Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Fnugle skrev (43 minutter siden):

Smitten så ut til å ha gått ned i Bergen de siste dagene, men så er det nå registrert 38 nye tilfeller i går 😕

23.april: 38 

22.april: 17

21.april: 17

20.april: 26

19.april: 32

18.april: 34

17.april: 39

16.april: 39

15.april: 28

14.april: 52 (høyeste i denne omgang).

Det var litt av et byks fra 17 smittede til 38 på en dag, håper noe av forklaringen kan skyldes treig rapportering og at tallene ikke er på vei opp.

Ser mange klager og uffer seg over at tiltakene i Bergen var overdrevet nå sidan det har gått ned i det siste dagene, men aldri lurt å ta ta seieren på forskudd.

Tallet, var faktisk litt høyere:

Sitat

12:01 

42 nye smittede i Bergen

I løpet av det siste døgnet har 42 personer fått påvist koronavirus i Bergen. 32 av de smittede er nærkontakter av tidligere smittede. 2484 testet seg fredag.

– Det er i dag et vesentlig høyere smittetall enn de foregående dagene. Variasjonen i tall skyldes i hovedsak store og små utbrudd på ulike steder i kommunen, og i noen grad sent innkommende prøvesvar, sier samfunnsmedisinsk beredskapsvakt Brita Øygard i en pressemelding.


I noe grad, men kanskje ikke av betydning? Får nå håpe de får kontroll på dette. Heldigvis er fleste nærkontakter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fnugle skrev (1 time siden):

Nye modeller som viser hvor liten mengde viruspartikler som må til for å bli smittet.

Sitat

Finally, the fact that face mask directives have been more effective than either lockdowns or social distancing in controlling the spread of COVID-19 (22, 33) is consistent with indoor airborne transmission as the primary driver of the global pandemic.

Viktigheten av å bruke ansiktsmaske når innendørs luftsmitte er pådriveren i pandemien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Smitten så ut til å ha gått ned i Bergen de siste dagene, men så er det nå registrert 38 nye tilfeller i går 😕

23.april: 38 

22.april: 17

21.april: 17

20.april: 26

19.april: 32

18.april: 34

17.april: 39

16.april: 39

15.april: 28

14.april: 52 (høyeste i denne omgang).

Det var litt av et byks fra 17 smittede til 38 på en dag, håper noe av forklaringen kan skyldes treig rapportering og at tallene ikke er på vei opp.

Ser mange klager og uffer seg over at tiltakene i Bergen var overdrevet nå sidan det har gått ned i det siste dagene, men aldri lurt å ta ta seieren på forskudd.

Men Bergen har nå satt inn målretta tiltak og ikke stengt ned alt slik hans kollega i OSlo har gjort. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (14 minutter siden):

Men Bergen har nå satt inn målretta tiltak og ikke stengt ned alt slik hans kollega i OSlo har gjort. 

Og godt er det, at Oslo gikk hardt til verks. Rimelig glad det ikke økte på når vi nærmet oss 500 smittede daglig i Oslo samtidig som sykehusene faktisk begynte å slite skikkelig med fulle intensivavdelinger. Heldigvis har byrådet nå tilsynelatende bestemt seg for å unngå å åpne opp for tidlig. Målet er at gjenåpningen skal bli endelig denne gangen, så det kommer til å skje sakte men sikkert. Fy faen som vi gleder oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Og godt er det, at Oslo gikk hardt til verks. Rimelig glad det ikke økte på når vi nærmet oss 500 smittede daglig i Oslo samtidig som sykehusene faktisk begynte å slite skikkelig med fulle intensivavdelinger. Heldigvis har byrådet nå tilsynelatende bestemt seg for å unngå å åpne opp for tidlig. Målet er at gjenåpningen skal bli endelig denne gangen, så det kommer til å skje sakte men sikkert. Fy faen som vi gleder oss.

