Gå til innhold

Ja eller nei til Pride ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tussi skrev (8 minutter siden):

Som sagt, du beviser poenget mitt svært tydelig. Det er alt jeg har å si,jeg har ikke tenkt å ta denne debatten med noen som åpenbart ikke ønsker å se på jøder med respekt fordi de betrakter det som israelkritikk å ikke gjøre det

Vennligst vis meg hvor jeg har ikke ønsker å se på jøder med respekt og normal folkeskikk.
At Israel får kritikk er noe helt annet.
Så lenge noen tviholder på likhetstegnet mellom historisk jødehat og kritikk av staten Israel, vil det ikke bli fred i regionen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
fredrik2 skrev (4 timer siden):

Var vel greit skrivet det der men tycker hon motsier sig selv på et sett som er vanlig angående do, garderober etc. 

"Skal vi kalle ham «Trulsine» og kreve at han går på damedo, der han med sitt helskjegg og maskuline fremtoning ville skremt opp jenter eller risikert konfrontasjoner fra folk som mener en mann ikke hører hjemme der? Det hevdes jo at kvinner som er registrert som menn ved fødsel og nå fremstår som kvinner, blir en trussel fordi de egentlig er en «mann på damedo»."

Problemet med dette er at langt fra alle transkvinner flyter in bättre i omgivelsene som kvinne än en en transman i skägg. 

Så om en transman med skägg er et faktiskt problem i kvinne garderoben så är det rätt uppenbart att många transkvinner också er det. Om man sen lägger till längd, styrka, penis eller ikke penis og at vem som helst kan utgi si for at vara transkvinne så tror jag kvinnene i garderoben skulle föredra "Truls" före rätt många transkvinner.

Tycker det blir lite ironisk når de faktiskt verkar förstå problemet samtidigt som de ikke gör det. 

"Politiets statistikker viser imidlertid at kvinner fortsatt har langt mer å frykte fra menn som definerer seg som menn. De fleste unge kvinner jeg kjenner, hadde nok følt seg tryggere i nærheten av transkvinner enn med mange av de mennene som opptrer i Kjetil Rolness’ kommentarfelt."

Enligt statistisk er det vel så med tanke på hur få transkvinner det finns men det finns en hel del transkvinner som jag ikke tror kvinner vil ha så mye at göra med. Sitter faktiskt en del i kvinnefengsel på grund av sex brott. 

Jeg har ikke fullstendig oversikt over mangfoldet i kjønnsidentiteter. Jeg vokste opp med hetro, homofil, lesbisk og transe. Men hadde det vært aktuelt for egen del eller for mine nærmeste, hadde jeg satt pris på åpenheten og å bli markert og inkludert.

Toalett- og dusjproblemet handler vel også om at det vil koste mer, å bygge tre ulike avdelinger istedenfor to. Man kan ikke la være å gå på do, men det er mulig å utsette dusjingen til man kommer hjem. I dagens samfunn er det vanlig å stille krav og være opptatt av rettigheter, så det er ikke rart vi har en debatt om det. De det gjelder vil vite hvor de er velkomne i det offentlige rom.

Jeg foretrekker at herre- og dametoalettet er adskilt, når det er flere toaletter i samme lokale. Mens ettroms-toaletter fungerer ok for begge kjønn, synes jeg. Samtidig vil større lokaler som er mye besøkt, eks. flyplasser være et trygt sted, da de er kontinuerlig i bruk, som blir en slags kontroll i seg selv.

I forhold til at de fleste definerer seg som enten kvinne eller mann, er det ikke mange det gjelder. Man er i hvert fall nødt til å velge ett av kjønnene hvis man skal delta i konkurranseidrett.

Endret av Subara
Skrevet
Ytringer skrev (2 timer siden):

Ja dette er viktige poenger. Litt av problemet er at denne ideologien er så fjern og underlig at folk vifter med prideflaggene uten å forstå hva det går i. 

Ja. Det stemmer 100%! Jeg mener at det samme kan man si om klimanarrativet. Men det er en helt annen debatt.

Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (1 time siden):

Men, etter å ha lest denne tråden her og noen innlegg i mediene, bla Rolness sitt innlegg i Aftenposten, slår det meg jo at FRI nok med fordel kunne blitt fratatt eierskapet til Pride. Jeg står fortsatt for uttalelsen om at FRI og Pride ikke er synonymer, men anerkjenner det ikke akkurat er dratt ut av løse lufta når en del opplever det slik. Rent anekdotisk opplever jeg også at et flertall av skeive som jeg kjenner også er kritisk til FRI og ikke er medlemmer på bakgrunn av deres uttalte politikk. Hvis FRI også splitter LBGTQ+-miljøet, er det imo. trolig en dårlig idé hvis de skal "eie" dagen som nettopp markerer denne gruppens rettigheter.

