Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
debattklovn skrev (7 minutter siden):

Det er viktig i forhold til at ofre og deres pårørende får anerkjent forbrytelsene de har gjennomgått. 
Men det er ikke viktig i forhold til de ansvarlige russerne. De kan ikke straffes på noen måte uansett. 

Det er veldig viktig fordi det legger føringer internasjonale reaksjoner og nasjoners handlingsrom opp mot Russland. Nå blir det enda mer uhørt å forsvare eller være nøytrale til Russlands handlinger i Ukraina for land i FN, og flere land har bindende lovverk som setter juridiske føringer for relasjoner til land som begår systematiske, alvorlige krigsforbrytelser. Land som for eksempel India og Gabon har sagt at de venter på konklusjonene til UNHCR, og nå har altså de første kommet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (26 minutter siden):

Er det kun om russiske forbrytelser eller også ukrainske? 

FN ser på alt, men det er de mest gravende russiske krigsforbrytelsene mot sivile de har etterforsket og konkludert med frem til nå. De skriver også at de følger med på angivelig mishandling av russiske soldater begått av ukrainske soldater, selv om det er rapportert et lite antall tilfeller. 

https://www.ohchr.org/en/statements/2022/09/update-chair-independent-international-commission-inquiry-ukraine-51st-session

Sitat

The Commission has focused on events in view of their gravity, their significance in demonstrating patterns of alleged violations, and the possibility to gain access to victims, witnesses, and supporting documentation.

It seeks to coordinate its efforts with the many entities carrying out investigations in order to avoid duplication and re-traumatization of victims.

The security of victims is at the centre of our work, and we ensure a strict respect of the “do no harm” and confidentiality principles. We would like to express our deep appreciation to victims and witnesses who have shared their stories.

The Commission, which is independent and impartial, has sought cooperation and dialogue with relevant Governments. We appreciate the access and cooperation extended to us by the Government of Ukraine. Our attempts to engage in a constructive dialogue with Russian Federation authorities have, regretfully, so far not been successful, but we will persist in our efforts.

https://apnews.com/article/russia-ukraine-united-nations-war-crimes-48dc36f41bdcfac4720d0b2a0c359073

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drogin skrev (2 timer siden):

At Ukrainerne vil få moderne vestlige stridsvogner som de kan stole mer på vil bidra svært positivt ved fremrykninger.

hvor mange stridsvogner er det egentlig som tåler en fulltreffer, enten det er russisk eller Nato ammunisjon?

virker ikke særlig fristende å befinne seg i en, man er riktignok beskyttet til et visst nivå, og for tilfeldig/sporadiske prosjektiler som fyker rundt på slagmarken, men samtidig tiltrekker man seg jo målrettet skyts både fra luft og fra bakken.

Ser ut som russerne har en del potente anti-tank våpen

(bla videre nedover på siden for oversikt)

https://en.wikipedia.org/wiki/9M133_Kornet

er det ikke fare for at hvis vi sender masse kostbare stridsvogner til Ukraina, vil de ha kortvarig levetid før de ender som skrapmetall?

(edit: muligens mangler russerne disse våpnene på lager, og tilgjengelig antall kan være begrenset(?)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Just now, Mr.M said:

hvor mange stridsvogner er det egentlig som tåler en fulltreffer, enten det er russisk eller Nato ammunisjon?

virker ikke særlig fristende å befinne seg i en, man er riktignok beskyttet til et visst nivå, og for tilfeldig/sporadiske prosjektiler som fyker rundt på slagmarken, men samtidig tiltrekker man seg jo målrettet skyts både fra luft og fra bakken.

Ser ut som russerne har en del potente anti-tank våpen

(bla videre nedover på siden for oversikt)

https://en.wikipedia.org/wiki/9M133_Kornet

er det ikke fare for at hvis vi sender masse kostbare stridsvogner til Ukraina, vil de ha kortvarig levetid før de ender som skrapmetall?

Man må forvente at alt materiell man sender vil over tid ødelegges, så lenge krigen pågår. Men takten på hvor raskt det ødelegges vil være lavere jo bedre beskyttet utstyret er. Vestlige stridsvogner er tryggere enn sovietiske/russiske/ukrainske - altså man kan tenke at om f.eks 40 av 100 treff på en sovietisk/russisk/ukrainsk stridsvogn fører til at stridsvognen blir ødelagt, så kan det på en vestlig stridsvogn kanskje bare være at 20 av 100 treff fører til at stridsvognen blir ødelagt.

Det vil kunne være en klar fordel for Ukraina, men kanskje ikke noe som avgjør krigen.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (22 minutter siden):

hvor mange stridsvogner er det egentlig som tåler en fulltreffer, enten det er russisk eller Nato ammunisjon?

virker ikke særlig fristende å befinne seg i en, man er riktignok beskyttet til et visst nivå, og for tilfeldig/sporadiske prosjektiler som fyker rundt på slagmarken, men samtidig tiltrekker man seg jo målrettet skyts både fra luft og fra bakken.

Ser ut som russerne har en del potente anti-tank våpen

(bla videre nedover på siden for oversikt)

https://en.wikipedia.org/wiki/9M133_Kornet

er det ikke fare for at hvis vi sender masse kostbare stridsvogner til Ukraina, vil de ha kortvarig levetid før de ender som skrapmetall?

(edit: muligens mangler russerne disse våpnene på lager, og tilgjengelig antall kan være begrenset(?)

Kornet har potensiale for å sette de fleste tanks ut av spill. Men det er forskjell på det, og å antenne hele tanksens ammunisjonslager innenfra som på russiske T72 som Russland og Ukraina har flere av. Altså, forskjell på å ødelegge tanksen, og å ødelegge tanksen på en måte som gjør at alle inni dør momentant.