Nei det er klart mye bedre å ha målretta tiltak mot der man vet smitte foregår i stedet for å bare stenge ned alt som Raymond har gjort. Målet må alltid være å ha mest mulig åpent ja slik det var 11 mars 2020.  Stengte spisesteder, stengte butikker osv har i grunn fryktelig lite med smittevern å gjøre men har vist seg å være symbolske tiltak som antagelig ikke har en dritt å si. Det har bare sendt massevis av folk ut i arbeidsledighet. 

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Nei det er klart mye bedre å ha målretta tiltak mot der man vet smitte foregår i stedet for å bare stenge ned alt som Raymond har gjort. Målet må alltid være å ha mest mulig åpent ja slik det var 11 mars 2020.  Stengte spisesteder, stengte butikker osv har i grunn fryktelig lite med smittevern å gjøre men har vist seg å være symbolske tiltak som antagelig ikke har en dritt å si. Det har bare sendt massevis av folk ut i arbeidsledighet. 

Men det er vel ikke lett å definere hva som fører til mye smitte og hva som ikke gjør det, mtp hvor lite man egentlig vet. Hva skal være åpent? burgersjapper og klesbutikker, men ikke skobutikker og glassmagasin? 

Sverige har vel hatt tilnærmingen du sier, de har holdt alt åpent, og det gikk ikke særlig bra mtp smittetall og død. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 minutter siden):

Nei det er klart mye bedre å ha målretta tiltak mot der man vet smitte foregår i stedet for å bare stenge ned alt som Raymond har gjort. Målet må alltid være å ha mest mulig åpent ja slik det var 11 mars 2020.  Stengte spisesteder, stengte butikker osv har i grunn fryktelig lite med smittevern å gjøre men har vist seg å være symbolske tiltak som antagelig ikke har en dritt å si. Det har bare sendt massevis av folk ut i arbeidsledighet. 

Dette er diskutert så mange ganger at jeg ikke orker en gang til. Jeg er bare helt uenig og klarer ikke forstå at noen har det synet fortsatt, over ett år inn i denne pandemien med alt vi har lært. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (24 minutter siden):

Dette er diskutert så mange ganger at jeg ikke orker en gang til. Jeg er bare helt uenig og klarer ikke forstå at noen har det synet fortsatt, over ett år inn i denne pandemien med alt vi har lært. 

For osssom  jobbar i Oslo og no ikkje har arbeid grunna nedstenginga, så er det ganske kjipt. Eg har mista så mykje av inntekta mi at eg så sit att med omtrent null etter at utgifter er betalt. Det er lett for dei som sit heime foran PCen og arbeider å uttale seg, men for meg og andre i same situasjon så er det ramme alvor.

Endret av Wik
Lenke til kommentar
26 minutes ago, William_S said:

Nei det er klart mye bedre å ha målretta tiltak mot der man vet smitte foregår i stedet for å bare stenge ned alt som Raymond har gjort. Målet må alltid være å ha mest mulig åpent ja slik det var 11 mars 2020.  Stengte spisesteder, stengte butikker osv har i grunn fryktelig lite med smittevern å gjøre men har vist seg å være symbolske tiltak som antagelig ikke har en dritt å si. Det har bare sendt massevis av folk ut i arbeidsledighet. 

Hva mener du Raymond skulle gjort? Og da mener jeg helt konkret ned til å navngi bydeler du ville utført dette. Deretter forklar meg hvordan det ikke ville vært politisk selvmord.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wik skrev (5 minutter siden):

For oss jobbar i Oslo og no ikkje har arbeid grunna nedstenginga, så er det ganske kjipt. Eg har mista så mykje av inntekta mi at eg så sit att med omtrent null etter at utgifter er betalt. Det er lett for dei som site heime foran PC og arbeide å uttale seg, men for meg og andre i same situasjon så er det ramme alvor.

