valg igjen at de nærmest er ved veis ende for hva de kan foreta seg for å forsøke å snu denne krigen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Jeg tror dette er et avtalt spill for galleriet. Rent skuespill. Fakta kommer nok fram en vakker dag. Jeg tror Putin i fortrolighet har lovet bort Bolshoy Ussuriysky Island til Jinping og kun spiller overrasket. Bare vent på neste akt i DDDD-taktikken.

Interessant. Men når ble i så fall denne hemmelige avtalen inngått? Putin trodde såvidt jeg forstår at han skulle ta Kyiv på kort tid. Hadde han da interesse av å avstå fra territorier?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (På 5.9.2023 den 11.24):

Det ble noen diskusjoner omkring denne. Diskusjonen gikk på at Russerne satte sine AA systemer på høye ramper og betongtårn rundt Moskva, så la oss se på effekten av høyde når man setter opp luftforsvar. Først og fremst er man her langt unna fronten, man har altså ikke små droner som kjører sikksakk mellom trær og terreng, og ser man på bilder fra krigen så gjør selv små droner på fronten ikke dette, fordi dette i stor grad kan hindre radio. GPS-styrte droner vil følge en forhåndsdefinert rute med en gitt høyde for hvert steg av turen. Høyt nok til å ikke krasje, lavt nok til å minke sjansen for å plukkes opp av en radar. 

La oss nå si at du er Ivan og står på et jorde med MANPADS. Ukrainske droner passerer rett vest for deg. Rett vest har du 30 meter fri sikt før du ser en skog med 10 meter høye trær. Du er 175cm høy. Missilet har en rekkevidde på 1000 meter.

Fra der du står er toppen av trærne 8,25m over din øyehøyde. Det betyr at du må løfte blikket med litt over 15 grader for å se over tretoppene. Med 1000 meters rekkevidde vil du da kunne skyte på en drone som flyr 267 meter over bakken. Flyr den lavere enn dette vil du ikke lenger se den.

Du hører dronene flyr forbi, under ditt synsfelt, så du klatrer opp på en 5m høy plattform, øyehøyden er nå 6,75 meter, bare 3,25m under trehøyden. Du behøver nå bare løfte blikket med litt over 6 grader for å se over tretoppene, og med 1000 meters rekkevidde kan du nå skyte på mål som flyr ca 115 meter over bakken.

Å komme seg 5 meter opp når det er hindringer i terrenget utgjør altså en massiv forskjell på avstanden man kan observere og angripe lavtflyvende mål på.

PS: Jeg var aldri spesielt god i matte, og har ikke holdt på med dette på over 20 år, så arrester meg om jeg har regnet feil. 😅

Godt forklart!

En ting jeg ikke har forstått er hvorfor radarene sitter helt nede på kjøretøyene. Intuitivt ville jeg konstruert disse som en kranbil, som raskt og enkelt heiser opp radaren til over trehøyde. Med gyrostabilisering står den dønn stødig der oppe. Rakettutskytningen kan fortsatt være nede på kjøretøyet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Pryatykhatky_and_Robotyne_Battle_Map_Dra

 

Sitat

Ukrainian counteroffensive operations in the Donetsk-Zaporizhia Oblast border area are likely succeeding in pinning elements of the 7th Guards Mountain Airborne (VDV) Division and preventing them from laterally redeploying to critical areas of the front in western Zaporizhia Oblast. A Russian milblogger posted an audio recording on September 5 purportedly from a soldier in the Russian 247th VDV Regiment in which the soldier claims that he has to retrieve bodies of Russian personnel near Staromayorske because the Russian command is not overseeing the retrieval of bodies and claimed that his unit lost 49 killed in action in one day of fighting. The Russian soldier’s claims suggest that elements of the 247th Regiment remain defending in the western Donetsk-eastern Zaporizhia Oblast area, despite claims from a prominent Russian source in late August that some elements are fighting in the Robotyne area. ISW previously observed that elements of 108th VDV Regiment and 56th VDV Regiment — the two other constituent regiments of the 7th VDV Division — have redeployed to the Robotyne area

unknown.png

Lenke til kommentar

1 USD = 98,4 rubler :)


"The Bank of Russia said that between Sept. 14 and 22 it would sell 21.4 billion rubles ($218.5 million) worth of foreign currency each day, around 10 times the current volume it sells on a daily basis."

