Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (Akkurat nå):

Javel da, men vi blir ALDRI kvitt viruset med den strategien du sitter her og forsvarer. Den gir nemlig viruset god tid på seg til å mutere når man slipper opp kontrollen over det. Slik at vi aldri kommer ut av denne dritten.

Jeg ofrer med glede uten noen som helst betenkelighet utenlandsk arbeidskraft for å komme ut av en situasjon som ikke tar slutt.

Det er helt riktig, men du vil heller aldri bli kvitt viruset, selvom du får det i 0 her, så lenge det finnes i andre deler av verden. da måtte man vært hermetisk lukket, eller med ekstrem grensekontroll i lang tid. Dette kan nok bli en konsekvens allikevel, men det tar tid å etablere, bekymringen min der, er at dette ikke er noe som det jobbes særlig med nå.

Så ja, vi må ta lærdom av de som har fått det til, men jeg forstår også at det er vanskelig å gjøre alt rett, og at man kan gå i samme fella når man ønsker å både redde økonomi, og forhindre smitte og død, det er lett å bli utålmodig og tro man har kontroll.  

Ifjor sommer var det feks ekstremt god kontroll, det ble åpnet opp uten at grensekontroll og karantenehoteller var iverksatt, en horribel beslutning, men man man visste jo at man hadde god kontroll med smittesporing, og tenkte at det burde holde. 

I ettertid, ser man at det funket dårlig. Hadde det funket, så hadde vi både kunne åpnet opp, og vi hadde hatt kontroll på smitten, men det var nok ikke tatt høyde for mutasjoner skulle være så ille som de var. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (3 timer siden):

Hvis han fikk influensa av corona snakker vi om et ikke så rent lite medisinsk mirakel likt han som gjorde vann til vin. Influensa og corona er to HELT FORSKJELLIGE viruser og ikke beslektet med hverandre. Det har vært poengtert tusenvis av ganger i denne tråden, hvorfor de er forskjellige og til og med illustrasjoner som viser hvor forskjellige de er. Det er som å si at man kan gjøre en banan til et eple eller at en hund kan føde en katt. Influensa er ikke corona. PUNKTUM! Riktignok kan de ha symptomer som ligner hverandre men det er liukevel to helt forskjellige viruser.

Han fikk en "influensa". Han hadde ikke influensa virus.

Endret av Groovy Gorilla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Salvesen. said:

Nei det er ikke fælt å sitte inne  når alternativet er at pandemien  løper  løpsk  son i India om dagen der folk kveles  til  døde mens de venter utenfor sykehus  osv. Nå må en våkne opp og slutte med first World problems. Om en sliter med psyken kan en ta innetiden hos dps. 

dummeste jeg har hørt 
Hvor mange folk bor det i india kontra norge? hvor fattig er de kontra folk i norge? 
dårligere helsesystemet osv 

Er like dumt som når noen nevner om hva som skjer i brasil, at det samme kan skje her 
nei.... da har du og alle andre som sier sånt aldri vært i brasil eller vet hvor dårlig det ligger an der 

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Nei det er ikke fælt å sitte inne  når alternativet er at pandemien  løper  løpsk  son i India om dagen der folk kveles  til  døde mens de venter utenfor sykehus  osv. Nå må en våkne opp og slutte med first World problems. Om en sliter med psyken kan en ta innetiden hos dps. 

Tusenvis av barn dør hvert år pga mangel på et hull i bakken. Ta med deg en spade til India så kommer du til å redde flere liv enn det Corona tar. Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ilalo skrev (11 minutter siden):

dummeste jeg har hørt 
Hvor mange folk bor det i india kontra norge? hvor fattig er de kontra folk i norge? 
dårligere helsesystemet osv 

Er like dumt som når noen nevner om hva som skjer i brasil, at det samme kan skje her 
nei.... da har du og alle andre som sier sånt aldri vært i brasil eller vet hvor dårlig det ligger an der 

 

Asus ble oversvømt når vi hadde få tilfeller,  relativt  til de som har det verre. Påtide  å våkne nå. Langt på dag.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Baranladion said:

I ettertid, ser man at det funket dårlig. Hadde det funket, så hadde vi både kunne åpnet opp, og vi hadde hatt kontroll på smitten, men det var nok ikke tatt høyde for mutasjoner skulle være så ille som de var. 

Hvis ikke mutationerna hade kommit i år så hade man antagligen haft grei kontrol nu.

