Gå til innhold

Gammel nok til å begynne å ta ut pensjon, men bør man?


Anbefalte innlegg

Har fylt 62 i år og jobbet siden jeg var 18 og kan altså begynne å ta ut både offentlig pensjon og privat pensjonssparing, men sliter med å finne ut hva som lønner seg?

Har testet NAVs pensjonskalkulator og også snakket med en person på NAV som virket mest opptatt av at jeg ikke skulle ta ut for mye for fort. Fikk også beskjed om at pensjonskalkulatoren deres ikke var helt til å stole på 😉

Den vanskelige vurderingen er jo dette med "levealder". Jeg har ikke akkurat levd et og sunt liv, og selv om jeg jeg er i full jobb og regner med å være det i noen år til, finnes det ingen garantier.

Den private oppsparingen vil jo gå i arv så den har jeg ikke tenkt å gjøre noe med nå, men om jeg tar ut 100% offentlig pensjon fra nå av vil jeg de neste årene (iflg. NAVs pensjonskalkulator som kanskje ikke stemmer!) få en bruttolønn på nærmere 900.000,- pr. år. Samtidig vil selvsagt utbetalingen etter endt arbeidstid bli vesentlig lavere enn om jeg venter med å ta ut pensjonen til jeg blir 67, hvis jeg altså blir 67 😉

Med en såpass høy inntekt med lønn pluss pensjon må jeg selvsagt også justere skattekortet og vil tape en del på høyere skatt, men tanken var å ta ut 100% offentlig pensjon, betale all gjeld og eventuelt investere/spare det som blir til overs. Offentlig pensjon er jo heller ikke noe som kan arves, så om man ikke tar den ut mens man lever forsvinner den bare.

Noen som har noen tanker rundet dette? Jeg er mildt sagt både litt forvirret og usikker, men det er jeg sikkert ikke alene om 😉 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker; "Det er godt med alt som er gjort."

Det å få mest mulig igjen målt i kroner og øre - er ikke det som alltid betyr mest her i livet.

Nå er ikke 62 år en så voldsom høy alder; så jeg tror nok du har en god del år igjen. Selv om du skriver "hvis jeg altså blir 67". Samtidig kan du ikke forvente at aktivitetsnivået blir like høyt, og med redusert helse/aktiviteter - blir vel ikke akkurat utgiftene dine høyere heller. Men dersom du er i posisjon til å havne på sykehjem, bør du ta noen grep; så ikke kommunen stikker av med 80% av alt du har (uten at jeg kjenner til de regnene helt konkret).

Du skriver du har en formue som vil gå i arv, samt at du fremdeles har noe gjeld. Jeg hadde nok planlagt dette allerede nå. Fordelt bolig(er), overført verdier - fått betalt ned gjeld... Kanskje, dersom du tar maks pensjon, så kan du kjøpe deg et lite utleieobjekt som en liten hybelleilighet som kan gi deg en god ekstrapensjon? En nokså vedlikeholdsfri leilighet i et sentrumsnært område, gjerne nær skoler eller lignende. Gjennom et utleiebyrå krever ikke det så mye innsats fra din side. 

Du kan også forvente at det "klør litt i fingrene" etter å gjøre noe, etter å ha vært i full jobb i 40+ år. Det er både sunt og godt for helsa også. Hva er planene videre? Krever det noe kapital?

Men det er vel aldri noe fasitsvar på dette. Personlig, nå er jeg "bare" 39 år vel å merke... Så liker jeg å få ting gjort. Hvorfor skal staten sitte å ruge på pengene mine, dersom jeg også har noen som "venter" på arv.

For å være enda mer personlig.... dette med arv. Hvorfor skal man bare få noe i fanget som man aldri har jobbet for? Nyt fruktene du har opparbeidet deg gjennom livet selv. Selg boligen, bruk alle pengene selv... nyt livet. Det er du som har jobbet og strevet for dette. Så hvorfor skal man da bare etterlate verdiene til noen som kanskje ikke engang tar vare på det...? Dette er en "streng" beskjed jeg har gitt bakover til min egen familie. Jeg ønsker ingen arv. Det er en rar greie for meg personlig.

Uansett; nok om det. ^^ 

Du kan jo også rådføre deg med banken. Men husk at en "rådgiver" i prinsippet er en selger, så de vil nok pakke på deg noe fond eller sparebakker.... som i disse tider er nokså usikkert, etter mitt syn. 

