Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
27 minutes ago, Drogin said:

Israelske merkava-tanks har blant annet blitt beskutt med kornet, blitt ødelagt, men flere av crewet har overlevd.
Å kjøre tanks der selv et enklere antitank-våpen har godt potensiale til å få hele tanksen til å lage sin egen sopp-sky, har enorm psykologisk slitasje på crewet.

Ja, Israel kjenner verdien av erfarne, kompetente vognhor... eh, kavalerister. Det er langt enklere å erstatte en vogn enn et erfarent mannskap, og juridisk er det kurant for andre land å sende erstatningsvogner til land de sympatiserer med, men kan fort bli rabalder av å sende egne landsmenn som erstatningsmannskap.

Mot slutten av WW2 hadde Japan betydelig bedre kampfly enn de hadde begynt krigen med, men til fint lite nytte, da tilnærmet alle erfarne piloter, inkl instruktører, hadde blitt skutt ned, og disse nye vidunderflyene ble bemannet av grønnskollinger. Disse ble et lett bytte for amerikanere som hadde overlevd flere år i kamp, blant annet ved at amerikanske ubåter gjorde en betydelig innsats for å plukke opp piloter som var blitt skutt ned og duppet rundt i redningsflåten.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, FrihetensRegn said:

Tucker Carlson har mange gode poeng, spesielt på innenriks.

Absolutt, han er svært dyktig, men på helt feil side i denne saken. (Han hadde et fantastisk innslag nylig om Martha's Vineyard's mottak av immigranter.)

Jeg forstår ikke hvordan enkelte høyreorienterede kan støtte Putin; de som styrer i Russland nå er de samme som styrte Russland under kommunismen - de har bare tilpasset seg et annet økonomisk system, men den diktatoriske styrestilen, det mest sentrale i sovjet-kommunismen, er den samme som den altid har vært - kanskje til og med litt verre siden øverste leder ikke engang har en "kommite" å stå til ansvar for. 

Høyresiden har ellers altid vært anti-government og stått for frihet til å bestemme mest mulig selv (altså stikk mottsatt venstresiden som altid har ønsket seg en "sterk leder" som dikterer hvordan alle skal leve), så jeg fatter ikke at nogen på høyresiden kan støtte Putins og hans regime på nogen måte. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9JVihvHL
FrihetensRegn skrev (30 minutter siden):

Det er mange land som trenger frihet. Nord Korea, Iran og Kina er bare noen få eksempler. Men er jeg villig til å ofre min egen frihet og min egen sikkerhet og mitt eget liv for at andre land skal få den friheten? Nei, den må de kjempe selv.

Kanskje du ikke har venner og familie du bryr deg om. Men jeg og mange andre har det, og er ikke villig til å risikere deres liv for å ta Russland.

Om det er slik at det nærmer seg atomkrig mellom NATO og Russland, så må Russland bare få Ukraina. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om Ukraina. Det jeg bryr meg om er mitt land, ming familie og meg selv.

Hva med hele poenget om at lar du despotene få gjøre som de vil så går de bare enda lenger? Stoppes de ikke så gir de seg ikke før de er på dørstokken din. Hva har du å si til det? Du ser alvoret her?

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Dragavon said:

Og kven vil bry seg om deg den dagen du trenger hjelp?

Og trur du verkeleg at putler og russland vil stoppe om dei får Ukraina?

 

24 minutes ago, shockorshot said:

Freedom for me, but not for thee.

Oi så kjekt å se at det er mange som bryr seg veldig mye om det ukrainske folk her og kritiserer en som ikke er villig til å ofre livet sitt for et annet land. 
Da kan jo man anta at de selvfølgelig gjør ofre utover det vanlige for å hjelpe, enten med materiell, økonomisk eller med liv og helse. 
Ellers er det jo dobbeltmoralsk og hyklersk. 
Talk the talk, walk the walk. 
Godt å høre at dere bidrar, gutter. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (6 minutter siden):

 

Oi så kjekt å se at det er mange som bryr seg veldig mye om det ukrainske folk her og kritiserer en som ikke er villig til å ofre livet sitt for et annet land. 
Da kan jo man anta at de selvfølgelig gjør ofre utover det vanlige for å hjelpe, enten med materiell, økonomisk eller med liv og helse. 
Ellers er det jo dobbeltmoralsk og hyklersk. 
Talk the talk, walk the walk. 
Godt å høre at dere bidrar, gutter. 

