Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Benbjo skrev (2 timer siden):

50-60% får long covid i følge norske studier. I Sverige sliter 10% med dagligdagse oppgaver. 

Er studien kun på de covid innlagte? 

De jeg vet om som har hatt covid har ingen plager. Kona til fetteren min mistet smakssansen i ett halvt år. Faren til en kollega var nesten ikke syk og han har diabetes. De fleste opplevde svært få symptomer og noen hadde en influensa.

Fagfolk velger ut de sykeste før de forsker og skriver rapport. Velger bort alle som hadde litt ubehag i en dag eller to.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nirolo skrev (16 minutter siden):

Hjelper ikke å senke skatt på overskudd når man ikke har overskudd :)

Men å redusere arbeidsgiveravgiften kunne hjelpe - særlig for steder som trenger ekstra bemanning pga smitteverntiltak.

Neida, men man hadde kanskje fått større overskudd hvis man ikke måtte gi bort så stor andel av alkoholavgiften til staten. Men, vi er jo inne på samme tankegang. Slik det er nå så går utestedene konkurs fordi de ikke har kunder. Hvis e får for få kunder koster det mer å drive enn de får inn, slik at de heller velger å holde stengt. Hvis man kan bidra med å gi de overskudd til tross for færre kunder, så ville dette vært en god start iallefall

Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (5 minutter siden):

De fleste opplevde svært få symptomer og noen hadde en influensa.


Ja, de fleste opplever lite symptomer, men 3.1 millioner mennesker er døde, det er 1 av hver 50 som er bekreftet smittet i verden, altså en CFR på 2.1%, samtidig sliter titalls millioner mennesker med symptomer i flere måneder etter smitte.

At du kjenner noen som ikke har hatt noen plager, blir anekdotisk, statistikken viser at svært mange faktisk har plager, og en del dør.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Groovy Gorilla said:

Er studien kun på de covid innlagte? 

De jeg vet om som har hatt covid har ingen plager. Kona til fetteren min mistet smakssansen i ett halvt år. Faren til en kollega var nesten ikke syk og han har diabetes. De fleste opplevde svært få symptomer og noen hadde en influensa.

Fagfolk velger ut de sykeste før de forsker og skriver rapport. Velger bort alle som hadde litt ubehag i en dag eller to.

Har försökt finna information om den norska studien men fant inget förutom några tidnings artiklar. Oftast bruker det finna något preprint men fant ikke noe.

Många stora studier har kommit fram till mycket en lavare andel med long covid men alla studier jag har sätt har problem med tanke på utval på vilka som är med. 

Men jag vet också att en del alltid kommer sitera de värsta studierna och också gärna överdriva vad som står i dem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (56 minutter siden):

 Om en sliter med psyken kan en ta innetiden hos dps. 

En må bare stå et år+ i kø først, bli intervjuet av en sykepleier, litt som et jobbintervju hvor en skal vurdere om du fortjener statlig psykisk helsehjelp eller ikke . Det psykiske helsevernet har kollapset for lenge siden, også før pandemien. Et godt psykisk helsetilbud her i verdens rikeste land er forbeholdt de med mye penger på konto :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (11 minutter siden):

En må bare stå et år+ i kø først, bli intervjuet av en sykepleier, litt som et jobbintervju hvor en skal vurdere om du fortjener statlig psykisk helsehjelp eller ikke . Det psykiske helsevernet har kollapset for lenge siden, også før pandemien. Et godt psykisk helsetilbud her i verdens rikeste land er forbeholdt de med mye penger på konto :) 

Om en får avslag  der kan en gå til legevakt/akutten. En vill bli lagt inn om tilstanden  er alvorlig.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Om en får avslag  der kan en gå til legevakt/akutten. En vill bli lagt inn om tilstanden  er alvorlig.

Om du blir vurdert dit at du er en fare for deg selv eller andre så kanskje, om en "bare" sliter med post traumatisk stress, angst, depresjon eller lignende uten å ha forsøkt å tatt livet sitt enda kan en dog se langt etter hjelp, uten å gå for langt inn i det så har jeg vært gjennom den miljøa der de siste 8 månedene etter en særdeles traumatisk opplevelse og virkelig fått se og føle på hvor utrolig dårlig systemet fungerer. Jeg syns bare du bagatelliserte prosessen noe og ønsket å komme med litt motstridende erfaringer. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Groovy Gorilla said:

Er studien kun på de covid innlagte? 

