Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

DaniNichi skrev (4 timer siden):

Må huske på long covid og mutasjoner..😅Kan ikke åpne før null visjonen.

Og kommer det en morsom mutant må man forvente sitte 200dager til innelåst for å redde et fåtall mennesker.

Nullvisjon er 100% umulig med den politikken regjeringen Solberg har fått. Solberg-regjeringen fører jo en politikk som kan sammenlignes med brannslukking som setttes på pause når det brenner litt mindre slik at brannen får tid til å blusse opp for fullt igjen.

Nullvisjon er mulig, slik som New Zealand og en rekke land i Østen, ikke minst landet hvor det startet, KINA, med gjenmuring av folks hjem. Men det vil ingen høre snakk om i Norge. Så det er helt tydelig og helt klart at det det går mot nå. i hele Europa og med Brexit-UK forrerst er full og endelig gjenåpning. Hva som skjer videre med vaksinasjon og viruset er et annet spørsmål, men covid-lockdowntiden i Europa som startet i mars 2020 vil være over for alltid i løpet av sommeren. Fordi det ikke finnes penger nok i verden til repetetive lockdowns.

De neste årene vil det diskuteres for fullt om lockdowns var en strategi som fungerte for pandemibekjempelse. Jeg vil anta at man konkluderer med at det ble gjort på en fullstendig feil måte og at man på flere alarmerende områder så at ulempene var større enn fordelene. Regjeringen Solberg vil ikke gå inn i historien med mye heder og ære rundt dette. Nygaarsvold 2 i norsk historie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (9 timer siden):

Var ute og jogga rundt Kiellands-området i 22-tida og reagerte litt på at det var veldig mye folk ute og gikk. Altså kids (15-16-17-18 år tilsynelatende). 1000 ungdommer på St. Hanshaugen er jo helt sprøtt!? Hva i alle dager? Det er jo helt ekstremt mange. Er det organisert noe greier? Kan ikke huske noe lignende under pandemien siden det var flere hundre ungdommer samlet til fest ute på Hamar i fjor høst.

Var 15 000 foran Stortinget for snart et år siden nå og det ble ingen ny smittebombe, husker du? Det var vel da det gikk opp for veldig mange at smittefaren utendørs er minimal. Før den demonstrasjonen var det masse panikk om folk som samlet seg på strender og i parker og at det var starten på massedød. Skjedde ikke. Nesten all smitte som kom på sensommeren var importsmitten fra Ernas "fargekart". Jeg synes det er merkelig at folk slår slik alarm om folk i parker og på strender nå et år etterpå nå som vi vet at det ikke er noen stor smittefare der i det hele tatt. Før juni i fjor visste vi ikke det så da var det naturlig at man var bekymret; JEG var det jeg også; var helt fortvilet da jeg leste om det men nå vet vi bedre og at smittefaren utendørs tilsvarer det å vinne i lotto. Hvorfor noen går tur med bikkja ALENE i parken med munnbind kan ikke jeg gi noe godt svar på. Irrasjonell frykt.

INNENDØRSSMITTEN derimot, DEN er veldig reell.

Synes egentlig ikke man bør totalavlyse 17.mai-toget i år som i fjor med dagens viten om hvor liten smittefaren er utendørs. Kanskje tillate litt begrensede tog med litt mer spredning og ikke 50 000 tett i tett hvor det teorietisk kan være en ørliten fare for at noen få får det, men jeg synes nå at man burde ha et tog. Men selvsagt ha alle serveringssteder stengt. Eller - de kan ha åpent for uteservering. Gode sjanser for utepilsvær den 17. i år.

Synes også man bør kunne åpne opp for utendørsfestivaler og konserter også. Det er lov å samle seg tett i tett for demonstrasjoner, ja tusenvis også, mens 20 venner kan ikke samle seg rundt hverandre i en park? Make no sense!

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (3 timer siden):

Sikkert et vakkert land på avstand. Ikke noe for meg, foretrekker naboer og land hvor det ikke finnes multiresistente bakterier.

Korona er laget for sånne overbefolkede uland. Smitter lett men er for svakt. 

