Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Thor. said:

Overskrift fra Reddit: Lloyd Austin when asked if Ukraine using ATACAMS on russian territory was a concern, “It’s up to them on how and when to use it and our hopes are they’ll create some pretty good effects”. That smirk though…..

Nice!!

Nå må Europa og egentlig alle som støtter Ukraina legge felles press på Olaf Scholz og Tyskland slik at det også kommer Taurus til Ukraina. Det har vel ikke blitt bekreftet fra offentlig hold ennå, men det har vært spekulert i at Macron og Frankrike har donert long range Scalps. 

Det gjenstår fortsatt å få på plass ytterligere luftvern, patriot naturligvis men også prototypen DragonFire fra UK, da dette luftvernet er laser, og bør være svært effektivt mot droner. 

Nå er det naturligvis også nødvendig at det er på plass store nok mengder radar i Ukraina i som kan supplere data fra vestlige AWACS fly som stort sett er på vingene døgnet rundt.

Endret av bojangles
  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Mannen med ljåen said:

 

Ukrainsk popmusikk som latterliggjør Z´iske soldater i Ukraina. Det er jo lørdagskveld.




Dette kommer til å trigge rusbottene noe voldsomt... I love it 😄

EDIT: Videoen er over ett år gammel. Hvordan har jeg aldri sett den før??

Endret av Brother Ursus
  • Liker 4
Lenke til kommentar

438093206_782633914049689_53348872085078

Russarane intensiverer kampane for å prøve å vinne mest mogeleg terreng før ukrainarane får fram ammunisjon og utstyr til fronten. Håpet må vere at tapte soldatar og utstyr kostar russarane for mykje, og at evna til å drive krig blir svakare for kvar dag som går.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar

Årets seiersparade i Moskva er visst avlyst, som i fjor. Samtidig så postet dagbla en artikkel i går om at russiske tropper inntar Moskva som forberedelse til paraden. Does not compute. Er dagbla på bærtur her eller ligger det noe annet bak? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Kahuna said:

Årets seiersparade i Moskva er visst avlyst, som i fjor. Samtidig så postet dagbla en artikkel i går om at russiske tropper inntar Moskva som forberedelse til paraden. Does not compute. Er dagbla på bærtur her eller ligger det noe annet bak? 

 



Jeg kommer til å tenke på arrestasjonen av viseforsvarsministeren.

Shoigu er åpenbart lojal til Putin, men var Ivanov det? Ivanov var gjennomkorrupt, men 10.000 dollar var vel den minste bestikkelsen han noen gang tok, og det å ta bestikkelser er helt normalt i Russland.

Jo lengre krigen fortsetter, jo færre gulrøtter har Putin igjen å distribuere, jo oftere må han frem med pisken, jo mer vil eliten krigen om gulrøttene som er igjen samt vende seg mot Putin om han pisker dem.

Putin sitter tilsynelatende trygt ift. en populærrevolusjon, men han øker nå også skattebyrden og andre ting på eliten, samtidig som midlene deres rundt om i verden er frosset og beslaglagt.

En viseforsvarsminister kunne jo da være en god person for dem å ha med på laget om man ønsker å danne en kupp-kabal.

Jeg tror ikke noe kan tas for gitt og jeg tror ikke Putin er trygg overhodet. Prigozhin viste hvor fragil maktstrukturen i Russland virkelig er.

Russere er oppdratt til å følge ordre og å være passive. Men hvis det kommer en person som lover dem et bedre liv enn en våt grav i Ukraina og fattigdom og den personen ser ut til å ha momentum, som f.eks Prigozhin hadde, så flipper de sin lojalitet uten å blunke.

Revolusjoner skjer sakte. Og så veldig fort.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (Akkurat nå):

Jeg kommer til å tenke på arrestasjonen av viseforsvarsministeren.

Shoigu er åpenbart lojal til Putin, men var Ivanov det? Ivanov var gjennomkorrupt, men 10.000 dollar var vel den minste bestikkelsen han noen gang tok, og det å ta bestikkelser er helt normalt i Russland.

Jeg har sett en YT-video som spekulerer i at dette er interne intriger. Ivanov er lojal til Shoigu, de var begge misunnelige på Prigozhins rikdommer, blant annet de han hadde skaffet seg i afrika via sin leiesoldatvirksomhet. Mens Wanger spiste seg inn i Bakhmut begynte Shoigu/Ivanov å strupe forsyningene til Wagner for å sette Prigozhin i et dårlig lys. Etter at Prigozhin i desperasjon gjorde opprør og ble slått ned var noe av det første Shoigu/Ivanov gjorde var å bruke egne leiesoldater fra Redut til å ta kontroll over Progozhins eiendeler i Afrika.. Putin har nå fått nyss i dette og er pissed fordi han mistet Prigozhin uten god grunn.. :D 

Passe innfløkt. Høres plausibelt ut men jeg aner ikke om det er sant.

Finner ikke videoen igjen i farta men den var fra en av de 'vanlige'. YT kan ha skjult den..

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, Kahuna said:

Jeg har sett en YT-video som spekulerer i at dette er interne intriger. Ivanov er lojal til Shoigu, de var begge misunnelige på Prigozhins rikdommer, blant annet de han hadde skaffet seg i afrika via sin leiesoldatvirksomhet. Mens Wanger spiste seg inn i Bakhmut begynte Shoigu/Ivanov å strupe forsyningene til Wagner for å sette Prigozhin i et dårlig lys. Etter at Prigozhin i desperasjon gjorde opprør og ble slått ned var noe av det første Shoigu/Ivanov gjorde var å bruke egne leiesoldater fra Redut til å ta kontroll over Progozhins eiendeler i Afrika.. Putin har nå fått nyss i dette og er pissed fordi han mistet Prigozhin uten god grunn.. :D 

Passe innfløkt. Høres plausibelt ut men jeg aner ikke om det er sant.

Finner ikke videoen igjen i farta men den var fra en av de 'vanlige'. YT kan ha skjult den..

 

Putin må også ha godkjent Ivanovs arrestasjon med mindre det foregår noe mer muffins.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 minutter siden):

 

Putin må også ha godkjent Ivanovs arrestasjon med mindre det foregår noe mer muffins.

Han kan til og med ha beordret den. Korrupsjon og intriger er morro helt til det går ut over den daglige driften. Å miste Prigozhin var nok ikke i Putins planer helt ennå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...