Kan være du har et poeng. Man vet ikke hvordan fremtiden vil bli, men det kan være FRI går for fort frem.

Det er forskjell på å tro at man er født med en kjønnsidentitet eller utvikler den etterhvert. Foreldre kan være redd for at "ideologien" vil påvirke. De håper at barna vil bli som flertallet, for at de skal få et enkelt liv. Ikke bare på grunn av seksualmoral og slekters gang.

Det høres jo rimelig ut: https://foreningenfri.no/vi-er-mennesker-ikke-ideologi/

Men at kjønnsskifteoperasjon og hormonbehandling er kontoversielt/omdiskutert, også blant leger.

Skrevet (endret)
Vokteren skrev (6 minutter siden):

Vennligst vis meg hvor jeg har ikke ønsker å se på jøder med respekt og normal folkeskikk.
Så lenge noen tviholder på likhetstegnet mellom historisk jødehat og kritikk av staten Israel, vil det ikke bli fred i regionen.

Men det er du som blander inn Israel her fordi du ikke vil se på jøder med samme respekt som andre, f eks svarte og brune som har en ølassnif lagget, det syke er at du ser det ikke selv. Jeg nevnte Isrsel eb gang som eksempel oå at jødene aldri vurderes uten å blande inn Israel, ig du doubler down, og beviser det jeg sier helt fullstendig. Du kan jo ikke si ordet jøde uten å blande inn Israel en gang 

Du beviser poenget mitt, men ser det ikke selv. 

Endret av Tussi
  • Liker 2
Skrevet
vortex skrev (3 timer siden):

Feir i vei, men hold det til 1-7 dager, ikke 30

Folk må da få gjøre som de vil. Ønsker man å feire i en uke eller en måned så kan man gjøre det. Vi bor i et land som heldigvis ikke legger begrensninger på dette.

Jeg vet om noen land som gjør det.

• Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (11 minutter siden):

Hva har dette med Pride å gjøre? 

• Liker 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

Hva har dette med Pride å gjøre? 

Du må nesten spørre Tussi som tok inn jødeforfølgelse i tråden. 

Skrevet (endret)
Vokteren skrev (7 minutter siden):

Du må nesten spørre Tussi som tok inn jødeforfølgelse i tråden. 

Ja, fordi jødiske lgvt-grupper ble stilt krav til som ingen andre blir, og fordi andre grupper ble tatt inn. Mangfold og respekt er noe alle undertrykte grupper fortjener, og marked under pride. Et prideflagg med brun og svart strupe trenger en gul stripe

Respekt også for jødiske lgbt-grupper uten spesialtkrav er en selvfølge, men åpenbart ikke for alle

Endret av Tussi
  • Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (2 minutter siden):

Ja, fordi jødiske lgvt-grupper ble stilt krav til som ingen andre blir, og fordi andre grupper ble tatt inn. 

Hvilke krav er spesielle for jødiske lgvt-grupper ?
At de opplever sterkt press fra egen religion tviler jeg ikke på, men det gjør sannelig medlemmer av konkurrerende religioner også.

Skrevet (endret)

Usikker på om denne allerede er delt her, men VG publiserte i dag en spørreundersøkelse knyttet til debattinnlegget til KRF leder Dag Inge Ulstein.

For meg viser resultatene at dette er en sak som ikke har bred støtte i befolkningen, og som oppleves splittende for mange. Skolegården bør etter min mening ikke være en arena for politiske eller ideologiske markeringer. Det er fullt mulig å lære elever om likeverd, respekt, toleranse og aksept for mennesker som er forskjellige, uten å gjøre skolen til en kanal for budskap fra organisasjoner som FRI eller andre interesseorganisasjoner.

Det er skuffende å se at de som oftest snakker høyest om toleranse og likeverd, i enkelte tilfeller ser ut til å mene at kun deres egen forståelse av disse begrepene er den riktige. Det opplever jeg som et paradoks. Et demokratisk samfunn må ha rom for uenighet og ulike perspektiver, også i spørsmål som dette.

Jeg reagerer også på uttalelser fra både utdanningsministeren og den lokale rektoren, samt skolesjefen i kommunen om at det ikke skulle være mulig å søke frita, dette er direkte autoritær tankegang og holdning, selv om det siden ble rettet etter uttalelse fra utdanningsdirektoratet. 

Det som også bekymrer meg, er hvordan personer som har et annet syn i denne saken ofte blir møtt. Mange opplever å bli stemplet med negative og til dels krenkende karakteristikker, ikke bare av enkeltpersoner, men også av politikere, kommentatorer og deler av mediene. Når mennesker blir tillagt motiver eller holdninger de ikke har, i stedet for at argumentene deres møtes med saklig motargumentasjon, svekkes den åpne debatten.

