Gå til innhold

Dette ble den mest solgte bilen i 2021


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Huff, her var det mye bitterhet å spore... 😂

Utrolig morsomt å se hvor personlig folk tar Tesla sin suksess. De ser det som sitt personlige nederlag. Utrolig underholdende. 😝

Det er ikke bitterhet. Jeg bytta ut min Tesla med en i3 etter at den ble stående på verksted i nærmere 2 mnd. Det er ikke til å komme utenom at Tesla har hatt, og fortsatt har, ekstremt mye problemer.

Jeg tror Tesla i hovedsak selges av to grunner; den har blitt status å eie og den ser bra ut (for de fleste).

Folk kan umulig eie den på grunn av kvalitet og kundeservice hvertfall.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, Juggel said:

Det er ikke bitterhet. Jeg bytta ut min Tesla med en i3 etter at den ble stående på verksted i nærmere 2 mnd. Det er ikke til å komme utenom at Tesla har hatt, og fortsatt har, ekstremt mye problemer.

Jeg tror Tesla i hovedsak selges av to grunner; den har blitt status å eie og den ser bra ut (for de fleste).

Folk kan umulig eie den på grunn av kvalitet og kundeservice hvertfall.

Tror Tesla burde fokusert på å være elbilselskap i stedet for å prøve å være selvkjøringsselskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (1 time siden):

Rart å kalle Model 3 sitt utseende snodig. Det er jo en av de peneste bilene på markedet spør du meg.

Om du ser på bilen forfra ser du at frontrute er mye lavere enn på andre biler. Den får et bestemor duck bil preg med ekstremt lavt panser og veldig høy fra frontrute og opp. Dette gjør at du ser knærne til dem som sitter foran når du kommer i mot. Dette ser veldig rart ut. Bakfra er den ganske lik en toyota el 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Juggel skrev (2 timer siden):

Det er ikke bitterhet. Jeg bytta ut min Tesla med en i3 etter at den ble stående på verksted i nærmere 2 mnd. Det er ikke til å komme utenom at Tesla har hatt, og fortsatt har, ekstremt mye problemer.

Jeg tror Tesla i hovedsak selges av to grunner; den har blitt status å eie og den ser bra ut (for de fleste).

Folk kan umulig eie den på grunn av kvalitet og kundeservice hvertfall.

Nå var det vel heller ikke deg jeg refererte til, men morsomt at du følte deg (bittelitt?) truffet...? 😉

Tesla selger i hovedsak p.g.a. at det er de beste elbilene med det ladenettverket. Punktum!

Og de alle fleste er såre fornøyde, men en liten minoritet av uheldige misfornøyde folk har skapt mye støy i sosiale media. Og det er helt forståelig. Men man må huske at de ikke representerer flertallet av Tesla-kundene.

Både kvalitet og kundeservice har blitt ekstremt mye bedre i de senere år. At du ikke har fått dette med deg viser vel bare at du ikke helt følger med. Selvfølgelig finnes det enkelte problemer enda, både med Tesla-biler og alle andre bilmerker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Om du ser på bilen forfra ser du at frontrute er mye lavere enn på andre biler. Den får et bestemor duck bil preg med ekstremt lavt panser og veldig høy fra frontrute og opp. Dette gjør at du ser knærne til dem som sitter foran når du kommer i mot. Dette ser veldig rart ut.

Tja, salgsstatistikken taler vel for at bilkjøpere flest her i landet er totalt uenig med deg og dine likesinnede.

Dette selv om dere har spådd Model 3 nedenom og hjem når Model Y skulle "ta over". Guess what, dere tok feil der og gitt.

Trestein skrev (2 timer siden):

Bakfra er den ganske lik en toyota el 

Bortsett fra at Toyota ikke har noen elbil enda.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Nå var det vel heller ikke deg jeg refererte til, men morsomt at du følte deg (bittelitt?) truffet...? 😉

Tesla selger i hovedsak p.g.a. at det er de beste elbilene med det ladenettverket. Punktum!

Og de alle fleste er såre fornøyde, men en liten minoritet av uheldige misfornøyde folk har skapt mye støy i sosiale media. Og det er helt forståelig. Men man må huske at de ikke representerer flertallet av Tesla-kundene.

Både kvalitet og kundeservice har blitt ekstremt mye bedre i de senere år. At du ikke har fått dette med deg viser vel bare at du ikke helt følger med. Selvfølgelig finnes det enkelte problemer enda, både med Tesla-biler og alle andre bilmerker.

Føler meg absolutt ikke truffet. Men jeg klarer å se objektivt på bilmerket i motsetning til hver eneste Tesla eier i Norge.

Ja kvaliteten har blitt bedre de senere årene og det skulle vel bare mangle? Men kvaliteten er fortsatt ikke bra. Det er rapportert at Tesla er et av bilmerkene med klart flest feil, og dette på relativt (og forsåvidt spiltter nye) biler.

