Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (6 minutter siden):

Jeg lurer på hva dødsraten er for russiske rikfolk nå. Og når de kollektivt skal reagere. Det var vel derfor mange av dem støtte Prigozhin, tenker jeg.

aVb40yn_460svvp9.webm

Må være noe veldig innviklet med vinduene deres, siden så mange faller ut av de hele tiden? 😛

Kollektiv reaksjon tror jeg dessverre ligger langt frem. Det foregår p.t. ikke et åpent folkemord på rike. De som taes har typisk "seg selv å skylde*", da de har kritisert Putin og/eller krigen.

Dermed er det jo bare å støtte Putin, hvis du ønsker å få leve i fred. Og så lenge Kreml har mange nok tentakler spredd inn i alle miljøer, er det vrient å samles en motstandsbevegelse. Eventuelle opprørere faller ut av vinduene sine lenge før første stiftelsesmøte har blitt avholdt.

Og det er umulig å vite hvem du kan stole på. Selv blandt dine nære venner, er to-tre stykk pro-Putin og rapportert villig tilbake!

 

*) sett med russiske øyne

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Angående bruken av HIMARS: Når man ser videoer med treff fra HIMARS så ser jeg ett treff (pr video). Når man ser utskytninger så ser man at man skyter ut alle fra en pod. 
Er det den vanlige bruken av HIMARS, at man tømmer pod-en hver gang? Eller er det bare for å lage videoer?
Man skulle tro at HIMARS kostet så mye at man brukte HIMARS med omtanke?

Lenke til kommentar
toreae skrev (1 minutt siden):

Angående bruken av HIMARS: Når man ser videoer med treff fra HIMARS så ser jeg ett treff (pr video). Når man ser utskytninger så ser man at man skyter ut alle fra en pod. 
Er det den vanlige bruken av HIMARS, at man tømmer pod-en hver gang? Eller er det bare for å lage videoer?
Man skulle tro at HIMARS kostet så mye at man brukte HIMARS med omtanke?

Jeg for min del har sett at de fyrer av én eller kanskje to missiler. Husk at UA har en del russiskproduserte Grad-launchere og missiler også. Disse fyres typisk av i store mengder da dette basically er artilleri ment for områdebeskytning og ikke presisjonsbeskytning slik som HIMARS og M270.

Grad:
image.png.cae3499a0ae6aec744bd5cdddc884af9.png

HIMARS:
image.png.ed337004a3f1f5a4aa1b5e364b4ffec8.png

Lenke til kommentar
toreae skrev (16 minutter siden):

Angående bruken av HIMARS: Når man ser videoer med treff fra HIMARS så ser jeg ett treff (pr video). Når man ser utskytninger så ser man at man skyter ut alle fra en pod. 
Er det den vanlige bruken av HIMARS, at man tømmer pod-en hver gang? Eller er det bare for å lage videoer?
Man skulle tro at HIMARS kostet så mye at man brukte HIMARS med omtanke?

Oppskytning av HIMARS kan spores med radar. Så når dei har stilt seg opp for å avfyre våpen er det om å gjere å kome seg vekk frå oppskytningsplassen så fort som mulig før russiske radarer rekker å varsle artilleriet og får skutt tilbake.

Så derfor er det ett poeng å avføre mot alle målene dei har på ein gong når dei først skal avfyre noko. Kvart missil har sitt mål sjølv om dei blir skotne opp på same tid.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

 

Minst 16 døde i russisk angrep på markedsplass
En russisk rakett har truffet markedsplassen i byen Konstantinovka, som kontrolleres av ukrainerne. Minst 16 mennesker skal ha omkommet og mange er skadet.

– Et marked. Butikker. Apotek. Folk som ikke har gjort noe galt. Mange sårede. Dessverre kan antallet døde og skadde fortsatt stige, sier Zelenskyj ifølge Doxa på Telegram.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/GMmXvl/medier-russisk-bombe-slo-ned-paa-markedsplass

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
39 minutes ago, toreae said:

Angående bruken av HIMARS: Når man ser videoer med treff fra HIMARS så ser jeg ett treff (pr video). Når man ser utskytninger så ser man at man skyter ut alle fra en pod. 
Er det den vanlige bruken av HIMARS, at man tømmer pod-en hver gang? Eller er det bare for å lage videoer?
Man skulle tro at HIMARS kostet så mye at man brukte HIMARS med omtanke?

Som nevnt så vil hver GMLRS ha hvert sitt mål. Noen ganger er de rett i nærheten av hverandre, andre ganger er de lengre unna. Og antallet raketter man benytter varierer med målet. Når man skyter på enkeltkjøretøy nær frontlinjene (der man oftest har spotterdroner), så er det gjerne nok med 1 stk GMLRS. Mens hvis man fyrer av mot en militærleir eller en bro langt bak frontlinjene, så fyrer man av mye mer.

Ett eksempel på et mål som ble truffet opptil flere ganger med fulle salver er Antonivskyi broen. Der hadde man ikke spotterdroner, men man hadde sivile med kameratelefon.

På toppen av dette er det et visst bias mot at de mest imponerende videoene er de som faktisk legges ut. Om man har 20 videoer der det fyres av 2 GMLRS fra en HIMARS, og 1 video der man fyrer av 12 GMLRS fra to HIMARS, så er det den siste man legger ut.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (17 minutter siden):
toreae skrev (56 minutter siden):

Snip

Snip
På toppen av dette er det et visst bias mot at de mest imponerende videoene er de som faktisk legges ut. Om man har 20 videoer der det fyres av 2 GMLRS fra en HIMARS, og 1 video der man fyrer av 12 GMLRS fra to HIMARS, så er det den siste man legger ut.

Takker alle for svar.

Endret av toreae
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Nå forteller den russiske piloten om dramaet da han hoppet av til Ukraina
Den russiske helikopterpiloten hoppet av til Ukraina. Nå forteller han om den dramatiske flukten og at ukrainerne betaler han fem millioner kroner for helikopteret. I Russland omtales han som «forræder».
Det var på en pressekonferanse i Kyiv tirsdag at Maksim Kuzminov (28) fortalte om dramaet, melder Ukrainskaja Pravda.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/nQ7lJB/den-russiske-piloten-maksim-kuzminov-floey-helikopteret-sitt-til-ukraina-og-hoppet-av

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Drogin skrev (6 timer siden):

Jeg ser gjerne både Azerbaijan slå til mot de armensk-russiske styrkene, og Georgia slå til mot de russisk-ossetiske styrkene. Russerne har økt sin innflytelse ved å hjelpe armenere og ossetere å okkupere land og skape utbryter-regioner.

Det er vel aserbadsjanarane som er den sterke parten, og dei har støtte frå ei anna autoritær stormakt, nemleg Tyrkia. Armenarane har vore utsette for folkemord før, og må ikkje bli det igjen.

Derimot er det svært gledeleg dersom armenarane vender seg vekk frå Russland, og mot EU og USA. Russland vil ikkje vere i stand til å hjelpe dei lenger, sidan all energi går med på krigen i Ukraina.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...