Dette er etter min mening et demokratisk problem. Politikere og medier har stor innflytelse på den offentlige samtalen, og med den innflytelsen følger også et ansvar for å legge til rette for respektfull meningsutveksling. I et demokrati må det være rom for å være uenig uten å bli mistenkeliggjort eller stemplet.

Ytringsfrihet, meningsmangfold og retten til å fremme ulike synspunkter er grunnleggende prinsipper i et demokratisk samfunn. Demokratiet styrkes når ulike meninger kan brytes mot hverandre gjennom saklig debatt. Dersom enkelte synspunkter systematisk møtes med personkarakteristikker fremfor argumenter, risikerer vi å svekke nettopp de verdiene som demokratiet er bygget på.

image.thumb.png.9dec6f572b634bfd294ce53b4395e56b.png

Endret av OddZen
Skrevet
PosteMonopolet skrev (3 timer siden):

Pride-flagg i juni synes jeg er akkurat like uskyldig som juletre i desember. Skjønner ikke at folk har så mye i mot det.

Vi feirer verken med pride - flagg i juni, eller med juletre i desember. Men det er ikke sånn at vi nekter alle andre å bruke det heller ;) Vi går heller ikke rundt og brenner andres juletrær... (eller truer om å gjøre det). 🏳️‍🌈🌲

• Liker 2
Skrevet

https://www.americanbar.org/groups/crsj/resources/human-rights/2024-december/antisemitism-conditional-acceptance/

Even anti-Zionist Jews are being rejected in queer spaces because their support for Israel is assumed.

og

From Dr. Magnus Hirschfeld, a major force at the first Zionist Congress who founded the world’s first organization for LGBTQ equality, to gay icon Harvey Milk who proudly affirmed his Jewish identity, Jews have been integral to the LGBTQ rights movement. Discriminating against queer Jews is a betrayal beyond measure; it is an insult to their contributions, and it violates the principles of the community they helped build.

• Liker 1
Skrevet
OddZen skrev (15 minutter siden):

For meg viser resultatene at dette er en sak som ikke har bred støtte i befolkningen

Eller så viser resultatene at de som gidder å lese en sak om Ulstein har et stort bias for hvordan de stiller seg til saken. Det har egentlig svært lite å si om befolkningen som helhet når utvalget ikke er representativt. Jeg tror dog at mange er drittlei av hele debatten siden frontene er så steile. Det får de som egentlig er ganske nøytrale til saken om å trekke seg unna debatten. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
46 minutes ago, Snikpellik said:

Folk må da få gjøre som de vil. Ønsker man å feire i en uke eller en måned så kan man gjøre det. Vi bor i et land som heldigvis ikke legger begrensninger på dette.

Jeg vet om noen land som gjør det.

Jeg er ikke uenig med deg, men det er strengt tatt noen (media eller bevegelsen sjøl, jeg veit faktisk ikke) som har gått ut og sagt at det er "pride month" (og ikke week, weekend etc etc), så regien ang varighet ligger helt klart et eller annet sted. 

Prinsippielt er jeg enig med deg at det er en fin ting at folk kan feire dette året rundt om dem vil. 

Skrevet
leticia skrev (21 minutter siden):

Eller så viser resultatene at de som gidder å lese en sak om Ulstein har et stort bias for hvordan de stiller seg til saken. Det har egentlig svært lite å si om befolkningen som helhet når utvalget ikke er representativt. Jeg tror dog at mange er drittlei av hele debatten siden frontene er så steile. Det får de som egentlig er ganske nøytrale til saken om å trekke seg unna debatten. 

20727 stemmer siden tidligere idag. Er det ikke representativt? 

Vil si at folk som ikke gidder å lese artikler som dekker flere perspektiver har Bias. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
vortex skrev (4 timer siden):

Det skjer med straighte personer daglig også, som sagt det er ikke noe unikt. Les hva som skjer i det landstrakte land etter hver fyllehelg i avisene. Vil du si mesteparten av disse hendelsene er rettet mot homofile?

Nå er jeg ikke noen homofob eller motstander av Pride som konsept, men det må gå ann å feire en dag eller uke, det trenger ikke trekkes ut i 1 måned, med påfølgende flagging og tusener i gatene over hele landet.

Jeg forstår folk har en annen legning, men en måned med feiring? Nei takk

Nei det er ikke bare konservative kristne som skriker om dette, begge "sider" er like ille, om ikke så er hele Pride måneden et hylekor får å akseptere, homofile er akseptert i store deler av samfunnet allerede, men når de skal skape seg å gå i tog i 30 dager så tiltrekker det seg uønsket oppmerksomhet.

Pride har en politisk agenda, det er jo allerede åpenbart når Pride får bruke flaggstenger ment for det norske flagget på helligdager og høytider. Det er ulovlig å flagge med det norske flagget store deler av året, så hvorfor skal det være noe unntak bare fordi folk har en annen legning?