Russland vil altså selge unna noen av de få utenlandske reservene de har igjen i håp om å styrke rubelen, men det er risikabelt dersom rubelen ikke styrker seg veldig. For da har pengesummen de opprinnelig satt på krympet mye. I verste fall kan rubelen på sikt bli nærmest verdiløs uansett.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (På 5.9.2023 den 13.24):
sedsberg skrev (På 5.9.2023 den 13.05):

Klarer Kina, Iran og NK å levere fort nok til at Russland ikke går i minus?

Artillerigranater, tenker du på? Tvilsomt. Begge sider sakker og sakker skuddtakt. Men hvis krigen fortsetter veldig lenge, så vil nok Russland få størst problemer. Derfor forstår jeg ikke folk som sier at tiden jobber i Russlands favør.

Alle de tre nevnte er veldig sterke militære regimer og har store mengder utstyr lagret. Det er nok hittil bare små mengder som har funnet veien til Russland, så Russland kan helt klart forsynes fra de tre i veldig veldig lang tid fremover. Til og med så mye at NATO bør være bekymret for om vi kan holde oppe takten i leveransene til Ukraina. Tiden kan altså jobbe for Russland mhp utstyr og ammo, det kommer an på hvor villige de tre landene er og hvor dårlig NATO er til å levere.

En annen ting er Ukrainske tap av soldater. Russland kan bare kalle inn 200 000 til (nå innen 1. november), men så enkelt er det neppe i Ukraina. Forholdstallet mellom Russiske og Ukrainske drepte må bli bedre. 3:1 er ikke godt nok til at tida jobber for Ukraina. Det er livsfarlig å undervurdere fienden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (10 timer siden):

https://www.nrk.no/nyheter/armenia-1.12153965

Ein får krysse fingrane for at Armenia ikkje blir eit nytt Ukraina og Aserbajdsjan eit nytt Russland. Amerikanarane ser iallefall ut til å vere vakne.

Er ikke sikkert på om dette fungere, dette er så dårlig som det kunne ha blitt, bare 85 amerikanske soldater fra Kansas Nasjonalgarde (ikke en regulær hærstyrke) skal delta i denne "militærøvelsen" som mer virker som øvelse i bruk av håndvåpen, det er nå voksende mistanke på min side at Biden-administrasjonen har alvorlige problemer fordi det som hendt med Afghanistan i 2021, deretter fadesen med Iran-atomavtalesamtalene, siden manglende strategi og besluttsomhet omkring støtte til Ukraina, og sist forverringen av det amerikansk-franske forholdet gjennom Niger, minner om inkompetanse og malplassert strategisk tenkning. To personer står sentralt; Blinken og Sullivan som veteranpolitikerne og eksperter hadde prøvd å advare Biden mot å bringe dem inn i det hvite huset. Disse er fra "Obama-leiren". Historikerne som spesialisert seg i presidentene og disses meritter, har flyttet Obama nedover i rangstigen over disse målt etter presentasjoner. 

Blinken til nå dato har ikke hatt en eneste utenrikspolitisk triumf på hans rulleblad som utenriksminister, det er dessuten observert at han stadig rygget fremfor å sette hardt mot hardt, villig overse gamle synder og satser mest på normalisering uten å ta i vurdering de langsiktige interessene. Disse ganger der han ikke viker, er når selve Biden og et bredt flertall i administrasjonen som kongressen er involvert som med støtten til Ukraina og saken med Kina. Det har stadig vært sett at han har en lei uvane med å "blinke" som ved å stå på sitt for deretter å nøle eller snu, som sett i det amerikansk-tyrkiske forholdet. 

