Jump to content

Glassmaneten

Medlemmer
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  1. Hvitetenner er utsolgt av alle typer munnbind siden i forgårs. Var for treg. Så da blir det Woweffekt. Føler meg litt dum som handler på steder med så tøysete navn, men men. Har nå handlet munnbind, som mange sier ikke virker, for til sammen 1.500 kroner. Riktignok til to personer. 🤷‍♂️
  2. OK Robert, jeg trodde han mente at den ikke rakk over både nese og hake. Men om du har handlet der så stoler jeg på deg! Tenker jeg kjøper en maske der også da, så har jeg en ekstra. Bedre med for mye beskyttelse enn for lite.
  3. Jeg endte opp med å kjøpe et lite utvalg forskjellige Zalando-munnbind. Pluss sånne engangsfiltre man kan ha på innsiden som ihvertfall ligner utseendemessig på medisinske munnbind, bare uten stropper. Fikk en god del forskjellige for 615 kroner, som er mindre enn hva pandemiprofittørene på apotekene skal ha for en eske med «ekte» varer. Vet ikke om de vil passe. Tror nok ihvertfall skjegget henger i en tynn tråd mot høsten. De hvite tanngreiene stoler jeg ikke helt på. Det var en anmeldelse der med et foto som viste at masken ikke var stor nok til å dekke både munn og nese. Mannen kan jo selvfølgelig ha et gigantisk hode for alt jeg vet, men mitt er jo heller ikke så lite.
  4. Litt overrasket over hvor vanskelig det fortsatt ser ut til å være å finne stoffmunnbind i Norge. Det finnes noen nettbutikker, men jeg synes de alle virker ganske tvilsomme. Ett sted har ca 80 strålende fornøyde anmeldelser, hvorav mange er skrevet på mistenkelig dårlig googlenorsk. Det er vanskelig å finne noe særlig informasjon i form av tester av kullfiltre eller passform. Zalando har jo hundrevis, men de virker mer som fashion accessories enn noe som kan ha nytte. Sier ikke at jeg nødvendigvis tror munnbind er redningen, men det virker jo litt rart at et hvilket som helst munnbind ikke skulle være bedre enn ikke noe munnbind. Tror ikke noe på dette med at folk ikke klarer å ha dem på seg uten å klå seg rundt i ansiktet annenhvert minutt. Har en følelse av at vi kan gå mot et påbud i løpet av høsten, og tenker at det kunne være lurt å ha noe på lager. Som hobbysnekker kunne jeg uansett tenke meg å ha noe liggende som ikke er en kvelende varm og vond støvmaske i plast.
  5. Jeg har en trekasse, som skal settes på en sykkel, og som bør tåle norsk vær. Kassen er fra før behandlet med to strøk Liberon Bistrot-lakk, som er en polyuretanlakk til innendørs bruk. Men hva kan jeg eventult ha over, som gjør kassen mer værbestandig? Det eneste jeg kan tenke meg som ville feste seg perfekt oppå, er ulike typer utendørs polyuretanlakk, a’la båtlakk/dekksolje. Har flere slike, men ønsker ikke å få en sånn overdrevet glossy våt look. Kassen er allerde silkematt og har en ganske fin overflate. Det ironiske er at Bistrot markedsføres som svært motstandsdyktig mot vann, men likevel altså bare innendørs vann. Har forøvrig ikke noe imot om den utseendemessig påvirkes litt, da den allerede er patinert, men ønsker å unngå vått treverk og sorte flekker.
  6. Jo, den henger seg her også. Dog kanskje ikke like ofte som kollegaens Siri. Ganske fornøyd med dette til å være første versjon. Litt krøll er og der og langt flere tekstsvar enn ekte muntlige svar. Spurte om det kom til å regne i morgen, og det er vel det eneste svaret så langt som hørtes ut som et muntlig svar på mitt spørsmål. «Det er ikke meldt regn i morgen». Litt magisk når det funker sm en faktisk samtale.