Tenker det er mange hensyn å ta.
- Din livsstil, utgifter, hobbyer, hva er planene videre?
- Arvtakere. Hva forventer de? Hva ønsker du å gi fra deg videre?
- Helse.... hva kan du forvente der?
+ minst 62 andre ting å ta hensyn til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du må spør deg selv om er, har jeg råd til å leve med den lave satsen når jeg går av med full pensjon? 

Om du har mye oppspart på privat så går det kanskje greit. 

Jeg satser på dette, ha mye oppspart på den private slik at når jeg først helpensjonerer meg er jeg sikret en god "lønn" de første 10 år. Om jeg lever etter dette bør jeg klare meg med lite. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (6 minutter siden):

Er vel best og gå av nå før regjeringens nye pensjonsreform trer til?😁

Er man 62, og vært i fast jobb i 40+ år så har man vel rett til å nyte livet som pensjonist 😎

Reformen slår vell bare ut for de yngre som er langt i fra pensjonsalder. 

Å gå av tidlig med pensjon slår hardt ut på økonomien, så en må ta høyde for at en får lav 'lønn' resten av livet. Om en ikke har god privat avtale, såklart men den er typisk bare de 10 første årene så en må ha kontroll på pengene.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Reformen slår vell bare ut for de yngre som er langt i fra pensjonsalder. 

Å gå av tidlig med pensjon slår hardt ut på økonomien, så en må ta høyde for at en får lav 'lønn' resten av livet. Om en ikke har god privat avtale, såklart men den er typisk bare de 10 første årene så en må ha kontroll på pengene.

Korrekt, men det var nå ikke så seriøst ment.

Økonomien spiller selvsagt inn om hvorvidt en kan gå av ved 62 eller ikke, men lønnsnivået varierer også fra yrke til yrke. Ellers så er det jo også en del som velger og pensjonere seg tidlig hovedsakelig p g a at de er lei av den jobben de har.

Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (3 minutter siden):

Korrekt, men det var nå ikke så seriøst ment.

Økonomien spiller selvsagt inn om hvorvidt en kan gå av ved 62 eller ikke, men lønnsnivået varierer også fra yrke til yrke. Ellers så er det jo også en del som velger og pensjonere seg tidlig hovedsakelig p g a at de er lei av den jobben de har.

Såklart, men en får fort bare 70% utbetalt om en velger å gå 62 mot 67. Det er en vesentlig forskjell for de fleste og det er livet ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det handlar om å ha kontroll på utgiftene så ein veit at det går rundt om inntekta forsvinn. Utfordringa er ofte å vite kva du faktisk får i pensjon ved å gå av tidleg.

Om du er medlem i fagforeining har dei kanskje nokon du kan prate med for å få bistand av fagfolk, for det er fort gjort å trå feil. Om ikkje så finnes det rådgjevarar du kan ta kontakt med for rettleiing og hjelp.

Smartepenger.no har mange gode guider og kalkulatorer, td. denne: https://www.smartepenger.no/99-pensjon/3466-sa-mye-taper-du-pa-a-ga-av-tidlig

https://www.smartepenger.no/pensjon/3637-pensjonsuttak

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for alle innspill her og ser det er noen som faktisk har satt seg godt inn i dette! Jeg må jo samtidig si at jeg føler meg heldig som blir pensjonist nå, og slipper å spare opp så mye som dagens ungdommer.

Men når det er sagt, hadde jeg visst tidligere at det skulle bli som det blir hadde jeg sikkert også tatt grep tidligere.

Jeg har tatt en avgjørelse på at jeg til å begynne med tar ut 100% offentlig pensjon, selv om dette kanskje ikke er helt optimalt i kroner og øre. For det første innebærer det at man taper omkring 6% pensjon pr. år fra fylte 67 år. Dvs. at man ved 67 år får ca. 30% lavere pensjon fra det offentlige enn om man hadde ventet. Samtidig vil jeg få en toppskatt som også bidrar til å redusere utbetalingen. Det er neppe noen investeringer som vil kunne kompensere helt for den ekstra skatten, men igjen, om man ikke har forutsetningene for å leve et veldig langt liv osv, så får man i alle fall pensjonen mens man lever!

Den private oppsparingen vil uansett tilfalle meg eller mine etterlatte, så den setter jeg på vent til jeg blir 67, og en av disse vil jeg få utbetalt i 10 år, den andre livsvarig. Dette kompenserer mye av den offentlige pensjonen jeg eventuelt reduserer med valget mitt.

Igjen, takker for alle gode innspill og tanker omkring dette! Det har virkelig vært en tankevekker for meg! 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...