Tycker man har gjort mye rätt men också en del fel, kanske framför allt att så pass mycket smitte verkar ha kommit in med arbetskraft och att de inte följt alla regler.

Men det är inte heller så lätt att förutspå allt, vansklig att få med folk på hårda tilltak når det ikke er smitte och det är inte heller sikkert att hårda tilltak faktiskt medför att folk är bättre på smittevern. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (38 minutter siden):

Han fikk en "influensa". Han hadde ikke influensa virus.

Du har noe helt annet, ta deg en sjekk. Rabiat for ingenting. Pust med magen.

 

Beklager misforståelsen, jeg tar selvkritikk.

Men det er fortsatt de, også i denne tråden som tror covid-19 er et influensavirus og atpåtil insisterer på det når de blir motsagt.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Australia og N.Z har en fra før ekstremt mye bedre grensekontroll, det er vesentlig lettere for de, enn for oss å plutselig skulle snu om på alt. 

Skulle vi fulgt den modellen, så måtte folk ha vært med på det fra dag èn og 1.5 år frem i tid. I tillegg har vi stort behov for utenlandsk arbeidskraft og import som ikke bare er å erstatte over natten. 


Det største problemet for Norge, ved en slik strategi, er dessverre Sverige.

Hadde Norge og Sverige lagt seg på samme harde linje, og gått sammen om en grensekontroll mot resten av verden, så ville det ikke vært noe vanskeligere å få kontroll på noen få ferger, en bro, og flyplassene, slik New Zealand har gjort.

Problemet oppstår når vi er avhengig av svenske arbeidere, for det er tross alt derfra de fleste kritiske gjestearbeidere kommer, samt at Norge får Europas lengste landegrense å holde styr på, når svenskene har full åpning, å ikke løfter en finger for å kontrollere sine grenser.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 timer siden):

I New Zealand holder de konserter med 50 000 besøkende.

This is the way !

40f3ab80-be36-4037-97cb-6c2fee49f6d1?fit

https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/Ga9mK4/helt-sant-her-var-det-50000-paa-livekonsert

That is the way for en et lite land på en øy uti et sted som nesten ingen orker flyreisen til....

Ikke sammenlignbart for typ noen land i Europa.

Ja vi kan lukke helt, men ingen virker ønske samme taktikk her i Norge av partier eller helsemyndigheter.

Lenke til kommentar
0laf skrev (3 timer siden):


Ja, de fleste opplever lite symptomer, men 3.1 millioner mennesker er døde, det er 1 av hver 50 som er bekreftet smittet i verden, altså en CFR på 2.1%, samtidig sliter titalls millioner mennesker med symptomer i flere måneder etter smitte.

At du kjenner noen som ikke har hatt noen plager, blir anekdotisk, statistikken viser at svært mange faktisk har plager, og en del dør.

Ja mørketall for smitten kan man vel x med ca 100 hvis man tar med hele verden...

Så ja..

Evil-Duck skrev (3 timer siden):

En må bare stå et år+ i kø først, bli intervjuet av en sykepleier, litt som et jobbintervju hvor en skal vurdere om du fortjener statlig psykisk helsehjelp eller ikke . Det psykiske helsevernet har kollapset for lenge siden, også før pandemien. Et godt psykisk helsetilbud her i verdens rikeste land er forbeholdt de med mye penger på konto :) 

Hva det virker som en del folk her inne glemmer er at psykiske problemer kan vare livet ut for mange.

Og ja at Norge er såpass dårlig på psykisk vern er helt latterlig.

Salvesen. skrev (3 timer siden):

Om en får avslag  der kan en gå til legevakt/akutten. En vill bli lagt inn om tilstanden  er alvorlig.

Her forklarer jo du selv hvor lite inngående kunnskap du har på dette..Man får ikke noe tilbud der utenom hvis det er akutt fare for liv og helse så skrives man ut samt vil påfølgende helsehjelp være ganske manglende når systems rundt ikke kan ta imot pasienter for oppfølging over lenger tid.

Er ikke som de magisk har masse plasser på DPS får de som oppsøker legevakten.

 

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (7 minutter siden):

Ja mørketall for smitten kan man vel x med ca 100 hvis man tar med hele verden...

Så ja..

Hva det virker som en del folk her inne glemmer er at psykiske problemer kan vare livet ut for mange.

Og ja at Norge er såpass dårlig på psykisk vern er helt latterlig.

Her forklarer jo du selv hvor lite inngående kunnskap du har på dette..Man får ikke noe tilbud der utenom hvis det er akutt fare for liv og helse så skrives man ut samt vil påfølgende helsehjelp være ganske manglende når systems rundt ikke kan ta imot pasienter for oppfølging over lenger tid.