Sullivan vet alle om. 

Vestlig respons i møte med den nazistiske Alijev, som kommer fra en ekstremnasjonalistisk bevegelse med synlige nazistliknende nasjonalistideologiske betraktninger knyttet til egne identitet (som gjør Iran sint på ham) og stempling av andre som armenerne (det er 100% INTET SOM HELST RELIGIØS BETYDNING i denne hatideologien, Islam er ikke-eksisterende i et av de meste sekulære landene i den muslimske delen av verden!) er lunkestemt og skammelig, ikke minst fordi Israel har et solid grep på USA, Blinken er selv jøde og Sullivan er sterkt israelskvennlig, mens EU sliter med den tyske katastrofeenergipolitikken som gjør EU/EØS altfor avhengig av eksterne energikilder. Armenia er demokratisk mens Aserbajdsjan er et diktatur. 

Putin må det sies, er ikke en russernasjonalist. En russernasjonalist er en nasjonalist som basere seg på den etniskrussiske identiteten. Istedenfor er han en russisk imperialist som tror på den russiske imperialismeidentiteten, mange av hans nærmeste er ikke-russere, som også delte hans ideologi om det russiske imperiet.

Litt nytt fra fronten;

Ved Robotyne skal russerne være rimelig desperat, de prøver å gjenerobre festningsområdet nord for Novoprokopivka fordi uten dette viktige holdepunktet må de i verste fall trekker seg ut til Solodka Balka i sør, dermed voldsomme angrep blant annet med artilleri og Spetnatz-lag utstyrt med ATGM-våpen. Challenger 2-stridsvognen kan ha blitt slått sammen med flere panserkjøretøyer som et resultat.

Det kommer ut opptak om bruk av DPICM, det er interessant å notere at ukrainerne kan med vilje ha skapt fenomenet med de sirkelrunde "detonasjonsringer" som alltid var sett først, muligens for å forårsake skade og bedre presisjonen - artilleristene må bruke en granat for å treffe riktig lokalitet for bedre justering - og deretter så man hvordan etterfølgende DPICM skaper tettere og tettere detonasjonsfelter, sammen med vanlige HE-granater. Det viser at de lærer. De tok ut et halvbatteri med tre 122mm D-30 skyts ved 5. september med DPCIM og HE. 

Russerne har dessuten fått en ny plage; jammingssikre bombedroner av en anselig størrelse ses over felten, med TM-62 stridsvognminer som last. Dette er ganske kraftige saker, kan sammenlignes med 155mm granater. Da betyr det at dronen kan ta en last på rundt 10-12 kg, for minen selv vekter 9,5 kg, og den er i tillegg gjort "aerodynamisk" med en tom plastflaske festet på en stang. Det er hundretusenvis av slike miner som er tilgjengelig for ukrainerne. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mannen med ljåen said:

USA vil forsyne Ukraina med ammunisjon som inneholder utarmet uran, opplyser Pentagon.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=144898

 

Endelig! Nå må de bare få fart på leveringen, og sørge for at UA får jevnlige påfyll fremover slik at de slipper spare. Da vil vi nok se at antall russiske tanks pg andre pansrede kjøretøy som blir tatt ut øker. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (4 minutter siden):

Jeg har full forståelse for konteksten.

Like fullt er jeg interessert i dette emnet. Ukraina lever av landbruk, og nå kan kornet bli forurenset i noen grad.

Har liten tro at utarmet uran vil ha noen stor betydning for landbruket. Der vil nok annen dritt fra krigen være et mye større problem.