Det er jeg fullt klar over, jeg bor selv i Oslo og var arbeidsledig i et halvt år på grunn av nedstenginger og kjenner mange som både eier og jobber på serveringssteder og i kulturbransjen. Jeg kjenner noen som har måttet selge leiligheten sin, og flere som har flyttet hjem til foreldrene. Så jeg vet fryktelig godt hvor kjip den situasjonen er for mange, og det tror jeg også byrådet vet veldig godt. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zeph skrev (37 minutter siden):

Las dette i sted. Håper det blir mulig å bestille hjem i postkassen også. Men hva tror dere prisen blir for en test? Er det realistisk med under 50 kr? 100 kr blir jo vel drøyt, men om det koster en 50-lapp er det fristende å bestille en 5 tester å ha liggende hjemme i tilfelle. 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Fnugle said:

Las dette i sted. Håper det blir mulig å bestille hjem i postkassen også. Men hva tror dere prisen blir for en test? Er det realistisk med under 50 kr? 100 kr blir jo vel drøyt, men om det koster en 50-lapp er det fristende å bestille en 5 tester å ha liggende hjemme i tilfelle. 

 

Overraskende at det står de har testet 6000 studenter uten en eneste falsk positiv. Det er noe ganske annet enn det man har kunnet lese om hurtigtester tidligere. Er vanskelig å se for seg at mange vil reise hjemifra, sitte i kø og teste seg langt oppi bihulene og så vente dersom de kan gjøre det hjemme på et kvarter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (21 minutter siden):

Overraskende at det står de har testet 6000 studenter uten en eneste falsk positiv. Det er noe ganske annet enn det man har kunnet lese om hurtigtester tidligere. Er vanskelig å se for seg at mange vil reise hjemifra, sitte i kø og teste seg langt oppi bihulene og så vente dersom de kan gjøre det hjemme på et kvarter.

Ja, det er en av grunnene til at jeg ønsker å bestille hjem, ettersom de virker å være like bra som annen test. Hadde vært greitt å ha liggene hjemme. Har til nå enda ikke behøvd å teste meg eneste gang, da jeg ikke har hatt noen symptomer eller vært nærkontakt med noen. Men tenker det hadde vært greitt å feks. teste seg i forkant av ferie eller besøk til familie, uavhengig av symptomer.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (26 minutter siden):

Overraskende at det står de har testet 6000 studenter uten en eneste falsk positiv. Det er noe ganske annet enn det man har kunnet lese om hurtigtester tidligere. Er vanskelig å se for seg at mange vil reise hjemifra, sitte i kø og teste seg langt oppi bihulene og så vente dersom de kan gjøre det hjemme på et kvarter.

Hva med falsk negativ? Må man ikke ta en test om dagen for å være helt sikker. Da blir det dyrt etterhvert.

Men man vet jo heller ikke hvilken dag viruset ev. smitter med den lange pinnen nesa.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Fnugle said:

Men hva tror dere prisen blir for en test? Er det realistisk med under 50 kr? 100 kr blir jo vel drøyt, men om det koster en 50-lapp er det fristende å bestille en 5 tester å ha liggende hjemme i tilfelle. 

 

Under ene bildet står det:
 

Quote

Tester som for noen dager siden kostet over hundre kroner per stykk, er nå i salg i USA for litt over tretti kroner.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Det er jeg fullt klar over, jeg bor selv i Oslo og var arbeidsledig i et halvt år på grunn av nedstenginger og kjenner mange som både eier og jobber på serveringssteder og i kulturbransjen. Jeg kjenner noen som har måttet selge leiligheten sin, og flere som har flyttet hjem til foreldrene. Så jeg vet fryktelig godt hvor kjip den situasjonen er for mange, og det tror jeg også byrådet vet veldig godt. 

Og en grunn til at vi ikke kan holde det gående med nedstenginger i all evighet om vakinasjonsprogrammet skulle bli mislykket. Alt det du skriver nå vil bare være blåbær i forhold til hvor fryktelig det vil bli om det skulle bli som Aftenposten skrev i forrige uke, at vi må belage oss på ENDA ET ÅR - MINST - med nedstenigner fordi vaksinen ikke virker på alle.

Enten går vi full zero-covid eller så åpner vi for fullt og lærer oss å leve med viruset slik våre forfedre måtte leve med tuberkolose-trusselen. En av mine oldefedre døde av tuberkolose i ung alder forøvrig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...