Er ikke som de magisk har masse plasser på DPS får de som oppsøker legevakten.

 

 

Er jo nettopp det jeg har sagt, akutt fare og det er plasser. Når det trengs altså.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Det er helt riktig, men du vil heller aldri bli kvitt viruset, selvom du får det i 0 her, så lenge det finnes i andre deler av verden. da måtte man vært hermetisk lukket, eller med ekstrem grensekontroll i lang tid. Dette kan nok bli en konsekvens allikevel, men det tar tid å etablere, bekymringen min der, er at dette ikke er noe som det jobbes særlig med nå.

Så ja, vi må ta lærdom av de som har fått det til, men jeg forstår også at det er vanskelig å gjøre alt rett, og at man kan gå i samme fella når man ønsker å både redde økonomi, og forhindre smitte og død, det er lett å bli utålmodig og tro man har kontroll.  

Ifjor sommer var det feks ekstremt god kontroll, det ble åpnet opp uten at grensekontroll og karantenehoteller var iverksatt, en horribel beslutning, men man man visste jo at man hadde god kontroll med smittesporing, og tenkte at det burde holde. 

I ettertid, ser man at det funket dårlig. Hadde det funket, så hadde vi både kunne åpnet opp, og vi hadde hatt kontroll på smitten, men det var nok ikke tatt høyde for mutasjoner skulle være så ille som de var. 

 

 

Vaksinen er nå vårt eneste håp, og at de med letthet kan modifisere vaksinene til å hjelpe mot mutasjoner. Hvis ikke, vel da er det ille. Virkelig ille. Men jeg prøver å være optimistisk i det minste. I de landene hvor man snart har vaksinert mesteparten av befolkningen går det rett vei og smitten og sykdommen stuper og samfunnet åpner igjen. Men så er det den evige trusselen fra mutasjoner da....

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Vaksinen er nå vårt eneste håp, og at de med letthet kan modifisere vaksinene til å hjelpe mot mutasjoner. Hvis ikke, vel da er det ille. Virkelig ille. Men jeg prøver å være optimistisk i det minste. I de landene hvor man snart har vaksinert mesteparten av befolkningen går det rett vei og smitten og sykdommen stuper og samfunnet åpner igjen. Men så er det den evige trusselen fra mutasjoner da....

Jepp, enig, men vaksinene har i bunn og grunn vært eneste håp hele veien, siden man ikke klarte å stoppe viruset med èn gang. Alternativet måtte vært totalt lockdown i hele verden i en mnd. Jeg tipper de fleste er enige nå om at vi lett hadde ofret det, men det er jo dessverre ikke mulig. 

En god ting er jo at vi har utviklet en vaksineteknologi på et år, som ser ut til å fungere utrolig bra, optimisten i meg sier at vi da også lett kan tilpasse denne til å slå ned de andre mutasjonene, men vi må nok leve med denne trusselen i lang tid, og på ett eller annet tidspunkt så må jo grenser åpnes, uten at man må sitte i karantenehotell i 2 uker. 

Jeg tror greia med røde land osv har noe for seg, man må bare være enda strengere på når man kan bytte ut rødfargen med grønn. 

 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Merkelig at så og si ALLE land på vestsiden av Sgtillehavet; inkludert selvfølgelig, landet hvor det hele startet, KINA, med en milliard innbyggere, har hatt suksess med å slå ned viruset. 

Er det det at myndighetene sveiser igjen dørene til folk som frister?

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Her i Strømstad møtte vi horder med fulle ungdommer igår, tenåringer tror jeg.

Skjønner ikke hvorfor de må samles på storfester.

I Norge har dere lover mot sånt, her er det bare råd tror jeg.

Skjedde det samme i Oslo i helgen.  Jeg tror det er en naturlig årsak av at folk vil feste,  viruset er på tilbakemars, vaksinering er i full gang og at politiet det siste året ikke har slått ned på om folk tar seg noen pils i parken her i landet. 

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Skjedde det samme i Oslo i helgen.  Jeg tror det er en naturlig årsak av at folk vil feste, og at politiet det siste året ikke har slått ned på om folk tar seg noen pils i parken her i landet. 

 

Utendørs kan man holde avstand og mindre risiko.

Alle ungdommene skulle på samme fest virket det som Volvo EPAs dumpet fulle hylende jenter og horder gikk gatelangs mot samme mål..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...