 

 

Man anbefales vanligvis å ta ørten ulike vaksiner samt ha en beholdning av både malariamedisin og koleramedisin som må tas jevnlig om man skal til India. India er ganske billig men medisiner+vaksiner før et besøk blir en egen utgiftpost på reisebudsjettet for å si det slik.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (4 timer siden):

Må huske på long covid og mutasjoner..😅K

Long covid er sige og jævlige saker men uansett ikke noe argument for evige nedstengelser av samfunnet.De færreste smittede får long covid uansett. Og det er jeg sikker på at politikerne ikke tenker heller; de planlegger full gjenåpning, men en gradvis gjenåpning. Men du har helt rett, denne gangen blir gjenåpningen permanent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Morromann said:

Long covid er sige og jævlige saker men uansett ikke noe argument for evige nedstengelser av samfunnet.De færreste smittede får long covid uansett. Og det er jeg sikker på at politikerne ikke tenker heller; de planlegger full gjenåpning, men en gradvis gjenåpning. Men du har helt rett, denne gangen blir gjenåpningen permanent.

50-60% får long covid i følge norske studier. I Sverige sliter 10% med dagligdagse oppgaver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Morromann said:

Var 15 000 foran Stortinget for snart et år siden nå og det ble ingen ny smittebombe, husker du? Det var vel da det gikk opp for veldig mange at smittefaren utendørs er minimal. Før den demonstrasjonen var det masse panikk om folk som samlet seg på strender og i parker og at det var starten på massedød. Skjedde ikke. Nesten all smitte som kom på sensommeren var importsmitten fra Ernas "fargekart". Jeg synes det er merkelig at folk slår slik alarm om folk i parker og på strender nå et år etterpå nå som vi vet at det ikke er noen stor smittefare der i det hele tatt. Før juni i fjor visste vi ikke det så da var det naturlig at man var bekymret; JEG var det jeg også; var helt fortvilet da jeg leste om det men nå vet vi bedre og at smittefaren utendørs tilsvarer det å vinne i lotto. Hvorfor noen går tur med bikkja ALENE i parken med munnbind kan ikke jeg gi noe godt svar på. Irrasjonell frykt.

INNENDØRSSMITTEN derimot, DEN er veldig reell.

Synes egentlig ikke man bør totalavlyse 17.mai-toget i år som i fjor med dagens viten om hvor liten smittefaren er utendørs. Kanskje tillate litt begrensede tog med litt mer spredning og ikke 50 000 tett i tett hvor det teorietisk kan være en ørliten fare for at noen få får det, men jeg synes nå at man burde ha et tog. Men selvsagt ha alle serveringssteder stengt. Eller - de kan ha åpent for uteservering. Gode sjanser for utepilsvær den 17. i år.

Synes også man bør kunne åpne opp for utendørsfestivaler og konserter også. Det er lov å samle seg tett i tett for demonstrasjoner, ja tusenvis også, mens 20 venner kan ikke samle seg rundt hverandre i en park? Make no sense!

Alt dette var før b117 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 minutter siden):

50-60% får long covid i følge norske studier. I Sverige sliter 10% med dagligdagse oppgaver. 

I stand corrected. Men uansett går lockdownpolitikken mot slutten for alltid. Det er bare å lese mellom linjene. Hva som skjer så er et annet spørsmål.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (35 minutter siden):

India, Brasil. I spesielt førstnevnte land har det vært mange store religiøse samlinger den siste tiden 

Utendørs? På strendene? I parkene?

Et land med en milliard mennesker og med mildt sagt elendige sanitære og hygieniske forhold er definitivt ikke sammenlignbart med Norge. Ikke under noen som helst omstendighet whatsoever.

Hvor mye bakterier og viruser finnes det i India egentlig? Må vel være mer enn det det eksisterer tallord for. Tror centillion er det høyeste tallet som finnes. Sikkert en centillion pluss.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ilalo skrev (3 timer siden):

Om du er en som heller vil være hjemme enn blandt folk pga angst eller hva grunnen måtte være 
så foretrekker de fleste være blandt folk 
Mennesker er ikke skapt for at de skal sitte inne 
vi er sosiale ( kanskje ikke du ) 
Så ja, det er faktisk fælt når noen som ikke vil sitte inne, blir nærmest "tvunget" til det 

Nei det er ikke fælt å sitte inne  når alternativet er at pandemien  løper  løpsk  son i India om dagen der folk kveles  til  døde mens de venter utenfor sykehus  osv. Nå må en våkne opp og slutte med first World problems. Om en sliter med psyken kan en ta innetiden hos dps. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (14 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Kyg93o/politiet-opp-mot-1000-ungdommer-samlet-i-oslo-park

Hvorfor kan de ikke det egentlig? Betyr det at så lenge mange nok gjør noe ulovlig så er det i praksis ok? 