Israelske merkava-tanks har blant annet blitt beskutt med kornet, blitt ødelagt, men flere av crewet har overlevd.
Å kjøre tanks der selv et enklere antitank-våpen har godt potensiale til å få hele tanksen til å lage sin egen sopp-sky, har enorm psykologisk slitasje på crewet.

Endret av Drogin
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Albania skrev (18 minutter siden):

Tucker Carlson - som vanlig - fyrer av som den pro-putinisten han egentlig er

Han har ikke lagt noe skjul på dette siden 2014. Spesielt ikke siden han sa at han støtter Putin og Russland kvelden før invasjonen, og har fulgt opp gjennom hele sommeren både med proklamering av nazi, biolab, kupp og andre russiske konspirasjonsteorier om Ukraina. Dette programmet har altså i snitt over 3 millioner seere i USA. Sprøytet hans deles videre til enda flere i sosiale medier, og segmenter fra det brukes av russisk statlig tv til propaganda. Det er ikke uten grunn at Kreml sendte instrukser til statlige medier om å bruke klipp fra programmet på tv. Og Fox News håver inn på et av Trumps favorittprogrammer som også er et av Russlands fremste propagandaverktøy i USA.

Kremlin memos urged Russian media to use Tucker Carlson clips – report

How the false Russian biolab story came to circulate among the U.S. far right

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
21 hours ago, Mr.M said:

<snip>

Jeg er ikke "interessert" i tredje verdenskrig pga. Krim-halvøya og er ikke alene om det tror jeg.

Derfor bør det vel også jobbes med en fredsløsning, som gjør at det hele kan avsluttes uten at noen av partene taper ansikt & ære.

Men, Russland har jo ingen ære lengre.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (27 minutter siden):

Vestlige stridsvogner er tryggere enn sovietiske/russiske/ukrainske - altså man kan tenke at om f.eks 40 av 100 treff på en sovietisk/russisk/ukrainsk stridsvogn fører til at stridsvognen blir ødelagt, så kan det på en vestlig stridsvogn kanskje bare være at 20 av 100 treff fører til at stridsvognen blir ødelagt.

Det vil kunne være en klar fordel for Ukraina, men kanskje ikke noe som avgjør krigen.

har inntrykk av at ukrainerne har hatt langt mer nytte av dronene de har mottatt. Nå utelukker selvsagt ikke det ene det andre, så hvis de sier de trenger stridsvogner så gjør de vel det da.

Men man får vel ganske mange flere droner, for prisen av hva en moderne stridsvogn koster.

I motsetning til en støyende drivstoff-slukene metall-klump, så er dronene langt mer fleksible og smarte.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Anonym36 said:

Jeg har det også slik for tiden.

Hva er svaret? Bruke opp alle pengene man kan og nyte tiden som fortsatt har frisk ren luft? Så kan sentralbanken sette styringsrenten til 16 % eller 32 % etterpå (før bombene faller, altså)? Etterpå har man byttehandelsøkonomi, og etterpå - det rene anarki (sterkeste rett uten noen form for moral og etikk).

Endret av G
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mr.M said:

men kan jo la de tro det  (hvis det kan åpne opp for fredsforhandlinger)

Men hva skal Razzland med fred, om de ikke får dyrke poteter der og smøre seg med solkrem på Krim-halvøya? Altså betyr fred noe for Putin egentlig? Han og hans Kreml-etterkommere vil jo bli så isolert i flere tiår atte.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drogin skrev (4 timer siden):

Jeg er helt enig. Vi nordmenn finner oss i utrolig mye fra våre politikere.
Men hadde Støre eller Solberg fåt et illebefinnende og startet en "spesiell militæroperasjon" mot Sverige for å ta tilbake Jemtland eller noe sånt, er jeg sikker på nordmenn ville gjort opprør

Vel, hvis de virkelig hadde tenkt tanken så ville man fått media til å spille på lag og bygget opp sinnelag i befolkningen over lang tid først. Ikke helt forskjellig fra det vi ser i Russland faktisk, men jeg antar man måtte gjøre det med langt større troverdighet her. Den norske befolkningen er langt mer kildekritisk enn den russiske for å si det mildt. Men selv i Norge så har ihvertfall jeg lenge sett antydninger til at nordmenn over en viss alder tror at absolutt alt NRK nyheter serverer er den objektive sannhet.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
G skrev (13 timer siden):

Det bør ikke flys droner nær oljeplattformer vanligvis. Dersom det er en sivil drone så burde det være avklart med plattformsjefen på forhånd, gjerne med sikkerhetsklarering eller noe sånt opplegg?

Norge bør skaffe seg noen av disse:
https://breakingdefense.com/2022/09/lockheed-martin-delivers-300-kilowatt-laser-to-defense-department/

Energi bør ikke være et stort problem på en plattform.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (2 minutter siden):

Antar at nick'et ditt henspeiler til din egen frihet til å gjøre som du vil og det passer deg, og ingen andre enn din egen frihet siden du ikke later til å bry deg over hodet om frihetsberøvelsen ukrainere utsettes for i sitt eget land og du bare blindt gjengir rassisk propaganda og trussler...?!

Det er mange land som trenger frihet. Nord Korea, Iran og Kina er bare noen få eksempler. Men er jeg villig til å ofre min egen frihet og min egen sikkerhet og mitt eget liv for at andre land skal få den friheten? Nei, den må de kjempe selv.

Kanskje du ikke har venner og familie du bryr deg om. Men jeg og mange andre har det, og er ikke villig til å risikere deres liv for å ta Russland.

Om det er slik at det nærmer seg atomkrig mellom NATO og Russland, så må Russland bare få Ukraina. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om Ukraina. Det jeg bryr meg om er mitt land, ming familie og meg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...