De jeg vet om som har hatt covid har ingen plager. Kona til fetteren min mistet smakssansen i ett halvt år. Faren til en kollega var nesten ikke syk og han har diabetes. De fleste opplevde svært få symptomer og noen hadde en influensa.

Fagfolk velger ut de sykeste før de forsker og skriver rapport. Velger bort alle som hadde litt ubehag i en dag eller to.

Nei, det var et tilfeldig utvalg av folk som testet positivt så vidt jeg husker. 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Om du blir vurdert dit at du er en fare for deg selv eller andre så kanskje, om en "bare" sliter med post traumatisk stress, angst, depresjon eller lignende uten å ha forsøkt å tatt livet sitt enda kan en dog se langt etter hjelp, uten å gå for langt inn i det så har jeg vært gjennom den miljøa der de siste 8 månedene etter en særdeles traumatisk opplevelse og virkelig fått se og føle på hvor utrolig dårlig systemet fungerer. Jeg syns bare du bagatelliserte prosessen noe og ønsket å komme med litt motstridende erfaringer. 

Men det er jo poenget, om det går så langt at det er kristisk i disse periodene så vill en bli tatt vare på. 

Det var ikke meningen å snakke det ned, men vi står faktisk ovenfor en pandemi som kan slå ut med massive kriser som en ser andre plasser i verden om en ikkje setter opp tiltak.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Men det er jo poenget, om det går så langt at det er kristisk i disse periodene så vill en bli tatt vare på. 

Det var ikke meningen å snakke det ned, men vi står faktisk ovenfor en pandemi som kan slå ut med massive kriser som en ser andre plasser i verden om en ikkje setter opp tiltak.

Jeg mener ikke vi skal åpne samfunnet fordi folk sliter psykisk, det er ingenting jeg misliker mer en måten folk som sliter psykisk blir brukt av anti lockdown bevegelsen som et be-all and end-all argument mot lockdown. For min del å helt sikkert storparten av andre som sliter med slikt vil en mye heller ha strenge tiltak som holder smitten i sjakk slik en kan gjøre sine daglige gjøremål som å gå på butikken og handle uten å føle seg utrygg eller redd for å bli smittet selv eller smitte andre en har kjære. Men poenget mitt rundt at det statlige psykiske helsvesenet i norge har kollapset står like sterkt, og når dørstokken ligger der at du helst skal ha prøvd å tatt livet dit før du får øyeblikkelig hjelp er det noe alvorlig systematisk galt, pandemi eller ingen pandemi. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

Jeg mener ikke vi skal åpne samfunnet fordi folk sliter psykisk, det er ingenting jeg misliker mer en måten folk som sliter psykisk blir brukt av anti lockdown bevegelsen som et be-all and end-all argument mot lockdown. For min del å helt sikkert storparten av andre som sliter med slikt vil en mye heller ha strenge tiltak som holder smitten i sjakk slik en kan gjøre sine daglige gjøremål som å gå på butikken og handle uten å føle seg utrygg eller redd for å bli smittet selv eller smitte andre en har kjære. Men poenget mitt rundt at det statlige psykiske helsvesenet i norge har kollapset står like sterkt, og når dørstokken ligger der at du helst skal ha prøvd å tatt livet dit før du får øyeblikkelig hjelp er det noe alvorlig systematisk galt, pandemi eller ingen pandemi. 

Absolutt enig:)

Lenke til kommentar
0laf skrev (3 timer siden):

I New Zealand holder de konserter med 50 000 besøkende.

This is the way !

40f3ab80-be36-4037-97cb-6c2fee49f6d1?fit

https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/Ga9mK4/helt-sant-her-var-det-50000-paa-livekonsert

Herlig. Helt fantastisk og jeg er virkelig glad på New Zealanernes vegne.

Men denne strategien som New Zealand har hatt suksess med vil jo desverre ikke regjeringen Erna høre snakk om, og de fleste her på forumet vil heller ikke høre snakk om den og kan ikke få rost regjeringen godt nok for den søppelstrategien de fører og som kjører både økonomien vår og samfunnet vårt i dass. "Men, men, New Zealand er en øy"....synes jeg hører dem taste det allerede. Merkelig at så og si ALLE land på vestsiden av Sgtillehavet; inkludert selvfølgelig, landet hvor det hele startet, KINA, med en milliard innbyggere, har hatt suksess med å slå ned viruset. Men, i Norge og Europa vil de heller pine oss ihjel gjennom å pisse i buksa for å holde seg varm.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (1 time siden):

Er studien kun på de covid innlagte? 

