Jump to content

nirolo

Medlemmer
  • Content Count

    2685
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

nirolo last won the day on October 7 2019

nirolo had the most liked content!

Community Reputation

2895 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja, det høres riktig ut. Nei, det blir litt feil. Det blir vel heller Normalskatt: 22.000,- | Trygdeavgift 11.400,- | Trinn1: 0‬ | Trinn2: 829,50 | Trinn3: 10 593‬,- SUM: 44 822,50 Du summerer ikke trinnene, de er for hvert sitt intervall. Det intervallet du skatter av her er fra normallønn og 100.000 oppover aka mellom 620.000 og 720.000. Trinn 2 er altså her fra 620.000 til 639.750 og Trinn 3 fra 639.750 til 720.000 Du kan søke om forhåndsregistrering. Hvis du får det innvilget gjør det at du slipper overgangen fra ikke-mva til med-mva. Ved mange små oppdrag og sluttkunder du ikke kan etterfakturere med mva er det lurt. Ved overgangen må du ellers selge uten mva, men si til kundene at det kommer en tilleggsfaktura med kun mva om noen uker. Ulempen er at tjenestene dine blir 25% dyrere hvis det er personer du selger til. Hvis det er bedrifter som kan trekle fra mva du selger til så er det ingen ulempe. Når det gjelder egen bil i næring så har altinn følgende å si * satsen er 2,95 for motorsykkel over 125 ccm så vidt jeg kan se Ved kjørelengde lengde opp til 6000 km får du 2,95 kr pr km som er skattefri. Over det må føre et regnskap på kostnader - jeg vil anbefale å få 2,95 pr km og slippe regnskapet dersom du har mulighet til dette.
  2. Men det er jo ikke smitterisiko som er argumentasjonen Grunnen til at hytter er forbudt er for å ikke overbelaste helsevesen i små kommuner. Hvis du ikke har fått med deg dette så kan du ikke argumentere rundt hvorvidt båt vs hytte er ok.
  3. Men en hytte kan ikke ha godt med forsyninger? Hytter er i god avstand fra hverandre allerede. Ikke jeg heller - det er derfor jeg spør. Men nå lager du et hypotetisk scenario. Spørsmålet er hvordan den store gruppen av båtfolk vil oppføre seg i sum. Ikke hva som er mulig. Det er jo også mulig å være helt isolert på en hytte, så hvis hytte ikke er lov hvorfor skal båt være lov? Båten vil uansett ankomme en liten kommune uten ressurser til å ta seg av båtfolket, man kan ikke forutsette at man har tid til å reise tilbake til hjemkommunen.
  4. Blir ikke båtproblemet det samme som hytteproblemet? Hvis man får veldig mange båtferierende i en ellers liten kommune, så vil helsevesenet i den kommunen fort bli overbelastet. Man må anta at båtfolket også trenger mat etc og ellers oppfører seg som hyttefolket og at man potensielt havner i samme situasjon der? Det er jo ikke at hyttene er så tett og at man er supersosiale på hyttene som er problemet med hytteturisme. Det kan kanskje tenkes at båtturisme er i relativt store kommuner, det vil kunne gjøre noe forskjell. Eller er det noe som er fundamentalt forskjellig med båt og hytte i denne sammenheng?
  5. Nå har jeg gjort en rask sjekk på byer hvor man ikke vet hvor smitten kommer fra: Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Fredrikstad, Drammen, Kristiansand, Tromsø. Alle må antas at har intern smitte. Alle byene jeg sjekket har antagelig intern smitte. (Beklager på forhånd til store byer jeg glemte å sjekke.) Hvordan kan du kalle dette få smitteområder? Hvilke store byer i Norge uten intern smitte snakker du om egentlig?
  6. Så du prøver altså å si det samme som meg; Det er irrasjonellt å late som om det er et Oslo-problem?
  7. Nå var min påstand at det er irrasjonellt å late som om det er et Oslo-problem. Nå har du tilsynelatende inkludert Viken som er mye større enn Oslo både i areal og folketall... Oslo og Viken har ca 2 mill innbyggere til sammen og 2000 av 3700 påviste tilfeller. Dvs 36% av befolkningen har 54% av de med påvist smittede. Samtidig har disse områdene veldig mange av landets sykehus og mange flere har blitt testet her. Jeg kan ikke si at dette er suverent flest smittede pr innbygger jeg da. Men hvis man velger å kun se på regionsnivå ser det kanskje slik ut, men da bør du gå ned på f.eks kommunenivå og du vil oppdage helt andre mønstre.
  8. Ja, det har det. Men dine hypotetiske eksempler med fantasitall har ingen ting med virkeligheten å gjøre. Det er helt uinteressant å komme med masse eksemper på en situasjon som ikke eksisterer.
  9. Som jeg har sagt flere ganger så er det irrasjonelt å late som dette er et Oslo-problem. Det løser ingen verdens ting å nekte adgang for Oslo-beboere og ha fri flyt fra resten av landet.
  10. Hvis du leste resten av svaret mitt til deg hadde du kanskje skjønt det - det er ikke bare å isolere Oslo. Store deler av Norge må i så fall isoleres. Forslaget ditt vil neppe fungere i praksis pr i dag.
  11. Ironisk nok så er barnehagene for sykehusansatte åpne og har vært det hele tiden. Jeg skjønner hvorfor, men dessverre er det kanskje disse som det er aller viktigst at er hjemme.
  12. Derfor bør den være designet med reelt personvern i tankene, ikke "stol på meg" som strategi.
×
×
  • Create New...