Jeg er mer provosert over forsøplingen og herverket. Drittunger de lux det der.

På tide å gjenoppta uteserveringen. Den minimale sjansen for utendørs smittespredning blir enda mindre når kompetent personell kan servere utendørs i ordnende omgivelser og med tilviste bord. I tillegg slipper man at parkene ser ut som svinestier i tillegg. Vinn-vinn.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror dessverre smitten kommer til å ta seg litt opp igjen de neste ukene før vi får tilstrekkelig vaksineeffekt. Ser flere pågående, potensielle større utbrudd flere steder nå, spesielt på Vestlandet.

Jeg er også svært skeptisk til hvor lenge man klarer å holde unna for den indiske dobbeltmutanten. 

Ingenting er bedre enn om jeg tar feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, ilalo said:

Om du er en som heller vil være hjemme enn blandt folk pga angst eller hva grunnen måtte være 
så foretrekker de fleste være blandt folk 
Mennesker er ikke skapt for at de skal sitte inne 
vi er sosiale ( kanskje ikke du ) 
Så ja, det er faktisk fælt når noen som ikke vil sitte inne, blir nærmest "tvunget" til det 

Alle har godt å være ute men du er også kanskje klar over at det er mennesker som (helt uten å ha angst) mister energi av å være i store folkemengder mens andre får energi av det. Dette går også utover det at man evt. er introvert eller ekstrovert.

Selv de mest introverte som tappes for energi i åpne landskap på jobb og den slags har helsemessig gevinst av å være sosial med de få utvalgte man ønsker rundt seg eks. hjemme.

Man er ikke nødvendigvis asosial selv om man er introvert og det koster energi dette er myter man levde med på 80/90 tallet og samfunnet har kommet lenger.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (16 minutter siden):

Jeg er mer provosert over forsøplingen og herverket. Drittunger de lux det der.

På tide å gjenoppta uteserveringen. Den minimale sjansen for utendørs smittespredning blir enda mindre når kompetent personell kan servere utendørs i ordnende omgivelser og med tilviste bord. I tillegg slipper man at parkene ser ut som svinestier i tillegg. Vinn-vinn.

Enig. Så lenge utestedet har kontroll på avstand og smittevern ( noe jeg opplever de seriøse er), så tror jeg ikke det er en kilde til smitte i stor grad. Problemet er at mange av de taper penger på det, siden de ikke kan ta inn nok kunder til å skape fortjeneste, og at kontroll på smittevern krever ekstra bemmanning osv. 

Det skal faen ikke være lett! Kanskje staten kunne bidratt med å senke beskatningen for utestedet, slike at prisen på en øl ikke ble senket, men at større deler av prisen gikk til utestedet i en periode

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 minutter siden):

 

Det skal faen ikke være lett! Kanskje staten kunne bidratt med å senke beskatningen for utestedet, slike at prisen på en øl ikke ble senket, men at større deler av prisen gikk til utestedet i en periode

Å nei, noe sånt vil ikke KRF gå med på. Er det noe de er kompromissløse på så er det det.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (12 minutter siden):

Det skal faen ikke være lett! Kanskje staten kunne bidratt med å senke beskatningen for utestedet, slike at prisen på en øl ikke ble senket, men at større deler av prisen gikk til utestedet i en periode

Hjelper ikke å senke skatt på overskudd når man ikke har overskudd :)

Men å redusere arbeidsgiveravgiften kunne hjelpe - særlig for steder som trenger ekstra bemanning pga smitteverntiltak.

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Morromann said:

Jeg er mer provosert over forsøplingen og herverket. Drittunger de lux det der.

På tide å gjenoppta uteserveringen. Den minimale sjansen for utendørs smittespredning blir enda mindre når kompetent personell kan servere utendørs i ordnende omgivelser og med tilviste bord. I tillegg slipper man at parkene ser ut som svinestier i tillegg. Vinn-vinn.

Siden dette i stor grad var snakk om ungdommer som ikke er gamle nok til å være på de utestedene uansett, så ser jeg ikke hvordan åpning av disse stedene ville hjelpe. Selv om sikkert mange er i russealderen og ikke direkte mindreårige, så ville de vel neppe ta med seg tusen av sine nærmeste venner og gå på et utested så lenge det finnes parker og bæreposer med billig øl og proseco.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...