 De fleste opplevde svært få symptomer og noen hadde en influensa.

 

Hvis han fikk influensa av corona snakker vi om et ikke så rent lite medisinsk mirakel likt han som gjorde vann til vin. Influensa og corona er to HELT FORSKJELLIGE viruser og ikke beslektet med hverandre. Det har vært poengtert tusenvis av ganger i denne tråden, hvorfor de er forskjellige og til og med illustrasjoner som viser hvor forskjellige de er. Det er som å si at man kan gjøre en banan til et eple eller at en hund kan føde en katt. Influensa er ikke corona. PUNKTUM! Riktignok kan de ha symptomer som ligner hverandre men det er liukevel to helt forskjellige viruser.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 time siden):

 

Men jag vet också att en del alltid kommer sitera de värsta studierna och också gärna överdriva vad som står i dem. 

Heh, det har det så absolutt vært på denne tråden siden pandemien startet og kommer til å være slikt helt til den dagen WHO erklærer coronapandemien for over - og ikke usannsynlig etter det også. Men da har de aller fleste, meg inkludert, mistet innteressen av å delta på denne tråden. Kommer til å bli en type tråd som havner i kategroien "utdebattert" på nivå med svineinfluensadiskusjoner med kanskje to innlegg i halvåret. For selv om WHO erklærer det som slutt vil det garantert være en eller annen alarmist som skriver et eller annet sted at de har gjort det alt for tidlig og at det er tegn til at en ny mutasjon oppstår i indre Langtvekkistan eller noe slilt. Og selvfølgelig kommer det da et innlegg til den etterhvert lite aktive tråden "nå blusser det sikkert opp igjen snaert; blir nok ny lockdown og pandemi nå".

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (32 minutter siden):

Herlig. Helt fantastisk og jeg er virkelig glad på New Zealanernes vegne.

Men denne strategien som New Zealand har hatt suksess med vil jo desverre ikke regjeringen Erna høre snakk om, og de fleste her på forumet vil heller ikke høre snakk om den og kan ikke få rost regjeringen godt nok for den søppelstrategien de fører og som kjører både økonomien vår og samfunnet vårt i dass. "Men, men, New Zealand er en øy"....synes jeg hører dem taste det allerede. Merkelig at så og si ALLE land på vestsiden av Sgtillehavet; inkludert selvfølgelig, landet hvor det hele startet, KINA, med en milliard innbyggere, har hatt suksess med å slå ned viruset. Men, i Norge og Europa vil de heller pine oss ihjel gjennom å pisse i buksa for å holde seg varm. Til stor applaus for enkelte.

Kan nok ha noe med at disse landene har mye bedre erfaring med å agere på slikt, og vi må selvfølgelig skrive instruksjonsbøker rundt pandemi som i stor grad er basert på hvordan de landene har løst det. 

N.Z og Australia er vel land som er godt vant med å hanskes med, og vet konsekvensen av å feks innføre fremmede arter og slikt så det er jo et fortrinn.  Resten av verden har håndtert det dårlig sammenlignet med disse landene, men det er allikevel litt etterpåklokskap p hevde at vi burde gjort som N.Z fra starten, det er ikke så lett å få hele befolkningen til å forstå alvoret, når vi ikke har måttet agere på slikt tidligere. 

Når det er sagt, og med alle de feil og tabber regjeringen har gjort, så synes jeg vi har vært flinke, ihvertfall når det gjelder smitte og død, så får vi regne på det økonomiske når dette er over. 

En ting er ihvertfall klinkende klart, det bør være mulig å ta MYE lærdom av dette mot fremtidige pandemier, og så har vi ogå tilsynelatende på kort tid klart å utvikle en ny vaksineteknologi, som vi kan dra nytte av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

 

N.Z og Australia er vel land som er godt vant med å hanskes med, og vet konsekvensen av å feks innføre fremmede arter og slikt så det er jo et fortrinn.  Resten av verden har håndtert det dårlig sammenlignet med disse landene, men det er allikevel litt etterpåklokskap p hevde at vi burde gjort som N.Z fra starten, det er ikke så lett å få hele befolkningen til å forstå alvoret, når vi ikke har måttet agere på slikt tidligere. 