Det holder å henge ut et flagg på terrassen 

Pride har et politisk motiv på tvers av politiske partier. De som ikke aksepterer Pride blir stengt ut på samme måte som barn blir på barneskolen fordi de går i feil bukse 

Feir i vei, men hold det til 1-7 dager, ikke 30

Jeg har allerede svart på at hva som skjer med heterofile folk ikke kan sammenlignes med hva f.eks homofile og transpersoner utsettes for. Forskjellen ligger i at en heterofil person ikke blir angrepet på grunnlag av at han er heterofil. Når du blir slått ned fordi du holder hånd med kjæresten din, samtidig som de som slår deg ned skriker banneord / skjellsord til deg som har med legningen din å gjøre, så snakker vi om hatkriminalitet. 

Jeg har ikke helt landet på hva jeg ser som naturlig lengde på feiringen.  Og det er ikke bare en feiring, men også en markering for at de kjemper for sine likestilte rettigheter. Jeg syns det er koselig med fargerike pyntede gater som man kan se enkelte steder i utlandet. For min del kan pynten fint henge ute hele sommeren. Det er jo ikke akkurat sånn at det er pride - tog i gatene hver eneste dag i juni. Men om man ikke kan tåle litt pynting, så burde man kanskje ha et problem med pyntingen som foregår rundt juletider også, som gjerne er lenger enn 1 måned? 

Jeg er uenig i at "begge sider er like ille", og når du skriver ting som "at de skal skape seg og gå i tog i 30 dager" så høres det ikke ut som du er så informert, man går ikke i tog i 30 dager. Samtidig, så avslører du ganske mye om dine egne holdninger når du bruker beskrivelsen "at de skaper seg"..

vortex skrev (5 timer siden):

Pride har en politisk agenda, det er jo allerede åpenbart når Pride får bruke flaggstenger ment for det norske flagget på helligdager og høytider. Det er ulovlig å flagge med det norske flagget store deler av året, så hvorfor skal det være noe unntak bare fordi folk har en annen legning?

Jeg tror du bare må innse at omtrent alt vi omgir oss med i samfunnet har en politisk slagside.

" Politikk er meninger om hvordan man skal løse problemer i et samfunn, og hvordan man vil at samfunnet skal være. "

politikk – Lille norske leksikon

Skrevet
OddZen skrev (14 minutter siden):

20727 stemmer siden tidligere idag. Er det ikke representativt? 

Vil si at folk som ikke gidder å lese artikler som dekker flere perspektiver har Bias. 

Nei, det er ikke et representativt utvalg når det er de som interesserer seg for saken som går inn og stemmer.

Hvordan tror du en avstemning i f.eks i den kristne avisen Dagen hadde blitt om spørsmålet var: "Er du personlig kristen"?  La oss si at kanskje 80 % eller mer av stemmene hadde svart ja. Men når man spør samme spørsmålet til et representativt utvalg av befolkningen så får man svaret at det bare er 20 % av befolkningen som er personlig kristne. Den tenkte undersøkelsen i avisen Dagen kan dermed ikke brukes til å konkludere hvordan meningen til befolkningen om dette er. 

Jeg vet at eksempelet med avisen dagen kanskje er tydeligere enn en artikkel om Ulstein i  VG. Det er bare for å poengtere at man er nødt til å ha et tilfeldig utvalg av befolkningen før man kan konkludere i en sak. Man får ikke et gyldig / riktig resultat hvis man ikke bruker statistisk riktige metoder. Det sier bare noe om meningene til de som gadd å klikke seg inn og lese saken i VG.

Jeg tror man ville fått et mye høyere antall av "bryr meg ikke" hvis vi hadde fått et representativt utvalg. For flertallet av befolkningen bryr seg sannsynligvis ikke om flagget heises på skolene eller ikke. Du kunne fint ha funnet meg i denne "bryr meg ikke" - gruppa. Eneste grunnen til at jeg bryr meg er motstanden mot verdier som likeverd, mangfold, likestilling og inkludering. Jeg ønsker at alle barn skal få mulighet til å vokse opp, flagging i skolegården kan bidra til at flere får det. Derfor så sier jeg ja til flagging i skolegården. 

Skrevet
leticia skrev (15 minutter siden):

Jeg har allerede svart på at hva som skjer med heterofile folk ikke kan sammenlignes med hva f.eks homofile og transpersoner utsettes for. Forskjellen ligger i at en heterofil person ikke blir angrepet på grunnlag av at han er heterofil. Når du blir slått ned fordi du holder hånd med kjæresten din, samtidig som de som slår deg ned skriker banneord / skjellsord til deg som har med legningen din å gjøre, så snakker vi om hatkriminalitet. 

De som blir utsatt for fornedringsran vil vel si at de har blitt utsatt for tilsvarende hat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...