Lenke til kommentar

Angående TNT vs IMX-101 så leser jeg på Wikipedia at TNT koster 6 $/pund, mens IMX-101 koster 8 $/pund. Så intuitivt gir TNT mer for pengene, men fullt så enkelt er det ikke. IMX-101 har omtrent samme tetthet som TNT (1,629 vs 1,654), men IMX-101 har noe høyere eksplosivindeks, altså mer sprengkraft pr kg. Jeg sliter litt med å finne konkrete tall, men om jeg regner rett ut fra bestanddelene så har det 16,7% høyere eksplosiv index. Kombinerer vi tettheten (0,985 relativ til TNT) med eksposivitetsindeksen (1,167 relativ til TNT), så blir produktet 15% mer eksplosiv enn TNT. Hver granat gir altså ~15% mer skadepotensiale, for ~33% høyere pris.

Når det gjelder produksjon så glir det bare inn i rekka av ting vesten har for dårlig kapasitet på. Ikke noe nytt der altså. Men jeg er skeptisk til at mer TNT er løsningen. Jeg vil heller si mer IMX. Vesten bør ta seg råd til merkostnaden pga miljø.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (30 minutter siden):

Utarmet uran er, såvidt jeg forstår, noe svineri. Må man bruke dette på ukrainsk jord, og hva er konsekvensen for landbruket i fremtiden?

Det er kun noe svineri for de som er i nærheten av detonasjonen. Radioaktiviteten er vesentlig lavere enn for naturlig uran, og knapt høyere enn bakgrunnsstrålingen. Kun skadelig for de som puster inn støvet som skapes av eksplosjonen. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Utarmet uran er, såvidt jeg forstår, noe svineri. Må man bruke dette på ukrainsk jord, og hva er konsekvensen for landbruket i fremtiden?

Bly brukes i ammunisjon fordi det har høy egenvekt. Det gir gode egenskaper som prosjektil. Samme historie med metallet du nevner, bare at det har ennå bedre egenskaper som prosjektil enn bly. Husk at bly er giftig og blir værende i jordsmonn veldig veldig lenge. Dette kan skade avlinger og folk i lang lang tid.

Naturlig uran inneholder 0,7% radioaktivt U-235 og 99,3% ikke-radioaktivt U-238. Anriking er prosessen å skille disse fra hverandre først og fremst for å produsere det verdifulle radioaktive U-235. Det betyr nødvendigvis at avfallet er det ikke-radioaktive U-238. Komplett separasjon er ikke praktisk mulig, så avfallet inneholder en rest på 0,3% U-235. Det er denne resten som som er den radioaktive delen av utarmet uran.

Her er et bilde av høy-anriket radioaktiv U-235:

HEUraniumC.jpg.2f949f1af09964af3d721c1168fa8215.jpg

Grunnen til at dette er trygt er at U-235 bare sender ut alfastråling, den minst farlige av de tre typene radioaktiv stråling. Strålingen stoppes enkelt av hansker, eller det ytre døde hudlaget om man tar av hanskene. Men man bør unngå å puste inn støv, for da treffer strålingen levende lungevev.

Jeg er usikker på hvor mye støv med utarmet uran (med 0,3% U-235) man må puste inn for at det tilsvarer radioaktiviteten til en banan, men man bør som sagt unngå overdrevet inntak av støv, og bananer for den del, - og ikke minst bly.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 7
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

En ting jeg ikke har forstått er hvorfor radarene sitter helt nede på kjøretøyene. Intuitivt ville jeg konstruert disse som en kranbil, som raskt og enkelt heiser opp radaren til over trehøyde. Med gyrostabilisering står den dønn stødig der oppe. Rakettutskytningen kan fortsatt være nede på kjøretøyet.

Disse finnes. ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Giraffe_radar

Hvorfor ikke alle lages sånn? Jeg *antar* at masta gir litt økt deployeringstid, og i et mijø som den ukrainske fronten kan det være skummelt om du må bruke ekstra tid på å pakke sammen før du forflytter.

Jeg er usikker på om radaren på for eksempel Gepard-vognene kan brukes under bevegelse men det virker helt klart lettere å konstruere en radar som kan brukes under forflytning om den står på vogna og ikke på en mast.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...