  7. Har (litt motvillig) byttet til norsk som systemspråk på min Galaxy S7. Google-appens innstillinger sier "norsk bokmål (Norge) støttes foreløpig ikke av Google-assistenten". Alt er oppdatert. Så det rulles vel ut etterhvert kanskje, for antikke telefoner som min Samsung S7. Finnes forøvrig ikke som egen app i min Play-store, som en nevner her. Kun integrert i Google-appen. EDIT: viste seg at å restarte telefonen ikke var nok. Skrudde den helt av og på igjen, og da funket det uten å gjøre noe som helst. Kan jo være et tips til andre som ikke får opp norsk som tilgjengelig språk.
  8. Forstår at slutten ble et lite antiklimaks for de som har lest hele greia. (Setter forøvrig pris på alle svar og råd)! Det var aldri en stor sum jeg klaget på til å begynne med, men et prinsipp. Etter nesten ni måneder, er jeg fornøyd fordi det nå (forhåpentligvis) er over. Kunne klaget igjen av prinsipp og gått inn i nye måneder med brevskriving, sinne og dårlig nattesøvn. Som bille ført til mer inkasso osv. Men nå fikk jeg altså en vei ut, som er billig sett utifra sjelefreden. Det er ikke så mye å hente på å klage på etablerte firmaer med masse midler. De kan alltid sende noe til inkasso uten at det koster dem noe, selv om inkassobyrået skulle forkaste saken. "Det er lov å prøve seg". Men privatpersoner kan ikke gå til noe tilsvarende byrå for forsvar, bortsett fra å klage til Forbrukerombudet, som skjelden fører til noe. Men jeg er enig i at man burde kjempe for sine rettigheter. Og dermed også for andres.
  9. Ting har begynt å ordne seg her. Fått min lenge lovede kredittfaktura, som annulerer den gamle. Og en ny, som jeg betalte på dagen. Det er klart... de har jo endret alt innholdet til nye uforståelige varebetegnelser og litt andre priser, så til sammen ble det bare 200 kroner mindre enn det opprinnelig var. Kan ikke lenger se på fakturaen hva som er en termostat og hva som er en pakning osv. Men jeg er fornøyd. Blir spennende å se om det stopper her, eller om det dukker opp nye krav på ulike rare ting i framtiden. Akkurat nå er jeg ihvertfall meget fornøyd.
  10. Nettopp. Jeg vet jo ikke hva det nøyaktige beløpet er, selv om jeg egentlig skjønner at de kun kommer til å trekke fra det jeg konkret kan identifisere. Ekstra pakninger og skruer og nipler og slike ufirståelige betegnelser kommer til å bli stående. So be it. Har jo en muntlig avtale om å få ny faktura, så i en ideell verden burde jeg slippe renter på for sen betaling når det er de som er sene med å sende denne. Burde også få et bevis på at den gale fakturaen er kredittert/annullert som lovet. I en ideell verden... Kanskje dumt å betale med et KID-nummer fra en gammel faktura som kanskje er ute av systemet nå, men jeg har følelsen av at jeg kommer til å overføre en mengde penger til dem likevel. Jeg takler rett og slett ikke presset. Sovet dårlig i natt også, siden jeg er dum nok til å ha et ganske frynsete nervesystem når det gjelder inkassokonflikter og trussler om beløp som stiger og stiger.
  11. OK, men hva er det ubestridte beløpet? Har jo ikke en helt nøyaktig sum ettersom jeg ikke vet i detalj hvilke deler som er oppført for mye. Jeg er jo ikke rørlegger. Men jeg kan selvfølgelig trekke fra kun det jeg er absolutt sikker på og dermed runde av litt oppover i deres favør. Spørsmålet blir da igjen hva som skjer når jeg da i så fall endrer og betaler en gammel kanskje kreditert faktura og ignorerer deres eksakte krav. Det vil vel fortsatt rulle igang en dyr inkassosak mot meg og jeg vil vel fortsatt få problemer neste gang jeg f.eks. skal kjøpe eller abonere på noe og folk kredittsjekker meg. Jeg er vel egentlig like langt, bortsett fra at jeg er på gli til å gi etter for dem i frykt.