Sett i forhold til prisklasse kan ikke mengden feil forsvares på Teslas biler sett opp mot andre bilmerker med samme pris. Model 3 er jo hjemsøkt og det ser ut som om model Y skal gjennom samme smørje som model 3 har vært.

Finnes det én eneste rapport som underbygger at Tesla faktisk er av god kvalitet? Helt fra begynnelsen har Teslas kvalitet blitt satt store spørsmålstegn rundt, og det vedvarer på nye modeller.

Jeg tviler på at det er en liten minoritet misfornøyde Tesla eiere i sosiale medier som sparker bein under Teslas omdømme. Det klarer de fint selv ved å ta snarveier i produksjonslinjene og elendig service på verdensbasis.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er rart folk har vanskeligheter med å forstå at Model 3 rett og slett er en bra bil som treffer blink på det folk er ute etter. 

40-50 mil rekkevidde er et sweetspot på rekkevidde.

De fleste bilene med dette er alt for dyre for folk flest.

Model 3 er blant den billigste inngangen i det segmentet med den rekkevidden, hvorav folk har råd til det og det (hittil) er få konkurrenter som i tillegg er lite appellerende.

I si at man kjøper det for status er tøv, elbil.no tester ikke biler etter status:

Tesla Model 3 var et godt kjøp i utgangspunktet. Med effekten, plassen, løsningene, utstyret, kjøreegenskapene, den aktive sikkerheten og ikke minst ladehastighet og ladeinfrastruktur, mener vi den er det klart beste kjøpet blant disse tre. Elbil.no

Det oppsummerer egentlig grunnen særdeles godt til hvorfor den er årets mest solgte bil. 

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (10 minutter siden):

 

Model 3 er blant den billigste inngangen i det segmentet med den rekkevidden, hvorav folk har råd til det og det (hittil) er få konkurrenter som i tillegg er lite appellerende.

I si at man kjøper det for status er tøv, elbil.no tester ikke biler etter status:

 

Enig der. Model 3 har en karosseriløsning som aldri har appelert til nordmenn (bortsett fra i premiumsegmentet), den har mildt sagt elendig finish, den har en tvilsom rustbeskyttelse og tvilsom byggekvalitet og den har et uinteressant design som er laget for å tiltrekke seg massene. Men i tillegg til et velutbygget ladenettverk så er det en bil med veldig god plass, motoreffekt og rekkevidde til en veldig lav pris. Og det er nok det med mye bil for pengene som appelerer til de fleste, og som gjør at Model 3s salgstall i Norge nok ikke vil bli slått med det første. Jeg tviler vel på at Model Y vil bli en lignende suksess, all den tid den ikke står seg like bra i sitt segment. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Tesla må jo ha gjort noe helt utrolig bra hvis de har greid å trollbinde hver eneste Tesla-eier i Norge.

Godt bidrag til diskusjonen.

 

MrL skrev (Akkurat nå):

Det er rart folk har vanskeligheter med å forstå at Model 3 rett og slett er en bra bil som treffer blink på det folk er ute etter. 

40-50 mil rekkevidde er et sweetspot på rekkevidde.

De fleste bilene med dette er alt for dyre for folk flest.

Model 3 er blant den billigste inngangen i det segmentet med den rekkevidden, hvorav folk har råd til det og det (hittil) er få konkurrenter som i tillegg er lite appellerende.

I si at man kjøper det for status er tøv, elbil.no tester ikke biler etter status:

Tesla Model 3 var et godt kjøp i utgangspunktet. Med effekten, plassen, løsningene, utstyret, kjøreegenskapene, den aktive sikkerheten og ikke minst ladehastighet og ladeinfrastruktur, mener vi den er det klart beste kjøpet blant disse tre. Elbil.no

Det oppsummerer egentlig grunnen særdeles godt til hvorfor den er årets mest solgte bil. 

Det er ingen som sier noe på at Tesla er gode biler når de bli levert uten feil fra samlebåndet, eller kort tid etter leveranse. Testbilen var sikkert bra den. Det som er oppsiktsvekkende er hyppigheten av feil på bilene. 

Kan man virkelig bortforklare 250 feil pr 100 bil? Tall fra 2020, men disse bilene er vel gamle nå og sånt som må regnes med? Og det er vel ikke mange dagene siden de tilbakekalte noen hundretusener eksemplarer.

Jeg forsøker å forholde meg til fakta. Men det å diskutere Tesla med Teslaeiere er som å kjøre hjernen inn i en kjøttkvern. Dette er verre enn å diskutere religion med fanatikere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Tja, salgsstatistikken taler vel for at bilkjøpere flest her i landet er totalt uenig med deg og dine likesinnede.

Dette selv om dere har spådd Model 3 nedenom og hjem når Model Y skulle "ta over". Guess what, dere tok feil der og gitt.

Bortsett fra at Toyota ikke har noen elbil enda.

