Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (4 minutter siden):

Ja mangel. De trengte alle munnbindene som var å få tak i til helsevesenet.

Jepp, men jeg tror bløffen om "munnbind vil føre til mer smitte, ikke mindre" har vært skadelig i ettertid da det er mange som, sverger til dette som gospel, og det er heftig brukt som et hovedaargument for covidfornektere som Kari Jaquesson etc.

MEN - munnbind er ikke noe mirakelmiddel og ikke noe alternativ til å unngå store folkemengder, og i særdeleshiet innendørs folkemngder. Jeg unngår å oppsøke butikker så mye som jeg kan uansett og spesielt tidspunkter da det er stor trafikk i butikkene. Noen tror at det å bruke munnbind betyr at man kan gjøre hva man vil når man har det på; jeg ser, ihvertfall på TV fra utlandet folk som omfavner og gir hverandre klemmer med munnbind på - det skal man ikke gjøre. Da har man også misforstått meningen med munnbind. "Når sosial avstand ikke er mulig".

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Jepp, men jeg tror bløffen om "munnbind vil føre til mer smitte, ikke mindre" har vært skadelig i ettertid da det er mange som, sverger til dette som gospel, og det er heftig brukt som et hovedaargument for covidfornektere som Kari Jaquesson etc.

MEN - munnbind er ikke noe mirakelmiddel og ikke noe alternativ til å unngå store folkemengder, og i søærdeleshiet innendørs folkemngder. Jeg unngår å oppsøke butikker så mye som jeg kan uansett og spesielt tidspunkter da det er stor trafikk i butikkene.

Ja munnbind er bare ett av mange viktige smittevern tiltak. Hadde vi mennesker vært roboter slik at alle klarte å holde 2 meters avstand ville munnbind vært mindre nødvendig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

Ja munnbind er bare ett av mange viktige smittevern tiltak. Hadde vi mennesker vært roboter slik at alle klarte å holde 2 meters avstand ville munnbind vært mindre nødvendig. 

Ja, men å kaste seg over og omfavne noen som ikke er ektefelle/partner er ikke noe man skal gjøre selv om man har munnbind på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Denne uka (uke 16) ble det levert 13 890 Pfizer-vaksiner til Oslo kommune.

Neste uke (uke 17) får Oslo kommune levert 28 482 Pfizer-vaksiner og 13 100 Moderna-vaksiner. Altså 41 582 vaksiner samlet sett, blir Dagbladet fortalt.

Uken etter (uke 18) er det satt opp levering av 26 016 Pfizer-vaksiner.

 Nå begynner det å hjelpe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

FAMILIER MED ØKONOMISKE BEKYMRINGER SLITER MER MED Å FORSTÅ CORONAINFORMASJONEN

En ny rapport tyder på positiv sammenheng mellom høy inntekt blant småbarnsfamilier og tillit til offentlig informasjon om corona.

 

En ny rapport Forskningsinstituttet NIBR ved Oslo Met har på laget oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi), viser at det kan være en sammenheng mellom inntekt og hvor godt man får med seg av myndighetens coronainformasjon.

 

Rapporten er basert på en spørreundersøkelse på nett blant småbarnsforeldre i bydel Søndre Nordstrand i Oslo. I tillegg er 15 personer med innvandrerbakgrunn som jobber i utsatte yrker med tanke på smittespredning intervjuet.

 

Rapporten viser en positiv sammenheng mellom høy inntekt blant småbarnsfamiliene og tillit til offentlig informasjon.

 

Familier som preges av økonomiske bekymringer, føler seg i større grad isolerte og ensomme og synes i mindre grad at informasjonen er lett å forstå.

 

Samtidig viser rapporten at de frivillige organisasjonene er viktige fordi de oppsøker personer og miljøer som ellers står utenfor informasjonsflyten.

 

Lenke til kommentar

Ser ut som om vaksinene fortsatt blir satt ganske radig når de ankommer. Mandag og tirsdag var det masse folk utenfor min bydels vaksinekontor. Vektere, hjelpere og en del ventende brukere. Onsdag stengt og lukket, så da var vel ukas lager distribuert allerede. Torsdag stengt og lukket. I dag uten synlig aktivitet, men med parkerte sykler utenfor, så folk var på jobb.

Det er et ørlite spenningsmoment å sykle forbi der hver dag og se på aktiviteten. Hva slags «type» mennesker som blir vaksinert. Foreløpig folk som er i grupper langt før min egen.

Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (6 minutter siden):

Ser ut som om vaksinene fortsatt blir satt ganske radig når de ankommer. Mandag og tirsdag var det masse folk utenfor min bydels vaksinekontor. Vektere, hjelpere og en del ventende brukere. Onsdag stengt og lukket, så da var vel ukas lager distribuert allerede. Torsdag stengt og lukket. I dag uten synlig aktivitet, men med parkerte sykler utenfor, så folk var på jobb.