  12. OK, tusen takk for flotte svar! Puster langt roligere nå. Venter og lar mine plageånder gjøre det neste trekket. Forhåpentligvis så vil det være å rett og slett gjøre det de har lovet og sende en ny redusert faktura. Virker rart at de ikke heller vil ha sine over 24.000,- fremfor å drøye det ut i en evig lang kamp. Det er ikke mye de har lagt på ekstra heller, det er det rare. Virker mest som rot og ikke et utspekulert forsøk på å tyne litt ekstra ut av en kunde. Leser at om man får en slik ny korrigert faktura, har man krav på å få den kreditterte gamle, slik at man har en kvittering på at denne er annulert. Kjekt å vite. Når det gjelder kvaliteten på selve arbeidet, så er det egentlig utmerket. Rørleggeren som kom var flink og hyggelig og hadde heldigvis ikke noe med ledelsen å gjøre. Han hadde med noen greier for mye, så også han var nok offer for sin sjefs rot. Det han hadde med ekstra som var feil, tok han med tilbake til butikken, og det er vesentlig det som er fakturert for mye. Fakturaen hadde forresten også lagt til moms, som jeg naivt antok var inkludert i pristilbudet da jeg fikk det siden jeg er en privatperson, men det var dumt av meg å ikke få pristilbudet skriftlig den gangen. Har ikke tenkt å forfølge det. Vil bare betale det jeg skylder og aldri ha noe med dem å gjøre igjen.
  13. Trenger råd til hva jeg bør gjøre i en sak. Først en liten forklaring, som blir litt lang dessverre: Hadde rørleggere på besøk i fjor. Det tok mange mange måneder og dusinvis av forsøk på å kontakte dem før de faktisk kom og gjorde den avtalte jobben, og jeg forstod allerede før de begynte arbeidet at her ville det bli problemer. Men dyre ting var bestilt, og jeg kunne ikke komme meg ut av det og rekke å begynne på nytt hos noen andre dersom jeg ville rekke å få varme i leiligheten innen Jul. Ihvertfall ble arbeidet til slutt utført, men da fakturaen kom, inneholdt den deler jeg aldri hadde fått, arbeide i andre rom osv. Jeg ringte og de var enige i at det var feil. Ny korrigert faktura skulle sendes. Denne kom imidlertid ikke, og i løpet av de neste månedene skrev jeg hele tre ganger til dem og minnet dem på fakturaen. Jeg luktet lang vei at de ville prøve seg på noen inkassogreier, så jeg gjorde alt skriftlig for å kunne vise til at jeg har prøvd ganske hardt å få betale. Og jeg ringte noen ganger likevel også frustrasjon. Ingen faktura kom. I januar i år kom den uunngåelige inkassovarselen. Jeg skrev enda en gang og bestred kravet og ble så oppringt med beklagelser og løfter om ny faktura og annulering av den gamle. Så fulgte stillhet i flere måneder etterfulgt av en såkalt betalingsvarsel fra inkassobyrå. Beløpet har nå steget betraktelig. Igjen har jeg bestredet kravet skriftlig til begge parter, med vedlegg av tidligere korrespondanse (som sist) og kopi på epost for å være på den sikre siden. Jeg er ikke i stand til å få tak i firmaet og få en ny faktura. Selvfølgelig kan jeg bevise at de ikke har utført alt arbeidet som står på fakturaen dersom noen kommer hjem til meg og ser de eldgamle rørene, men Forliksrådet gidder vel neppe å komme hjem til meg. Så derfor til poenget: Bør jeg betaler/overføre dem en sum penger med det opprinnelige KID-nummeret? Jeg er redd for at den opprinnelige fakturaen er annulert på et vis hos dem, slik at jeg kan risikere å måtte betale dobbelt. Det er umulig for meg å forstå hvor mange spesifiserte pakninger osv som eventuelt er for mye, men jeg kan trekke fra det jeg helt klart kan se at jeg ikke har fått. Eller bør jeg vente og insistere på den riktige fakturaen, slik at jeg får en ryddig kvittering over hva siom faktisk er utført av arbeide. Det er ti måneder nå siden jobben ble ferdig. Mitt primære mål er å slippe å bruke enda flere arbeidstimertimer, samt å slippe å ikke få sove når jeg våkner en gang i blant og tenker på dem og blir sint.
  14. En selger på Power (Expert) fortalte meg her om dagen at trådløs lyd fra mobil har mye høyere lydkvalitet enn gjennom kabel siden hodetelefonforsterkerne i mobiler er så dårlige. Jeg vet nå ikke...
×
×
  • Create New...