Ikke ?

https://www.toyota.no/world-of-toyota/articles-news-events/2019/norge-proace.json

 

https://www.toyota.no/new-cars/bz4x/index.json

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er imponerende er Toyota sin 3-plass. Med tanke på hvor få elbiler de tilbyr så er det imponerende å komme så høyt imot land som Norge. Hva kan vi ikke da forvente av salgstall fra Toyota når de endelig leverer et bredt og godt utvalg av elbiler? Det er liten tvil om at kvalitet og god kundeservice har stor verdi for mange enda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (7 timer siden):

Enormt imponerende av Tesla. Og de har kun et fåtall utsalgssteder i Norge.

Det blir utrolig interessant å se hva som blir resultatet nå i 2022 med mange gode modeller å velge mellom. Dette blir året hvor vi for første gang ser et veldig modent elbilmarked i Norge med mange gode modeller fra gamle og nye produsenter.

Klarer Tesla å holde på markedet?

Jeg er ikke så veldig imponert oveer tesla. Tesla er jo en superhype. Hvorfor selger de ikke mer?

Mer imponert over Toyota, som ikke har de sterke økonomiske fordelene som tesla har.  tesla får jo folk kastet etter seg, så det er ikke rart at de selger godt.

 

Bra jobba Toyota😊

Endret av Uromomentet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (5 timer siden):

Joa, men Teslaene er jo nærmest tidløse i design, i motsetning til de andre bilmerkenes designspråk det siste tiåret, som har vært preget av ekstreme former. Mange av de ser ferdig bulka ut.

Tesla er ikke noe tidløst design. Som du kan se er tesla bare ett simpelt plagiat av en meget stilig bil:
https://www.motortrend.com/reviews/2009-jaguar-xf-supercharged-5/

Plagiater er ikke kult.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (3 timer siden):

ProAce har de ikke utviklet selv, men kjøpt av Stellantis. Forøvrig akkurat det samme med ProAce City.

BZ4X er riktignok lansert offisielt, men er ikke kommet i salg ennå.

Så rent teoretisk kan man si de ikke har noen egne elektriske biler, foreløpig. Selv om det like godt kan påstås det motsatte. Skal man være litt spissfindig kan man selvsagt peke på Toyota Rav4 EV, som ble produsert i en liten periode for å leveres i California, men den er avsluttet, og var dessuten bare en "compliance car" for å få lov å selge ice-biler i den staten.

Uromomentet skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke så veldig imponert oveer tesla. Tesla er jo en superhype. Hvorfor selger de ikke mer?

Mer imponert over Toyota, som ikke har de sterke økonomiske fordelene som tesla har.  tesla får jo folk kastet etter seg, så det er ikke rart at de selger godt.

 

Bra jobba Toyota😊

Sånn hvis vi ser bort fra at Toyota er verdens største bilkonsern, og har finanser i bakhånd til å bortimot gjøre som de vil, mens Tesla har måtte trekke til seg investorer på veien for å bygge seg opp til dit de er i dag. De er fremdeles en mygg i forhold til Toyota, og det vil ta tid å få Tesla til å bli like stor som Toyota, om de i det hele tatt vil komme dit.

Blir derfor temmelig tåpelig å påstå at Toyota ikke har de sterke økonomiske fordelene som Tesla har, da de har langt større økonomiske fordeler.

Men, markedet er i endring, og det er i endring i en stadig større grad, så om Toyota har startet tidsnok, eller om de faktisk er for seint ute allerede, blir en interessant historie å følge. Det er en stor flåte av skip som må snus, og kanskje raskere enn Toyota er i stand til.

Dog, jeg tviler på at japanske myndigheter blir sittende stille og se på at Toyota går til grunne. SÅ der ligger enda større økonomiske muskler i bakhånd. Tilsvarende vil nok Tyskland trå kraftig til om de tre store (VW AG, BMW, MB) ser ut til å mislykkes med omstillingen. Men der kan de nok være mer tilbøyelig til å la de tre slås sammen, fremfor å fortsette som 3 adskilte selskaper, om det er nødvendig for å redde de.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Uromomentet skrev (34 minutter siden):

Noen som vet hvor mange tesla x det ble solgt i Norge, 2021?

I følge teslastats.no var det 41 stk nyregistreringer av model X i Norge i 2021 og 37 stk model S. Tallene imponerer neppe noen, men det skal også sies at prisene har hoppet voldsomt i 2021 og at nye varianter er annonsert men blir ikke levert før i år. Derfor er det få som har bestilt "gamle" S og X i 2021, samt leveranser har vært skjøvet over til i år. Mildt sagt begredelige tall. Jeg blir ikke forundret om det tar seg opp i år, men har ikke helt troa på at prisøkningene og endringene, deriblant yoke-rattet går helt hjem hos nordmenn. Skal jeg gjette så gjetter jeg på 2-300 stk i år, totalt for S + X.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...