 

Kanskje man skal la være å misbruke begrepet "etterpåklokskap". Få har sagt at Norge gjorde noe galt der og da for et år siden. Etterpåklokskap er noe helt annet enn å lære av feil og påpeke at man ikke bør fortsette med en strategi som alle nå kan se med åpne øyne ikke virker. Du misbruker begrepet "etterpåklokskap som er NOE HELT ANNET enn å lære av feil. Jeg dømmer ikke regjeringen for det de gjorde i fjor vår, jeg dømmer dem FORDI DE IKKE HAR LÆRT AV SINE FIL OG FORTSETTER MED DET SAMME I ÅR!! De trodde man kanskje at en slik strategi ville virke, nå.vet.man.at.den.ikke.gjør.det.

Hvor mange som har død av corona i Norge vet vi ikke ennå, det vet vi når pandemien er over. I Norge har vi kun utvidet dødsfallene over en lengre tidsperiode, det er jo nettopp det som skjer når man tar pauser i brannslukkingen, det fortsetter å brenne når man tar seg en 5 minutters pause. Det er enkel logikk. Dessuten er en slik strategi, stenge, åpne for fullt og stenge igjen livsfarlig - det gir viruset god tid på seg til å mutere og komme sterkere tilbake hver eneste gang.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

Utendørs? På strendene? I parkene?

Et land med en milliard mennesker og med mildt sagt elendige sanitære og hygieniske forhold er definitivt ikke sammenlignbart med Norge. Ikke under noen som helst omstendighet whatsoever.

Hvor mye bakterier og viruser finnes det i India egentlig? Må vel være mer enn det det eksisterer tallord for. Tror centillion er det høyeste tallet som finnes. Sikkert en centillion pluss.

Jeg skjønner heller ikkje hvorfor man sammenligner med India. Folk bor oppå hverandre i slum og det er generelt kummelige hygieniske forhold der. 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Kanskje man skal la være å misbruke begrepet "etterpåklokskap". Få har sagt at Norge gjorde noe galt der og da for et år siden. Etterpåklokskap er noe helt annet enn å lære av feil og påpeke at man ikke bør fortsette med en strategi som alle nå kan se med åpne øyne ikke virker. Du misbruker begrepet "etterpåklokskap som er NOE HELT ANNET enn å lære av feil. Jeg dømmer ikke regjeringen for det de gjorde i fjor vår, jeg dømmer dem FORDI DE IKKE HAR LÆRT AV SINE FIL OG FORTSETTER MED DET SAMME I ÅR!! De trodde man kanskje at en slik strategi ville virke, nå.vet.man.at.den.ikke.gjør.det.

Så spar meg for hersketeknikker om "ettepåklokskap" for det er overhodet ikke hva dette handler om.

Joda, men samtidig så ser man at befolkningen ei heller klare å styre seg, selv med strenge restriksjoner. Australia og N.Z har en fra før ekstremt mye bedre grensekontroll, det er vesentlig lettere for de, enn for oss å plutselig skulle snu om på alt. 

Skulle vi fulgt den modellen, så måtte folk ha vært med på det fra dag èn og 1.5 år frem i tid. I tillegg har vi stort behov for utenlandsk arbeidskraft og import som ikke bare er å erstatte over natten. 

Regjeringen har begått tabber, i aller høyeste grad, men motivene bak er nok gode. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (56 minutter siden):

 

Skulle vi fulgt den modellen, så måtte folk ha vært med på det fra dag èn og 1.5 år frem i tid. I tillegg har vi stort behov for utenlandsk arbeidskraft og import som ikke bare er å erstatte over natten. 

 

 

Javel da, men vi blir ALDRI kvitt viruset med denne strategien. Den gir nemlig viruset god tid på seg til å mutere når man slipper opp kontrollen over det. Slik at vi aldri kommer ut av denne dritten.

Jeg ofrer med glede uten noen som helst betenkelighet utenlandsk arbeidskraft for å komme ut av en situasjon som ikke tar slutt.

At vi ALDRI kommer oss ut av denne dritten med mindre vaksinasjonen er effektiv med denne formen for strategi kan du være 100% sikker på. Da er vi garantert å være stuck med slik drit for evig og alltid og nye mutasjoner som slår til mye kraftigere og verre for hver gang.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...