 

 

 

Uten navn.png

Endret av Dragavon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
22 minutes ago, debattklovn said:

 

Oi så kjekt å se at det er mange som bryr seg veldig mye om det ukrainske folk her og kritiserer en som ikke er villig til å ofre livet sitt for et annet land. 
Da kan jo man anta at de selvfølgelig gjør ofre utover det vanlige for å hjelpe, enten med materiell, økonomisk eller med liv og helse. 
Ellers er det jo dobbeltmoralsk og hyklersk. 
Talk the talk, walk the walk. 
Godt å høre at dere bidrar, gutter. 

Du vet ikke en dritt om meg og hvordan jeg bidrar.

Jeg påpeker at han har nøyaktig samme meninger som de amerikanerne som ville ha fred med Hitler. Hvor mye bidrar du?

Endret av shockorshot
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (15 minutter siden):

 

Oi så kjekt å se at det er mange som bryr seg veldig mye om det ukrainske folk her og kritiserer en som ikke er villig til å ofre livet sitt for et annet land. 
Da kan jo man anta at de selvfølgelig gjør ofre utover det vanlige for å hjelpe, enten med materiell, økonomisk eller med liv og helse. 
Ellers er det jo dobbeltmoralsk og hyklersk. 
Talk the talk, walk the walk. 
Godt å høre at dere bidrar, gutter. 

Hvis NATO dras inn i dette og en mobilisering ut over NRF-styrkene blir nødvendig, så står ikke jeg bakerst i køen.

Men, problemet var at Frihetens Regn ikke bare kritiserer direkte militær støtte, men å i det hele tatt hjelpe Ukraina...

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (12 minutter siden):

 

Oi så kjekt å se at det er mange som bryr seg veldig mye om det ukrainske folk her og kritiserer en som ikke er villig til å ofre livet sitt for et annet land. 
Da kan jo man anta at de selvfølgelig gjør ofre utover det vanlige for å hjelpe, enten med materiell, økonomisk eller med liv og helse. 
Ellers er det jo dobbeltmoralsk og hyklersk. 
Talk the talk, walk the walk. 
Godt å høre at dere bidrar, gutter. 

Jeg tror du misforstår hva som er tema. Jeg har til gode å se at noen av "haukene" på denne strengen, og jeg oppfattes sikkert som en av de, har tilbudt å ofre livet for Ukraina.

Det er ikke det som er tema, spørsmålet er om vi skal pisse i buksa i dag og håpe på at dette skal holde varmen, eller om vi om noen år skal bli møtt med de samme trusler fra Putin som Ukraina utsettes for i dag.

Er du villig til å gi fra deg Finnmark og rettighetene i norsk økonomisk sone hvis Putin for for seg at den russiske befolkning i Finnmark - og det begynner å bli en del av de - blir fiendtlig behandlet så han har ikke noe annet valg enn å annektere, og hvis Norge ikke går med på det så har han dessverre ikke noe annet valg enn å benytte atomvåpen?  

  • Liker 9
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (24 minutter siden):

 

Oi så kjekt å se at det er mange som bryr seg veldig mye om det ukrainske folk her og kritiserer en som ikke er villig til å ofre livet sitt for et annet land. 
Da kan jo man anta at de selvfølgelig gjør ofre utover det vanlige for å hjelpe, enten med materiell, økonomisk eller med liv og helse. 
Ellers er det jo dobbeltmoralsk og hyklersk. 
Talk the talk, walk the walk. 
Godt å høre at dere bidrar, gutter. 

Så du synest at vi skal stikke hodet i sanden og tillate dette da?

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kE3G5B/grusomme-funn-i-krigsomraadene-i-ukraina

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, shockorshot said:

Jeg påpeker at han har nøyaktig samme meninger som de amerikanerne som ville ha fred med Hitler. 

Det er IKKE det samme. Å ønske at NATO har fred med Russland er å ønske at jorden ikke utslettes.
Det samme var ikke tilfellet med krigen mot Hitler. 

12 minutes ago, Dragavon said:

Så du synest at vi skal stikke hodet i sanden og tillate dette da?

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kE3G5B/grusomme-funn-i-krigsomraadene-i-ukraina

Hvordan mener du at vesten og Norge kan tillate eller ikke tillate Russland å utføre slike angrep? Vesten gir allerede full støtte til Ukraina. Russland gjør det som det passer dem. 

15 minutes ago, Serpentbane said:

Hvis NATO dras inn i dette og en mobilisering ut over NRF-styrkene blir nødvendig, så står ikke jeg bakerst i køen.

Men, problemet var at Frihetens Regn ikke bare kritiserer direkte militær støtte, men å i det hele tatt hjelpe Ukraina...

Jeg står heller ikke bakerst i køen, men heller fremst. Men det er en annen situasjon. 
Jeg opplever det som at han blir kritisert for å ikke være villig til å ofre sine nærmeste og sitt liv for Ukraina. 

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...