Det er et ørlite spenningsmoment å sykle forbi der hver dag og se på aktiviteten. Hva slags «type» mennesker som blir vaksinert. Foreløpig folk som er i grupper langt før min egen.

Det er jo litt rart - vaksinedagene her til lands er stortsett tirsdag-torsdag. De kjøres jo rundt på mandager. 
Forøvrig
 

Sitat

KORONAVIRUSET

13:02 

194 koronapasienter på sykehus

 

194 koronasmittede pasienter er innlagt på sykehus i Norge. Det er fem færre enn dagen før, viser Helsedirektoratets oversikt fredag. 40 av pasientene får respiratorbehandling. Det er to færre enn dagen før.

 

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

FAMILIER MED ØKONOMISKE BEKYMRINGER SLITER MER MED Å FORSTÅ CORONAINFORMASJONEN

Speiler det vi har trodd lenge, og har sett av rapporter fra hele den vestlige verden. Sosioøkonomiske årsaker ikke bare for hvem som synes det er vanskeligst, men også de som får det vanskeligst. Jeg synes dette skyter hull i FHIs raske rapport hvor de mente sosioøkonomiske forskjeller ikke hadde betydning for smitte.

Lenke til kommentar
William_S skrev (11 minutter siden):

Det er jo litt rart - vaksinedagene her til lands er stortsett tirsdag-torsdag. De kjøres jo rundt på mandager. 

Var full rulle på vaksineringssenteret ved Hausmanns gate i dag, folk i kø og mange som satt inne. Stadig færre med grått hår. Tror det varierer litt hvilke dager man vaksinerer nå siden de sprer det ut så mye som mulig selv om tirs/tors er vaksineringsdagene i utgangspunktet :)

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Var full rulle på vaksineringssenteret ved Hausmanns gate i dag, folk i kø og mange som satt inne. Stadig færre med grått hår. Tror det varierer litt hvilke dager man vaksinerer nå siden de sprer det ut så mye som mulig selv om tirs/tors er vaksineringsdagene i utgangspunktet :)

Det er klart - i min bydel på Oslos østkant vaksineres det også i helgene. Godt mulig det er færre som vaksineres da men de kjører på. 

Lenke til kommentar
Quote

 

Pårørende til ekteparet fra Sarpsborg, som mandag døde på sykehuset på Kalnes etter å ha fått påvist korona noen uker i forveien, reagerer sterkt på at kommunen har latt være å opplyse om at både den 77 år gamle mannen og den 76 år gamle kvinnen hadde fått første dose med koronavaksine.

ØSTLANDET

(Sarpsborg Arbeiderblad): – Jeg reagerer dessuten på at det legges vekt på at de hadde underliggende sykdom. Hva angår min onkel så gikk han på blodfortynnende medisiner, men var ellers sprek før han og min tante plutselig ble dårlige og måtte legges inn på sykehuset. Også hun framsto som frisk før dette skjedde. Min onkel ringte meg for øvrig samme kveld som de to ble innlagt på sykehuset, sier nevøen til det avdøde paret til Sarpsborg Arbeiderblad.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sverige har begynt å sette opp drive-in vaksinering, også i Trollhättan.

Problemet er at det er stort sett tomt fordi det har ryktes at de kun setter AstraZeneca, og mange har snudd i porten når de får vite hvilke vaksine de bruker.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/drive-in-vaccinering-i-trollhattan-har-coronavaccineras-100-personer-i-timmen
 

Sitat

Tanken är att 1700 patienter ska vaccineras här varje dag, vilket blir närmare 100 patienter i timmen.
Men under fredagen togs beslutet att avsluta vaccineringen redan vid lunchtid – trots att man räknat med att hålla på till klockan åtta på kvällen.

Enligt Amira Donlagic, verksamhetschef för Källstorps vårdcentral, är anledningen till att så få kommit till viss del oklar.
Men teorin är att rädslan för Astra Zenecas vaccin gjort att många inte tagit sig till vaccineringen. 

Sjuksköterskan Stina Karlsson berättar att flera patienter inte velat ta sprutan när de fått reda på att man ska få Astra Zenecas vaccin. 

– Vi har haft två stycken idag som gråtit för att de varit livrädda för biverkningarna, säger hon.


Populær den vaksinen !

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smitten så ut til å ha gått ned i Bergen de siste dagene, men så er det nå registrert 38 nye tilfeller i går 😕

23.april: 38 

22.april: 17

21.april: 17

20.april: 26

19.april: 32

18.april: 34

17.april: 39

16.april: 39

15.april: 28

14.april: 52 (høyeste i denne omgang).

Det var litt av et byks fra 17 smittede til 38 på en dag, håper noe av forklaringen kan skyldes treig rapportering og at tallene ikke er på vei opp.

Ser mange klager og uffer seg over at tiltakene i Bergen var overdrevet nå sidan det har gått ned i det siste dagene, men aldri lurt å ta ta seieren på forskudd.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...